نگاهی به هفته بیست و دوم بارداری

وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری

خوب جنین این هفته بیش از هفته‌های گذشته قصد شیطنت دارد. می‌دانید چرا برای اینکه حس لامسه او فعال می شود و همه چیز را در ذهنش ثبت می‌کند مغز و اعصاب او آن‌قدر توسعه پیدا کرده که بتواند هر چیزی را در اطرافش پردازش کند. او شروع می‌کند به فضولی در محیط اطرافش. احتمالا این هفته حسابی هیجان زده خواهد بود.

لگدهای بیشتری را به سمت شما حواله می‌کند. می‌خواهد هر چیزی را توی دستش بگیرد و آن را لمس کند و شما هم هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید. این هفته او مثل موجودی می‌ماند که از فضا آمده و می‌خواهد همه چیز را کشف کند. چشم‌ها و سیستم تولید مثلش همچنان در حال رشد است در یک جنین پسر بیضه در سر جای خود قرار می‌گیرند و در جنین دختر تخمدان‌ها و رحم هم در شکم در محل اصلی خود مستقر می‌شوند و مهبل (واژن) هنوز هم در حال رشد است.

او دیگر شبیه یک انسان کامل است ولی کمی جثه کوچکتری دارد.

وزن: 522 گرم

قد: 29.4 سانتی متر.1
 

وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری

اگر احساس می کنید که بدنتان در میانه بارداری، بیش از حد بزرگ شده است به این معنا نیست که حتماً نوزادی با جثه درشت به دنیا خواهید آورد. بزرگ بودن شکم به مفهوم آن نیست که تمام وزن شما در شکم تان جمع شده و تمامی اضافه وزنتان متعلق به جنین است.

البته مادرانی که در انتظار دوقلو یا چند قلو هستند در مقایسه با افرادی که یک قلو در راه دارند شکم بزرگتری داشته و این بزرگ شدن شکم در آنها زودترنمایان می شود.

به هر حال اندازه شکم شما نشانه خوبی از میزان رشد فرزندتان است، به همین دلیل در معاینات روتین شکم شما توسط پزشک اندازه گیری می شود. پزشک از نوک استخوان شرمگاهی در لگن تا بالای رحم را اندازه می گیرد. این اندازه گیری متناسب با سن بارداری شما متغیر بوده و اندازه آن دو سانتی متر بیشتر یا کمتر از هفته بارداری شما خواهد بود.

اگر جفت شما قدامی نباشد به احتمال زیاد تا کنون حرکات جنین خود را احساس کرده اید که به نوبه خود از شگفت انگیز ترین احساسات بارداری است. اگر هنوز هم نمی توانید حرکات او را تشخیص دهید با پزشکتان در این باره صحبت کنید.2
 

علائم هشدار در هفته بیست و دوم بارداری

برخی از علائم و نشانه‌ها در هفته بیست و دوم هشداردهنده هستند و ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورت مشاهده هر یک از این علائم هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل موارد زیر می‌باشد.
 
عفونت مثانه
عفونت مثانه با عفونت ادراری بروز پیدا می‌کند و با نشانه‌هایی همچون سوزش و درد در هنگام ادرار کردن و تکرر ادرار همراه است. این مشکل به راحتی درمان می‌شود اما اگر مورد درمان قرار نگیرد باعث بروز مشکلات جدی‌تری همچون عفونت کلیه‌ها می‌شود.

عفونت کلیه علاوه بر بروز مشکل برای مادر، سلامت جنین را نیز به خطر می‌اندازد. عفونت مثانه با علائم دیگری همچون ادرار خونی، تب، تهوع و استفراغ و کمر درد شدید همراه می‌باشد. از دیگر نشانه‌های هشدار دهنده در هفته بیست و دوم بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

_استفراغ مداوم و طولانی مدت

_تب شدید طولانی

_اسهال

_دردهای شکمی مداوم

_تورم و التهاب ناگهانی دست و پاها

_سردرد شدید.3
 

خود مراقبتی طی هفتۀ بیست و دوم

برخی مادران باردار در این هفته دچار گرفتگی عضلات پا می‌شوند. سعی کنید هنگام نشستن، پاهایتان را روی هم نیندازید و پس از تأیید پزشکتان روزانه پیاده‌روی کنید. همچنین در انتخاب کفش بیشتر به دنبال راحتی آن باشید تا زیبایی و کفش‌هایی بخرید که پای شما راحت در آنها قرار گیرد.

از کفش‌هایی استفاده نکنید که مجبور باشید برای پوشیدن آنها خم شوید. در طول بارداری اغلب کمی کلستروم یا همان آغوز از نوک پستان‌ها خارج می‌شود.

اگر ترشحات پستان‌ برایتان آزاردهنده است، می‌توانید از دستمال معمولی یا پدهای ویژه‌ای استفاده کنید که داخل سوتین قرار می‌گیرد و این رطوبت را جذب می‌کند. برای پیشگیری از یبوست، در طول روز به میزان کافی آب بنوشید و در رژیم غذایی خود از سبزیجات و میوه استفاده کنید.

وزن شما نیز باید تحت کنترل باشد. اضافه وزن معمول بارداری خطری ندارد، اما نکتۀ مهم این است که اضافه وزن خیلی کم یا خیلی زیاد در طول بارداری می‌تواند نشانۀ وجود یک مشکل باشد. اضافه وزن خیلی زیاد در طول بارداری می‌تواند احتمال فشار خون حاملگی یا ابتلا به دیابت بارداری و در نتیجه افزایش احتمال زایمان نوزاد بزرگ‌جثه و پره‌اکلامپسی را افزایش دهد.

اضافه وزن خیلی کم نیز می‌تواند به زایمان پیش از موعد یا وزن پایین هنگام تولد منجر شود. همچنین اگر طی این هفته، انقباضات براکستون هیکس رحم را تجربه کردید، با تغییر وضعیت بدن، نوشیدن آب یا استراحت کردن این انقباضات را آرام کنید؛ اما اگر انقباضات شدید و ادامه‌دار شد، بهتر است به پزشکتان اطلاع دهید.

اگر کودک دیگری دارید برای جلوگیری از فشار روی پشت و کمردرد خود به جای بغل کردن او، به طرفش خم شوید. در طول بارداری باید مراقب ستون فقرات خود باشید. اگر تشک شما فرورفتگی دارد، وقت آن است که تعویض شود. به خاطر داشته باشید تشکی بخرید که ستون فقرات شما را در حالت مناسب و راحتی نگه ‌دارد.

به عنوان بخشی از برنامۀ روزانۀ خود عضلات کف لگن را تمرین دهید. تقویت عضلات کف لگن به شما کمک می‌کند تا درد ناحیۀ تناسلی کاهش یاید و در نتیجه زایمان راحت‌تری داشته باشید و پس از زایمان نیز سریع‌تر بهبود پیدا کنید. این تمرینات همچنین از بی‌اختیاری ادرار جلوگیری می‌کند، به ویژه هنگامی که جنین برای رشد خود، شروع به فشار آوردن روی مثانه می‌کند.

شما می‌توانید طی این هفته برای شرکت در دوره‌های آموزشی بارداری و کلاس‌های آمادگی زایمان اقدام کنید. همچنین در صورت تمایل برای یک سفر کوتاه برنامه‌ریزی کنید. اکنون زمان خوبی است که پیش از تولد نوزاد و تا زمانی که هنوز توانایی سفر دارید، به مسافرت بروید. در صورت سفر با هواپیما بهتر است قوانین صدور مجوز پرواز برای زنان باردار را از شرکت‌های هواپیمایی جویا شوید.4
 

توصیه‌های غذایی هفته بیست و دوم بارداری

در هفته 22 بارداری چه بخوریم؟ برای پیشگیری از کمبود ویتامین D بدنتان و جذب بهتر کلسیم آن به مادران توصیه می شود روزانه پانزده دقیقه دست یا بخشی از بدن خود را در معرض نورمستقیم آفتاب قرار دهند و از منابع خوراکی ویتامین D مثل لبنیات، تخم مرغ یا ماهی بهره گیرند.

به یاد داشته باشید که کلسیم مورد نیاز برای رشد و تکامل جنین درصورتی که از منابع غذایی دریافت نگردد از بافت هایی همچون استخوان ها و دندان های مادر تامین خواهد شد.

به همین دلیل مادرانی که به هر علتی در دوران بارداری تغذیه مناسبی ندارند، در طی همبن دوران و یا اندکی بعد از آن به مشکلات دندانی و ضعف توده استخوانی مبتلا می شوند. این مساله نشان می دهد که اهمیت دادن به تغذیه مناسب در دوران بارداری تا چه حد باید در الویت قرار گیرد.2
 

باید ها و نباید های هفته بیست و دوم بارداری

در صورت بروز هر گونه خونریزی از واژن به پزشک خود مراجعه کنید. گاهی اوقات وجود تومور در دهانه رحم و یا بروز برخی التهاب ها باعث خونریزی خفیف واژینال می شوند.

خونریزی شدید در سه ماهه دوم ممکن است به دلیل وجود مشکلی در جفت باشد به طور مثال جفت سر راهی و یا جدا شدن جفت از دیواره رحم و در موارد نادر، پارگی رحم علت خونریزی است. البته پارگی رحم معمولاً در مادرانی رخ می دهد که در گذشته عمل سزارین انجام داده اند.

بسیاری از بانوان فراموشکاری در دوران بارداری را تجربه می کنند. همچنین ممکن است توانایی شما در تمرکز و توجه به وظایفتان نیز مختل شود. پزشکان در مورد علت این مسئله اطمینان کامل ندارند، اما احتمال می دهند که این امر ناشی از تغییرات هورمونی باشد.

علت این مسئله می تواند این باشد که در طول دوران بارداری بیشتر به درونتان توجه دارید: شما در حال تجربه اتفاقی بزرگ در در زندگی خود هستید و تغییرات بسیار زیادی در بدن و سبک زندگی شما بوجود می آید که باعث می شود به مسائل دیگر توجه کمتری داشته باشید.

اگرچه این فراموشکاری بسیار ناامید کننده است، اما در عین حال بسیار کوتاه مدت خواهد بود (هرچند ممکن است تا یک سال پس از زایمان هم ادامه یابد). در این دوره سعی کنید در آغاز روز، فهرستی از وظایفی را که باید در طول همان روز انجام دهید تهیه کنید و بعد از انجام هر کدام، آن را در فهرست، علامت بزنید. 1

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.niniplus.com
3.www.honarehzendegi.com
4.www.madarsho.com
نسخه چاپی