معرفی کیف پول بیت کوین برای افراد مبتدی (بخش اول)‏
کلیدهای خصوصی بیت کوین برای دسترسی به آدرس عمومی آن و امضاهای تراکنش شما مورد استفاده قرار می گیرند. ترکیبی از کلید عمومی گیرنده و کلید خصوصی شما، تراکنش بیت کوین را ممکن می سازد.

چندین شکل از کیف پول بیت کوین وجود دارد که نیازهای مختلفی را برآورده ساخته و از نظر امنیت، راحتی، قابلیت دسترسی و غیره با یکدیگر تفاوت دارند.
 

انواع کیف پول بیت کوین

در این بخش انواع کیف پول بیت کوین را معرفی می کنیم.
 

کیف پول کاغذی


کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی در اصل سندی است که حاوی یک آدرس عمومی برای دریافت بیت کوین و یک کلید خصوصی است که به شما اجازه می دهد بیت کوین ذخیره شده در این آدرس را خرج کنید یا انتقال دهید. کیف های پول کاغذی اغلب به شکل کدهای QR چاپ می شوند تا بتوانید آنها را به سرعت اسکن کرده و کلیدها را به یک کیف پول نرم افزاری اضافه کنید تا تراکنش یا معامله انجام شود. یک کیف پول کاغذی با استفاده از خدماتی از جمله بیت آدرس (BitAddress) یا کیف پول کاغذی بیت کوین (Bitcoinpaperwallet) ایجاد می شود به طوری که به کاربران اجازه می دهد یک آدرس بیت کوین تصادفی با کلید خصوصی خود ایجاد کنند. سپس کلیدهای تولید شده می توانند چاپ شوند و همراه با آن برخی خدمات از جمله طرح های مقاوم در برابر جعل و دستکاری یا حتی گزینه سفارش برچسب های هولوگرافی ارائه می شود.
مهمترین مزیت کیف پول کاغذی آن است که کلیدها به صورت آفلاین ذخیره می شوند و همین امر باعث می شود تا در برابر حملات هکرها درامان باشندمهمترین مزیت کیف پول کاغذی آن است که کلیدها به صورت آفلاین ذخیره می شوند و همین امر باعث می شود تا در برابر حملات هکرها درامان باشند. با این حال، هنوز هم بایستی برخی اقدامات احتیاطی هنگام ایجاد کیف پول اتخاذ شود. باید قبل از ایجاد یک کیف پول کاغذی مطمئن شوید که هیچ کس شما را نمی بیند. به منظور جلوگیری از احتمال هرگونه خطر از جانب جاسوسانی که فعالیت شما را زیر نظر دارند، توصیه می شود از یک سیستم عامل پاک مانند Ubuntu  استفاده کنید که از طریق یک فلش درایو یو اس بی (USB) یا دی وی دی اجرا می شود. علاوه بر آن پس از ایجاد کیف پول کاغذی، کد وب سایت باید به صورت آفلاین اجرا شود به طوری که به شما امکان دهد قبل از تولید کلید، اینترنت را قطع کنید. در آخر از چاپگری استفاده کنید که به هیچ گونه شبکه ای وصل نشده باشد.

علاوه بر آن مهم است که بدانید آنچه بر روی یک تکه کاغذ چاپ می کنید اطلاعات خصوصی و باارزشی است. بنابراین بایستی اقدامات خاصی را برای محافظت از آن تکه کاغذ انجام دهید. به عنوان مثال، توصیه می شود آن را با لمینت پرس کرده و در جای خشک و امن قرار دهید تا از پاره شدن یا ریخته شدن آب بر روی آن جلوگیری شود. بعضی از افراد ترجیح می دهند آن را لمینت کرده و در صندوق امانات نگهداری کنند.
 

بیت کوین فیزیکی


بیت کوین فیزیکی

بیت کوین فیزیکی معمولاً با مقدار ثابت BTC پیش بارگذاری می شود و هدف از آن عدم امکان خرج کردن بهای آن تا زمان مخفی باقی ماندن کلید خصوصی است. این امر معمولاً با استفاده از جلوگیری از جعل مدرک انجام می شود.

بیت بیل (Bitbill) نخستین نوع آن است که در ابتدا همانند کارت اعتباری بود اما اکثر جایگزینهای بعدی آن به شکل سکه شکل گرفتند. مایک کادول (Mike Cadwell) یکی از علاقه مندان به رمزگذاری نوعی رمز با نام مستعار «Casascius» اولین بیت کوین فیزیکی را در سال 2011 ایجاد کرد. کلیدهای خصوصی در زیر یک هولوگرام قابل برداشته شدن پنهان می شد.

بیت کوین های فیزیکی روشی مناسب برای ایمن تر ساختن منابع مالی شما هستند و می توانند هنگام انجام معاملات آفلاین بسیار مفید باشند. علاوه بر آن، آنها اخیراً به یک کالای باارزش تبدیل شده اند. با این حال دارای یک نقطه ضعف مهم هستند. در نوامبر سال 2013 از طرف شبکه اجرای جزائم مالی، از مایک کادول خواسته شد عملیات خود را متوقف سازد زیرا کار وی به عنوان انتقال دهنده پول در نظر گرفته شده بود. طبق مقررات، او را مجبور به متوقف ساختن فروش کالاهای حاوی بیت کوین دیجیتال کردند.
 

کیف پول مخصوص موبایل


کیف پول موبایل

برای کسانی که به طور روزانه از بیت کوین استفاده می کنند، پرداخت کالاهای خریداری شده از مغازه یا خرید و فروش رودررو، با استفاده از یک کیف پول BTC یک مزیت عالی به حساب می آید. این کیف پول، در قالب برنامه یا اپلیکیشنی در گوشی هوشمند شما اجرا شده و کلیدهای خصوصی تان را ذخیره کرده و این امکان را فراهم می سازد تا هزینه های خود را مستقیماً از طریق تلفن خود پرداخت کنید. علاوه بر آن، برخی از اپلیکیشن ها کاربران را قادر می سازند از ویژگی NFC گوشی هوشمند خود استفاده کنند به این معنی که می توانند تلفن خود را در مقابل پایانه قرار دهند بدون آنکه مجبور به ارائه هرگونه اطلاعاتی باشند.

هر مشتری بیت کوین نیاز دارد به تمام دفتر کل بلاک چین که به طور مداوم در حال افزایش است و نیز به چندین گیگابایت حافظ دسترسی داشته باشد. به همین دلیل، کیف های پول موبایل از فناوری تأیید پرداخت استفاده کرده و نیز تنها با زیرمجموعه های کوچک بلاک چین کار می کنند.
کیف پول های موبایل علی رغم آنکه راهی مناسب برای ذخیره بیت کوین به شمار می روند، اما در معرض حملات هکری قرار دارندکیف پول های موبایل علی رغم آنکه راهی مناسب برای ذخیره بیت کوین به شمار می روند، اما در معرض حملات هکری قرار دارند. علاوه بر آن در صورتی که شخصی به راحتی به دستگاه تلفن همراه شما دسترسی پیدا کند، کنترل کیف پول خود را می توانید از دست دهید. اپلیکیشن های کیف پول بیت کوین بسیار متنوعی وجود دارد که در اندروید می توان آنها را اجرا کرد. اما اپل در فوریه 2014 استفاده از اپلیکیشن کیف پول  بیت کوین را در اپ استور ممنوع کرد هرچند تصمیم خود را چند ماه بعد تغییر داد.
 
نام اپلیکیشن سیستم عامل مورد نیاز ویژگی ها
FreeWallet اندروید، آی اُ اس (iOS) امکان ذخیره سازی آفلاین (Cold storage)، صرفنظر از هر گونه رمزنگاری
Atomic Wallet اندروید، iOS بسیار کاربرپسند، دارایی 500+، تبادل فوری، خرید گزینه رمزنگاری
Copy اندروید، iOS، ویندوز موبایل می تواند چندین کاربر داشته باشد، بنابراین نیاز به تأیید گروهی برای هر تراکنش جهت ارسال پول، نرم افزار منبع باز
 

ادامه دارد...


منبع: cointelegraph
نسخه چاپی