دانستنی های مهم در ارتباط با اضافه وزن در بارداری

چاقی بیش از حد در بارداری

زوجین برای این که بچه دار شوند باید آمادگی روانی و جسمی کافی داشته باشند. آن ها قبل از بارداری باید با متخصصین مشورت کنند و از لحاظ روحی و جسمی معاینه شوند. تحقیقات نشان داده است که تناسب اندام در خانم ها می تواند به زایمان راحت تر کمک کند.

هم چنین تناسب اندام از بروز برخی مشکلات برای مادر و جنین پیشگیری می کند. وزن مادر در دوران بارداری نباید به بیش تر یا کم تر از 15 درصد وزن ایده آل برسد.

به همین خاطر هنگام برنامه ریزی برای بارداری تناسب اندام خود را نیز در نظر بگیرید و تلاش کنید به کمک رژیم غذایی درست، ورزش و مشورت با متخصص تغذیه قبل از بارداری به وزن ایده آل خود دست یابید.1
 

دلایل اضافه ‌وزن یا وزن‌گیری بیش از حد

میزان وزن‌گیری مناسب در بارداری برای هر مادر متفاوت است و بر این اساس که شما با چاقی، اضافه وزن، تناسب وزن یا لاغری وارد بارداری شده باشید، متفاوت خواهد بود. درصورتی‌که مادر باردار بیشتر از حد مجاز خود وزن گرفته است، پزشک باید علت‌های اضافه ‌وزن مادر پیش از بارداری یا وزن‌گیری بیش از حد او در بارداری را با دقت بررسی کند و بر اساس آن به مادر مشاوره بدهد.

یکی از عمده‌ترین علت‌های اضافه ‌وزن یا وزن‌گیری بیش از حد در بارداری، عادت‌های غذایی نامناسب مادر است. مصرف بیش از حد منابع قندی و نشاسته‌ای مانند برنج، نان، ماکارونی یا سیب‌زمینی و همچنین مصرف زیاد غذا‌های چرب و سرخ‌شده، چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌شده، غذاهای حاضری و فست‌فود می‌تواند باعث افزایش وزن سریع زن باردار شود.

همچنین مصرف بیش از اندازۀ نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه یا آب‌میوه‌های مصنوعی که قند زیادی دارند یا مصرف شکلات و شیرینی نیز می‌تواند باعث اضافه وزن مادر پیش از بارداری یا وزن‌گیری بیش از حد او در دوران بارداری شود.

در کنار عادت‌های غذایی زیاد، کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت جسمانی کافی نیز می‌تواند باعث افزایش اضافه ‌وزن مادر شود. اگرچه برخی از بیماری‌ها یا اختلالات مانند دیابت نیز می‌تواند در افزایش وزن مادر نقش داشته باشد. در هر صورت اگر شاخص تودۀ ‌بدنی یا bmi شما بیشتر از ۲۵ است و قصد بارداری دارید یا باردار هستید، بهتر است برای مشاوره در مورد کنترل وزن مناسب در دوران بارداری به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی وضعیت جسمی و رفتار‌های غذایی شما، نکته‌های لازم برای کنترل وزن و وزن‌گیری مناسب در دوران بارداری را به شما گوشزد خواهد کرد.2
 

شما مجازید در طول بارداری چند کیلو وزن اضافه کنید؟

در اینکه چقدر باید در طول بارداری وزن اضافه کنید، هم وزن و BMI شما قبل از بارداری، هم سلامت خود و جنین‌تان نقش دارند. از دکترتان درباره‌‌ی اینکه چه میزان مجازید وزن اضافه کنید، سؤال کنید و در طول بارداری آن را حفظ و مدیریت کنید.

برای شروع، به این راه‌کارهای عمومی درباره‌ی چاقی و اضافه‌کردن وزن در طول بارداری توجه کنید:
 
تک بچه
اگر اضافه وزن دارید و یک قلو باردارید، وزن ایده آل برای اضافه کردن بین ۵ تا ۹ کیلوگرم است.
 
چند قلو
اگر اضافه وزن دارید و دوقلو یا چندقلو باردارید، وزن ایده آل برای اضافه‌کردن بین ۱۱ تا ۱۹ کیلوگرم است.

زنانی که اضافه وزن شدید دارند، بهتر است کمتر از میزان ذکر شده وزن اضافه کنند یا درطول بارداری کاهش وزن داشته باشند. این کار باعث می‌شود احتمال داشتن فرزندی با وزن خیلی زیاد در زمان بارداری کاهش یابد. اضافه وزن زیاد جنین در بارداری را به اصطلاح ماکروزومی جنین می‌گویند.

کاهش وزن در طول بارداری یا افزایش وزن به مقدار کم، ریسک زایمان زودرس را نیز کاهش می‌دهد. زایمان زودرس باعث می‌شود جنین به وزن طبیعی و مناسب خود نرسد.

دکتر شما می‌تواند به‌جای مشخص‌کردن مقدار مجاز برای اضافه کردن وزن، شما را تشویق کند به‌طور جدی تا جایی که می‌توانید از اضافه‌کردن وزن زیاد پرهیز کنید.3
 

عواقب چاقی بیش از حد در دروان بارداری

چاقی بیش از حد در دوران حاملگی به طور مستقیم بر مادر و جنین تاثیر گذاشته وآن ها را با عواقب متعددی رو به رو می کند. برخی از این عواقب  به شرح زیر می باشد:
 
عدم رشد کافی جنین
اضافه وزن زیاد اگر با دیابت و فشار خون همراه باشد تاثیرات زیادی بر جنین می گذارد. اگر چاقی همراه با دیابت قبل از دوران بارداری همراه شود فرایند خون رسانی را دچار مشکل می کند و رشد جنین به خوبی انجام  نمی شود.
 
زایمان زودرس
چاقی بیش از حد به همراه فشار خون نیز ممکن است باعث جدا شدن جفت و مرگ جنین بشود. هم چنین ممکن است چاقی باعث زایمان زودرس شود که این زایمان مشکلاتی مثل نقص ریوی را برای نوزاد به همراه می آورد.
 
افزایش درد های دوران بارداری
دردهای بدنی مثل کمر درد در دوران بارداری با چاق شدن بیش از حد افزایش پیدا می کنند. این مشکل تحرک را برای مادر سخت تر کرده ودر نتیجه چاقی نیز تشدید می شود.
 
افسردگی در دوران بارداری 
دچار شدن به اضافه وزن بیش از حد در حاملگی منجر به کاعش عزت نفس در مادر شده و تصویر ایده آل او را از خود به هم می ریزد. این مشکل می تواند در بروز افسردگی بارداری نقش بسزایی داشته باشد.
 
چاقی مادر در آینده
اضافه وزن بیش از حد مادر در بارداری ممکن است زمینه ساز چاقی او در آینده شود و رسیدن به وزن قبلی را برای فرد دشوار سازد.1
 

راه‌های کنترل وزن‌گیری بیش از حد

در صورت داشتن اضافه وزن، بهترین راه برای حفظ سلامت خودتان و جنین، کم کردن وزن قبل از بارداری است. با رسیدن به وزن طبیعی، شانس باروری نیز به صورت طبیعی افزایش و خطر دچار شدن به مشکلات مرتبط با اضافه ‌وزن در دوران بارداری به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

فراموش نکنید که این رژیم غذایی برای کاهش وزن باید تحت نظر متخصص یا کارشناس تغذیه توصیه شده باشد و به صورت اصولی اجرا شود تا مادر باردار با کمبود تغذیه وارد بارداری نشود. اگر در حال حاضر باردار هستید و اضافه ‌وزن دارید یا وزن‌گیری شما بیشتر از میزان مناسب است، باید با پزشک دربارۀ راه‌های کنترل میزان ‌وزن‌گیری خود مشورت کنید.

زنان باردار به هیچ عنوان نباید سعی کنند در طول بارداری، وزن خود را کاهش دهند. این کار باعث کاهش مواد مغذی مورد نیاز جنین برای رشد می‌شود و می‌تواند خطراتی را برای او همراه داشته باشد. بهترین راه برای زنان چاق یا زنانی که بیشتر از میزان مناسب وزن‌گیری می‌کنند، کنترل میزان کالری دریافتی با رژیم غذایی مغذی و مناسب و تحت نظر گرفتن وزن‌گیری توسط پزشک است. ا

گر اضافه وزن دارید، بهتر است تمام مراقبت‌های بارداری را به شکل کامل انجام دهید تا پزشک بتواند شما را دقیق‌تر زیر نظر بگیرد تا خطرات ناشی از اضافه وزن را برای شما و جنین کنترل کند و در صورت لزوم، اقداماتی جهت پیشگیری و درمان مناسب انجام دهد. پزشک ممکن است برای کنترل افزایش ‌وزن در مادر، روش‌های مختلفی را توصیه کند.

در زیر برخی از راه‌های کنترل وزن‌گیری در دوران بارداری آمده است:

کاهش مصرف روغن و پخت غذا به روش آب‌پز یا کبابی

کاهش مصرف مواد نشاسته‌ای مانند برنج، نان، سیب‌زمینی و ماکارونی

مصرف نکردن نوشیدنی‌های پرکالری مانند نوشابه و آب‌میوه‌های مصنوعی

کاهش مصرف مواد غذایی پرکالری مانند شیرینی، کیک یا چیپس

مصرف پروتئین بیشتر مثل گوشت، ماهی، مرغ و حبوبات

مصرف لبنیات پاستوریزۀ کم‌چرب مثل شیر و ماست کم‌چرب

مصرف میوه‌های حاوی قند کمتر مانند سیب، هلو و گلابی

حذف قند و شکر از مصرف روزانه و جایگزینی آن با خرما یا کشمش

غذا خوردن در وعده‌های بیشتر، اما به میزان کمتر در طول روز

انجام فعالیت‌های منظم روزانۀ بیشتر شامل پیاده‌روی یا ورزش و پرهیز از استراحت بیش از حد.2

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.madarsho.com
3.www.chetor.com
نسخه چاپی