هرآنچه که باید راجع به سوراخ کردن گوش کودکان بدانیم

بهترین زمان برای سوراخ کردن گوش کودک چه سنی است؟

دانستن زمان مناسب برای سوراخ کردن گوش کودک، همیشه یکی از سوالات والدین بوده است که درمورد آن دو دسته نظر متفاوت وجود دارد. 
 
نظر پزشکان
پزشکان شدیدا با سوراخ کردن گوش نوزاد پیش از 6 ماهگی مخالف هستند چراکه معتقدند سیستم ایمنی بدن نوزاد هنوز کامل نشده و درصورت ایجاد عفونت نمی‌­تواند مقاومت لازم را انجام دهد. بهترین زمان برای انجام این کار بعد از 6 یا 7 سالگی در صورتی که خود او از شما این کار را بخواهد.
 
نظر روانشناسان
روانشناسان نیز با سوراخ کردن گوش در ماه­‌های اول مخالفند و اعتقاد دارند باید زمانی این کار انجام شود که کودک این را از شما بخواهد و پیش از آن باید او را از دردی که قرار است با آن مواجه شود آگاه کنید.

در غیر اینصورت اگر بخواهید در ماه­‌های پایین این کار را انجام دهید، شاید کودک دردی بروز ندهد، اما این به معنای درد نکشیدن نیست، شاید او آنقدر کوچک است که توانایی ابراز درد را ندارد.

علاوه بر آن باید زمانی این کار انجام شود که کودک با آگاهی و از روی اشتیاق این کار را از شما بخواهد و به آن دست نزند تا مشکلی پیش نیاید و دلیل مهم‌تر برای اینکه در ماه­‌های اول این کار را انجام ندهید این است که امکان دارد به روحیه کودک آسیب وارد شده و در ناخودآگاهش آن دردی که به‌وسیله والدین و پزشک به او منتقل می­‌شود در ذهنش بماند، چراکه هنوز آنقدر درک ندارد که بداند دلیل این کار چیست درصورتی که اگر کمی بزرگ­تر باشد و خودش بخواهد، با وجود احساس درد، آن را با کمال میل قبول می­‌کند.1
 

کجا گوش کودک را سوراخ کنید؟

برخی افراد برای انجام این کار سراغ جواهر فروش محل می روند در حالی که برخی دیگر ترجیح می دهند به پزشک مراجعه کنند. در هر حال محدودیتی برای هیچ کدام از این موارد نیست تا زمانی که فرد حرفه ای بوده و بداند کجا را باید سوراخ کند، وجود ندارد. ابزار مورد استفاده برای این کار باید استریل باشد.

به خاطر داشته باشید که سوراخ کردن گوش برای نوزادان و بزرگسالان متفاوت است. بنابراین تحقیق کنید و جایی را انتخاب کنید که سوراخ کردن گوش برای کودک انجام می دهند.2
 

روش قدیمی را کنار بگذارید

می گویند گوش این همه نوزاد را سوراخ کرده و هیچ مشکلی پیش نیامده، به همین دلیل هم فکر می کنند هنوز می تواند به کارش ادامه دهد. در صورتی که متخصصان هشدار می دهند و می گویند سوراخ کردن گوش کودکان در خانه عوارض و خطرات بیشتری دارد و می تواند مشکلات متعددی را برایشان ایجاد کند.
 
البته این روزها اغلب افراد ترجیح می دهند این کار را به پزشک بسپارند، ولی هنوز هم بعضی ها هستند که روش قدیمی را بیشتر قبول دارند.
 
پزشکان به این گروه توصیه می کند سوراخ کردن گوش کودکان را به پزشکان بسپارند و به مراکز درمانی مراجعه کنند تا با استفاده از لوازم استریل و بهداشتی این کار انجام شود.
 
احتمال بروز عفونت در این شرایط بسیار بیشتر می شود و در نتیجه به هیچ عنوان توصیه نمی شود، این کار را در خانه انجام دهید. البته قدیمی ها سوزن را روی آتش می گذاشتند یا از روش های دیگری برای ضدعفونی کردن استفاده می کردند که از نظر بهداشتی صحیح نیست.
 
علاوه بر این، با این که خیلی ها از همان دوره نوزادی گوش کودک را سوراخ می کنند، اما امروزه توصیه می شود، در سنین بالای سه سال گوش بچه ها را سوراخ کنید و پیش از آن به فکر این کار نباشید. مسلما اگر برای سوراخ کردن گوش کودک به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید، راهنمایی های لازم در این زمینه را هم به شما ارائه می دهند و مشکلی از این نظر وجود نخواهد داشت.

 در کنار همه اینها، سوراخ کردن گوش به کمک نخ و سوزن خیلی دقیق هم نیست و در پایان کار ممکن است سوراخ روی گوش ها قرینه یکدیگر نباشد. بنابراین این نکته هم دلیلی است برای این که کار سوراخ کردن گوش را به متخصص بسپارید.3
 

چطور گوش کودک سوراخ می شود؟

روند سوراخ کردن گوش کودک مانند بزرگسالان است. در اینجا مراحل را مرور می کنیم:
 
مرحله اول
تکنسین یا پزشک با تمیز کردن گوش با الکل یا هر ماده ضدعفونی کننده محل سوراخ را ضدعفونی می کند. برای حفظ بهداشت بهتر است از دستکش جراحی استفاده شود.
 
مرحله دوم
سوراخ کردن می تواند از طریق سوزن های ابتدایی یا دستگاه های سوراخ کننده انجام شود. هر دو آنها باعث کمی درد می شود اما فقط طی چند دقیقه ای که فرایند سوراخ کردن انجام می شود.
 
مرحله سوم
سوراخ ها را با گوشواره ای از جنس طلا پر خواهد شد تا از بسته شدن سوراخ جلوگیری شود. از این نظر طلا استفاده می شود که احتمال عفونت در آن کمتر است.
 
مرحله چهارم
مواد ضدعفونی کننده باید در محل سوراخ کردن استفاده شود و دو بار در روز و به مدت یک هفته این کار انجام شود. تا 6 هفته آینده باید هر هفته گوشواره های راست و چپ را با هم عوض کنید.

لوب گوش پایین مکان ایده آل برای سوراخ کردن است.2
 

عوارض و مراقبت‌های بعد از سوراخ کردن گوش کودک چیست؟

در این بخش به چند نکته درباره عوارض سوراخ کردن گوش کودک و راه­‌های پیشگیری و درمان آن­‌ها اشاره می­‌کنیم.

برای گوش فرزندتان به هیچ عنوان از گوشواره­‌هایی که پشت آن­‌ها تیز است استفاده نکنید چراکه احتمال دارد قسمت پشت لاله گوش را زخمی کند. استفاده از گوشواره­‌های میخی ساده بهترین و بی­‌خطرترین گزینه است.

حتما پس از سوراخ کردن گوش کودک به مدت 4 تا 6 هفته از گوشواره استفاده کنید چراکه درغیر این صورت امکان دارد سوراخ بسته شود.

گوشواره را در هفته‌­های اول در گوش کودکتان بچرخانید تا سوزن گوشواره روی زخم نچسبد.

پس از سوراخ کردن، گوش کودکتان را به مدت سه هفته هر روز با محلول مخصوص ضدعفونی کنید.

به مدت سه هفته روزی دوبار سوزن گوشواره را با آب جوش به مدت 10 دقیقه یا با الکل ضدعفونی کنید. استفاده ازآب پیاز و نمک و... بی‌­فایده و غیر بهداشتی است.

در صورت بروز قرمزی، التهاب، تورم یا درد یک روز پس از سوراخ کردن گوش کودکتان، فورا به پزشک عمومی مراجعه کنید چراکه احتمال عفونت وجود دارد.

جنس گوشواره در بسیاری از موارد باعث ایجاد حساسیت می­‌شود، اکثر کودکان به نیکل حساس هستند پس حتما از جنس طلا استفاده کنید.

زمانی که گوشواره را به گوش کودک‌تان آویزان می­‌کنید مطمئن شوید که قفل آن کاملا بسته است، در غیر اینصورت ممکن است کودک آن را از گوش خارج کرده و در دهان فرو کند که خطرناک است و احتمال خفگی وجود دارد.1

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.saednews.com
3.www.beytoote.com
نسخه چاپی