نگاهی به هفته هجدهم بارداری

علائم مادر در هفته هجدهم بارداری

با رشد فزاینده جنین در هفته هجدهم بارداری ممکن است علائمی در شما ایجاد شود که برایتان ناخوشایند باشد. از جمله این علائم می‌توان به ورم دست و پا، گرفتگی پا، کمر درد و تجربه خون دماغ اشاره کرد. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد علائم مادر در هفته هجدهم بارداری پرداخته‌ایم.
 
گرفتگی عضلات پا
اگر ناگهان نصف شب یا هر زمان از روز، با درد شدید پاهایتان مواجه شدید،استراحت کنید ،که یک مشکل طبیعی میباشد کارشناسان، درباره علت آن مطمئن نیستند،اما توصیه میشود، قبل از خواب ،ماهیچه ساق پای خود را بپوشانید،تا باعث کاهش این علائم شود.
 
خونریزی لثه
تقریبا نیمی از مادران در دوران بارداری ،باید خونریزی لثه را تجربه کنند، که به دلیل وجود هورمون های مزاحم فراهم میباشد چیزی برای نگرانی وجود ندارد،اما با این حال مراقبت از دندان ها ولثه در دوران بارداری، بسیار مهم هستند.
 
سوزش معده
یکی دیگر از علائم ،در این هفته سوزش معده میباشد ،که به دلیل از دست دادن هورمون هایی میباشد ،که به عضلات و ماهیچه های شکم مرتبط هستند ، اسید یتواند باعث سوزش در ناحیه سینه شود ؛ متاسفانه،این یکی از بزرگترین مشکلات در این دوران می باشد.
 
ورم
اگر پاهای شما ورم میکنند،نگران نباشید ،این فقط یک نشانه است که بافت بدنتان مایع را جمع میکند، تا از کودک شما محافظت کند شما میتوانید آب پاهای خود را با اجتناب کردن از ایستادن و نشستن بیش از حد طولانی ،و یا بالا نگهداشتن پاها،کاهش دهید. حس کردن،حرکت کودک یکی از خاص ترین بخش های بارداری است، و این حرکات در کودکان مختلف، متفاوت است بیشتر خانم ها،اولین حرکات را بین هفته 14 تا 26 حس کرده اند.

احساس نگرانی و اضطراب نداشته باشید، اگر در این هفته تکان و نشانه ای را از کودک خود حس نکرده اید زیرا این زمان در هر کودک متفاوت است. همچنین ،موقعیت جفت هم میتواند، در این مرحله تاثیر گذار باشد ؛ به عنوان مثال، اگر در جلو قرار بگیرد ،از نظر پزشکی به عنوان جفت قدامی میباشد و این میتواند حرکات اولیه را خنثی کند و شما مجبور شوید، چند هفته دیگر صبر کنید تا آن را حس کنید.1
 

تغییرات جنین در هفته هجدهم بارداری

جنین در هفته هجدهم بارداری دست خوش تغییرات مهمی می‌شود. از جمله مهم‌ترین آن‌ها باید به موارد زیر اشاره کرد.
 
شکل گیری اندام جنسی
پی بردن به جنسیت جنین از همان ابتدا برای اغلب پدر و مادرها جذاب است چراکه بی‌صبرانه انتظار می‌کشند تا زمان تعیین جنسیت فرزندشان فرا برسد. اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید و در هفته هجدهم بارداری قرار دارید باید به شما بگوییم که با تکمیل شدن رشد دستگاه تناسلی فرزندتان در این هفته می‌توانید از طریق سونوگرافی به جنسیت او پی ببرید.

رشد لوله‌های کوچک تنفسی در ریه
در هفته هجدهم ریه کودک شروع به رشد و تکامل بیشتر می‌کند و یکسری لوله‌های کوچک از آن جوانه می‌زند. این لوله‌های کوچک در انتها به کیسه‌های تنفسی تبدیل می‌شوند. کیسه‌های تنفسی به مرور تا زمان به دنیا آمدن کودک رگ‌های خونی را در بر می‌گیرند و به این ترتیب می‌توانند خون حاوی اکسیژن را به بافت‌ها و اندام‌های گوناگون بدن برسانند.
 
تکامل یافتن گوش کودک
یکی دیگر از اندام‌هایی که در هفته هجدهم به رشد کافی دست می‌یابد گوش نوزاد است. در هفته هجدهم بارداری گوش‌های کودک در جای مناسب خود قرار می‌گیرند اگرچه ممکن است هنوز اندکی از سر بیرون زده باشند.
 
تقویت شدن ماهیچه‌ها
ماهیچه‌های فرزندتان در این هفته بیش از پیش تقویت می‌شود. به همین خاطر است که شما در هفته هجدهم بارداری شاهد حرکات بسیار زیاد جنین در شکم خود خواهید بود. شاید باور نکردنی باشد اما او در این زمان پیرامون خود می‌غلتد، تکان می‌خورد و مشت و لگد می‌زند. علاوه بر این حرکات اکنون کودک شما قادر است خمیازه بکشد، ببلعد، سکسکه کند و انگشت خود را بمکد.2
 

توصیه‌های غذایی هفته هجدهم بارداری

مراقبت افزایش وزن خود باشید

افزایش وزن مطلوب برای سه ماهه دوم بارداری (همچنین سه ماهه سوم بارداری)، 4 الی هفت و نیم گیلوگرم است که به طور قابل توجهی از میزان توصیه شده 1.3 الی 1.8 گیلوگرم درسه3 ماهه نخست بارداری بیشتر است. اگر به دلیل برخی مشکلات شایع در سه ماهه اول بارداری مثل تهوع صبحگاهی به افزایش وزن مورد نظر نرسیده اید، هم اکنون زمان مناسبی برای افزایش کالری های دریافتی و جبران وزن اضافه نشده در سه ماه نخست بارداری است.

اگر تا هفته 18 بارداری بیش از اندازه اضافه وزن پیدا کرده اید، فعالیت خود را کمی بیشتر کرده و ظرف غذای خود را با غذاهای کم کالری ولی همچنان مقوی، مغذی، مثل میوه و سبزیجات پر کنید.

بخاطر داشته باشید که چه میزان افزایش وزن مجاز است. کل وزنی که در طول دوره بارداری باید اضافه شود حدود 11 الی 15 کیلوگرم است ولی برای مادری با شاخص توده بدنی نرمال، این مقدار 9 الی 11 کیلوگرم می باشد.

اگر پیش از باردار شدن اضافه وزن داشته اید، توجه داشته باشید که افزایش وزن ایده آل شما حدود 6 الی 11 کیلوگرم است. بانوان چاق، حداقل باید 6 کیلوگرم وزن اضافه کنند و اگر در ابتدای باروری افزایش وزن نرمال  نداشته اید، افزایش وزن ایده آل برای شما 12 الی 18 کیلوگرم می باشد. اگر دوقلو باردارهستید باید سعی کنید تا کل افزیش وزن شما چیزی در حدود 15 الی 20 کیلوگرم باشد.3
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ هجدهم

توجه به علائم هشداردهنده می‌تواند به شما در مراجعه در زمان مناسب به پزشک و حفظ سلامت شما و جنین کمک کند. برای همین، لازم است با علائمی که نیازمند مراجعه به پزشک است، در طول بارداری آشنا باشید تا در صورت مشاهدۀ آنها بتوانید سریع‌تر مراقبت‌های پزشکی لازم را دریافت کنید. بیشتر عوارض شدید بارداری در صورت تشخیص به موقع قابل کنترل و درمان است و خطری را متوجه مادر و جنین نمی‌کند.

تب، لرز، سوزش یا درد هنگام ادرار برخی از علائمی است که باید در این هفته و هفته‌های پیش رو به آنها توجه کنید و با مشاهدۀ آنها به پزشک مراجعه کنید.

این علائم می‌تواند نشان‌دهندۀ عفونت‌های مجاری ادرار باشد. همچنین برخی از علائم دیگر که لازم است به آنها توجه کنید شامل موارد زیر است:

احساس خستگی

ضعف

گیجی

تپش قلب

تنگی نفس

سردرد

زردی یا رنگ‌پریدگی پوست در نوک انگشت‌ها، زیر پلک‌ها و لب‌ها

این علائم نیز می‌تواند نشانۀ کم‌خونی باشد که در صورت تشخیص و مراجعه به موقع به پزشک قابل درمان و کنترل است.4


مراقبت‌های پزشکی هفتۀ هجدهم

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ ۱۸ بارداری برای مادران باردار شامل موارد زیر است:
 
جلسه دوم معاینات بارداری
بین هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ بارداری لازم است که جلسۀ دوم معاینات معمول بارداری خود را بروید. بهتر است این جلسات را زودتر پیگیری کنید تا در صورت نیاز بتوانید آزمایش‌های غربالگری خود را در موعد مقرر انجام دهید.
 
اسکن آنومالی
اگر هنوز اسکن آنومالی را انجام نداده‌اید، پزشک انجام آن را به شما توصیه خواهد کرد. سونوگرافی آنومالی باید بین هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ انجام شود. این یک اسکن دقیق است که چگونگی رشد کودک را ارزیابی و اندام‌های کودک را بررسی می‌کند. همچنین در طول سونوگرافی آنومالی ممکن است تعیین جنسیت نوزاد امکان‌پذیر باشد. اگر می‌خواهید جنسیت کودک تا زمان تولد به عنوان یک خبر غافلگیرکننده پنهان بماند، متخصص سونوگرافی را در جریان قرار دهید.
 
آزمایش تشخیصی آمنیوسنتز
اگر ۳۵ سال یا بیشتر سن دارید، با توجه به تشخیص پزشک و شرایط بارداری شما، شاید نیاز به انجام آزمایش‌های تشخیصی مانند آمنیوسنتز باشد و باید بدانید که طبق قوانین سقط‌‌‌درمانی در ایران، هفتۀ ۱۸، آخرین زمان برای انجام آن است.
 
مراجعه به دندان‌پزشک
اگر مراقبت‌های دندان‌پزشکی قبل از بارداری را انجام نداده‌اید، یک وقت ملاقات با دندان‌پزشک تعیین کنید. در صورت مراجعه نیز دندان‌پزشک را از بارداری خود مطلع کنید.4

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.niniplus.com
4.www.madarsho.com
نسخه چاپی