نکاتی در ارتباط با پوشش والدین در حضور کودکان

پوشش والدین در مقابل فرزندان چگونه باشد

خانواده اولین نهادی است که فرزندان در آن رشد میکنند و بسیاری از اولین آموزه های زندگی شان را در این نهاد تجربه میکنند . رفتار والدین و نحوه پوشش والدین در فرزندان اثرات مستقیمی برجای میگذارد و باعث شکل گیری اولین ذهنیات فرزندان میشود.

میزان پوشش والدین در خانواده های مختلف، با فرهنگ ها و اعتقادات مختلف، متفاوت است. رعایت پوشش مناسب بر اساس الگوهای اخلاقی و اسلامی در خانواده بسیار مهم و با ارزش است و ثبات و آرامش و امنیت در خانواده ایجاد می کند. پوشش مناسب نه تنها سبب آرامش والدین می شود، بلکه رشد طبیعی کودکان را نیز تضمین می کند.

بر عکس، عریان و نیمه عریان بودن، پوشیدن لباس های تنگ و چسبان که اعضای بدن را به صورت برجسته نشان می دهد، در حضور فرزندان که به سن تمیز رسیده اند،خصوصاً فرزندان غیر هم جنس، می تواند بسته به سنین متفاوت آن ها، تبعات و اثرات منفی متفاوتی به جای بگذارد.

رعایت اصول اخلاقی جنسی در خانواده، نقش مهمی در سلامت جنسی کودکان دارد. علاوه بر پوشش مناسب ، والدین باید از انجام رفتارهای دیگری نیز در حضور فرزندان، پرهیز کنند.

آیا پوشش نامناسب والدین در خانه می تواند به بلوغ زودرس کودکان منجر شود؟ والدین باید چگونه در حضور فرزندشان لباس بپوشند؟ در این زمینه معمولا مردم دو دیدگاه متفاوت دارند؛ اما بهترین رفتار چیست؟1
 

از چه سنی شروع کنیم؟

راهکار این است که به سوالات خاص کودک راجع به بدن و لباسهایش توجه کنید. وقتی فرزند شما راجع به اندام‌های جنسی یا نحوه به دنیا آمدن بچه سوال می‌پرسد معلوم است که کنجکاو شده است.

از اینجا به بعد باید بیشتر مراقب لباس پوشیدن خود باشید. مثلا زمانی که کودک متوجه می شود لباس مادرش، باز است یا نه و کدامیک از اندام های بدنش پیداست.

والد غیرهمجنس از 4-3 سالگی و والد همجنس باید از 6-5 سالگی در انتخاب لباس‌هایی که در حضور فرزندشان می‌پوشند، بیشتر دقت کنند. حمام رفتن کودکان با والدین بهتر است با رعایت نکات اخلاقی باشد. 2
 

بهترین پوشش والدین در حضور فرزندان

حتی فرزند ۲ – ۳ ساله شما همه چیز را می‌بیند و می‌فهمد و در حافظه ثبت می‌کند. افراط و تفریط در زمینه پوشش کار را خراب می کند؛ هم سختگیری بیش از حد و هم آزادی کامل در این موضوع اثرات مخربی به دنبال خواهد داشت. سعی کنید حد معقولی از پوشش را براساس معیارهای اخلاق جنسی که در همه فرهنگ‌ها مشترک است رعایت کنید.

برای مثال مشخص است که برهنگی کامل در مقابل فرزندان درست نیست. در برخی خانواده‌ها، حساسیت بیشتری روی مادران و دختران وجود دارد، اما از نظر ماهیت موضوع تفاوتی وجود ندارد.

برای مردان و پسران نیز خطوط قرمزی وجود دارد که بهتر است رعایت شود. بهترین پوشش خصوصاً برای مادران لباسهایی است که تنگ و بدن‌نما و یا کاملاً باز نباشد. خصوصاً در دوران بلوغ جسمی و جنسی پسران باید مراقب پوشش جنس مخالف در خانواده بود.
 
افراط در پوشش
توجه کنیم که نوع رفتار والدین با فرزندان به سبک های فرزندپروری آنها بستگی دارد. گفتیم که افراط و تفریط در قضیه پوشش مضراتی برای فرزندان در پی دارد. کودکی که پدر و مادرش لباسهای بسیار پوشیده در خانه می‌پوشند، متوجه ممنوعیت‌هایی می شود و در می‌یابد که باید همیشه خودش را حفظ کند.

ممکن است به دلیل محدودیت زیادی، کنجکاوی شدید جنسی در این کودک بوجود بیاید که مناسب سن او نخواهد بود. گاهی ممکن است سوال هایی برای بچه‌ها پیش بیاید؛ اما خجالت بکشند و از پرسیدن آنها خودداری کنند و یا از پدر و مادر بترسند. بطور کلی باید به رفتار طبیعی نزدیک شد و از ایجاد حساسیت‌های نابجا برای کودکان جلوگیری کرد.
 
افراط در آزادی
درهرصورت، چه پدر و مادر خود را کامل بپوشانند و چه آزادانه‌تر لباس بپوشند، سوالهای زیادی در ذهن بچه‌ها شکل می گیرد. پوشش آزاد و راحت والدین روی زمان بلوغ جنسی تاثیری ندارد و بچه ها بطور معمول از ۴-۳ سالگی در مورد جنسیت خودشان، جنس مخالف و… سوال می پرسند.

اینکه پدر و مادر آزاد لباس پوشیده باشند و اندام خود را در معرض نگاه بچه قرار دهند یا خیلی خود را بپوشانند هم تاثیر چندانی در از بین رفتن سوالات اساسی ندارد.

اما باید توجه داشته باشید پوشش راحت و باز در خانه، باعث می شود کودک متوجه حد و مرزها نشود و دچار سرگردانی شود.

ممکن است متوجه نشود کجا چطور لباس بپوشد و چه کند. یا نفهمد پوشیدن چنین لباس هایی در حریم خانه مجاز است و نباید جلوی غریبه ها آنها را بپوشد.3
 

آموزش برای جلوگیری از انحرافات

با کمک گرفتن از کتاب‌های آموزشی و همچنین مشاور متخصص، تفاوت‌های زن و مرد را از نظر آناتومی به فرزندان توضیح دهید؛ اینکه چه اندام‌هایی خصوصی است و چرا باید همه خردسالان و بزرگسالان آنها را بپوشانند. اگر نحوه آموزش والدین و مربیان درست باشد، بچه‌ها مسائل مربوط به بدن و پوشش را خیلی خوب درک می‌کنند.

رفتارهای بی‌قاعده باعث سردرگمی کودکان می‌شود. مثلا اگر مادری در حضور دیگران و بی‌توجه به اینکه شخصی که وارد خانه شده کیست، لباس باز بپوشد، کودک را گیج می کند. این رفتار باعث می‌شود کودک نیاموزد پوشش در حضور افراد مختلف باید متفاوت باشد. سردرگمی کودکان در چنین مساله مهمی خطرناک است. 2
 

بهترین کار چیست؟

- پدر و مادر مطلع باید با کتاب های داستان مخصوص بچه با مشورت با مشاور،تفاوت زن و مرد را نه از لحاظ جنسی، بلکه از نظر آناتومی به بچه توضیح دهند؛ مثلا اینکه زن و مرد چه تفاوت هایی دارند، چه اندام هایی خصوصی است و همه چه کوچک ترها و چه بزرگ ترها باید آن را بپوشانند.

علاوه بر اینها، باید یاد بگیرید رفتارهای مورد قبول جامعه و خانواده اش چیست. به نظر من هم افراط و هم تفریط در این زمینه کار را خراب می کند؛ چه خیلی سخت گیر بودن و چه آزاد بودن بیش از حد.

کودک از پوشش والدین مفهوم حریم را درک می کند.

با توجه به گفته های شما، رفتار پدر و مادر هم علاوه بر نوع پوشش شما می تواند در این یادگیری تاثیر داشته باشد.

- همین طور است. پوشش پدر و مادر لزوما بچه را بی پروا نمی کند به شرطی که آموزش او درست باشد. مثلا اگر مادری در حضور دیگران و بی توجه به اینکه شخصی که وارد خانه شده کیست، لباس باز بپوشد، کودکش را گیج می کند و این الگوی رفتاری باعث می شود او نیاموزد پوشش در هر جایی و در حضور افراد مختلف باید متفاوت و با حد و مرزهایی باشد و این مساله برای کودک خطرناک است.

کودک باید یادبگیرد حریم هایی خصوصی وجود دارد که باید گاهی سفت و سخت تر آن را رعایت کرد. هرگونه افراط و تفریط در این زمینه مخرب است. کافی است لباسی که بچه وقتی فقط مادر حضور دارد، به تن دارد، یا وقتی عمو، دایی و خاله حضور دارند، متفاوت باشد و حتی وقتی والد غیرهمجنس وارد می شود، باید لباس متفاوت داشته باشد.

با این کار می فهمد در هرجا و جلوی هرکس چطور باید لباس پوشید. بچه ای که می بیند مادرش لباس خیلی آزادی در خانه به تن دارد و وقتی پدر واردمی شود، روی آن لباسی می پوشد، این نکته ظریف را یاد می گیرد که باید متناسب با مکان و زمان لباس بپوشد.1

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.farzandportal.ir
نسخه چاپی