آشنایی با برخی خواص گل محمدی

گل محمدی

یکی از خوشبوترین انواع گل سرخ بوده و به آن گل سرخ عطری، گل محمدی و گل سوری هم می‏گویند.

با اینکه اسمش گل سرخ است ولی با گونه ‏های مختلف و به رنگهای گوناگون: سفید، زرد، صورتی تا سرخ آتشین دیده می‏شود، ولی هر قدر گلش سرخ‏تر باشد، تانن آن بیشتر بوده و خواص دارویی آن بیشتر است.

چیدن غنچه ‏های گل محمدی بایستی موقعی باشد که غنچه رسیده و در شرف باز شدن است. پس از چیدن، گلبرگها را سوا میکنند و در سایه خشک کرده و بعد آن را در شیشه سر بسته نگاهداری می نمایند.

.گلبرگهای خشک شده گل محمدی، التیام دهنده زخم است. گل سرخ تب را پایین می‏آورد. پاشیدن گلبرگهای خشک آن روی زخم، آن را ضد عفونی کرده و التیام می‏دهد. ضماد آن را جهت درمان زگیل و لکه‏های جلدی و روییدن گوشت تازه و تحلیل ورمها توصیه کرده‏ اند.

طبق مدارک موجود که از منابع اروپایی در دست است، نخستین ملتی که مبتکر گرفتن گلاب بوده و اصولا قرع و انبیق را اختراع کرد و عمل تقطیر مایعات و اسانس کشی را معمول داشت، ملت ایران است.

حکمای قدیم یونان از صنعت گلابکشی و تقطیر مایعات اطلاعی نداشتند و تنها از عصاره مایع گلبرگهای گل سرخ و جوشانده آن در روغن استفاده می‏نموند و چون سهم اعظم علوم شیمیایی امروز وابسته به تقطیر است، به همین جهت ایرانیان سهم بزرگی در راه پیشرفت این علم دارند و «جابر بن حیان صوفی» را به حق پدر شیمی لقب داده‏ اند.1
 

خواص درمانی گل محمدی

برطرف کردن سرفه‌های مزمن، درمان دردهای شکمی و مشکلات گوارشی، کاهش خونریزی در دوران قاعدگی و برطرف کردن التهاب و حساسیت در بدن است.

همچنین از روغن گل محمدی می‌توان به عنوان یک ملین برای درمان یبوست مزاج استفاده کرد، بوییدن عطر این گل در درمان افسردگی، رفع غم و اندوه و اضطراب موثر است.

گل محمدی حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مفید برای بدن از جمله ویتامین C است و برای درمان مشکلات پوستی از جمله آکنه و برطرف کردن انواع لکه‌های پوستی و چین و چروک می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

محلول گلاب بدست آمده از این گل به همراه آب یک اسکراب بسیار مفید برای لایه برداری از پوست، رفع چین و چروک، پاک کردن آرایش و برطرف کردن آلرژی‌های پوستی است.

علاوه بر ویتامین C در این گل، موادی چون مانند کورستین و اسید ellagic وجود دارد که برای تعمیر آسیب‌های سلولی بدن و محافظت از ابتلا به بیماری هایی چون مشکلات قلبی عروقی، پوکی استخوان و جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

نوشیدن چای گل محمدی نیز می‌تواند سبب کاهش چین و چروک‌های پوستی و افزایش کلاژن سازی پوست شود و به این ترتیب شادابی و جوانی پوست حفظ شود.

مصرف دمنوش این گل باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شده و به این ترتیب فرد از ابتلا به بیماری هایی، چون سرماخوردگی، گلودرد و آنفولانزا ایمن می‌ماند.

نوشیدن دمنوش گل محمدی برای ازبین بردن باکتری‌های مضر در روده نیزمی تواند مورد استفاده قراربگیرد، افراد مبتلا به بیماری هایی مانند اسهال خونی و التهاب‌های دستگاه گوارش نیزمی توانند ازمزایای این دمنوش استفاده کنند.

پاکسازی کبد و کیسه صفرا هم یکی دیگر از مزایای نوشیدن دمنوش گل محمدی است، زنان یائسه نیز می‌توانند از آن برای کاهش علائم و مشکلات این دوره از جمله گرگرفتگی استفاده کنند.

برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری، رفع التهاب و عفونت مثانه نیز می‌توان از دمنوش گل محمدی استفاده کرد.

با وجود تمامی مزایای درمانی این گیاه کارشناسان توصیه می‌کنند افراد قبل ازمصرف آن تست حساسیت انجام دهند، زیرا برخی افراد به گل محمدی حساسیت پوستی وغذایی دارند و امکان دارد با تشدید علائم آلرژی مواجه شوند.2
 

خواص گل محمدی برای سلامت و تقویت مو

از ماسک گل محمدی و روغن نارگیل برای داشتن موهای نرم و ابریشمی، افزایش رشد مو و کنترل چربی پوست استفاده کنید. برای تهیه این ماسک2 دقیقه نصف فنجان روغن نارگیل را روی حرارت کم گرم می کنیم و اجازه می دهیم خنک شود، سپس 5 قطره روغن رزماری به آن می افزاییم و خوب مخلوط می کنیم.سپس 1 قاشق غذاخوری پودر گلبرگ گل محمدی و در پایان 1 قاشق غذاخوری عسل به ماسک می افزاییم.

این ماسک را روی ریشه موها و پوست سر ریخته و به مدت 5 تا 10 دقیقه ماساژ می دهیم و پس از 45 دقیقه با شامپو موها را می شوییم.

غنچه گل محمدی در آب وان حمام و عصاره آن به عنوان نرم کننده و عطر دهنده مو بکار می رود و علاوه بر آن برای مصارف تزئینی نیز کاربرد دارد.4
 

چای گل محمدی برای بارداری

چای گل محمدی سرشار از ویتامین C است و از نوشیدنی های مفید برای خانم های باردار می باشد زیرا سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت می کند و تولید کلاژن در بدن مادر و جنین را افزایش می دهد.

ویتامین C برای رشد جنین ضروری است و سبب جذب بهتر آهن و کلسیم در بدن می شود .چای گل محمدی دارای ویتامین E، سلنیوم، منیزیم، ویتامین های ب کامپلکس، منگنز و پتاسیم می باشد و سیستم ایمنی بدن مادر و جنین را تقویت می کند و از انواع بیماری ها مادرو جنین را مصون می دارد.4
 

موارد منع مصرف

استفاده از گل محمدی برای خانم های باردار ممکن است با واکنش های آلرژیک، استفراغ، اسهال یا یبوست به همراه داشته باشد.

برخی افراد به گل محمدی حساسیت پوستی وغذایی دارند و امکان دارد با تشدید علائم آلرژی مواجه شوند.3
 

نحوه مصرف گل محمدی

می توانید گلبرگ های گل محمدی را به صورت تازه به چای یا آبجوش اضافه نموده و 5 الی 10 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد و سپس مصرف نمایید.

از این گلبرگ های خوشبو به عنوان یک چاشنی معطر برای خوراک های گوشتی استفاده نمایید.

گلبرگ های گل محمدی را به ماست همراه نعناء خشک و خیار اضافه کنید و به عنوان میان وعده مصرف نمایید.

از گل محمدی در تهیه کیک، دسر و تزیین ظرف میوه نیز استفاده می شود.

از گل محمدی در شربت، مربا، صنایع شیرینی سازی و گلاب آن در بستنی و انواع دسر استفاده می کنند.4
 
شربت گل محمدی
نخست نیم کیلو گلبرگ‌ گل محمدی تازه را داخل قابلمه بریزید سپس دولیتر آب جوشیده شده را به آن‌ها اضافه کنید؛ در قابلمه را با دم‌کن بپوشانید تا عطر و بوی گل خارج نشود. پس از گذشت ۲۴ ساعت گلبرگ‌های گل محمدی تازه را آبکش کنید تا گلبرگ‌ها جدا شوند.

 شربت به دست آمده را روی اجاق گاز بگذارید سپس عسل را به آن اضافه کنید و در حرارت ملایم (۵۵ درجه سانتی‌گراد) شربت را کمی هم بزنید تا قوام بیاید.شربت را از روی اجاق گاز بردارید آب لیموترش تازه را به آن اضافه و صبر کنید تا شربت سرد شود و به خوبی جا بیفتد.

موقع مصرف ۲ قاشق غذاخوری از شربت را داخل یک لیوان بریزید، چند قطره آب لیموترش تازه و ۲ تکه یخ را به آن اضافه کنید و بقیه لیوان را آب بریزید سپس شربت را میل کنید.3

پینوشتها
1.www.drsaina.com
2.www.yjc.ir
3.www.tabaye.ir
4.www.namnak.com
نسخه چاپی