نگاهی به هفته بیست و سوم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و سوم بارداری

در این هفته حس لامسه جنین بسیار قوی‌تر از قبل خواهد شد، در نتیجه به اتفاقات محیطی واکنش بیشتری نشان می‌دهد. مثلا اگر صدای بلند ایجاد شود، جنین تکان می‌خورد و لگد می‌زند. در حال حاضر جنین به خوردن مایع آمینوتیک می‌پردازد و پس از تولد این مایع را با مدفوع خود دفع می‌کند. هرچند ممکن است که آن را در خود مایع آمینوتیک نیز دفع کند.

خوردن این مایع باعث سکسکه جنین و انقباضاتی در رحم مادر می‌شود. در این هفته چشم‌های جنین به قدر کافی رشد کرده و شروع به پلک زدن می‌کند. البته رنگدانه‌های عنبیه هنوز شکل نگرفته‌اند و رشد همچنان ادامه دارد. استخوان‌های بدن جنین در این هفته درحال شکل گیری می‌باشد. قد جنین در این هفته تقریبا 35 سانتی‌متر و وزن او بین 500 تا 700 گرم می‌باشد.1
 

وضعیت مادر در هفته بیست و سوم بارداری

خوب شکم شما به طور کامل بزرگ شده این را می‌دانید که بیشتر از 3 ماه دیگر باقی نمانده است باور می‌کنید که تنها یک سوم از بارداری شما باقی مانده است طبیعتا نه. ولی شکم بزرگتان شما را لو می‌دهد و هر کجا بروید احتمالا مردم با محبت بیشتری با شما برخورد می‌کنند. اما برویم سراغ تغییراتی که در این دوران خواهید داشت.
 
آیا تاکنون خط تیره موسوم به نیگرا روی شکمتان ایجاد شده، اگر چنین اتفاقی نیفته ممکن است در این ماه‌ها شاهد آن باشید. لکه‌های پوستی نیز شما را رها نخواهید کرد و روی پوست صورتتان و شکمتان ممکن است این لکه‌ها خودشان را نشان دهند. اما یادتان باشد در دوران باردای ممکن است با علائم مختلفی رو به رو شوید در ماه ششم بارداری با علائمی مثل  قرمز شدن پوست کف دست، کبودی پا و جوش را در بدنتان ببیند که جای نگرانی نیست.2
 

باید ها و نباید های هفته بیست و سوم بارداری

از آنجایی که هماکنون در هفته بیست و سوم بارداری بدن شما سخت کار می کند تا جنین را تغذیه کند، ممکن است گاهی احساس سرگیجه کنید. احساس سرگیجه پس از برخاستن ناگهانی کاملاً شایع است. گرچه در دوران بارداری ذخیره ی خون شما افزایش یافته است ولی هنگامی که ناگهان بلند می شوید، خون به سرعت به سمت پاهای شما رفته، ذخیره خون در مغز کاهش یافته و احساس سرگیجه خواهید داشت.

ممکن است دلیل سرگیجه شما کم خونی باشد. گرچه بدن در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری گلبول قرمز تولید می کند اما حجم خون شما نیز افزایش پیدا می کند. این بدین معناست که به تناسب حجم آن، میزان گلبول های خون نیز کاهش می یابد. همچنین ممکن است کمبود آهن دلیل بروز این عارضه باشد.

در این صورت پزشک برای شما مکمل آهن تجویز می کند. علائم کم خونی علاوه بر سرگیجه، شامل خستگی و تنگی نفس نیز می شود. کاهش سطح قند خون هم می تواند باعث ایجاد سرگیجه شود، برای جلوگیری از این مشکل می توانید وعده های غذایی کم حجم را در دفعات بیشتر استفاده کنید.

 با توجه به مسائل مربوط به سرگیجه و عدم تعادل، راهکارهای موجود در این زمینه را مد نظر قرار دهید. بجای کفش پاشنه بلند، کفش بی پاشنه بپوشید، از راه رفتن روی سطوح خیس و لغزنده خودداری کنید و در راه پله هایی که شیب تند دارند بسیار مراقب باشید.

لبه های قالیچه ها را به زمین چسب بزنید و راه پله و راهروها را از لوازمی که ممکن است باعث زمین خوردن شما شوند خالی کنید. همچنین زمانی که می خواهید چیزی را بلند کنید بسیار مراقب باشید، زیرا اگر به جلو خم شوید به راحتی ممکن است تعادل خود را از دست بدهید.

هنگام ورود و خروج در دستشویی و حمام بسیار مراقب باشید زیرا این دو در صدمات دوران بارداری بسیار بدنام هستند. بخاطر داشته باشید که موارد طبیعی عدم کنترل بدن در دوران بارداری شامل اختلالات بینایی، سردرد یا سرگیجه نمی شود. پس اگر این علائم را مشاهده کردید به پزشک خود مراجعه کنید.3
 

عوارض شایع در هفته بیست و سوم بارداری

عوارض بارداری در بین زنان متفاوت می‌باشد و ممکن است برخی از علائم در بعضی از افراد بروز پیدا نکند. اما به طور کلی چند مورد از عوارض شایع در طول هفته بیست و سوم به شرح زیر می‌باشد.
 
تنگی نفس
با رشد جنین و بزرگ‌تر شدن رحم، اندام‌های بدن نیز شروع به بزرگ‌تر شدن می‌کنند. به طور مثال دنده‌ها بزرگ می‌شوند تا حجم ریه افزایش پیدا کند و تنفس بیشتری برای جنین، در جریان باشد. به این دلیل مادر دچار احساس تنگی نفس می‌شود و حتی می‌تواند صدای نفس‌های خود را به خوبی بشنود.
 
تورم پاها
در دوره بارداری به دلیل تغییراتی در ترکیب خون و کاهش سرعت جریان خون در پاها، تورم‌های کوچکی در قسمت پا مخصوصا مچ، ایجاد می‌شود. ورم بدن تا حد بسیار زیادی طبیعی می‌باشد، اما اگر تورم‌ها به یکباره و شدید ایجاد شد حتما با پزشک خود در این باره مشورت کنید.
 
نفخ
در ماه‌های بارداری، هورمون پروژسترون در سطح خون تغییر پیدا می‌کند، به همین خاطر هضم غذا کند و سخت می‌شود تا مواد مغذی بیشتری برای جنین باقی بماند. با مصرف آب و مایعات بیشتر و غذاهای حاوی فیبر می‌توانید این مسئله را تا حد زیادی بهبود بخشید. از دیگر علائم شایع در هفته بیست و سوم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

_ سوزن سوزن شدن دست‌ها

_ گرفتگی بینی و خروپف

_ ترک‌های پوستی

_ سوزش سر دل

_ کمردرد

_ یبوست

_ انقباض رحم

_ گرفتگی عضلات پا.1
 

تغذیه در هفته بیست و سوم بارداری

برخی بیماری هایی که از طریق غذا منتقل می شوند مانند عفونت سالمونلا، کامپیلو باکتریایی بطور مستقیم به جنین شما آسیب نمی رسانند اما به شدت باعث بیمار شدن شما می شوند. عوارض این بیماری ها شامل استفراغ شدید و اسهال می باشد که ممکن است منجر به کم آبی شدید بدن شود.

بسیار مهم است که مقدار زیادی نوشیدنی مصرف کنید تا هم پاتوژن های متخاصم از بدن شما خارج شوند و هم اینکه آب بدن تان تامین شود. اگر استفراغ شما جدی شد و توانایی حفظ آب بدن را نداشتید از پزشک خود درخواست معاینه اضطراری کنید.

عفونت حاصل از طریق باکتری لیستریا از همه ی موارد جدی تر است، زیرا می تواند جنین را نیز تحت تاثیر قرار داده و منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود.

بنابراین اگر احساس کردید که غذای مسموم خورده اید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید تا بررسی های مربوطه صورت بگیرد و در صورت لزوم مراحل درمان آغاز شود.

هنگام انتخاب غذا بسیار مراقب باشید و هنگام آماده کردن غذا اصول بهداشتی را رعایت کنید. از خوردن غذاهایی که احتمال مسمومیت غذایی در آن ها بالاست خودداری کنید.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.niniplus.com
نسخه چاپی