نگاهی به هفته اول بارداری

هفته اول بارداری دقیقا چه زمانی است

با توجه به اینکه تعیین زمان تشکیل نطفه و لقاح امکان پذیر نیست، اولین روز از آخرین دوره عادت ماهیانه شما، به عنوان نخستین روز برای بارداری در نظر گرفته می‌‎شود و با احتساب این زمان، شما 40 هفته آینده، فرزندتان را به دنیا خواهید آورد. به همین خاطر هفته اول بارداری در اصل زمانی است که شما هنوز عادت ماهانه هستید و عمل لقاح صورت نگرفته است.

در این زمان بدن شما، تخمک جدیدی را به سمت رحم روانه می‌کند. در صورتی که این تخمک، در مسیر خود به سمت رحم و یا در طول زمانی که داخل رحم زنده است با اسپرم ترکیب شود، عمل لقاح صورت گرفته و شما باردار خواهید شد.

توجه داشته باشید که لقاح و بروز علائم مربوط به بارداری از پایان دوران عادت ماهیانه شروع می‌شوند. در واقع این مسئله مربوط به هفته اول بارداری شما نیست بلکه مربوط به اولین هفته‌ها بعد از شکل گیری نطفه است.1
 

تغییرات بدن و زندگی شما

بیشتر متخصصان زنان و زایمان، شروع بارداری را از اولین روز آخرین پریود شما حساب می‌کنند، زیرا تعیین زمان دقیق تخمک‌گذاری و زمان لقاح واقعاً دشوار است، اما دیدن علائم فیزیکی قاعدگی بسیار ساده‌تر است. بنابراین یک‌ هفته باردار، به این معنی است که شما در دورهٔ قاعدگی یا پریود خود هستید و هنوز باردار نیستید! در واقع، تا دو یا سه هفته بعد و بسته به طول چرخهٔ قاعدگی‌تان باردار نخواهید بود.

اگر تازه متوجه شده‌اید که باردارید، ممکن است فکر کنید این اولین هفته از بارداری شماست، اما حالا احتمالاً حدود چهار هفته است که باردارید. وقتی برای اولین ویزیت بارداری خود مراجعه کنید، ماما یا متخصص زنان و زایمان برآورد دقیق‌تری به شما خواهد داد.

این روزها بدنتان تنها در حال دفع کردن تخمک ماه گذشته نیست، بلکه شروع به ایجاد یک پوشش رحمی جدید می‌کند که تخمک ماه بعد را نگه می‌دارد، یعنی همان تخمکی که امیدوارید بارور شود، رشد کند و به یک جنین تبدیل شود.

تخمک‌های انسانی بزرگ‌ترین سلول‌های بدن هستند. تخمک به اندازهٔ یک کرک هلو یعنی حدود یک دهم میلی‌متر است. بدنتان یک تخمک یا در موارد نادر، دو تخمک را در فاصلهٔ بین روزهای ۱۰ و ۱۹ چرخهٔ پریودتان و یا حدود ۱۴ روز قبل از موعد شروع قاعدگی بعدی‌تان آزاد می‌کند.

تخمک می‌تواند تا حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آن بارور شود. البته، داشتن رابطهٔ جنسی قبل از آن نیز مفید است، زیرا اسپرم می‌تواند بین سه تا پنج یا شش روز در بدن یک زن زنده بماند.2
 

نشانه‌های مربوط به هفته اول بارداری

اولین نشانه‌ها درست شبیه به نشانه‌های پیش از قاعدگی هستند به همین خاطر ممکن است شما چندان متوجه تغییراتی که در بدنتان در حال اتفاق افتادن است نباشید. این نشانه‌ها شامل موارد زیر می‌باشند.

انقباضات رحم یا دردهای زیر شکم
در این ایام رحم دچار انقباضاتی می‌شود که شما در دوران عادت ماهیانه نیز تجربه می‌کنید. تفاوت این دردها در آن است که این بار انقباضات شدیدتر بوده و برای مدت طولانی‌تری باقی خواهند ماند.
 
حساسیت و بزرگ شدن سینه‌ها
درست شبیه به آنچه اندکی پیش از شروع عادت ماهانه تجربه می‌کنید، در روزهای نخست بارداری نیز، سینه‌ها دردناک و حساس می‌شوند. همچنین ممکن است احساس کنید که سینه‌هایتان سنگین‌تر از قبل شده است.
 
تغییرات خلقی در هفته اول بارداری
تغییرات هورمونی صورت گرفته دراین ایام باعث می‌شود که شما احساس غم کنید و یا دچار نوسانات خلقی شوید. احساس افسردگی و یا تحریک پذیر شدن نسبت به مسائل مختلف می‌تواند در این دوره بروز پیدا کند.

احساس خستگی و بی حالی
بدن شما در حال آماده شدن برای نگهداری از جنین است. به همین خاطر سطح پروژسترون در خون افزایش پیدا می‌کند. پروژسترون علاوه بر کمک به رحم برای ضخیم تر شدن دیواره و محافظت از کودک، باعث کاهش قند و فشار خون شده و به همین خاطر شما ممکن است احساس ضعف و بی حالی داشته باشید.
 
سرگیجه و سردرد در هفته اول بارداری
کاهش سطح قند خون و افت فشار خون در این ایام، باعث می‌شود که در صورت انجام فعالیت‌های بدنی احساس سرگیجه یا از دست دادن تعادل داشته باشید. همچنین تغییرات هورمونی و آماده سازی بدن در بعضی از خانم‌ها باعث ایجاد سردردهای مکرر می‌شود.
 
لکه بینی
لانه گزینی سلول تخم در رحم، برخی مواقع منجر به بروز لکه بینی و یا خونریزی‌های خفیف در مادران می‌شود.
 
احساس تهوع و ویار
با گذشت زمان بیشتری از دوران بارداری، شما دچار حالتی می‌شوید که از آن به عنوان بیماری صبحگاهی یاد می‌شود. بیماری صبحگاهی به این معناست که صبح‌ها شما احساس تهوع شدیدی می‌کنید. این تهوع می‌تواند همراه با استفراغ باشد و یا صرفا احساس تهوع باشد. اگرچه این حالت در تمام طول روز و به ویژه در سه ماهه اول بارداری با شما همراه است، با این حال در ابتدای روز شدت بیشتری پیدا می‌کند.1
 

وضعیت جنین در هفته اول بارداری

در دو هفته اول عادت ماهانه، لایه درونی رحم خود را برای آمادگی بارداری تقویت می کند و اگر بارداری رخ ندهد، لایه داخلی رحم ریزش کرده و قاعدگی اتفاق می افتد. شاید منطقی‌تر باشد که بارداری از روز تخمک گذاری یا لقاح تاریخ گذاری شود اما، احتمالاً شما نیز مثل دیگر بانوان، بعید است که متوجه روز تخمک گذاری خود شوید.

بنابراین اگر در صدد بارداری هستید تاریخ شروع آخرین عادت ماهانه خود را ثبت کنید. شاید این موضوع کمی گیج کننده بنظر برسد، ولی کافیست بخاطر داشته باشید که تاریخ گذاری به این روش دستی و قراردادی است، به این معنا که از امروز، بدن شما در حال آماده سازی خود برای بارداری است و تا 280 روز یا به عبارتی تا 9 ماه دیگر می‌توانید نوزادتان را در آغوش بگیرید. موفق باشید و از این سفر لذت ببرید!3
 

مراقبت‌های هفته اول بارداری

اگر برای بارداری اقدام کرده و در اولین روزهای بارداری خود هستید، بهتر است برخی مراقبت‌ها و عادات غذایی را مورد توجه قرار دهید.
 
مصرف اسید فولیک در هفته اول بارداری
لوله عصبی که بعدها سیستم اعصاب فرزند شما را تشکیل خواهد داد، برای شکل گیری به اسید فولیک احتیاج دارد. اگرچه فولیک در مواد غذایی مختلفی نظیر میوه و سبزیجات وجود دارد با این حال مصرف قرص خوراکی آن نیز توصیه می‌شود. مادران باردار به مصرف 400 میکروگرم فولیک به صورت روزانه احتیاج دارند.
 
استفاده از موادغذایی متنوع و سالم
استفاده از انواع موادغذایی موجود در هرم تغذیه، به ویژه پروتئین، کلسیم و ویتامین‌ها، به رشد مناسب جنین شما کمک می‌کند.
 
پرهیز از دخانیات در هفته اول بارداری
در صورتی که قصد بارداری دارید، مصرف انواع مواد مخدر، سیگار و یا الکل را کنار بگذارید. مصرف این مواد منجر به وابستگی جنین درون شکمتان به آن‌ها شده و جنین با اعتیاد به این مواد به دنیا خواهد آمد.
 
عدم استفاده از داروهای مسکن
تا جای ممکن از مصرف داروهای مسکن و سرماخوردگی در دوران بارداری پرهیز کنید. همچنین درصورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.1

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.madarsho.com
3.www.niniplus.com
نسخه چاپی