نگاهی به هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری

در شروع هفته دوم بارداری پریودی شما تمام شده و در پایان این هفته تخمک گذاری خواهید داشت. در صورت باردار بودن، آغاز دوره تخمک گذاری در هفته دوم و ابتدای هفته سوم بارداری (روز سیزدهم تا روز شانزدهم) انجام می‌شود.

در اواخر هفته دوم بارداری، جنسیت جنین در همان لحظه لقاح و بارور شدن تخمک مشخص خواهد شد. تا زمانی که هورمون‌های بارداری در سیستم بدن به اندازه کافی نباشد، علائم بارداری به سرعت ظاهر نمی‌شوند.

در هفته چهارم که پریودی شما قطع می‌شود سطح هورمون بارداری در بدن شما به اندازه کافی افزایش پیدا می‌کند که این عامل باعث بروز علائم حاملگی در شما می‌شود.1
 

علائم بارداری در هفته دوم

به تدریج به دنبال ترشح هورمون استروژن سینه‌های شما بزررگ و درناک می‌شوند و احساس سنگینی بیشتری می‌کنید.

علائم اولیه بارداری مثل حساس‌شدن سینه‌ها، حس خستگی و کسلی را ممکن است خانم‌های باردار تجربه کنند.

در هفته‌های اول بارداری، اشتهای خانم باردار دستخوش تغییر می‌شود ودهان طعم آهن پیدا می‌کند.2
 

هفته دوم بارداری وضعیت جنین

طی هفته اول مشخص می‌شود که نقش رو به روی شما را یک دختر خجالتی بازی می‌کند یا یک پسر وروجک. هرچند که شما حالا حالاها از آن بی‌خبر خواهید بود. پیوند اسپرم و تخمک یک فرایند 10 تا 30 ساعته است. در همان هفته اول که باروری تخمک انجام می‌شود در حدود 250 میلیون اسپرم از سرویکس (دهانه رحم) وارد  واژن می‌شود. از این میان تنها 400 اسپرم برای نفوذ به تخمک می‌توانند وارد رحم شوند و تنها یک اسپرم می‌تواند تخمک را بارور کند.
 
کروموزم‌های والدین حاوی مواد ژنتیکی هستند که کودک خصوصیات پدر و مادر را از طریق آنها به ارث می‌برد. هر انسانی 64 کروموزم دارد که 23 کروزموزم را از مادر و 23 تای دیگر را از پدر به امانت می‌گیرد. هر تخمک دارای یک کروموزوم X و هر اسپرم دارای یک کروموزوم X  یا Y  است. ترکیب کروموزوم‌هایX  و  y جنسیت کودک را مشخص می‌کند. اگر اسپرمی که تخمک را بارور می‌کند حاوی X  باشد شما صاحب یک دختر می‌شوید و اگر با خودش کروموزم Y را حمل کند طبعا نوزاد شما پسر خواهد.

قد: 0 سانتی متر

وزن:0 گرم.3
 

وضعیت مادر در هفته دوم بارداری

در هنگام تخمک گذاری با علائم طبیعی روبه‌رو خواهید شد که وضعیت مادر را در این هفته نشان می‌دهد. این علائم شامل موارد زیر هستند.
 
1. ترشحات واژن
با عمل تخمک گذاری بافت ترشحات واژن شفاف و لیزتر شده و با به پایان رسیدن عمل تخمک‌گذاری، ترشحات ضخیم و مات می‌شوند. اما نگران نباشید به مرور زمان این ترشحات از بین خواهند رفت.
 
2. درد در زیر شکم و لکه بینی
بسیاری از بانوان در زمان تخمک گذاری دچار دردهایی در زیر و اطراف شکم می‌شوند و ممکن است در طی تخمک گذاری لکه بینی داشته باشند. نکته حائز اهمیت آن است که دیدن این لکه‌ها به معنی شروع دوره پریود شما نسیت بلکه به عنوان خونریزی تخمک‌گذاری شناخته می‌شود.
 
3. تغییر دمای بدن
در زمان تخمک گذاری دمای بدن تغییر می‌کند به همین علت قبل از بارداری دمای بدن مادر بالا خواهد رفت. برای مشخص کردن زمان تغییر دمای بدن باید هر روز صبح آن را اندازه‌گیری کنید. برای رسیدن به یک الگوی ثابت بهتر است چند ماه دمای بدن خود را اندازه‌گیری کنید چرا که لقاح قبل از افزایش دما انجام می‌شود.1
 

خودمراقبتی طی هفته دوم بارداری

در این زمان باید برای چه چیزهایی برنامه‌ریزی کنید؟ ممکن است لازم باشد در این نقطه تغییراتی در سبک زندگی ایجاد شود تا شانس لقاح و به دنیا آوردن کودکی سالم در آینده افزایش یابد. ورزش کافی و رژیم غذایی متعادل عوامل مهمی برای توجه هستند. توصیه می‌شود شروع به مصرف مکمل‌های پیش از بارداری کنید و استفاده از مواد زیر را متوقف کنید:

کافئین

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

الکل

مواد مخدر و روان‌گردان

نیکوتین و تمام محصولات دخانی

اگر داروهای تجویزی پزشک مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا خوردن آنها در بارداری ایمن است یا خیر.

مهم‌ترین کاری که اکنون می‌توانید انجام دهید این است که به شکلی عمل کنید که انگار می‌دانید باردارید. از آنجا که چند هفته طول می‌کشد تا بفهمید لقاح رخ داده است، این کار می‌تواند از شما و کودکتان در برابر هر گونه مواد یا فعالیتی که می‌تواند منجر به ایجاد مشکلی شود محافظت کند.4
 

رژیم غذایی در هفته دوم

خانم‌هایی که قصد بارداری دارند باید پیش از باردار شدن در صورت مصرف دارو‌های خاص آن را به پزشک اطلاع دهند، زیرا بسیاری از خانم‌ها تا یک ماهگی متوجه بارداری نمی‌شوند و ممکن است برخی دارو‌ها به سلامت جنین آسیب برساند.

در هفته‌های اول تغدیه در رشد سریع جنین بسیار نقش داردو باید مادران باردار موادغذایی سالم و مفید مصرف کنند و توصیه می‌شود که نیمی از بشقاب غذایی خود را به میوه و نیم دیگر را به پروتئین و حبوبات اختصاص دهند و از مصرف از مواد غذایی پر چرب، پر نمک و شیرین پرهیز کنند.

در صورتی که گرفتار حالت تهوع دوران بارداری یا به اصطلاح ویار هستید، می‌توانید با مصرف برخی میوه‌های ملس مانند انار ملس، سیب و به ملس تهوع و استفراغ را کم کنید.

مولتی ویتامین‌های بارداری بسیار کمک کننده هستند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز جنین تامین شوند.

اسید فولیک و آهن مادران باردار روزانه به ۶۰۰ میکروگرم فولیک نیاز دارند تا خطر نقص لوله عصبی از بین برود و این ماده را می‌توان با مصرف سبزیجات برگ سبز، میوه‌های خشک و آجیل و جو تامین کرد.2
 

عوامل هشداردهنده در هفته دوم بارداری 

 
1. درد یک طرفه شکم
احساس درد مداوم در یک طرف شکم نشانی از کسیت تخمدانی است. بسیاری از کسیت‌های تخمدانی مشکل آفرین نیستند ولی تعدادی دیگر مسبب مشکلات بزرگی از جمله سقط جنین می‌باشند. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده هرگونه درد مداوم شکمی به پزشک خود اطلاع دهید.
 
2. خونریزی یا لکه بینی 
خونریزی و لکه بینی در قاعدگی طبیعی است ولی اگر این لکه بینی و خونریزی به طور مداوم و مکرر مشاهده شود حتما از پزشک خود در این زمینه کمک بگیرید.1
 

نکاتی برای پدرها در هفته دوم بارداری

در بسیاری از موارد، همسرتان نمی‌داند که او در این مرحله چقدر در بارداری شما نقش دارد، پس شاید بد نباشد اگر آقایان نیز به سلامت و سبک زندگی خودشان در زمان اقدام برای باروری توجه کنند، چون این اتفاق می‌تواند روی سلامت کودک آیندهٔ شما تأثیر بگذارد.

ممکن است لازم باشد که او در تغذیه و داروهای مصرفی خود و همچنین عاداتی مانند سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر یا الکل تجدید نظر کند. همچنین مردان نیز می‌توانند از مصرف مکمل‌های پیش از بارداری یا نوع دیگری از مکمل‌های ویتامینی و رژیم غذایی مناسب، در دورهٔ پیش از لقاح استفاده کنند و سود ببرند.4

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.yjc.ir
3.www.beytoote.com
4.www.madarsho.com
نسخه چاپی