فواید بغل کردن کودکان

اهمیت بغل کردن کودک

تحقیقات نشان داده است والدینی که کودکشان را بغل می گیرند و با کودک خود از طریق بدنی و فیزیکی رابطه برقرار می کنند ، کمتر دچار خشم و غضب می گردند.

 در بعضی از خانواده ها که بعد از دوران شیرخواری ، کودک خود را بغل نمیگیرند و با او بازی های فیزیکی و بدنی انجام نمی دهند ، به تدریج تماس بدنی بین پدر و مادر و کودک کاهش می یابد و فرزند در سن بلوغ به طور طبیعی از پدر و مادر خود دور می گردد.

اگر در بغل گرفتن و بازی بدنی با کودک انجام نگیرد ، مواد شیمیایی در بدن کودک ترشح نخواهد شد و به تدریج ارتباط عاطفی بین پدر و مادر و کودک ضعیف می گردد.

هنگامی که بغل گرفتن و تماس بدنی بین پدر و مادر و کودک قطع شود ، اگر به طور اتفاقی پدر و مادر بخواهند کودک را در بغل بگیرند ، ممکن است کودک مقاومت کند و اجازه ندهد که او را بغل کنند.

کودکانی که از بغل گرفتن و در آغوش بودن محروم بوده اند ، احساس می کنند که بدن آنها برای دیگران ارزش ندارد.

بعضی از محققین سیگار کشیدن ، اختلال در غذا خوردن و مصرف دارو و الکل را در دوران بلوغ ، نتیجه ی محروم بودن کودک از بغل گرفتن ، نداشتن رابطه ی بدنی در دوران کودکی و بازی نکردن‌پدر و مادر با کودک می دانند.1
 

فواید در آغوش گرفتن نوزاد و کودک

 
1. بغل کردن کمک می کند تا کودکان ما احساس امنیت و آرامش کنند
اطفال نیاز به عشق والدین خود دارند تا احساس امنیت کنند و بدانند که خانواده بدون قید و شرط آنها را پذیرا است.صمیمیت فیزیکی آغوش باعث ایجاد اعتماد و حس عمیق ایمنی در کودکان می شود، که آنها را آزاد می کند تا از جهان اطرافشان لذت ببرند این امنیت همچنین راه را برای یادگیری چیزهای جدید افزایش می دهد و راه را برای ارتباطات باز و صادقانه فراهم می کند.
 
2. بغل گرفتن به کودک ما کمک می کند که عزت نفس سالم داشته باشند
عشق و مراقبت ما به فرزندان پایه ای قوی از اعتماد به نفس است که به آنها کمک می کند تا خود را مثبت ببینند و چیزهای جدید را امتحان کنند، دانستن اینکه عشق ما به آنها هیچگاه تغییر نمی کند.

ما می توانیم اعتماد به نفس فرزند خود را با یک آغوش ساده به شدت افزایش دهیم، که به او توانایی می دهد که به طور کامل با جهان خارج درگیر شود.

ما می توانیم خودمان را به عنوان یک پایگاه "خانه" ببینیم تا فرزندمان هر بار که نیاز به پناهندگی از "دنیای واقعی" دارند بازگردند - و هر چه بیشتر رشد می کند، این نیاز کاهش میابد.
 
3. بغل کردن به آنها اجازه می دهد تا درک کنند که ما حس آنها را می فهمیم
بیان احساس برای کودکان شاید سخت باشد. نوزادان اغلب می توانند با هر چیزی که جدید یا متفاوت است، حتی اگر خطر واقعی وجود نداشته باشد، بترسند ، به جای خنده به آنها، و یا گفتن "احمق نباش!"، آنها را به آغوش بکشید، بهترین راه برای اطمینان دادن به اینکه احساساتشان اهمیت دارند و آنها می توانند به شما اعتماد کنند.
 
4. آغوش گرفتن به کودکان ما کمک می کند تا بهتر رفتار کنند
هنگامی که کودکان ما بدرفتاری می کنند، غریزه باعث می شود آنها را تنبیه کنیم نه اینکه در آغوش بگیریم با این حال، آغوش می تواند فضای آرامش بخش ایجاد کند که برای گفتگو با کودک شما مفید است.

آغوش به این معنا است:"من همیشه تو را دوست خواهم داشت، اما من باید در مورد رفتارت با تو صحبت کنم." هنگامی که کودک خود را تشویق میکنید و در آغوش میگیرید تمایل بیشتری برای حرف شنوی دارد و متوجه خواهید شد که رفتارشان تغییر خواهد کرد.
 
5. آغوش باعث می شود کودکان ما خوشحال شوند
آیا می دانید که یک آغوش طولانی می تواند سطوح سروتونین فرد را افزایش دهد، خلق و خوی او را افزایش دهد و شادی ایجاد کند؟ آغوش ما پادزهر برای احساس تنهایی، انزوا و خشم است، که ممکن است کودکان ما با آن مواجه شوند.
 
6. آغوش سیستم ایمنی را تقویت می کند
بله، از لحاظ پزشکی ثابت شده است که آغوش برای تقویت ایمنی عالی است. فشار ملایم بر روی جناغ و میزان خستگی عاطفی باعث تحریک غده تیوسی، که تنظیم کننده و متعادل کننده تولید سلول های سفید خون بدن است میشود، و این به نوبه خود کمک می کند تا سالم بمانید.
 
7. آغوش باعث کاهش استرس می شود
همچنین به لحاظ پزشکی اثبات شده است که کودکان با تماس بیشتر پوستی با والدین خود از زمان تولد، سطح کورتیزول، هورمون استرس را پایین می آورند به همین دلیل است که والدین نوزادان نارس اغلب تشویق می شوند که زمان خود را با در آغوش گرفتن نوزاد در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان صرف کنند، زیرا نشان داده شده است که به تقویت علائم حیاتی این نوزادان کمک می کند.
 
8. آغوش عضلات را آرام میکند
هنگامی که کسی را در آغوش می گیریم، می توانیم تنش را در خودمان احساس کنیم و از طرف دیگر به معنای واقعی کلمه ذوب می شویم.اغوش شاید درد های روحی را تسکین ندهد، اما آنها قطعا می توانند به کاهش آن کمک کنند؛ با افزایش گردش خون به بافت های نرم، بدن را به طور قابل توجهی تسکین می دهد.
 
9. آغوش، عمل گرفتن و پس دادن را به کودکان آموزش میدهد
گاهی اوقات، ممکن است بچه های ما تمایل به آغوش گرفتن نداشته باشند. آنها را مجبور نکنید، اما از تلاش هم دست نکشید ؛ بچه های ما نه فقط گرمای آغوش گرفتن را یاد می گیرند، بلکه شروع به درک نیاز به نشان دادن عشق به دیگران نیز می کنند. آغوش به کودکان می آموزد که عشق یک خیابان دو طرفه است.
 
10. آغوش گرفتن به ما کمک می کند تا با کودکان خود ارتباط درونی داشته باشیم
وقتی فرزندانمان را به آغوش میکشیم ، زمان برای آن لحظه متوقف می شود ، یک آغوش اجازه می دهد تا ما در لحظه حضور داشته باشیم؛ این ما را به احساس روحی و فیزیولوژیکی متصل می کند و با این آگاهی، به ما کمک می کند تا کمی بهتر با یکدیگر همدلی داشته باشیم.2
 

تاثیرات بغل کردن بر کودک 

بغل کردن کودک شاید برای برخی بی‌اهمیت جلوه کند اما این رفتار با کودک یکی از موثرترین راه‌ها برای نزدیک شدن به فرزندتان است. در اینجا به برخی از تاثیرات بغل کردن کودک می‌پردازیم.

1. در آغوش گرفتن کودک از طریق تحریک حسی پوست بدن کوک به میزان قابل توجه، در رشد کودک و تحول مغز کودک کمک می‌کند. بر اساس مطالعات کودکانی که از تماس‌های حسی بغل کردن محروم بودند، مشکلاتی مثل تاخیر در رشد شناختی را نشان می‌دادند.

2. بغل کردن کودک باعث آزاد شدن هورمونی به نام اکسی توسین می‌شود که به هورمون عشق معروف است. آزاد شدن این هورمون باعث افزایش حس علاقه و دلبستگی در کودک و بزرگسال می‌شود. همچنین ترشح این هورمون باعث تحریک هورمون رشد و کمک به رشد جسمی کودک است.

3. بغل کردن کودک باعث می‌شود به طور کلی به بدن کودک احساس آرامش بیشتری داده و کودک را برای خواب راحت آماده می‌کند.

4. در آغوش گرفتن کودک می‌تواند در کاهش استرس کودک موثر باشد.

5. در آغوش گرفتن کودک می‌تواند به کودک احساس ارزشمندی و دوست داشتنی بودن از سوی والدین دهد و به این ترتیب باعث افزایش اعتماد به نفس در کودک شود.

6. بر اساس مطالعات با بغل کردن کودک تعداد گلبول‌های سفید ترشح شده بیشتر می‌شود بنابراین سیستم ایمنی کودک بهبود می‌یابد.

7. با افزایش ترشح هورمون دوپامین و سروتونین، بغل کردن کودک می‌تواند باعث افزایش احساس شادی و روحیه مثبت کودک شود و در دراز مدت با خلق منفی او مقابله می‌کند.

8. در آغوش گرفتن کودک توسط بزرگسال می‌تواند با تنظیم خلق و هیجان و احساس پذیرفته شدن، تا حد زیادی کج خلقی‌ها و قشقرق‌های کودک را کم کند.3

پینوشتها
1.www.koodakonline.com
2.www.namnak.com
3.www.honarehzendegi.com
نسخه چاپی