خواص و مضرات روغن نارگیل

علت محبوبیت روغن نارگیل چیست؟

روغن نارگیل از جمله روغن هایی است که درجه اشباع بالایی دارند. این روغن به طور سنتی از نارگیل های نارس یا مغز نارگیل خشک شده (کوپرا: Copra) استخراج می شود. روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است.

اگر آن را گرم کنید به شکل نرم و حتی ذوب شده در می آید. به زبان ساده، روغن نارگیل روغنی است که از مغز میوه ی نارگیل به دست می آید. این روغن بیشتر در آشپزی و مواد آرایشی مصرف می شود.

یکی از برجسته ترین دلایل محبوبیت روغن نارگیل، فواید آن برای موست. به هیمن دلیل است که این روغن را در بسیاری از خانه ها می بینید و همه ی اعضای خانواده آن‌ را برای سلامت موهایشان ترجیح می دهند.

روغن نارگیل در سراسر جهان، علاوه بر داشتن ارزش غذایی و فواید زیبایی، به عنوان یک روغن ماساژ عالی و مرطوب کننده ی پوست نیز مطرح است.1
 

فواید شگفت انگیز روغن نارگیل

هم نارگیل و هم روغن آن طی سال ها به عنوان عناصر دارویی در همه کشورهای دنیا برای افراد با سنین مختلف استفاده شده است. اما هنوز هم، بسیاری از مردم از همه مزایای سلامتی روغن نارگیل بی خبرند.
 
چربی اشباع شده موجود در روغن نارگیل در واقع سالم است
بسیاری از مردم وقتی برچسب محتوای چربی اشباع شده را بر روی روغن نارگیل می بینند، با خود فکر می کنند که این روغن احتمالا چگونه می تواند سالم باشد.

چربی های موجود در روغن نارگیل عمدتا شامل اسیدهای چرب زنجیره متوسط هستند که در واقع باعث بهبود سلامتی می شوند و برای قلب مفید هستند. لوریک اسید، اسید چرب اولیه در روغن نارگیل با افزایش کلسترول خوب یا HDL در خون به بهبود سطح کلسترول کمک می کند.
 
روغن نارگیل باعث می شود موهای سالم داشته باشید
روغن نارگیل در انواع محصولات مراقبت از مو استفاده می شود. به گفته دکتر گروپ، این امر به این دلیل است که روغن نارگیل با وزن مولکولی کم و زنجیره خطی مستقیم، به طور موثر می تواند به ساقه مو نفوذ کند تا با کاهش از دست دادن پروتئین، باعث حفظ مواد مغذی و سلامت موها شود.
 
این روغن برای پوست مفید است
روغن نارگیل مرطوب کننده ای فوق العاده مغذی برای پوست است. خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن برای بسیاری از مشکلات پوستی، فوق العاده است و همچنین به درمان زخم ها کمک می کند.
 
روغن نارگیل با جانداران مضر مبارزه می کند.
قارچ کاندیدا، شپش سر، پشه ها و شن مگس ها همه با روغن نارگیل دفع می شوند. این روغن همچنین در مبارزه با انواع ویروس ها و باکتری ها مفید است.

در واقع، خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی اسید های چرب زنجیره متوسط / تری گلیسیرید (MCTs) یافت شده در روغن نارگیل از دهه ۱۹۶۰ به محققان شناخته شده است. تحقیق نشان داده است که میکروارگانیسم هایی(میکروب) که غیر فعال شده هستند شامل باکتری، مخمر، قارچ و ویروس های پوشانده شده اند.
 
روغن نارگیل می تواند به جای شیر در بستنی مورد استفاده قرار گیرد
روغن نارگیل را می توان به جای چربی شیر استفاده کرد و همچنان باعث بافت نرم و کرمی بستنی های معمول، با عطر و طعم ملایم نارگیل، می شود.
 
روغن مفیدی برای ماساژ نوزاد است
این امر ثابت شده است که روغن نارگیل باعث پیشرفت افزایش وزن و رشد نوزادانی می شود که روزانه با این روغن ماساژ داده می شوند.

تاثیر این روغن به عنوان درمانی ضد مسمومیت ثابت شده است
بیمارستانی در ایران گزارش داد که مردی که با استفاده از آفت کش آلومینیوم فسفات(قرص برنج) سعی در خودکشی داشت، بعد از اینکه ترکیبی از زغال چوب، بی کربنات سدیم، منیزیم سولفات و روغن نارگیل دریافت کرد، زنده ماند.2
 

روغن نارگیل چه عوارضی دارد؟

 
1. اگر در تلاش هستید وزن کم کنید از مصرف روغن نارگیل پرهیز کنید
طرفداران روغن‌های چرب به شما می‌گویند که روغن نارگیل سایز دور کمر شما را کوچک خواهد کرد، اما این تاثیر آنقدرها هم زیاد نیست. روغن نارگیل کالری زیادی دارد و علی‌رغم اینکه نسبت به جایگزین‌های موجود سالم‌تر به نظر می‌رسد، در هر قاشق غذاخوری ۱۱۷ کالری دارد.

البته، این بدان معنا نیست که نباید از آن استفاده کنید؛ فقط سعی کنید زیاده‌روی نکنید. از این رو، بهتر است مقدار مصرف خود را کنترل کنید تا کالری اضافی دریافت نکنید. حتی روغن نارگیل تصفیه شده که نصف یک روغن نارگیل طبیعی کالری دارد، از عطر و طعم متمایزی برخوردار است.
 
2.عوارض در زمان رژیم : رژیم غذایی سفت و سخت دارید؟!
همه چیز باید در حد اعتدال باشد؛ افزودن روغن نارگیل به رژیم غذایی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر قاشق غذاخوری روغن نارگیل،۱۲ گرم چربی اشباع دارد.
بسیاری از تحقیقات علمی نشان داده‌اند که چربی‌های اشباع با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی یا کلسترول بالا در ارتباط هستند. در واقع، انجمن قلب آمریکا معتقد است که مصرف چربی‌های اشباع در طول روز نباید بیش از ۱۳ گرم باشد.
 
3. عوارض استفاده از روغن نارگیل به جای خمیر دندان
در گذشته از انواع روغن برای شستشوی دهان استفاده می‌شد؛ اما بهتر است بدانید که علم با این امر مخالف است. پژوهش منتشر شده در مجله بین‌المللی دندانپزشکی بالینی کودکان نشان می‌دهد که دهانشویه‌های حاوی فلوراید به کاهش باکتری‌های دهان کمک می‌کنند.

اما روغن نقشی در این مسئله ندارد. پس اگر قصد دارید بدون مسواک زدن به تخت‌خواب بروید، بهتر است حداقل دهان‌تان را آبکشی کنید، اما هرگز از روغن نارگیل استفاده نکنید.
 
4.اگر زخم باز دارید
اگر در دهان‌تان زخم باز دارید، مراقب باشید آن را کجا می‌مالید. بنا به توصیه متخصصان، بهتر است روغن نارگیل را صرفا به پوست سالم و عاری از زخم بمالید. اگر روغن نارگیل با یک بریدگی، خراش یا زخم در تماس باشد، باعث تحریک‌پذیری بیشتر پوست شده و قرمزی و خارش را به دنبال خواهد داشت.
 
5. عوارض استفاده از روغن نارگیل به عنوان کرم ضد آفتاب
این درست است که روغن نارگیل از پوست در برابر اشعه ماوراء‌بنفش محافظت می‌کند؛ در واقع، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که قدرت بازدارندگی روغن نارگیل در برابر اشعه‌های مضر ۸ است. اما هرگز نباید از روغن نارگیل به عنوان جایگزین کرم‌های ضد آفتاب معمول استفاده کنید.

اگر می‌خواهید رطوبت بیشتری به پوست‌تان بدهید یا به راحتی در استخر آفتاب بگیرید، بهتر است از یک کرم ضد آفتاب با درجه ۳۰ استفاده کنید تا از اشعه ماوراء‌بنفش در امان باشید. همچنین فراموش نکنید که هر ۲ ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید.
 
6.استفاده از روغن نارگیل در حمام
روغن نارگیل می‌تواند پوست شما را تسکین دهد، اما اگر روغن به طور کامل روی پوست مالیده نشود، ممکن است باعث چرب شدن بیش از حد پوست شود.

این به چه معناست؟ اگر با بدن چرب وارد حمام شوید، خطرناک است. چون ممکن است لیز بخورید و به زمین بیافتید. هیچ‌کس دوست ندارد در حمام به اورژانس زنگ بزند، پس از روغن نارگیل در حمام استفاده نکنید.
 
7.اگر در حال پخت‌وپز با حرارت زیاد هستید
بسیاری از افراد نمی‌دانند که روغن نارگیل تصفیه نشده دارای یک نقطه دود بسیار پایین در محدوده ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه فارنهایت است. این در حالی است که نقطه دود روغن نارگیل تصفیه شده به بیش از ۴۵۰ درجه فارنهایت می‌رسد.

بنابراین، قبل از مصرف روغن باید ببینید از چه نوع روغنی استفاده می‌کنید. و اگر روغن تصفیه نشده دارید، در حرارت کمتری پخت‌وپز کنید. اگر می‌خواهید در حرارت بالا آشپزی کنید، حتما از روغن نارگیل تصفیه شده استفاده کنید.
 
8. استفاده از روغن نارگیل در سرمای زمستان
جالب است بدانید که روغن نارگیل یک غذای خنک‌کننده است.

بنابراین، علاوه بر آنکه به غذاهای تابستانی شما عطر و طعم فوق‌العاده‌ای می‌بخشد، نقش خنک‌کنندگی قابل‌توجهی نیز دارد. از این رو، ممکن است بخواهید از مصرف آن در روزهای سرد زمستان خودداری کنید و به جای آن یک وعده غذایی ترد و گرم بخورید.
 
9. افزایش سطح کلسترول
بر اساس تحقیقات، روغن نارگیل با توجه به سطح کلسترولی که دارد، نمی تواند مانند روغن های گیاهی دیگر (روغن زیتون یا روغن سویا ) سالم باشد.اگرچه ممکن است به افزایش کلسترول خوب هم کمک کند، اما معمولاً در برابر سایر روغن های دیگر ترجیح داده نمی شود.

افزایش مصرف روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول بد ( LDL ) مرتبط است.محتوای چربی اشباع در روغن نارگیل بیشتر از روغن های دیگر (کره یا روغن زیتون) است و طبق تحقیقات ثابت شده است که سطح بالایی از چربی اشباع شده باعث افزایش کلسترول بد می شود و در نهایت به سلامتی آسیب می رساند.
 
10. ممکن است که باعث آلرژیک و حساسیت شود
اگرچه این مورد خیلی شایع نیست، اما اگر به آن حساس باشید، احتمال آلرژی و حساسیت بسیار زیاد خواهد بود.3

پینوشتها
1.www.lafarrerr.com
2.www.rastineh.com
3.www.delgarm.com
نسخه چاپی