نگاهی به هفته بیست و ششم بارداری

تغییرات بدن و زندگی شما در هفته بیست و ششم بارداری

انقباضات رحم را ممکن است چند بار در طول روز احساس کنید. هر انقباض تنها حدود ۳۰ ثانبه طول می‌کشد و ممکن است در هر یک ساعت، یک یا دو انقباض را احساس کنید. فشاری که از وزن اضافه شدۀ جنین به شما وارد می‌شود، ممکن است ایستادن، راه رفتن یا نشستن برای مدت طولانی را مشکل‌تر سازد. در این هفته اگر فشار خون شما بیشتر از دوران قبل بارداری باشد، یک مشکل محسوب خواهد شد که باید توسط پزشک بررسی شود.

همچنین ممکن است دریابید که ولع خوردن برخی مواد غذایی خاص را دارید. از اواسط بارداری به بعد، بدن نیاز به ساختن انسولین اضافی دارد. اگر بدن شما به اندازۀ کافی انسولین نسازد، سطح قند خون می‌تواند افزایش یابد و این وضعیتی است که به عنوان دیابت بارداری شناخته می‌شود. برخلاف سایر اشکال دیابت، دیابت بارداری بعد از زایمان از بین می‌رود. به گزینه‌های مراقبت از فرزندان بزرگ‌تر خود هنگام زایمان نیز فکر کنید.

برنامه‌ریزی برای این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا در طول زایمان نگرانی و اضطرابی در مورد آنها نداشته باشید و بتوانید کاملاً روی به دنیا آوردن نوزاد جدید تمرکز کنید.1
 

علائم رایج در هفته 26 بارداری

 
شب بی خواب
خود را در مبارزه با بی خوابی پیدا کرده اید؟ تعجب نکنید، با توجه به همه مواردی که باید با آن برخورد کنید، دائما نیاز به دستشویی و احساس سوزش سر دل دارید. سعی کنید کمتر قبل از خواب مایعات بنوشید و هر روز برای فعالیت بدنی روزانه کمی تمرین کنید تا راحت تر حرکت کنید.
 
تکانهای دردناک کودک
همانطور که کودک شما رشد می کند، او ورزیده تر می شود، اما برخی از این ضربه های شگفت انگیز می توانند، خطر داشته باشند یا نه، ممکن است صدمه زننده باشد. اگر حرکات دردناک بود، سعی کنید موقعیت یا کشش را تغییر دهید.
 
میگرن
اگر قبل از بارداری از میگرن رنج می برید، در حال حاضر احتمال دردها بیشتر است. از داروهای قوی میگرن استفاده نکنید، اما درمان های جامع مانند ماساژ، مدیتیشن و یوگا را که در بارداری بی خطر هستند، امتحان کنید.
 
کندی
خود را برای چیزهایی بیش از حد معمول آرام آماده کنید،که این به خاطر مفاصل خم شده، وزن اضافی و مرکز جاذبه متحرک شما است.این امر تا ابد ادامه نخواهد یافت - همانطور که با بسیاری از علائم دیگر، هنگامی که کودک شما به دنیا می آید، ناپدید می شود، اما در حال حاضر، هنگامی که شما در سطوح لغزنده و در حمام و زیر دوش هستید، مراقب باشید.2
 

تغییرات جنین در هفته بیست و ششم بارداری

کودک شما از این هفته هرچه بیشتر به یک نوزاد شبیه می‌شود و تغییرات او بیشتر در راستای تکمیل شدن تغییرات قبلی قرار دارد. برای مثال ریه‌های کودک به سختی در حال کار کردن است و برای دریافت اولین نفس‌ها پس از تولد آماده می‌شود. جالب است بدانید در این هفته رفلکس مکیدن در فرزندتان به میزان کافی تقویت شده است و به همین خاطر به محض شناور شدن دست‌ها در مقابل صورت، او شروع به مکیدن شست خود می‌کند.

در نتیجه اگر این هفته به سونوگرافی بروید به احتمال زیاد جنین را در حال مکیدن انگشت خود مشاهده می‌کنید. در راستای تغییرات و تحولات قبلی موهای کودک به رشد خود ادامه می‌دهند و مژه‌ها نیز شروع به جوانه زدن می‌کنند. او در این هفته برای اولین بار چشم‌های خود را باز خواهد کرد و حتی می‌تواند گاهی چشمک بزند.3
 

تغذیه در هفته بیست و ششم بارداری

مصرف برخی غذاها می تواند موجب بروز مشکلات گوارشی شوند، اما با رعایت چند نکته می توانید از بروز آن پیشگیری کنید و یا آن را بهبود ببخشید.

لذت غذا خوردن می تواند به قیمت سوء هاضمه شما تمام شود. هورمون پروژسترون بارداری کل ماهیچه های مسیر گوارش را شل می کند و موجب کند شدن عمل هضم و کاهش عملکرد ماهیچه سفت کننده یا ماهیچه های حلقوی در ابتدا و انتهای معده شده و با بازگشت اسید معده به مری باعث سوزش معده و ترش کردن می شود. علاوه بر این با پیشرفت بارداری، جنین فشار بیشتری به معده شما وارد می کند و فضای کمتری برای هضم غذا وجود خواهد داشت. 

بهتر است برای برطرف کردن سوء هاضمه، تعداد وعده های غذایی خود را افزایش دهید و در هر وعده به مقدار کم و آهسته غذا بخورید، در ساعات پایانی شب و هنگام خواب غذا نخورید و مصرف غذاهای چرب و پر ادویه را نیز کاهش دهید.

قبل از استفاده از هرگونه درمان های طبیعی مانند چای و یا عرق نعنا، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. در هنگام دراز کشیدن قسمت فوقانی بدن را با کمک چند بالش بالاتر نگه دارید. قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با دکتر داروساز مشورت کنید.

درمان های طبیعی می توانند مضر باشند، پیش از تهیه و استفاده از داروهای گیاهی حتی چای نعنا، باید با پزشک خود مشورت کنید.4
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و ششم

بین هفته‌های ۲۶ تا ۳۰ بارداری، لازم است حداقل یک جلسه ملاقات با پزشک داشته باشید. برخی از مواردی که پزشک یا ماما در این جلسه بررسی می‌کنند شامل موارد زیر است:
 
میزان وزن‌گیری
وزن‌گیری مناسب در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. پزشک یا ماما در این جلسه، وزن شما را اندازه می‌گیرند و میزان وزن‌گیری شما تا این مرحله از بارداری را بررسی می‌کنند. درصورتی‌که وزن‌گیری‌تان با مشکلی مواجه باشد، توصیه‌های لازم در مورد تغذیه را به شما خواهند داد.
 
بررسی وضعیت رشد جنین
در این جلسه، همچنین پزشک یا ماما ممکن است با بررسی شکم شما و اندازه‌گیری رحم، میزان رشد جنین را بررسی کنند.
 
بررسی فشار خون و تورم
پره‌اکلامپسی یک عارضۀ بارداری است که شامل افزایش غیرطبیعی در فشار خون و پروتیئن در ادرار است. به همین علت، در معاینات پزشکی بارداری، پزشک معمولاً فشار خون شما را کنترل می‌کند و همچنین دست و پای شما را برای مشاهدۀ هر نوع تورم بررسی خواهد کرد.

در صورت بالا بودن فشار خون، پزشک ممکن است برای بررسی احتمال پره‌اکلامپسی، آزمایش ادرار را نیز برای بررسی وجود پروتئین در ادرار برای شما درخواست بدهد. شما می‌توانید با اطلاع از علائم پره‌اکلامپسی، در صورت مشاهدۀ آنها به پزشک مراجعه کنید.
 
آزمایش غربالگری دیابت بارداری
پزشک طی یکی از هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری، برای شما آزمایش غربالگری دیابت بارداری را درخواست خواهد کرد. اگر این آزمایش در جلسات قبل برای شما انجام نشده باشد، در این جلسه، پزشک احتمالاً این آزمایش را برای شما درخواست می‌کند.1
 

توصیه‌های مذهبی هفته بیست و شش بارداری

پس از صرف صبحانه انجیر و زیتون میل کنید و سعی کنید در روز یا شب مقداری مغز استخوان بخورید و از خوردن دنبه پرهیز کنید.

سعی کنید روزانه 140 صلوات بفرستید از ماه چهارم به بعد قبل از هر نزدیکی درحالی‌که هر دو روبه‌قبله هستید آیه‌الکرسی بخوانید.

در هفته بیست و ششم گوش‌های جنین رشد بیشتری پیدا می‌کنند و گردن او حالت خاصی به خود می‌گیرد.

اگر می‌خواهید فرزندتان چشمانی زیبا و پرفروغ داشته باشد، رازیانه و بادیان را فراموش نکنید.5

پینوشتها
1.www.madarsho.com
2.www.namnak.com
3.www.honarehzendegi.com
4.www.niniplus.com
5.www.ninisite.com
نسخه چاپی