بهترین روغنها برای حفظ سلامت بدن
روغن‌هایی که در بازار وجود دارند بسیار متنوع هستند اما برخی از این روغن‌ها، به سلامتی شما آسیب می‌رسانند، به همین دلیل برای خرید، باید روغن‌هایی را انتخاب کنید که نه‌تنها ضرری برای سلامتی‌تان ندارند بلکه تا حدود زیادی برایتان مفید هم هستند. از آنجا که چنین روغن‌هایی قیمت‌های نسبتا بالایی دارند، باید در خریدشان دقت کافی داشته باشید تا بتوانید نوع مرغوب این روغن‌ها را تهیه کنید. با دانستن برخی نکات، می‌توان یک روغن گیاهی خوب برای استفاده مناسب تهیه کرد.


روغن زیتون

روغن زیتون در برابر سایر روغن‌ها همیشه برنده است و اولین جایگاه را از آن خود خواهد کرد. این روغن به صورت خام و نپخته نیز طعم بسیار خوبی دارد بنابراین برای آشپزی هم برنده اصلی خواهد بود.روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع بوده و منبع عالی از مواد شیمیایی گیاهی است که می‌تواند در پیشگیری از انواع مختلف سرطان مفید باشد.

در مقایسه با سایر چربی‌ها، تحقیقات انجام شده پیشنهاد می‌کند که روغن زیتون فوق بکر می‌تواند حس سیری بیشتری در فرد ایجاد کند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای حتی می‌تواند ما را خوشحال‌تر کند.

روغن زیتون فوق بکر ممکن است در دمای ۳۲۵ درجه فارنهایت بسوزد اما روغن زیتون تصفیه شده می‌تواند تا دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت یا بالاتر را تحمل نماید. بنابراین اگر در منزل خود روغن زیتون فوق بکر دارید بهتر است آن را برای پخت و پز سرد(مثل سالاد) کنار بگذارید و از روغن زیتون تصفیه شده برای سرخ کردن یا پختن سبزیجات استفاده نمایید.


روغن هسته انگور

اگرچه بیشتر افراد انگور را به خاطر محصولاتی که از آن تهیه می‌شود دوست دارند اما روغن دانه انگور برای پخت و پز قلمرو خاص خودش را دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که اسید چرب و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن برای کاهش وزن موثر است.

همچنین این ترکیبات به کاهش تشکیل سلول‌های چربی جدید و التهاب کمک می‌کند. بیشتر مطالعات هنوز در ابتدای کار هستند و در مورد نحوه دقیق مصرف اطلاعاتی نمی‌دهند اما مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این روغن ممکن است برای کاهش سطح فشار خون مفید باشد و ضربان قلب را نیز بهبود ببخشد.

بنابراین سعی کنید آن را به سالاد و مواد غذایی خود اضافه کنید تا سلامت بهتر و بیشتری داشته باشید.


روغن کنجد

تمامی افرادی که فشار خون بالا دارند و از آن رنج می‌برند بهتر است از این روغن استفاده کنند. این روغن سرشار از اسیدهای تک و چند غیر اشباعی است و می‌تواند برای فشار خون بالا مفید باشد. این موضوع به خاطر وجود همین اسیدهای چرب، ویتامین E و سسامین است.

اگرچه مطالعات بیشتری نیاز است اما محققان اسیدهای چرب‌ و آنتی اکسیدان‌های آن را به افزایش کلسترول خوب خون و کاهش کلسترول بد خون پیوند می دهند.2


روغن ذرت

روغن ذرت از دانه گیاه ذرت به دست می‌آید و برای مصارف پخت و پز مناسب است. این روغن در مقابل اکسید شدن تا حدی مقاوم است و برای تفت دادن هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن عطر ملایم و کمی دارد و رنگش ملایم است. میزان بالای اسید چرب امگا۶ در این روغن، می‌تواند تنظیم این اسید در بدن شما بر هم بزند. روغن ذرت نسبت به سایر روغن‌های نباتی قیمت کمتری دارد.


روغن آفتابگردان

این روغن رنگ ملایمی دارد و بدون بو است و برای همه مصارف پخت و پز مناسب است و به دلیل این که در حرارت و اکسید شدن مقاوم است، می‌توانید آن را برای مصارف سرخ کردنی هم استفاده کنید. این روغن در سبد غذایی بسیاری از ایرانی‌ها قرار دارد ولی کالری موجود در آن را نباید فراموش کرد. روغن آفتابگردان غنی از ویتامین ای است.


روغن کانولا

روغن کانولا در واقع از دانه‌های کلزا و به روش اصلاح شده ژنتیکی ساخته می‌شود و اولین بار از کشور کانادا آمده است. بسیاری از مردم تصوری می‌کنند که روغن کانولا به دلیل این که در غذاهای سرخ کردنی استفاده می‌شود، غیرسالم است. البته باید بدانید که مصرف بیش از حد این روغن مضرات خود را دارد ولی برای میزان کم می‌توانید آن را مورد استفاده قرار دهید. روغن کانولا دارای نقطه تبخیر بالا یعنی حدود ۲۰۰ درجه سلسیوس است و بو ندارد، بنابراین برای مصارف سرخ کردنی مناسب است. مانند همه دیگر روغن‌ها، دارای چربی اشباع کم است و برای سرخ کردن و انواع روش‌های پخت و پز می‌توانید از آن استفاده کنید. این روغن بدون طعم است و مصرف آن طعم غذا را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. نقطه تبخیر بالای این روغن به دلیل فرآیند شیمیایی است که روی آن صورت می‌گیرد ولی روی کیفیت سلامتی‌اش تأثیر چندانی ندارد. بهتر است این روغن را برای سالاد مصرف نکنید.1


روغن نارگیل

اخیرا، در مورد مزایای معجزه آسایی روغن نارگیل، و همچنین توانایی افزایش کلسترول خوب و بد آن صحبت می شود.روغن نارگیل حاوی 12 تری گلیسیرید متوسط زنجیره ای است.با توجه به اینکه یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل حاوی 12 گرم چربی اشباع شده است، به شما پیشنهاد می کنیم در مصرف این روغن تعادل را رعایت کنید.


روغن تخم کتان

روغن تخم کتان منبع مهمی از امگا 3 است.روغن تخم کتان که باید در یخچال نگهداری شود برای آشپزی استفاده نمی شود.روغن کتان، که نباید در معرض نور، گرما و هوا قرار گیرد، می تواند به عنوان سس سالاد یا به عنوان مکمل غذایی مصرف شود.یک قاشق غذاخوری روغن تخم کتان نیز حاوی 119 کالری است.


روغن بادام زمینی

روغن بادام زمینی یک روغن خوشمزه است.روغن بادام زمینی حاوی ویتامین E و فیتوسترول با طول عمر طولانی و درجه حرارت بالا مناسب برای سرخ کردن نیز هست.یک قاشق غذاخوری روغن بادام زمینی دارای 119 کالری است.


روغن آووکادو

یکی دیگر از روغن ها با درجه حرارت بالا ،روغن آووکادو است.روغن آووکادو، مناسب برای استفاده در هر وعده غذایی و سالاد، حاوی اسید چرب مفیدی به نام اسید اولئیک است.روغن آووکادو غنی از لوتئین است و ارزش غذایی 1 قاشق غذاخوری آن 124 کالری است.


روغن گردو

روغن گردو روغن ایده آل خوشمزه و مغذی برای ادویه های سالاد وسس ها است.روغن گردو که دارای اسید الآیکیک است، دارای منگنز و مس و همچنین ملاتونین است.با توجه به درجه حرارت پایین مصرف آن در آشپزی توصیه نمی شود.هر قاشق غذاخوری روغن گردو حاوی 130 کالری است.3


پی نوشت:
1.www.digikala.com
2.www.majalesalamat.com
3.www.rokna.net
نسخه چاپی