نگاهی به هفته بیست و پنجم بارداری

تغییرات بدن و زندگی شما

در این زمان بسیاری از بافت‌های بدن شما ورم خواهد کرد که ناشی از فشار اضافی روی سیستم گردش خون در دوران بارداری است. خارش خفیف نیز در دوران بارداری شایع است و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر خارش بیش از چند روز ادامه یافت یا شدید بود، با پزشک خود تماس بگیرید. با پیشرفت بارداری، شما به احتمال زیاد بیشتر به روش زایمان خود فکر خواهید کرد. اگر پیش از این زایمان داشته‌اید، زایمان برای شما مجهول بزرگی نخواهد بود.

شما می‌توانید دربارۀ جنبه‌هایی از زایمان قبلی که از آن راضی بودید یا مواردی که ترجیح می‌دهید دوباره به همان شیوه اتفاق نیفتد، با پزشک صحبت کنید. شما احتمالاً این روزها نصایح زیادی دربارۀ بارداری و زایمان از اطرافیان می‌شنوید. وقتی موضوع بارداری است، همه متخصص هستند و تجربیات خردمندانۀ خود را با شما به اشتراک می‌گذارند. اگر به شنیدن آنها علاقه‌مند نیستید، مودبانه عذر بخواهید یا بهانه‌ای بیاورید تا از شنیدن آنها معاف شوید.1
 

علائم شایع مادر در هفته بیست و پنجم بارداری

علائم بارداری در زنان مختلف کاملا یکسان نیست و ممکن است هر فرد با شدت متفاوتی آن‌ها را تجربه کند. شایع‌ترین علائم بارداری در هفته بیست و پنجم شامل موارد زیر است.
 
احساس خستگی
در این هفته به دلیل بزرگ شدن شکم و لگد زدن‌های جنین خوابیدن کمی سخت می‌شود. به جای خوابیدن به پشت، بر پهلوی خود بخوابید تا فشار کمتری به رحم و پایین تنه وارد شود. همچنین می‌توانید در حین خواب یک بالشتک میان پاهای خود بگذارید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
 
بواسیر از علائم مادر در هفته بیست و پنجم بارداری
در دوره بارداری جریان خون کاهش یافته و رحم بزرگ‌تر می‌شود. به همین دلیل ممکن است بعضی از زنان به بواسیر مبتلا شوند. جلوگیری از یبوست به بهبود بواسیر کمک می‌کند. برای این منظور در طول روز آب زیادی بنوشید و از مواد غذایی حاوی فیبر استفاده کنید.
 
سندروم پاهای دردناک
ممکن است که برخی از خانم‌ها در این هفته دچار این سندروم بشوند. این عارضه باعث سوزش پاها و تمایل به تحرک آن‌ها می‌گردد. دلیل این عارضه چندان مشخص نیست اما می‌توان با حمام گرم، رژیم غذایی سرشار از آهن و طب سوزنی درد ناشی از آن را کاهش داد.  
 
خونریزی لثه‌ها از علائم مادر در هفته بیست و پنجم بارداری
ممکن است که در این هفته به دلیل مشکلات هورمونی، دچار خونریزی لثه شوید. برای پیشگیری از این عارضه به سلامت دندان‌های خود توجه داشته باشید. روزانه دو بار دندان‌های خود را مسواک بزنید. در صورت بروز مشکل با پزشک خود صحبت کنید.
 
تنگی نفس
در این هفته به دلیل بزرگ شدن اندام‌های بدن، ریه‌ها نیز بزرگتر می‌شوند تا اکسیژن بیشتری به جنین برسد. به همین دلیل ممکن است در این هفته احساس تنگی نفس داشته باشید. در صورتی که بسیار شدید بود به پزشک مراجعه کنید.2
 

وضعیت جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

با فرا رسیدن هفته بیست و پنجم بارداری در قسمت گردن، سینه و کمر فرزندتان ماده ای به نام چربی قهوه ای ساخته می شود. این چربی جهت تامین گرما و انرژی نوزاد پس از تولد تولید می شود. جنین در حال حاضر، هیچ کنترلی نسبت به دمای بدن خود ندارد و دمای بدن جنین تا زمان تولد توسط جفت، در سطح مطلوبی نگه داشته می شود.

جنین در داخل رحم تنها قادر به شنیدن صداهای فرکانس پایین ( صدای بم مثل صدای پدرش) است. علت آن، این است که مایع آمنیوتیک نه تنها اطراف گوش های او را فرا گرفته است بلکه در داخل آنها نیز وجود دارد. خمیازه کشیدن راهی برای برطرف کردن گرفتگی گوش است و از این لحظه به بعد فرزندتان زمان زیادی را صرف خمیازه کشیدن خواهد کرد.

همچنین بینی جنین بخوبی شکل گرفته است و او علاوه بر قورت دادن منظم مایع آمنیوتیک، هربار از راه بینی نیز آن را وارد بدن و خارج می کند. او نیز همانند افراد بالغ از یکی از سوراخ های بینی خود بیشتر استفاده می کند.3
 

تغذیه  در هفته بیست و پنجم بارداری

کلسیم به رشد کودک شما و قدرت بدنی مادر، کمک می‌کند

مطمئن باشید که با مصرف بیشتر مواد سرشار از کلسیم، کودک شما هر روزه قوی‌تر می‌شود. اگر مصرف کلسیم‌‌تان کم است، ممکن است کودک شما در آینده به پوکی استخوان مبتلا شود. بنابراین از مصرف کلسیم کافی اطمینان حاصل کنید.

برای این منظور 3 یا تعداد بیشتری از مواد زیر را روزانه در برنامه غذایی خود بگنجانید.

* 1 فنجان شیر کم چرب یا بدون چرب

* 1 فنجان ماست کم چرب

* ¼ فنجان پنیر رنده شده کم چرب

* 1تا ½ فنجان کلم چینی

* 1 فنجان آب پرتقال سرشار از کلسیم

* 1 فنجان شیر سویا سرشار از کلسیم و ویتامین دی

* 1 فنجان سوپ شیر.4
 

بایدها و نبایدهای هفته بیست و پنجم بارداری

در این مرحله، احتمالاً سرپا ایستادن به ویژه به مدت طولانی برای شما کمی دشوار است. افزایش وزن، تغییر مرکز ثقل بدن (بویژه در سه ماهه دوم و سوم بارداری) و تغییرات هورمونی منجر به درد و تورم در پاها می شود. ممکن است هورمون های بارداری که مفاصل را جهت سهولت زایمان نرم می کنند، تغییرات هورمونی همانند افزایش هورمون ریلکسین رباط های عضلات پا و پهلوها را نیز سست کرده و ایجاد ناراحتی کنند.

از کفش های ورزشی استفاده کنید که دارای قوس مناسب هستند و فشار وارده بر ستون فقرات شما را کاهش می دهند. این کفش ها همچنین از ابتلا به التهاب فاشیای کف پا جلوگیری می کنند.

از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید. آنها علاوه بر راحت نبودن، موجب عدم تعادل در راه رفتن شده و حتی ممکن است موجب زمین خوردن شما نیز شود.

از کفشی استفاده کنید که دقیقاً اندازه پای شما باشد، در غیر این صورت برای خرید کفش جدید اقدام کنید. اندازه پا در برخی از مادران در دوران بارداری، یک سایز بزرگ می شود و پس از بارداری نیز هرگز به حالت قبلی باز نمی گردد.

به طور منظم ورزش کرده و از ایستادن های طولانی مدت اجتناب کنید. اگر به واسطه شغلتان ناگزیر از ایستادن هستید، در فواصل منظم استراحت کنید.3
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و پنجم

پزشک احتمالاً بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸، آزمایش غربالگری دیابت بارداری را برای شما درخواست خواهد داد که لازم است در این مدت برای انجام این آزمایش به آزمایشگاه مراجعه کنید. اگر پزشک، آزمایش چالش گلوکز را برایتان درخواست کرده باشد، نیازی به ناشتا بودن نیست.

در این آزمایش، میزان قند خون شما یک ساعت پس از مصرف یک مایع شیرین که در آزمایشگاه به شما می‌دهند، آزمایش می‌شود. اگر سطح گلوکز خون شما بالاتر رفته باشد، ممکن است نیازمند آزمایش‌های بیشتر باشید.

درصورتی‌که آزمایش تحمل گلوکز برای شما نوشته شده باشد، لازم است هنگام مراجعه به آزمایشگاه، حداقل هشت ساعت ناشتا باشید. اگر مبتلا به دیابت بارداری تشخیص داده شوید، پزشک اطلاعات مربوط به نظارت بر قند خون در طول دورۀ باقی‌مانده از بارداری را در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید در مورد آزمایش غربالگری دیابت بارداری بیشتر بخوانید.1

پینوشتها
1.www.madarsho.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.niniplus.com
4.www.beytoote.com
نسخه چاپی