همه چیز درباره سقط جنین

سقط جنین چیست؟

سقط جنین از بین بردن بافت حاملگی، جنین و جفت از رحم است. به طور کلی ، اصطلاحات جنین و جفت بعد از هشت هفته بارداری استفاده می شود.
 
سقط جنین برای پایان دادن به حاملگی های خطرناک استفاده می شود. سقط جنین همچنین برای پایان دادن به بارداری وقتی آزمایشات نشان می دهد که جنین غیر طبیعی است ، استفاده می شود.

اکثراً سقط جنین در 12 هفته اول بارداری انجام می شود.1
 

عوامل مؤثر در افزایش احتمال سقط جنین

اگرچه برای همۀ زنان، احتمال سقط ناخواستۀ جنین وجود دارد، اما برخی از عوامل می‌تواند خطر سقط ناخواستۀ جنین را در مادر افزایش دهد. برخی از این عوامل در زیر آمده است:
 
سن
با افزایش سن، احتمال داشتن جنینی با اختلالات کروموزومی که می‌تواند منجر به سقط ناخواسته شود، بیشتر خواهد شد. این احتمال در یک زن ۴۰ ساله تقریباً دو برابر یک زن ۲۰ ساله است.
 
وجود سابقۀ سقط جنین
زنانی که سابقۀ دو سقط جنین پشت سر هم را داشته‌اند، بیشتر در معرض خطر سقط جنین مجدد قرار دارند.
 
بیماری‌های مزمن
برخی از بیماری‌های مزمن مانند دیابتی که خوب کنترل نشده باشد، مشکلات انعقادی خون، بیماری‌های سیستم ایمنی یا اختلالات هورمونی مثل تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند احتمال سقط ناخواستۀ جنین را افزایش دهد.
 
مشکلات رحم یا دهانۀ رحم
عواملی مثل ابتلا به برخی ناهنجاری‌های رحمی مادرزادی، چسبندگی شدید رحمی، دهانۀ رحم ضعیف یا کوتاه غیرطبیعی که به عنوان نارسایی دهانۀ رحم شناخته می‌شود، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. ارتباط بین فیبروئید و سقط جنین بحث‌برانگیز است، اما غالباً فیبروئید باعث ایجاد مشکل جدی نمی‌شود.
 
سابقۀ نقص‌های مادرزادی یا مشکلات ژنتیکی
اگر زن باردار، همسرش یا خانوادۀ هر دو دارای مشکلات ژنتیک، سابقۀ بارداری با نقص شناخته‌شده کروموزومی جنین یا داشتن نوزادی با نقص‌های مادرزادی باشد، احتمال سقط جنین افزایش خواهد یافت.
 
عفونت
تحقیقات نشان داده‌اند که در صورت ابتلا به عفونت‌هایی مثل لیستریوز، اوریون، سرخک، سرخجه، سیتومگالوویروس، پاروویروس، گنوره، ایدز و عفونت‌های مشخص دیگر خطر سقط جنین افزایش خواهد یافت.
 
مصرف دخانیات، مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی
سیگار کشیدن، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استفاده از مواد مخدر در طول مدت بارداری همگی می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. بعضی تحقیقات رابطه‌ای بین میزان مصرف زیاد کافئین و افزایش خطر سقط جنین نشان می‌دهد.
 
مصرف داروها
برخی داروها با افزایش خطر سقط در ارتباط هستند، بنابراین بهتر است در مورد بی‌خطر بودن داروهای مصرفی در دوران بارداری از پزشک سؤال کنید. داروهایی که در طول اقدام برای بارداری یا پیش از آن استفاده شده نیز ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. این موضوع در مورد همۀ داروها شامل نسخه‌دار و بدون نسخه و حتی داروهای ضددرد مانند ایبوپروفن و آسپرین صدق می‌کند.
 
سموم محیطی
فاکتورهای محیطی که ممکن است خطر سقط جنین را در شما افزایش دهند شامل سرب، آرسنیک، برخی مواد شیمیایی صنعتی مانند فرمالدهید، بنزن، اتیلن‌اکساید و حجم بالای پرتوها یا گازهای بیهوشی است.
 
عواملی در رابطه با پدر
اطلاعات اندکی در مورد تأثیر پدر در افزایش خطر سقط جنین وجود دارد. با افزایش سن پدر، احتمال سقط جنین بالا می‌رود. محققان در حال مطالعه روی این موضوع هستند که یک اسپرم تا چه حد می‌تواند در معرض آسیب قرار گیرد، اما هنوز توانایی بارور کردن تخمک را داشته باشد. برخی مطالعات نشان داده است پدرانی که در تماس بیشتر با جیوه، سرب و برخی مواد شیمیایی صنعتی و حشره‌کش‌ها قرار دارند در خطر بیشتری برای سقط جنین قرار می‌گیرند.
 
چاقی و وزن زیاد
برخی مطالعات وجود رابطه‌ای بین چاقی و سقط جنین را نشان داده است.
 
آزمایش‌های غربالگری تشخیصی تهاجمی
برخی از آزمایش‌های تشخیصی در دوران بارداری مانند نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا آمنیوسنتز که برای تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی جنین به کار می‌رود، ممکن است احتمال سقط جنین را اندکی افزایش دهد.

در ضمن، اگر طی سه ماه پس از تولد نوزاد خود مجدداً باردار شوید، خطر سقط جنین افزایش خواهد یافت.3
 

در چه شرایطی نباید سقط جنین کرد

• بارداری بیش از 70 روز (شمارش از روز اول آخرین دوره قاعدگی)

• مشکلات خونریزی دارد یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کند.

• نارسایی مزمن آدرنال دارد یا داروهای استروئیدی خاصی مصرف می کند.

• برای اطمینان از اتمام سقط جنین نمی تواند در ویزیت های پزشکی شرکت کرد.

• دارای اختلال تشنج کنترل نشده 

• بیماری حاد التهابی روده .1
 

عوارض سقط جنین

 
سقط ناقص
گاهی پس از سقط جنین مادر تا مدت ها درد و خونریزی شدید را تجربه می کند چرا که هنوز بخشی از بافت ها در رحم مادر وجود دارد، به این حالت سقط ناقص می گویند. اگر تا مدت ها پس از سقط خونریزی شدید و دردهای انقباضی در ناحیه زیر شکم وجود دارد، احتمال سقط ناقص است.

گاهی سقط ناقص به طور خود به خود با دفع بافت ها از بین می رود. در غیر این صورت با روش های درمانی مثل دیلاتاسیون و کورتاژ یا داروهایی از قبیل سایتوتک باقی مانده بافت های موجود پاک می شود. این روش ها باید حتما زیر نظر پزشک باشد و از مصرف خودسرانه داروها باید خودداری کرد.
 
خونریزی شدید
تعداد کمی از زنان پس از سقط، خونریزی بیش از حد دارند. خونریزی در حد معمول بعد از سقط طبیعی است، اما اگر بیش از حد باشد باید حتما به پزشک مراجعه شود. از نشانه های از دست دادن خون زیاد می توان به رنگ پریدگی، سرگیجه، سرد بودن پوست، افزایش ضربان قلب اشاره کرد.
 
عفونت
یکی از عوارض سقط جنین عفونت است. حدود سه در صد از زنان پس از سقط دچار عفونت می شوند. عفونت می تواند به دلیل باقی ماندن برخی مواد در رحم اتفاق بیافتد. برخی نشانه های عفونت شامل خونریزی شدید و دردهای انقباضی به مدت بیش از دو هفته، تب و لرز و ترشحات واژینال بدبو می باشد. عفونت رحم می تواند خطرناک باشد اما در صورت ایجاد با آنتی بیوتیک قابل درمان است.
 
چسبندگی داخل رحمی
گاهی در اثر کورتاژ، عفونت بافت های اسکار یا زخم داخل رحم ایجاد می شود که منجر به چسبندگی داخل رحم می گردد. این حالت به ندرت اتفاق می افتد. اگر چسبندگی ها در رحم باقی بماند احتمال خطر سقط جنین در بارداری بعدی وجود دارد.

بارزترین نشانه چسبندگی داخل رحم وجود قاعدگی های نامنظم است. در صورت قطع یا تاخیر بیش از حد قاعدگی به پزشک مراجعه کنید. پس از تشخیص این سندروم، معمولا چسبندگی با جراحی از رحم خارج می شود و پس از جراحی امکان بارداری مجدد وجود دارد.
 
سقط جنین های مکرر
یکی از مشکلاتی که در موارد کمی ایجاد می شود تکرار در سقط جنین است. سقط جنین مکررد د رحدود یک درصد د رجمعیت رخ می دهد. دلایل سقط جنین مکرر می تواند مواردی از قبیل مشکلات هورمونی و رحم، چسبندگی رحم، اختلالات کروموزومی و .. است. در صورتی که بیش از دو بار سقط داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.
 
افزایش خطر مرگ
در اثر سقط عمدی جنین احتمال مشکلاتی مثل خونریزی های شدید، عفونت های خطرناک، آمبولی، مشکلات بیهوشی بیشتر می شود که این عوارض می تواند برای مادر بسیار خطرناک باشد.
 
سرطان
احتمال ایجاد سرطان سینه و سرطان دهانه رحم و تخمدان در مادرانی که جنین را سقط می کنند، بیشتر می شود. از دلایل ایجاد آن تجمع بافت های مربوط به بارداری در رحم، و تغییرات غیر طبیعی هورمونی می تواند باشد.
 
افسردگی
طبیعتا پس از سقط جنین مادران دچار احساسات منفی و غم و اندوه فراوانی خواهند شد. اما گاهی این مشکلات به حدی است که افسردگی ایجاد می شود. برخی علائم افسردگی عبارت اند از: بی علاقگی، کاهش لذت و انرژی، تغییرات وزن و میزان خواب، عدم تمرکز و مشکل تصمیم گیری، و در موارد شدیدتر افکار خودکشی.

افسردگی در اثر سقط جنین می تواند بسیار رنج آور باشد و در صورت درمان نشدن آسیب های زیادی می تواند به دنبال داشته باشد. در صورتی که سقط جنین به طور انتخابی انجام شود، مادران معمولا با احساس گناه بسیار نسبت به این موضوع و احساس بی ارزشی مواجه می شوند که می تواند منجر به ایجاد یا تداوم احساس افسردگی در آن ها شود.
 
مشکلات اضطرابی
بسیاری از زنان پس از تجربه سقط جنین، اضطراب های زیادی را تجربه می کنند. این اضطراب می تواند بر زمینه های مختلف زندگی مثل روابط عاطفی و روابط زناشویی تاثیر بگذارد. یکی از عوارضی که تعداد اندکی از زنان را درگیر می کند، اختلال استرس پس از سانحه است که در آن فرد در اثر تجربه یک رویداد آسیب زا، مشکلات های زیادی را مانند استرس زیاد، گوش به زنگی، و کابوس را  تجربه می کند. به طور کلی اختلالات اضطرابی و استرس می تواند بسیار مشکلساز باشد و در صورت شدید و طولانی شدن بهتر است با متخصص سلامت روان مشورت شود.2

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.madarsho.com
نسخه چاپی