سفر با طعم دانش و گردش
درس خواندن و مطالعه‌ی کتاب‌های غیردرسی، یکی از کارهای مفید در دنیاست که می‌تواند دانایی و اطّلاعات ما را بالا ببرد و آینده‌ای روشن برای‌مان ایجاد کند؛ امّا در کنارِ مطالعه‌ی کتاب و تحقیق و پژوهش، سفر کردن هم لذّت‌بخش و آموزنده است؛ البتّه شما می‌توانید با برنامه‌ریزی درست در یک سفر سیاحتی، سری هم به پارک‌ها و موزه‌ها و مناطقِ گردشگری علمی بزنید و در کنارِ گشت و گذار توشه‌ی دانش خود را سنگین کنید.
 

پروفسور بازیما مشهد

یک سفر شگف‌انگیز به بدن انسان، در پارک علمی پروفسور بازیما سوار بر ماشین زمان شده تا به ابتدای خلقت جهان رفته، سفری پرهیجان را از آغاز آفرینش تا امروز تجربه کنید. با سوار شدن بر زیردریایی اکتشافی سری به دنیای عجیب جانوران زیر دریا خواهید زد. برای اوّلین بار در کشور به همراه پزشک پروفسور بازیما با عبور از داخل دهان یک انسان غول‌پیکر و سفر درون اندام‌های بدن، به کشف اسرار بدن انسان بپردازید. در آکادمی زیست‌شناسی مانند یک پزشک به تشریح بدن انسان یا قورباغه پرداخته، مانند یک پرستار از تزریق گرفته تا احیای قلبی را به صورت عملی انجام دهید. https://bazima.ir/
 

موزه‌ی علوم پزشکی ایران

«تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد»؛ این آرزویی که برای همه می‌کنیم؛ امّا به‌هرحال گذر هرکس ممکن است به پزشک بیفتد. با این حال می‌شود زمانی که سالم و سرحال هستید هم به سراغ علم پزشکی بروید؛ یعنی به سراغ «موزه‌ی علوم پزشکی ایران». یکی از جالب‌ترین قسمت‌های موزه، بخش دیرین‌ انسان‌شناسی با عکس‌ها و اشیایی که تصویری روشن از بهداشت و پزشکی کودکان در گذر دوران را نشان می‌دهد. اشیایی همچون: استخوان نوزاد هزاره‌ی اوّل پیش از میلاد در شهر سوخته، جمجمه‌ی دختری سیزده ساله که حدود ۴۸۵۰ سال پیش جرّاحی ‌شده است. کتاب‌خانه‌ی موزه نیز با هفت هزار جلد کتاب و بانک دیجیتال نسخ پزشکی هم دیدنی است. http://museum.tums.ac.ir/
 

موزه‌ی علوم زمین تهران

سؤالات بسیاری در ذهن من و شما درباره‌ی زمین، نحوه‌ی به وجود آمدن آن، معادن و به‌طورکلّی دانش زمین‌شناسی وجود دارد که در اکثر اوقات هم بدون پاسخ مانده است. موزه‌ی علوم زمین یا موزه‌ی زمین‌شناسی یکی از جاهایی است که می‌توانید درباره‌ی دانش زمین‌شناسی، که یکی از زیربناهای اصلی بشر بوده است، به اطّلاعات خوبی دست‌ یابید. فسیل ردّ پای دایناسورها، ماهی‌ها و گیاهان، سنگ‌های قیمتی مثل طلا، زمرّد، یاقوت و فیروزه از بخش‌های دیدنی گالری موزه هستند. زمان بازدید از این موزه در ساعات اداری امکان‌پذیر است.
 

خانه‌ی علم شهر ری

اگر دل‌تان می‌خواهد کنار زیارت، یک جست‌وجوی علمی هم داشته باشید خانه‌ی علم شهر ری منتظر شماست. خانه‌ی علم، محیطی است علمی و  پژوهشی که در آن امکاناتی فراهم آمده است تا عموم مردم، خصوصاً نوجوانان، بتوانند از طریق مشاهده، لمس، آزمایش، گوش دادن و مطالعه در معرض پدیده‌های مختلف علمی در زمینه‌های مختلف علوم پایه (ریاضی، شیمی، زیست و زمین شناسی) و تکنولوژی قرار گیرند. تازه در خانه‌ی علم، آسمان‌نمای دیجیتال هم وجود دارد، مجموعه‌ای از ابزارهای مختلف که موقعیّت‌های گوناگون زمین، ماه خورشید و اجرام آسمانی دیگر را جهت آشنایی مقدماتی با اخترشناسی نمایش می‌دهد.
 

باغ گیاه‌شناسی مشهد 

گشت و گذار در یک باغ باصفا، می‌تواند بسیار لذّت‌بخش باشد. در باغ گیاه‌شناسی مشهد علاوه بر وجود هزاران گونه گیاه مختلف، جشنوراه‌ی دائمی گل‌های داوودی هم برپاست. در این مکان تاکنون هفتصد نمونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر ایران جمع‌آوری شده که بیانگر پتانسیل ژنتیکی بالای این گیاه در کشور است. اگر در پاییز به باغ گیاه‌شناسی مشهد بروید می‌توانید از جشنواره‌ی گل‌های داوودی لذّت ببرید.
 

خانه‌ی علم و خلّاقیت کاشان

اگر به کاشان سفر کنید، وقتی وارد بلوار مطهری شوید؛ از طرف میدان معلّم کمی که آرام و بادقّت جلوتر بروید، تابلویی جذّاب و رنگارنگ بر سر در زیرزمینی متفاوت از مغازه‌های تجاری دیگر توجّه‌تان را به خودش جلب می‌کند که رویش نوشته: «خانه‌ی علم و خلّاقیّت». بازی‌های خلّاقانه، دوره‌های آموزشی ساخت کاردستی از وسایل دورریختنی و جشنواره‌ی ذهن خلّاق از برنامه‌های خانه علم و خلّاقیت کاشان است که می‌تواند کودکان پنج ساله تا افراد هشتاد ساله را به خود جذب کند.
 

موزه‌ی تاریخ طبیعی همدان

اگر به تاریخ طبیعی ایران علاقه دارید و گذرتان به همدان افتاد، موزه‌ی تاریخ طبیعی همدان را از دست ندهید. این موزه داخل دانشکده‌ی کشاورزی قرار دارد؛ موزه‌ای کم‌نظیر از انواع گونه‌های حیوانی، گیاهی و طبیعی مربوط به اقلیم ایران و جهان. این موزه در حال حاضر به عنوان سرمایه‌ای گران‌بها است که به بستری برای مطالعه و تحقیق دانش‌پژوهان تبدیل شده است. در این موزه نمونه‌های زنده، سنگواره و تاکسیدرمی‌شده از گونه‌های مختلف جانداران نگه‌داری می‌شود. https://nhm.basu.ac.ir



منبع: مجله باران
نسخه چاپی