مزایا و معایب استفاده کودکان از اینترنت

کودک و اینترنت

فکر کنید اینترنت شهر بزرگی است و زندگی انسان ها را نشان می دهد. اینترنت قسمت های خوب و زیبایی دارد، با این وجود مکان های خطرناکی هم هست که شما دوست ندارید فرزندانتان آن جا را ببینند.

همان قدر که آدم های بسیار مهربان در اینترنت هستند ، آدم های خطرناکی هم وجود دارند؛ درست مثل زندگی واقعی ، بیشتر آدم هایی که آن لاین با آن ها تماس برقرار خواهند کرد، پاک و قابل احترام اند، اما برخی از آن ها ممکن است بی ادب، نفرت انگیز ، رذل، فریبکار و حتی خطرناک باشند.

بچه ها در خانه و از طریق چت روم ها و ایمیل ها می توانند مورد سوء استفاده جنسی قرار بگیرند و یا هنگام گشت و گذار در وب ممکن است به طور اتفاقی با تصاویر هرزه و خشن روبرو شوند.

اینترنت مورد قبول همه است و منع فرزندانتان برای استفاده از آن کار آسانی نیست. به شکل مناسب هم می توان از اینترنت استفاده کرد، چون محیط شگفت انگیزی است. هزاران وب سایت آموزشی و سرگرم کننده وجود دارد که بچه ها از آن ها لذت می برند. شما نیاز دارید تا به خودتان وبعد به بچه هایتان یاد بدهید که چطور از خطرات موجود در اینترنت پرهیز کنند.1
 

فواید استفاده از اینترنت برای کودکان

همان طور که گفتیم، اینترنت فوائد ومضرات زیادی دارد که لازم است والدین آگاه باشند که بتوانند روش صحیح برای کنترل و مدیریت استفاده از اینترنت برای کودکان اعمال کنند.
 
دسترسی راحت و رایگان به اطلاعات
بسیاری از کودکان از اینترنت برای استفاده از کتاب‌ها و مجلات صوتی یا مجازی استفاده می‌کنند. بعضی از آن‌ها نیز با استفاده از برنامه هایی اطلاعات عمومی شان را بالا می برند و در تبلت، گوشی یا لب تاب خود بدون پرداخت هزینه به مطالعه می‌پردازند.
 
داشتن ایده های جدید و پیشرفت تحصیلی
یکی از مزایا استفاده ازاینترنت برای کودکان، استفاده از ایده‌ها و توضیحات درسی موجود در اینترنت است. آن‌ها با استفاده از این آموزش های رایگان، پیشرفت تحصیلی خوبی خواهند داشت.
 
سرگرمی مناسب
یکی از سرگرمی های مناسب کودکان، استفاده از بازی های جذاب اینترنتی می‌باشد که والدین از آن‌ها استقبال خوبی می‌کنند زیرا این بازی‌ها با سرگرم کردن کودکان، سر و صدای آن‌ها را کم و از جنب و جوش شان می‌کاهد.
 
بالا رفتن سطح زبان انگلیسی
در بعضی موارد برای استفاده از اینترنت نیازمند دانستن اطلاعاتی از زبان انگلیسی می‌شویم. کودکان با استفاده مکرر از اینترنت و گوشی‌های هوشمند سطح زبان انگلیسی خود را ارتقا داده و زبان جدیدی را یاد می‌گیرند.2
 

معایب استفاده کودکان از اینترنت

 
۱. محتوای نامناسب و غیراخلاقی
بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه روانشناسی و علوم مذهبی در جهان همواره درباره خطرات و آسیب های استفاده کودکان و نوجوانان به والدین و مسئولان مربوطه هشدار می دهند چراکه آنها معتقدند اینترنت و فضای مجازی، محیط بسیار باز و آزادانه ای دارد و برای سنین پایین به هیچ وجه مناسب نخواهد بود.
 
۲. اعتیاد به اینترنت
یکی دیگر از دلایلی که موجب می‌شود معایب اینترنت پررنگ شود، اعتیاد کاربران بخصوص کودکان و نوجوانان است چراکه آن‌ها از عوارض و معایب استفاده بیش از اندازه از اینترنت آگاه نیستند و ممکن است با اعتیاد به اینترنت، سلامتی جسمی و روحی خود را به مخاطره بیاندازند.  
 
۳. هدر دادن زمان کودکان
دوران کودکی بدون شک یکی از کوتاه‌ترین و البته مهم‌ترین دوره هایی‌ است که استفاده بهینه از زمان کودکان و ارتقای زیرساخت‌های لازم برای کشف علایق و استعدادیابی می‌تواند نقش پررنگ و بسزایی در موفقیت آن‌ها در سنین بزرگسالی داشته باشد.  
 
۴. تاثیرات منفی بر روی وضعیت سلامت جسمانی
کم تحرکی و مشکلات بینایی و خشکی چشم دو مورد از مهم ترین عوارض استفاده زیاد از اینترنت بر روی کودکان است که برروی وضعیت سلامت جسمانی کودکان تاثیرات شدیدی می‌گذارد و سلامت آن‌ها را در آینده و سنین بزرگسالی به شدت به مخاطره می‌اندازد.
 
۵. عدم یادگیری روابط اجتماعی
بسیاری از روانشناسان و جامعه‌شناسان بر این باورند که استفاده بیش از اندازه کودکان از اینترنت، موجب خواهد شد آنها نتوانند برقراری ارتباطات سالم و درست با دیگران را به درستی یاد بگیرند و این امر آسیب‌های جدی در روابط  انسانی، عاطفی و اجتماعی آن‌ها در آینده وارد خواهد کرد.
 
۶. امکان دسترسی به اطلاعات شخصی و مالی والدین
همواره گزارش‌های بسیاری در فضای مجازی منتشر می‌شود که نشان می‌دهد کودکان بدون علم اطلاعات و امنیت سایبری، ممکن است به درخواست و ایمیل هکرها و مجرمان سایبری پاسخ داده و اطلاعات مالی، کارت های بانکی و داده‌های شخصی والدین خود را دو دستی تقدیم آنها کنند.3


توصیه هایی به والدین

توصیه ما به والدین این است که در زمان استفاده از کامپیوتر و اینترنت کودکان خود، محدودیت اعمال کنند. علاوه بر استفاده از اینترنت در خانه، آن‌ها ساعت زیادی را در مدرسه گذرانده اند و مغز آن‌ها، نیاز به استراحت دارد.

خاموش کردن اینترنت خانه، کار بسیار مفیدی برای حفظ سلامتی آن‌ها است. اگر می‌خواهید از مواردی مثل اعتیاد به اینترنت، افت تحصیلی، افزایش سطح استرس و بیماری های جسمی جلوگیری کنید، از محدودیت‌های زمانی غافل نشوید.

کامپیوتر را در مکانی بگذارید که بتوانید روی استفاده کودک از اینترنت، نظارت داشته باشید. بعضی روزها با یک دیگر به اینترنت گردی بروید تا نحوه استفاده صحیح از این فضا را به صورت مستقیم یاد بگیرد.

سعی کنید با صحبت کردن، سطح آگاهی کودکتان را بالا ببرید و روش درست و فرهنگ استفاده از اینترنت را به آن‌ها آموزش دهید. می‌توانید با گوشزد کردن قوانین استفاده از اینترنت، به اونشان دهید که چطور می‌تواند از این فضا استفاده کند. توجه داشته باشید که در سن حساسی هستند و خطر در کمین آن‌ها است.2

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.isna.ir
نسخه چاپی