هرآنچه که باید راجع به هفته بیست و هفتم بارداری بدانیم

علائم مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

علائم ناخوشایند و آزاردهنده همچنان در این هفته از بارداری با شما همراه هستند. اما به احتمال زیاد تاکنون راه‌های کنار آمدن با آن‌ها را فراگرفته‌اید. ما در ادامه به مهم‌ترین علائمی که شما در هفته بیست و هفتم بارداری تجربه می‌کنید اشاره کرده‌ایم.
 
گرفتگی پا
گرفتگی عضلات پا یکی از شایع‌ترین علائمی است که بانوان در این هفته تجربه می‌کنند. برای آنکه بتوانید این علامت را بهبود ببخشید بهتر است در طول روز حرکات کششی ساده پا را انجام دهید و مایعات بیشتری بنوشید.
 
کمردرد
در این هفته بزرگ‌تر شدن جنین فشار مضاعفی را به کمر شما وارد خواهد کرد. کمردرد می‌تواند با ایجاد اختلال در خواب شبانه مشکلات جانبی زیادی را برای شما به همراه بیاورد.

برای پیشگیری از این مشکلات بهتر است شب‌ها به پهلو بخوابید و بالش کوچکی را میان زانوهای خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود که فشار کم‌تری به باسن و کمر شما وارد شود و در نتیجه درد کم‌تری را تجربه کنید.
 
یبوست
یبوست تجربه رایجی بین بانوان در هفته بیست و هفتم بارداری است. اگر تمام پیشگیری‌های لازم نظیر خوردن سبزیجات و آب کافی را انجام داده‌اید و همچنان در دفع مشکل دارید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک معمولاً با تجویز مکمل‌های فیبری به شما کمک می‌کند تا عملکرد معده و روده خود را بهبود ببخشید.
 
بواسیر
تجربه یبوست مزمن و فشارهای زیادی که در اثر آن به مقعد وارد می‌شود می‌تواند منجر به ایجاد بواسیر شود. برای اینکه از این مشکل پیشگیری کنید هرگز زمان طولانی در توالت نمانید و اگر دچار یبوست شدید هستید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
 
تغییرات پوست، مو و ناخن
این علامت یکی از علائم غیر قابل پیش بینی در دوران حاملگی است. با این حال بسیاری از بانوان این مورد را خصوصاً در هفته بیست و هفتم بارداری تجربه می‌کنند. ممکن است در این هفته ببینید که پوست، مو و ناخن‌های شما ضخیم‌تر از قبل شده، سریع‌تر رشد می‌کنند یا شکننده هستند.
 
بی‌اختیاری خفیف ادرار
یکی از تجربیات ناخوشایند بانوان در این هفته بی‌اختیاری خفیف ادرار است. برای مثال ممکن است هنگام عطسه کردن برای یک لحظه اختیار ادرار خود را از دست دهید و کمی رطوبت را در لباس زیر خود احساس کنید.

اما نباید خیلی نگران این مشکل باشید چرا که علت این امر فشار زیادی است که جنین به مثانه شما وارد می‌کند و پس از زایمان این مسئله به مرور برطرف خواهد شد.1
 

وضعیت جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

خوب او این آن‌قدر فضولی می‌کند که از لگدهایش در امان نخواهید بود او می‌خواهد دنیای اطرافش را تجربه کند. اگرچه داستان غم انگیزی است که اطراف او تاریک است و نمی‌تواند چیزی را در درون رحم شما ببیند. بله او این هفته چشم‌هایش را باز می‌کند و پلک خواهد می‌زند.

چشم‌هایش هنوز خاکستری یا آبی یا ترکیبی از این دو است و شاید این روند تا چند روز یا حتی چند ساعت بعد از تولد هم ادامه یابد. بگذارید یکبار دیگر داستان شکل‌گیری چشم‌های جنین را با هم بررسی کنیم.

شروع پیدایش چشم‌ها در بدن جنین از روز 23 یا هفته پنجم حاملگی است. در ابتدا چشم‌ها به صورت دوشیار فرورفته در طرفین مغز در حال تکامل است.

این شیارها به تدریج تکامل می‌یابد و تبدیل به اعضای کیسه مانندی می‌شود اکتودرم عدسی چشم را تشکیل می‌دهد. چشم ابتدا در طرفین سر قرار دارد که به تدریج به سمت مکان اصلی خود حرکت می‌کند این حرکت در هفته های 7 تا 10 شروع می‌شود.

 از هفته 11 تا 22 پلک‌ها تشکیل می‌شود و به هم می‌چسبد. در این هفته پلک‌ها از هم جدا می‌شود به هم می‌چسبد. کل طول بدن او در این هفته حدود 40.5 سانتی متر است. او حالا یک کیلوگرم وزن گرفته است.
 
سیستم دفاعی او در حال تدارک لازم است تا خودش را برای زندگی خارج از رحم آماده کند. این کوچولو دیگر گریم جدیدتری نخواهد داشت و فقط اندازه اش بزرگتر می‌شود حالا حرکاتش با شما هماهنگ‌تر شده. زمان‌های مشخصی می‌خوابد و در ساعات معینی از روز بیدار می‌شود.

قد: 40.5 سانتی متر

وزن: 1164 گرم.2
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و هفتم

در صورت داشتن علائمی مانند رنگ پریدگی، تورم نامتقارن و در یک طرف از بدن و تنگی نفس، لازم است به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌تواند نشانه‌هایی از ترومبوآمبولی باشد.

علاوه بر آن، علائم ساده‌ای مثل پرخوری، عطش زیاد یا تکرر بیش از حد ادرار نیز نیاز به توجه و بررسی پزشکی دارد، زیرا این علائم می‌تواند ناشی از دیابت بارداری باشد.

اگر آزمایش غربالگری دیابت را انجام نداده‌اید، لازم است در این هفته، آن را انجام بدهید. همچنین در صورت داشتن هر کدام از نشانه‌های زیر، لازم است سریع به پزشک مراجعه کنید:

سردرد شدید

تهوع و استفراغ

حساسیت به لمس

درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها

ورم ناگهانی دست یا صورت

تغییر و مشکل در بینایی مثل تاری دید، حساسیت به نور یا جرقه زدن چشم

این علائم می‌تواند از نشانه‌های عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد که نیاز به بررسی پزشکی و درمان دارد. اگر بارداری اولتان است یا تجربۀ پر‌ه‌اکلامپسی را در بارداری‌های قبلی دارید، باید بیشتر به این علائم توجه کنید.3
 

توصیه‌هایی برای مادران در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری لازم است تکنیک‌های خاصی را به کار ببرید تا بتوانید میزان فشار جسمی و عاطفی که روی شما وجود دارد را به حداقل برسانید و به این ترتیب به کیفیت خواب و استراحت خود نیز کمک کنید چرا که آشفتگی‌های جسمی و ذهنی بیش از هر چیز استراحت شما را مختل کرده و باعث بروز علائمی نظیر خستگی مفرط، کمبود انرژی، احساس افسردگی و بی‌حوصلگی خواهد شد.

عمل کردن به موارد زیر به شما کمک می‌کند تا در طول شب خواب بهتری داشته باشید و به طور کل بتوانید آرامش خود را حفظ کنید.

- برنامه منظمی برای زمان و میزان خواب خود در نظر بگیرید

- رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید

- از مصرف بیش از حد مایعات هنگام عصر خودداری کنید

- در حد توان خود فعالیت‌های ورزشی و کششی انجام دهید

- قبل از خواب ریلکسیشن کنید

- در طول روز از تکنیک‌های آرام سازی نظیر تکنیک‌های تنفسی و ذهن آگاهی استفاده کنید.1
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و هفتم

معاینات سه ماهۀ دوم و همچنین آزمایش‌های سه ماهۀ دوم بارداری شما رو به پایان است. احتمالاً به ‌زودی وقت ملاقات دیگری با پزشک دارید. همچنان باید به ملاقات‌های ماهانۀ بارداری خود با پزشکتان ادامه دهید و آنها را فراموش نکنید.

معمولاً بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری، آزمایش غربالگری دیابت برای شما تجویز می‌شود. اگر پیش از این هفته، چنین آزمایشی را انجام نداده‌اید، لازم است که طی این هفته، آزمایش غربالگری دیابت را انجام بدهید.

همچنین اگر واکسن کزارتان را نزده‌اید، پزشک یا ماما حتماً دریافت آن را توصیه خواهند کرد. در غیر این صورت، بهتر است خودتان در این مورد از آنها سؤال کنید.3
 

تغذیه در هفته بیست و هفتم بارداری

هم زمان که شما به 3 ماه دوم بارداری خود نزدیک می‌شوید، باید به اضافه وزن خود نیز دقت کنید. پس از اتمام هر هفته، از خودتان بپرسید که آیا مواد غذایی که انتخاب کردید، برای شما و رشد کودک‌تان مناسب بوده یا خیر؟ یا این که چگونه می‌توانید مواد غذایی مناسب را تهیه کنید. شما حتی می‌توانید برنامه غذایی خود را بنویسید و برای مشورت به پزشک مراجعه کنید.

به خاطر بسپارید که در این دوره نباید زیاد به خودتان سخت بگیرید. اگر روزی هوس بستنی کردید، اشکالی ندارد. مصرف چیزهایی که در این دوره هوس می‌کنید، در صورتی که متعادل باشد، مشکل ساز نخواهد شد.

 فهرستی از مواد غذایی مصرفی خود را روی کاغذ بنویسید و تنها به حافظه خود تکیه نکنید.

درمورد مواد مصرفی خود، کنجکاو باشید. ببینید که آیا در ساندویچ همبرگری که می‌خورید، پنیر یا روی سیب زمینی سرخ کرده‌تان سس وجود دارد یا خیر. 2

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com
نسخه چاپی