هرآنچه که باید راجع به تکان خوردن جنین بدانیم

حرکات عادی جنین

واژۀ لگد زدن توصیفی زیبا از لحظه‌ای است که مادر برای اولین بار جنین را در شکم خود احساس می‌کند. حرکات اولیه حس عجیبی دارد. انگار پروانۀ کوچکی به شکل تصادفی بال‌های خود را درون رحم تکان می‌دهد. لگد زدن جنین معمولاً در بین هفته‌های ۱۶ تا ۲۵ بارداری رخ می‌دهد.

اگر قبلاً تجربۀ بارداری داشته باشید، ممکن است این حرکات را زودتر احساس کنید. لازم به ذکر است پس از حس تکان‌های اولیه، تا پیش از هفتۀ ۲۵ بارداری لازم نیست که هر روز این حرکت‌ها را حس کنید، اما بعد از هفتۀ ۲۵ بارداری، اگر حرکات جنین را برای یک روز حس نکردید، باید با پزشک تماس بگیرید.

پس از هفتۀ ۲۸ بارداری، جنین باید حداقل شش بار در ساعت، در طول یک روز تکان داشته باشد، البته این به معنای آن نیست که جنین باید در هر ساعت از شبانه‌روز شش بار تکان بخورد؛ جنین ممکن است خواب باشد، بلکه جنین باید در هر روز، یک ساعت فعالیتی داشته باشد که مادر طی آن شش حرکت مجزا را احساس کند.

توقف حرکات جنین می‌تواند نشانۀ وجود خطر باشد. ممکن است بند ناف دور جنین پیچیده باشد یا مایع آمنیوتیک بیش از حد کم باشد. این عارضه‌ها می‌تواند بسیار جدی باشد.

اگر حرکات عادی جنین را احساس نمی‌کنید، مقداری آب‌میوه بنوشید و به مدت یک ساعت به پهلوی چپ خود دراز بکشید و به فعالیت جنین با دقت توجه کنید. اگر در آن یک ساعت، شش حرکت مشخص و مجزا یا ضربه‌ای را احساس نکردید، به پزشک خود اطلاع دهید.1
 

تکان خوردن جنین باید چگونه باشد؟

مدل های حرکتی هر جنین با جنین دیگر متفاوت است اما به طور کلی یک الگوی سلامتی به صورت زیر است.
 
هفته 16 تا 19 بارداری
در قسمت شکم خود احساس ضعف می‌کنید و احتمالا متوجه این نمی‌شوید که به دلیل حرکت جنین این حالت ها در شما رخ داده است.
 
هفته 20 تا 23 بارداری
حرکات تکراری جنین را متوجه می‌شوید چیزهایی مثل سکسه کردن، لگد زدن. با گذشتن چند وقت کودکتان نیروی بیشتری دارد و فعالیتش بیشتر می‌شود. در هنگام استراحت بیشتر جمع شدن، سر و ته شدن و لگد زدنش را متوجه می‌شوید.
 
هفته 24 تا 28
کیسه آمنیوتیک چیزی بالغ بر 750 میلی لیتر مایع را در خود دارد.  این شرایط فضای زیادی را برای حرکت کردن او فراهم میکند. ممکن است حس کنید که چقدر تکان میخورد و فعالیتش بیشتر شده .حتی ممکن است حس کنید که ناگهان می‌پرد.
 
هفته 29 تا 31
حرکات او قدرت بیشتری پیدا میکند حس می‌کنید که جای او کم شده است و میخواهد فضای بیشتری به دست آورد.
 
هفته 32 تا 35
دیگر هیچ تغییری در حرکات او احساس نمی‌کنید و همه چیز به صورت یکسان و با یک الگوی خاص بدون هیچ کم و بیشی اتفاق میوفتد . ضربات او خیلی تیزتر و محکم تر از هفته های قبل است و به طور واضح حتی گاهی با چشم هم دیده می‌شود.
 
هفته 35 تا 40
کودک شما برعکس می‌شود و سرش به سمت پایین میاید اگر تجربه اول بارداری شما باشد عضلاتتان سفت است پس فشار سر او را در کف لگن خود احساس میکنید.همچنین فشارهای او را در حالی که می‌چرخد حس میکنید اما اگر تجربه اولتان نیست ماهیچه هایتان ضعیف است و حتی به کودک کمک میکند که به حالتی که باید در بیاید و به راحتی بچرخد.

در روزهای انتهایی به دلیل رشد جنین و کمبود جا تقریبا حرکات کمتر میشود و ممکن است دیگر چرخش اتفاق نیوفتد ولی هنوز لگد ها و ضربه های او احساس میشود.2
 

مدل های حرکتی جنین

 
هفته نهم
در هفته نهم کودک میتواند دست و پای خودش را تکان دهد ، کم کم چیزهایی شبیه به سکسکه در او پیدا میشود و قادر به بلع و مکیدن است.
 
هفته دهم
میتواند سرش را تکان دهد ، فکش را باز کند و دستش را برای این که صورتش را لمس کند بالا بیاورد.
 
هفته دوازدهم
میتواند خمیازه بکشد و دهانش را باز نگه دارد که نشانه ی خستگی است.
 
هفته چهاردهم
حرکات چشم در این هفته ها خودش را نشان میدهد.
 
هفته پانزدهم
انگشتش را میمکد.2
 

زمان مراجعه به پزشک

درصورتی که متوجه یکی از علایم زیر شدید سریعاً با پزشک تماس بگیرید یا خودتان را به مراکز درمانی برسانید.
 
درصورتی که در دو ساعت قبل به پهلو دراز کشیده ولی کم تر از ده لگد یا حرکت را از طرف جنین تان حس کردید.
 
درصورتی که جنین تان در پاسخ به سر و صدا و دیگر محرک ها بیدار نشده و آغاز به حرکت نکرد.
 
درصورتی که به مرور متوجه کاهش تعداد لگد زدن جنین شده یا به یک باره تعداد ضربه هایی که جنین به دیواره شکم شما وارد میکند ، کم گردید.
 
در اینصورت لازم هست که پزشک ضربان قلب جنین و اندازه وی را در رحم شما بررسی نموده و میزان مایع آمنیوتیک را که دور جنین قرار دارد، را اندازه‌گیری کند.

خوش بختانه، در بیش تر موارد معاینات نشان میدهد که همه به خوبی نزد میرود و نوزاد سالم هست. در اینصورت شما به منزل فرستاده می شوید.

با این حال درصورتی که دوباره حس کردید که حرکات جنین کم شده به پزشکتان اطلاع دهید، مهم نیست که این اتفاق در گذشته چند مرتبه تکرار شده و هر بار هم پزشک به این نتیجه رسیده که مشکل جدّی وجود ندارد.3
 

علت‌های تکان نخوردن جنین

ممکن است بسیاری مواقع با عدم تحرک در جنین مواجه شوید. توجه کنید که در این صورت نباید دچار استرس و اضطراب شوید چرا که به جنین آسیب می‌زند.
 
کاهش آمونیاک
با کاهش آمونیاک در بدن حرکت کودک هم کم میشود پس بهتر است مصرف مایعات زیاد شود.
 
جنین خواب است
وقتی که شما تحرک دارید این تحرک باعث میشود جنین خواب آلود شود و به خواب برود و تکان نخورد.
 
کمبود اکسیژن
اکسیژن در رحم کم شده و بند ناف دور گردن او پیچیده است.
 
اختلال رشد
اختلال خون رسانی به جنین.
 
مصرف مسکن
مصرف مسکن توسط مادر میتواند وارد خون شود و حرکاتش را تحت تاثیر قرار دهد.2
 

اگر جنین تکان نخورد چه کاری انجام دهیم؟

 
استراحت
ممکن است او خواب باشد پس میان وعده ای سبک بخورید و استراحت کنید و پاهایتان را بالاتر از بدنتان قرار دهید در این حالت او بیدار میشود و تکان میخورد.
 
آب یخ
یک لیوان آب یخ بخورید که جنین برای رهایی از سرما شروع به حرکت و فعالیت کند.
 
ایجاد سر و صدا
جنین حتی در رحم شما هم صدا ها را میشنود ، با صدای بلند با او صحبت کنید و موسیقی گوش دهید حتما عکس العمل نشان میدهد و بیدار میشود و تکان میخورد.2

پینوشتها
1.www.madarsho.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.beytoote.com
نسخه چاپی