خوراکی هایی که کبد را سالم نگه می دارد
کبد وظیفه زدودن سموم از شر مواد مضر را دارد ضمن این که قند ذخیره شده در بدن را به قند قابل استفاده تبدیل می کند، سلول های قرمز خون قدیمی را از بین می برد، میزان اسیدهای آمینه خون را تنظیم می کند، و منجر به ذخیره آهن و پردازش هموگلوبین خون در بدن می شود.

در این میان برخی مواد غذایی اثر شگفت انگیزی برای سم زدایی از این عضو مهم بدن دارند.


کلم ها

کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد هستند. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می کنند؛ مثل نیتروزامین های موجود در دود سیگار، و آفلاتوکسین موجود در بادام زمینی. همچنین انواع کلم دارای موادی بنام «گلوکوزینولات» هستند که باعث می شوند کبد آنزیم هایی را تولید کند که برای انجام فرآیند سم زدایی لازم هستند.


سیب

حاوی پکتین و دیگر مواد شیمیایی ضروری برای آزاد سازی سموم از دستگاه گوارش است. سیب تحمل بار سمی در طول روند پاکسازی را برای کبد آسانتر می کند.


سیر

سیر حاوی آلیسین (یک نوع آنتی اکسیدان) است که یک ترکیب سولفوردار است و برای سم زدایی بهتر و موثرتر کبد لازم است. سیر به کبد کمک می کند تا بدن را از آلودگی جیوه، بعضی مواد افزودنی موجود در غذاها و هورمون استروژن پاک کند.


چغندر و هویج

هویج سرشار از گلوتاتیون، یک پروتئین است که به سم زدایی کبد کمک می کند. هر دو گیاه حاوی فلاونوئیدها و بتاکاروتن بسیار بالا هستند. خوردن هویج و چغندر به تحریک و بهبود کلی عملکرد کبد کمک می کند.


گوجه فرنگی

حاوی مقادیر زیادی گلوتاتیون است و لیکوپن موجود در آن نیز موجب مقاومت در برابر ابتلا به سرطان سینه، پوست و سرطان ریه می شود.


گریپ فروت

یکی دیگر از منابع گلوتاتیون است که موجب پاکسازی کبد می شود. گریپ فروت همچنین سرشار از ویتامین ث و آنتی اکسیدان است که به بالا رفتن تولید آنزیم های تمیز کننده کبدی و افزایش روند پاکسازی طبیعی کبد منجر می شود.


اسفناج

اسفناج خام منبع عمده از گلوتاتیون است و به روند پاکسازی کبد کمک می کند. سبزیجات سبز مانند اسفناج همچنین منبع غنی از کلروفیل، یک رنگدانه طبیعی است که برای حفظ سلامت کلی کبد مفید است.1


لیمو

لیمو یکی از بهترین میوه‌ها برای کبد است؛ زیرا منبع طبیعی ویتامین C است که این ماده عالی می‌تواند به کبد برای رهایی از مواد سمی بدن کمک کند. این خاصیت همچنین عامل بهبود روند هضم غذاست. آب لیمو ماده‌ای بی نظیر برای تقویت آنزیمهای کبد و تنظیم هیدرات کربن موجود در خون است.


زردچوبه

برای افزودن زردچوبه به همه غذاها تردید نداشته باشید. حتی اگر مایلید، می‌توانید دمنوش آن را همراه با کمی عسل میل کنید. این ادویه برای هضم چربی‌ها عالی است و ترشح صفرا را تحریک می‌کند. افزون بر این، برای کمک به سم زدایی کیسه صفرا نیز که مانند کبد اندامی مهم است، مؤثر خواهد بود.


گردو

یکی از تأثیرات گردو بر سلامتی، مقدار بالای امگا 3 و گلوتاسیون موجود در آن است. این دو ترکیب ضروری برای بدن، به کبد برای سم زدایی و پاکسازی بدن کمک می‌کند.


آووکادو

مصرف روزانه نصف آووکادو عادت غذایی بسیار سالمی است و برای کبد بسیار مفید خواهد بود. این تأثیر به خاطر مقدار گلوتاسیون موجود در این میوه است که یکی از بهترین آنتی اکسیدانها محسوب می‌شود. این ماده به کبد کمک می‌کند تا از شر همه مواد مضری که به آنها نیاز ندارد، راحت شود.


چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند به کبد کمک کنند تا اصلی ترین وظایف خود را به خوبی انجام دهد. اگر روزانه چای سبز می‌نوشید می‌توانید مطمئن باشید که نیاز بدن به کاتچین را تأمین کرده اید که این ماده بسیار سالم به سلامت کبد کمک می‌کند.2


قهوه

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی هایی است که می توانید برای تقویت سلامت کبد بخورید.

مطالعات نشان داده اند که نوشیدن قهوه از بیمارشدن کبد محافظت می کند حتی در افرادی که با این ارگان مشکل دارند.

به عنوان مثال، مطالعات بارها نشان داده اند که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به سیروز یا آسیب دائمی کبد را در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی کاهش می دهد.

نوشیدن قهوه همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان شایع کبد را کاهش دهد و اثرات مثبتی بر بیماری کبد و التهاب دارد.

این حتی با خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی همراه است و بیشترین مزایا در افرادی که حداقل سه فنجان در روز نوشیدند، دیده می شود.

این مزایا به نظر می رسد از توانایی آن برای جلوگیری از ایجاد چربی و کلاژن، دو شاخص اصلی بیماری کبد ناشی شود.

قهوه همچنین باعث کاهش التهاب و افزایش سطح آنتی اکسیدانی گلوتاتیون می شود. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد مضر را که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و می توانند باعث آسیب به سلول شوند خنثی می کنند.


بلوبری و کران بری

بلوبری و کران بری هر دو حاوی آنتوسیانین ها، آنتی اکسیدان ها هستند که انواع رنگ ها را مشخص می کنند. آنها همچنین با بسیاری از مزایای سلامت همراه شده اند.

مطالعات متعدد حیوانی نشان داده است که بلوبری و کران بری و همچنین عصاره ها یا آبمیوه های آن، می توانند به حفظ سلامت کبد کمک کنند.

مصرف این میوه ها برای 3-4 هفته کبد را از آسیب محافظت می کند. علاوه بر این، بلوبری به افزایش پاسخ سلول های ایمنی و آنزیم های آنتی اکسیدان کمک می کند.

آزمایش دیگری نشان داد که انواع آنتی اکسیدان ها که معمولا در انواع توت ها یافت می شود باعث کاهش ضایعات و فیبروز، رشد بافت اسکار در موش صحرایی می شود.

علاوه بر این، عصاره بلوبری حتی نشان داده شده است که مانع از رشد سلول های سرطانی کبد انسان در مطالعات لوله آزمایش می شود. با این حال، مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این اثر را می توان در بدن انسان تکرار کرد مورد نیاز است.

مصرف انواع توت ها در بخشی منظم از رژیم غذایی شما، یک راه خوب برای اطمینان از اینکه کبد شما با آنتی اکسیدان هایی که برای سلامتی نیاز است تامین می شود.


انگور

انگور، به خصوص انگور قرمز و بنفش، انواع مختلفی از ترکیبات گیاهی مفید دارد. معروف ترین آن، رزوراترول است که دارای مزایای سلامتی است.

بسیاری از مطالعات حیوانی نشان داده اند که انگور و آب انگور می توانند به کبد نفوذ کنند.

مطالعات نشان داده اند که می توانند از مزایای مختلفی از قبیل کاهش التهاب، پیشگیری از آسیب و افزایش سطح آنتی اکسیدان ها را داشته باشند.

یک مطالعه کوچک در انسان با NAFLD نشان داد که تکثیر با عصاره دانه انگور برای سه ماه سبب بهبود عملکرد کبد می شود.

با این حال، از آنجا که عصاره دانه انگور یک شکل متمرکز انگور است ممکن است اثرات مشابهی از مصرف انگور کامل نداشته باشد. قبل از مصرف عصاره دانه انگور برای کبد توصیه می شود مطالعات بیشتری انجام شود.

با این حال، طیف وسیعی از شواهد از مطالعات حیوانی و برخی از مطالعات انسانی نشان می دهد که انگور غذای بسیار دوستانه برای کبد است.


روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل بسیاری از مزایای سلامت آن، از جمله اثرات مثبت بر سلامت قلب و متابولیسم، یک چربی سالم است.

با این حال، آن نیز تاثیر مثبت بر کبد دارد.

یک مطالعه کوچک در 11 نفر با NAFLD نشان داد که مصرف یک قاشق چایخوری (6.5 میلی لیتر) روغن زیتون در روز باعث افزایش آنزیم های کبدی و میزان چربی می شود.

همچنین سطح پروتئین مرتبط با اثرات متابولیکی مثبت را افزایش داد.

شرکت کنندگان همچنین تجمع چربی کمتری داشتند و جریان خون در کبد بهتر بود.

چندین مطالعه اخیر اثرات مشابهی از مصرف روغن زیتون در انسان داشته اند از جمله تجمع کم چربی در کبد، بهبود حساسیت به انسولین و بهبود سطح آنزیم های کبدی شد.

انباشت چربی در کبد بخشی از مرحله اول بیماری کبد است. بنابراین اثر مثبت روغن زیتون بر چربی کبد و سایر جنبه های سلامتی آن بخشی ارزشمند از رژیم غذایی سالم است.3


پی نوشت:
1.www.jadidtarin.com
2.www.beytoote.com
3.www.foodregime.com
نسخه چاپی