راجع به خواص گلپر چه میدانید؟

رشد گیاه گلپر

این گیاه زینتی زیبا که به عنوان گونه های مهاجم آسیب رسان محسوب می شود, می تواند تا ارتفاع 150 سانتی متر رشد کند.

گل های سفید رنگش به اندازه 30 میلی متر پهنا دارند. گل هایش در طول ماه های دی تا شهریور وجود دارند. این گیاه از جنوب قفقاز در خاورمیانه سرچشمه می گیرد.

مایعات برگ هایش خاصیت شیمیایی خاصی دارند که به پوست آسیب می رسانند و وقتی کسی آن را لمس می کند، باید فوراً آن را بشوید. دانه های آن، دارای خواص خطرناک خاصی هستند که توانایی کشتن گیاهان نزدیک را دارند.1
 

ترکیبات گلپر

گلپر دارای مس بوده و از نظر ترکیبات شیمیایی به خصوص در دانه های آن، اسانس روغنی فراری وجود دارد که از گرد آن برای معطر ساختن بعضی غذاها استفاده می شود. مهم ترین روغن فرار موجود در گلپر، آنتول(anethole) نام دارد.4
 

طریقه مصرف گلپر

اسانس گلپر به عنوان آنتی اکسیدان در کاهش خطرات قلبی عروقی و کاهش مقادیر لیپوپروتیئن های سرم نقش دارد.

مقوی معده و سایر اندام‌ های گوارش است.

ضد نفخ است.

ترشحات معده را زیاد کرده و سموم بدن را دفع می ‌کند.

ضد عفونی ‌کننده و میکروب کش قوی است.

باعث ازدیاد شیر مادر است.

خوردن کم آن باعث شادی و نشاط می ‌شود.

برای هضم غذا موثر است.

برای کمردردهای ناشی از رطوبت مفید است و می توان آن را همراه با غذا میل کرد.

قطع کننده ی بلغم و دفع کننده ی باد و نفخ شکم است.

بهترین دارو برای معالجه ی هیستری است.

دم کرده ی ریشه ی آن برای رفع ناراحتی‌ های عصبی مفید است.

برای تقویت حافظه کاربرد دارد.

ضماد گلپر با موم و روغن جهت تسکین سیاتیک مفید است.

ضماد گلپر با روغن زیتون برای از بین بردن سیاهى زیر چشم و مالیدن پخته ی آن با سرکه و پوست انار جهت بواسیر نافع است.

پاشیدن گرد گلپر روى زخم ‌هاى خوره ‏اى و جذام سودمند می ‏باشد.4
 

کاربرد دارویی و مصارف دارویی گلپر

 
1. ضد التهابی
این گیاه، خواص ضد التهابی مشخصی دارد. بنابراین برای درمان بیماری هایی مانند ورم مفاصل و نقرس مفید است. اینها التهاب مفاصل استخوان هستند و می توانند باعث درد شدید شوند. با کاهش تورم, درد در بیماران ورم مفاصل و نقرس کاهش می یابد.
 
2. خواص ضد درد گلپر
بررسی هایی بر روی خواص ضد دردی این گیاه انجام شد. استفاده از این گیاه، برای درمان زخم های پوستی توصیه می شود. کاربرد عصاره گیاه روی زخم ها، به ضد عفونی کردن آن ها و جلوگیری از گسترش آن ها کمک میکند.
 
3. تاثیر گلپر بر بیماری های عروق کرونری
مطالعه سطوح چربی در گروه هایی از بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر، نشان داد که پس از تجویز عصاره گلپر, میزان تری گلیسرید سرم خونی در گروه بیماران کاهش معنی داری پیدا میکند. مطالعات کوتاه مدت به هیچ بهبود قابل توجهی اشاره نکردند.

شما می توانید مکمل دوره های طولانی مدت گلپر را مصرف کنید و ببینید که آیا تفاوتی ایجاد می کند یا خیر.
 
4. گیاه گلپر برای درمان بیماری های قارچی
یکی از بیماری های شایع قارچی، کف پای ورزش کاران است. این بیماری عمدتاً در افراد با سیستم دفاعی ضعیف رخ می دهد، همچنین در صورتی رخ می دهد که فرد دیابت و یا تحت درمان سرطان قرار داشته باشد.

از این گونه گل کوهی در منطقه آسیب دیده استفاده کنید. بگذارید خشک شود. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا اینکه عفونت درمان شود.
 
5. خواص ضد میکروبی گلپر
خواص ضد میکروبی اش به توقف رشد میکروارگانیسم ها کمک می کند. برای مثال، آنتی بیوتیک ها به جلوگیری از رشد باکتری ها کمک می کنند.

می توانید از عصاره گلپر به عنوان آنتی بیوتیک نیز استفاده کنید. این محلول را در مکان هایی که میکرو ارگانیسم ها رشد می کنند، بزنید.
 
6. لیپید
مطالعه پروفایل لیپید نشان می دهد که استفاده از عصاره گلپر ایرانی در بهبود سلامت بیماران قلبی مفید است.
 
7. گلپر موثر در درمان تشنج
این گیاه در درمان تشنج بسیار موثر است. به دلیل حضور تریترپنس، ترپنوئیدها و آلکالوئیدها در این گیاه، درمان اولیه ای را برای جلوگیری از تشنج و کنترل کردن آن است.

داشتن یک شیشه انفوزیون ساخته شده از برگ این گیاه کمک خواهد کرد که فرکانس تشنج را پایین بیاورید.
 
8. ویژگی های ایمن سازی گیاه گلپر
برخی از ویژگی های ایمن سازی گلپر مانند سرکوب تکثیر سلولی T، اتمام و سرکوب تکثیر سلولی B برای کنترل بازسازی بافت عضله، استخوان و غضروف مفید هستند. می توانید از بیماری های دستگاه ایمنی مثل آرتریت روماتوئید وگرافت - در مقابل - میزبان و سپسیس استفاده کنید. هم چنین برای ژن درمانی هم مفید است. برای درمان موثر از عصاره اش استفاده کنید.

9. ناباروری
گلپر ایرانی برای بررسی اثر آن بر فولیکولوژنز و بافت تخمدان مورد بررسی قرار گرفته است، مطالعات نشان می دهد که عصاره این گیاه می تواند اثر مهاری بر فولیکولوژنز داشته باشد. بنابراین استفاده از عصاره گلپر می تواند باعث بروز نازایی در زنان شود.
 
10. ضد کاندیدایی
هنگامی که عصاره این گیاه فعالیت ضدمیکروبی خوبی دارد، قارچ کاندیدا به دلیل حضور مخمر رشد می کند. معمولاً، باکتری های لاکتوباسیلوس رشد مخمر را کنترل می کنند. اگر این اتفاق نیافتد، باید از عصاره گلپر ایرانی برای پایین آوردن عفونت کاندیدا استفاده کنید.
 
11. ویژگی ضد دیابتی گیاه گلپر
استفاده از عصاره گلپر در ایجاد کاهش علائم دیابتی ها کمک می کند.

دو عامل اصلی ریسک، عبارتند از:هیپرتریگلیسریدمیا و هیپوکلسترولمی برای دیابت.

شایع ترین بیماری ها، عبارتند از:آترواسکلروز و بیماری عروق کرونر.

این مشکلات پس از بروز دیابت در بیمار رخ می دهد.

استفاده از عصاره گلپر به کاهش این عوامل خطر کمک می کند.1
 

خواص دود گلپر

گلپر را معمولا همراه با اسپند دود می‌کنند. گلپر به دلیل داشتن طبع گرم باعث افزایش عملکرد مغز و حافظه می‌شود، همینطور ضد صرع و افزایش دهنده‌ی اشتها است.

گلپر یک میکروب زدای قوی و طبیعی برای منزل است، گلپر دارای بوی تند و تیزیست دقت کنید هنگام دود کردن مقدار زیادی از آن استفاده نکنید.3
 

مضرات گیاه گلپر

مصرف مقدار زیاد گلپر سبب سقط جنین می شود. از این رو زنان باردار در خوردن زیاد آن مجاز نیستند.

برای برخی افراد حساسیت‌زاست و مشکلاتی روی پوست ایجاد می‌کند. فردی که به این گیاهان حساسیت دارد، در اثر مصرف یا تماس پوستی با آن‌ها و قرار گرفتن در آفتاب، دچار لک‌های پوستی قهوه‌ای، قرمز یا تاولی می‌شود که گاه خارش دارد.

البته درصد کمی از افراد به ترکیب‌های کومارینی حساس هستند اما به هر حال اگر فردی در اولین تماس با گلپر یا سایر گیاهان چتری یا مصرف آن‌ها این نوع حساسیت را مشاهده کرد، دیگر نباید این گیاهان را مصرف کند زیرا با مصرف بیش از یک بار ممکن است حساسیت افزایش یابد و لک‌ها یا تاول‌ها تمام بدن را فرا بگیرند.2

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.yjc.ir
4.www.drsaina.com
نسخه چاپی