معرفی کیف پول بیت کوین برای افراد مبتدی (بخش دوم)‏
همانطور که پیش از این عنوان شد بیت کوین نوعی ارز دیجیتال بدون شکل یا فرم فیزیکی خاصی است که برای مبادلات بکار برده می شود. تاکنون کیف پول های کاغذی، فیزیکی و موبایل را مورد بررسی قرار داده ایم در ادامه مابقی را مورد بحث قرار می دهیم.
 

کیف پول تحت وب


کیف پول تحت وب

کیف پول های تحت وب کلیدهای خصوصی شما را بر روی سروری ذخیره می کنند که به طور دائم آنلاین بوده و توسط شخص ثالثی کنترل می شود. سرویس های مختلف قابلیتهای متفاوتی ارائه داده که برخی از آنها می توانند به کیف پول های مخصوص موبایل و دسکتاپ  متصل شده و آدرس های شما را در دستگاه هایتان کپی نمایند.

دقیقاً مانند کیف پولهای مخصوص موبایل، کیف پول های الکترونیکی کاربران خود را قادر می سازند که از طریق دستگاه های متصل به اینترنت، به پول خود دسترسی داشته باشند. در صورت عدم محافظت صحیح، سازمان هایی که وب سایت را اداره می کنند، ممکن است به کلیدهای خصوصی شما دسترسی پیدا کنند و در نتیجه کنترل کامل وجوه شما را در دست گیرند.
 
خدمات ویژگی ها
کیف پول لومی (Lumi Wallet) رابط کاربری رایگان، آسان و مشتری پسند جهت ایجاد کیف پولی که از BTC، ETH  و بسیاری از توکن های ERC20 پشتیبانی می کند
سیرکل (Circle) کاربر می تواند بیت کوین را پس انداز، ارسال، دریافت یا خریداری کند
بلاک چین یکی از معروف ترین کیف پول های مبتنی بر وب است
استرانگ کوین (Strongcoin) کیف پول ترکیبی را ارائه می دهد که به شما اجازه داده کلیدهای آدرس خصوصی خود را پیش از ارسال آنها به سرورهای خود رمزگذاری کنید
 
 

کیف پول مخصوص دسکتاپ

کیف پولهای مخصوص دسکتاپ بر روی کامپیوتر دانلود و نصب می شوند و کلیدهای خصوصی شما را بر روی هارد دیسک تان ذخیره می کنند. این نوع کیف پول ذاتاً از کیف پولهای آنلاین و موبایل ایمن تر بوده به این دلیل که برای داده های خود به شخص ثالث نیاز نداشته و در نتیجه سرقت از آن سخت تر می باشد. با این وجود به اینترنت متصل شده و این امر موجب امنیت کمتر آنها می شود. با این حال کیف پول های دسکتاپی برای افرادی که مقادیر کمی بیت کوین را از طریق کامپیوترهای خود مبادله می کنند راهکاری عالی به حساب می آیند.
انواع مختلفی از کیف پول های دستکتاپی وجود دارد که نیازهای مختلفی را برآورده می سازندانواع مختلفی از کیف پول های دستکتاپی وجود دارد که نیازهای مختلفی را برآورده می سازند. برخی به امنیت توجه داشته و برخی بر ناشناس بودن تکیه می کنند. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.
 
نام سیستم عامل ویژگی ها
کیف پول الکتروم (Electrum) مک، ویندوز، لینوکس از جمله یکی از معروف ترین، مؤثرترین و امن ترین کیف پولهای مخصوص دسکتاپ به شمار می رود که منبع باز بوده و به شما اجازه می دهد هزینه معامله را با یک معامله از قبل منتشر شده جایگزین کنید، به طوری که این امر روند تأیید، برچسب گذاری آدرس و رمزگذاری را تسریع می سازد.
کیف پول اگزودوس (Exodus) مک، ویندوز، لینوکس کیف پولی بسیار کاربرپسند با درک آسان و قابل اعتماد است.
کیف پول اتمیک (Atomic Wallet) مک، ویندوز، لینوکس از ویژگی های آن می توان به رمزگذاری کلیدها بر روی دستگاه شما، تبادل فوری، خرید گزینه رمزنگاری و پشتیبانی همه روزه و 24 ساعته اشاره کرد.
 
 

کیف پول سخت افزاری


کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری نوعی کیف پول بیت کوین نسبتاً منحصر به فردی است که کلیدهای خصوصی کاربر را در یک دستگاه سخت افزاری ایمن ذخیره می سازد. از جمله امن ترین روش ذخیره هر مقدار بیت کوین به شمار می رود. تاکنون هیچ حادثه قابل اثباتی در خصوص سرقت پول از یک کیف پول سخت افزاری ثبت نشده است. برخلاف کیف پول کاغذی که باید در برخی مواقع درون یک نرم افزار وارد شود، کیف پول سخت افزاری می تواند به صورت ایمن و تعاملی بکار برده شود. علاوه بر آن از ویروس های کامپیوتری مصون بوده و وجوه ذخیره شده را نمی توان به صورت ساده و بدون رمزگذاری از دستگاه منتقل کرد و در بیشتر موارد، نرم افزار آنها منبع باز می باشد.

برخی از کیف پول های سخت افزاری حتی دارای صفحه نمایش بوده که این امر به لایه امنیتی افزوده چرا که می تواند برای تأیید و نمایش جزئیات مهم کیف پول مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال از این صفحه نمایش می توانید برای تولید یک عبارت بازیابی و تأیید مبلغ و آدرس پرداختی که مایل به انجام آن هستید، استفاده کنید. بنابراین تا زمانی که بر روی یک دستگاه معتبر و قابل اعتماد سرمایه گذاری کرده باشید، وجوه شما در امنیت خواهند بود.
 

کیف پول بانکی

رینر میکائیل پریس (Rainer Michael Preiss ) مدیر اجرایی شرکت مشاوران تاروس ولس (Taurus Wealth Advisors) اخیراً عنوان کرده است که تمام بانکهای بزرگ ایالات متحده احتمالاً از بلاک چین، بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده وحشت دارند. او همچنین خاطر نشان می کند که با توجه به عدم اطمینان از شفافیت بانکها، ارزهای رمزنگاری شده می توانند یک جایگزین مناسب برای سرمایه گذاران به شمار روند. در واقع بسیاری از بانکها بیت کوین را به عنوان ارز قبول ندارند و برخی از آنها حتی از مدیریت وجوه بدست آمده از طریق عملیات انجام شده با ارزهای رمزنگاری شده امتناع می ورزند.
به دلیل عدم تمایل بانکها به پذیرش بیت کوین به عنوان یک ارز پایدار، نوعی بانک بیت کوین رمزنگاری تأسیس شده استبه دلیل عدم تمایل بانکها به پذیرش بیت کوین به عنوان یک ارز پایدار، نوعی بانک بیت کوین رمزنگاری تأسیس شده است. نخستین نوع آن یک شرکت خصوصی است که در بازار تجارت بیت کوین فعالیت دارد. این مؤسسه که سپرده های بیت کوین را پذیرفته و مدیریت می کند مدعی است که درک عمیقی از بازار داشته و در وب سایت خود ادعا می کند که یک بستر بدون خطر، ایمن و تأیید شده برای سرمایه گذاری با شانس بالا برای سودهای کلان را فراهم می سازد.
 

کیف پول بیت کوین و امنیت آن

مشکلات احتمالی
* نرم افزارهای مخرب می توانند هارد دیسک شما را اسکن کرده و به کلیدهای خصوصی تان دست پیدا کنند. چند ثانیه بعد تمام بیت کوین شما می تواند ناپدید شود.

* یک بدافزار تروجان می تواند تمام فایلهای روی هارد درایو شما را رمزگذاری کند. پس از آن می تواند تمام لینک ها و  اتصالات به کیفهای شما را پیدا کند و آنگاه دریابد که چقدر پول در اختیار دارید و برای رمزگشایی هارد درایو شما دقیقاً مقدار دقیق بیت کوین را مطالبه کند.

* انجام یک مبادله دیجیتال می تواند باعث دزدیده شدن پول شما شود.

* همچنین ممکن است لپ تاپ یا تلفن خود را با کیف پول های نصب شده درون آنها گم کنید.
 

چند نکته پیشنهادی

* از بکار بردن هر نوع کیف پولی که نیاز به اتصال اینترنت دارد خودداری کنید. به جای این کار از گزینه های امکان ذخیره سازی آفلاین (cold storage)  استفاده کنید.

* همیشه محتاط باشید و همه چیز را بررسی کنید. به عنوان مثال ممکن است ایمیل یا نامه الکترونیکی را دریافت کنید که به نظر نوعی بلاک والت (BlockWallet) برسد، اما در حقیقت یک بلاک والت واقعی باشد و در صورت تصویب آن بیت کوین شما می تواند بلافاصله ناپدید شود.


منبع: cointelegraph
نسخه چاپی