نگاهی به هفته شانزدهم بارداری

وضعیت مادر در هفته شانزدهم بارداری

در این هفته احتمالاً حرکات او را حس می‌کنید. این حرکات کوئیکینگ نامیده می‌شود حرکاتی مثل قلقلک، لرزش و حساسیت در شکم خود درک می‌کنید. البته اگر هنوز حرکات جنین را حس نکرده‌اید نگران نباشید و فکر نکنید که جنین شما زنده نیست. احساس حرکات جنین در هفته‌های 16 تا 20 شروع می‌شود و گاهی ممکن است تا هفته 24 هم طول می‌کشد.

 زمان درک حرکات او در زنان مختلف متفاوت است حتی در حاملگی‌های مختلف یک زن هم این زمان فرق می‌کند. فعالیت غده سازنده شیر در سینه‌ها و افزایش جریان خون موجب می شود که وریدهای سینه را ببینید. پستان‌های شما سنگین و متورم شده‌اند وجریان خون شما حدود 40 تا 50 درصد افزایش یافته است.
 
رحم شما شش هفته قبل حدود 140 گرم وزن داشت ولی اکنون وزن آن به 250 تا 320گرم رسیده است. مایع آمنیون نیز در این مرحله در حدود 250 گرم است. اگر تا به حال وزنی اضافه نکردید این هفته اضافه‌وزن به سراغتان می‌آید.1
 

تحولات جنین در هفته شانزدهم بارداری

- قلب جنین شروع به پمپاژ 28 لیتر خون می‌کند.

- موهای جنین شروع به رشد می‌کند.

- می‌تواند صدا و موسیقی را بشنود.

- جنین می‌تواند روی سر خود کنترل خوبی پیدا کند و آن را تا حدودی نگه دارد.

- عضلات صورت جنین می‌توانند تکان بخورند، البته کنترل زیادی را روی آن ندارند.

- به مرور پوست جنین شما شفاف می‌شود.

- جنسیت جنین در این هفته قابل تشخیص است.2
 

تغذیه در هفته شانزدهم بارداری

در این هفته از بارداری، آهن نقش بسیار مهمی در تولید سلول‌های خونی قرمز بدن شما دارد. به علاوه، آهن یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی مورد احتیاح است که به جلوگیری از عوارض هم برای مادر و هم برای کودک کمک می‌کند. بدون آهن کافی، شما دچار کمبود خون می‌شوید که می‌تواند خستگی و بیماری‌های دیگر را برای شما به همراه داشته باشد.
 
این مواد را در رژیم غذایی خود وارد کنید
غلات مانند گندم یا نان سبوس دار

میوه و سبزیجات مانند سیب، هلو، هویچ و اسفناج

مواد مغذی کم چرب و سرشار از پروتئین مانند گوشت گاو، ماست کم چرب و ماهی تن

گوشت و مرغ خود را با دقت انتخاب کنید. گوشت بره گزینه خوبی است.

چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون و روغن کانولا
 
از طرف دیگر مصرف این مواد را کاهش دهید
چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس که در دمای اتاق جامد هستند مانند کره و چربی گوشت گاو

کالری‌های خالی مانند نوشابه‌های شیرین شده.1
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ شانزدهم

هفتۀ ۱۶ بارداری نیز مراقبت‌‌های مخصوص به خود را دارد که بهتر است از آنها آگاه باشید. این موارد در زیر آورده شده است:
 
ملاقات با پزشک
اگر در سه ماهۀ دوم بارداری هنوز پزشکتان را ملاقات نکرده‌اید، لازم است که معاینات سه ماهۀ دوم بارداری خود را شروع کنید. بسته به شرایط سلامت شما و کودک و این که آیا این اولین بارداری شماست یا خیر، لازم است قرار ملاقات‌ها به فاصلۀ هر یک ماه یا هر شش هفته تعیین شود. پزشک در این جلسات فشار خون شما را اندازه‌گیری خواهد کرد یا ممکن است در صورت نیاز به شما آزمایش ادرار بدهد.

هر دو مورد می‌تواند بروز پره‌اکلامپسی یا مسمومیت بارداری را نشان دهد که این عارضه می‌تواند منجر به عوارض جدی شود. بنابراین لازم است در مورد چگونگی وضعیت خود، علائم پره‌اکلامپسی و فشار خون حامگی آگاه و مطلع باشید. درصورتی‌که بارداری‌تان در فصل شیوع آنفلوانزاست و شما قبلاً واکسن آنفلوآنزا را تزریق نکرده‌اید، این واکسن ممکن است به شما توصیه شود.

همچنین پزشک در مورد سونوگرافی آنومالی که بین هفته‌های ۱۶ و ۱۸ انجام می‌شود نیز شما را مطلع خواهد کرد. سونوگرافی ناهنجاری‌های جنین یا آنومالی برای تشخیص وجود ناهانجاری‌های احتمالی اندام‌های جنین تجویز می‌شود. علاوه بر آن، ممکن است پزشک در صورت نیاز در مورد آزمایش‌های غربالگری سه ماهۀ دوم و آزمایش آمنیوسنتز با شما صحبت کند.3
 

مراقبت‌های ویژه در هفته شانزدهم بارداری

 
رعایت رژیم غذایی مناسب
همانطور که متوجه شدید در این هفته جنین شما در حال رشد است. از این رو باید رژیم غذایی مناسب و اصولی را در پیش بگیرید و تا جایی که می‌توانید باید این رژیم را تا پایان بارداری و در دوران شیردهی نیز حفظ کنید. اگر به مهمانی می‌روید در مورد چیزهایی که می‌خورید وسواس بیشتری داشته باشید. در تغذیه خود غلات، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین را قرار دهید و تا جایی که می‌توانید از مواد ارگانیک و تازه استفاده کنید.
 
ورزش در دوران بارداری
طبق نظر و دستور پزشک متخصص خود باید ورزش‌های خاصی را برای دوران بارداری به خصوص در هفته شانزدهم انجام دهید. این ورزش‌ها علاوه بر حفظ و افزایش سلامتی شما و جنین، بدن را برای یک زایمان راحت‌تر آماده می‌کند.
 
خواب کافی
ممکن است برخی از مادران در هفته شانزدهم بارداری دچار اختلالات در خواب شوند. از این رو باید سعی کنید اسباب و زمینه‌های لازم برای داشتن یک خواب آرام را برای خود فراهم کنید. سعی کنید چند ساعت قبل از خواب از موبایل استفاده نکنید، اتاق خود را تاریک کنید و کمی دمای آن را پایین آورید. این چند تکنیک ساده کمک می‌کند بهتر و عمیق‌تر بخوابید.2
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ شانزدهم

هر نوع درد شدید و خونریزی واژینال، نیازمند رسیدگی فوری پزشکی است و در صورت مشاهدۀ آن در دوران بارداری، لازم است سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این، احساس خستگی شدید، ضعف، سرگیجه و زردی یا رنگ‌پریدگی زیر پلک، انگشت‌ها و لب‌ها از علائمی است که لازم است در این هفته و در طول بارداری به آنها توجه کنید و در صورت مشاهده، به پزشک مراجعه شود.

این علائم می‌تواند نشان‌دهندۀ کم‌خونی باشد. همچنین لازم است در طول دوران بارداری در صورت احساس تب و لرز و سوزش هنگام ادرار به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌تواند نشانۀ عفونت مجاری ادرار باشد.3
 

باید ها و نباید های هفته شانزدهم بارداری

 ممکن است برای زیباتر کردن اندام باردار خود به فکر برنز کردن با استفاده از روش هایی همچون استفاده از دستگاه سولاریوم بیفتید. دستگاه سولاریوم شما را در معرض نور ماورا بنفش قرار می دهد و این نور می تواند مانع از جذب فولیک اسید مورد نیاز برای رشد جنین شود.

همچنین گزارش شده که افزایش دمای بدن مادر در سولاریوم، جکوزی و سونا می تواند دمای بدن جنین را نیز افزایش دهد. دمای بالای 39 درجه سانتی گراد با ناهنجاری های ستون فقرات در جنین همراه بوده و اگر این افزایش دما تداوم داشته باشد، می تواند موجب آسیب مغزی جنین شود.

دمای مایع آمنیوتیک نیز می تواند افزایش یابد و باور بر این است که افزایش شدید دما در بدن شما می تواند باعث اختلالاتی در خون رسانی به جنین شود. بنابراین تا زمانی که باردار هستید، از دستگاه سولاریوم و جکوزی استفاده نکنید.

یادداشت کردن برنامه زایمان فرصتی است تا بتوانید درباره چگونگی زایمان خود خوب فکر کنید. این هفته، با پزشک و همراه زایمان خود درباره برنامه ریزی صحبت کنید، تا آنها بطور کامل از اهداف شما آگاه باشند.

همه چیز را یادداشت کنید، از جمله همراه زایمان، مسکن های پیشنهادی خود، بیمارستانی که دوست دارید در آن زایمان کنید، زایمان فیزیولوژیک و ...

منعطف باشید، همیشه زایمان طبق برنامه پیش نمی رود، پس توجه داشته باشید که مهمترین مسئله سلامت شما نوزادان است.4

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.madarsho.com
4.www.niniplus.com
نسخه چاپی