جایگاه و اهمیت حجاب در عصر رسانه و ارتباطات
در عصر رسانه و ارتباطات، جداسازی و دیوارکشی میان جامعه زنان و مردان در جامعه و به انزوا کشیدن قشر خاصی از آنها در روابط اجتماعی امری ناممکن یا بسیار سخت به نظر می رسد، از این رو برای در امان ماندن از برخی تبعات و آسیب های خطرناک روابط اجتماعی می بایست به دنبال فرهنگ سازی و گسترش قوانین ایمنی بخشی همچون حجاب و عفاف در جامعه باشیم تا اینکه گروهی از جامعه مورد هدف آمال و زیاده طلبی های نفسانی گروه دیگر قرار نگیرد. در این نوشتار تلاش داریم به جایگاه و اهمیت قانون حجاب در عصر رسانه و ارتباطات بپردازیم و به برخی از آثار و برکات این فریضه ی الهی اشاره کنیم.  
 

حصار و دیوارهای ترک برداشته  

با گسترش و پیشرفت فناوری های ارتباطی و رسانه ای و تنوع شبکه های اینترنتی و مجازی و از طرفی به واسطه فقدان مهارت های لازم دینی و اجتماعی متأسفانه بسیاری از دیوارها و حریم های روابط اجتماعی دستخوش تزلزل و فروپاشی قرار گرفته است، نمود واقعی این آسیب خطرناک را می توان در پروفایل های غیر متعارف و غیر مذهبی کاربران اینترنتی مشاهده کرد، که هیچ گونه  رنگ و بوی محاسن دینی و اخلاقی را به همراه ندارند و تنها بازیگر فرهنگ منحط غربی شده اند، فرهنگ نامیمونی که آثار و تبعات آن را می توان در فروپاشی بنیاد خانواده به وضوح مشاهده کرد.  

 
جلوه گری های شیطانی در فضای رسانه ای

نباید از یاد ببریم که یکی از ترفندهای هزار ساله شیطان برای اغوا و گمراه کردن انسان ها، زیبا نمایی است.[1] در واقع شیطان تلاش دارد که با زیبا جلوه دادن فرهنگ برهنگی و غربی در فضای رسانه ای هویت الهی و آسمانی افراد را به یغما برده و آنها را از بهشت واقعی دور نماید. «قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ؛[2] گفت: به عزّتت سوگند، همه آنان را گمراه خواهم کرد».  شیطان تلاش می نماید افراد را مجاب نماید که بدون رعایت هیچ ضابطه و قانون شرعی و عقلی مبادرت به اشتراک گذاری لایو، تصویر و فیلم های خصوصی خود در فضای مجازی  نمایند؛ پرفایل هایی که بدون هیچ واهمه و جلوه ای از فرهنگ مبتذل غربی و غیر دینی را در فضای مجای به نمایش می گذارند، این چنین عقده گشایی های رفتاری ریشه در یک نوع آلزایمر مزمن دینی و اخلاقی دارد، بیماری خطرناکی که هویت  واقعی و دینی و الهی  افراد را از یاد و خاطر آنها برده است.

 
مهارت های وحیانی برای حضور در فضای رسانه ای

1-سپر امنیتی در مقابل کید شیاطین
یکی از مهمترین و ارزشمند ترین تجهیزات و لوازمی که افراد را در جنگ رسانه ای و حضور در فضای سایبری در امان نگه می دارد رعایت حجاب و عفاف است، در واقع حجاب همچون سپری امنیتی است که مانع از دست درازی و شیطنت ورزی افراد برای حضور در فضای خصوصی افراد و بهره برداری شیطانی آنها می شود، کما اینکه باری تعالی در برخی از آیات وحیانی خود این ثمره طلایی را اینچنین به بندگان خود گوش زد کرده است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما؛[3] اى نبىّ اکرم (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم )به زن ها و دختران خود و زن هاى مؤمنین بگو (وقت بیرون آمدن از خانه) به خود نزدیک کنند خمار و چادرهاى خود را تا اینکه (به عفّت و نجابت) شناخته شوند و از مردمان هوس ‏ران اذیّت نکشند و همیشه خداوند آمرزنده و مهربان است».حضور در  رسانه و  فضای حقیقی زمانی برای جامعه زنان لذت بخش و توأم با حس رضایتمندی است که زنان در روابط اجتماعی برخوردار از امنیت و آرامش خاطر باشند، مهارت و ابزار حجاب در فضای اجتماعی و رسانه ای این چنین آثار و برکاتی را برای جامعه زنان به ارمغان می آورد.
2-قلعه ای ایمن و آرام
 از دیگر نیازهای اساسی و راهبردی هر زندگی جمعی و اجتماعی بهره مندی از عنصر آرامش و امنیت است. بنابراین اگر انسان در زندگی روزمره خود در فضای حقیقی و مجازی و رسانه ای احساس امنیت نکند، و همواره در ترس و دلهره قرار داشته باشد، به تدریج دچار اضطراب و استرس خواهد شد. در فضای رسانه ای که زنان دائماً با به نمایش در آوردن اندام های خود باعث تحریک و تهییج دیگران می شوند ناگزیر باید منتظر آزار و اذیت افراد لاابالی و فرصت طلب باشند، این آزارها که گاهی به  آدم ربایی، فراز از منزل، وارد شدن در مجالس نامناسب و غیر اخلاقی می شود به شدت زندگی زنان بدحجاب و جلوه گر را تهدید می نماید و آرامش و سلامت روانی آنها را به خطر خواهد انداخت.[4]
 
جایگاه و اهمیت حجاب در عصر رسانه و ارتباطات
از این رو حضور در  رسانه و  فضای حقیقی زمانی برای جامعه زنان لذت بخش و توأم با حس رضایتمندی است که زنان در روابط اجتماعی برخوردار از امنیت و آرامش خاطر باشند، مهارت و ابزار حجاب در فضای اجتماعی و رسانه ای این چنین آثار و برکاتی را برای جامعه زنان به ارمغان می آورد، در واقع حجاب همچون قلعه ای مستحکم و آرام است که طهارت و آرامش واقعی را نه تنها برای جامعه زنان بلکه برای کسانی که با آنها در ارتباط هستند به دنبال می آورد، چرا که حجاب مانع تهییج شهوت مردان شده و زنان را از نگاه های هرزه و خیانت آمیز دور نگه می دارد، «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِن؛[5] بلکه از پشت پرده و حجاب با آنها صحبت نمائید و این طور سؤال نمودن از آنها باعث پاکى قلب شما و آنها است».
 
3-افزایش اقتدار و عزّت نفس
یکی دیگر از آثار و برکات حجاب و عفاف در فضای رسانه ای و مجازی تقویت اقتدار و عزّت نفس افراد است. در واقع کسانی که خود را به سلاح و عنصر حجاب و عفاف درونی و بیرونی تقویت کردند، بهتر به گوهر وجودی خود واقف شده اند و آن را به بهای اندک و ناچیز چشمان ناپاک و هرزه نمی فروشند، افراد عفیف و با حجاب از نوعی اقتدار و قدرت درونی برخور دارند.  محققان بر این باورند بدحجابی و بدن نمایی نه تنها به آنها احساس ارزشمندی  و عزّت نفس نمی دهد بلکه نوعی خلاء عاطفی و کمبود شخصیتی  را در وجود آنها تقویت می نماید، موضوعی که می تواند اقتدار و عزّت نفس آنها را تعدیل و تضعیف نماید، و سلامت روان آنها را مورد آسیب قرار دهد.

متأسفانه اوضاع غم انگیز زنان در غرب که به دلیل آزادی های بی حد و حصر در نمایش اعضای جنسی و شهوتی هر روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد، این جامعه را از هویت واقعی آنها دور ساخته و کاربرد ابزاری و دسته دوم به آنها بخشیده است، کما اینکه برخی از محققان در یادداشت های خود به این نکته اشاره داشته اند که  آزادی زنان در پوشیدن هر گونه لباس و آرایش ظاهری ...نه تنها نتایج ارزشمندی برای زنان به دنبال نداشته بلکه بر عکس آنها را بیش از پیش حقیر نموده  و احساس آنان را جریحه دار کرده است...[6]
 
 پی نوشت ها:
[1]. سوره مبارکه انفال، آیه 48. «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُم‏؛ و [یاد کن‏] هنگامى را که شیطان اعمال آنان را برایشان بیاراست‏».
[2]. سوره مبارکه ص، آیه 82.
[3]. سوره مبارکه احزاب آیه 59.
[4]. ر.ک: عباس رجبی، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص 105.
[5]. سوره مبارکه احزاب، آیه53.
[6]. ر.ک: عباس رجبی، حجاب و نقش آن در سلامت روان، ص 130.
نسخه چاپی