نگاهی به هفته چهاردهم بارداری

علائم مادر در هفته چهاردهم بارداری

از هفته چهاردهم احتمالاً علائم ناخوشایند مرتبط با سه ماهه اول بارداری از بین می‌روند. البته نباید انتظار داشته باشید که این تغییرات به صورت ناگهانی اتفاق بیافتد بلکه ممکن است به صورت تدریجی رخ دهد. در کنار محو شدن برخی علائم، علائم جدیدی از هفته چهاردهم در شما پدیدار خواهد شد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.
 
احساس دردهای شکمی
در این دوران عضلات و بافت‌های شکم هم زمان با رشد سریع جنین دست خوش تغییراتی می‌شوند که می‌تواند دردهایی را برای مادر به همراه داشته باشد. در نتیجه می‌توان گفت بسیاری از دردهای شکمی که در سه ماهه دوم تجربه می‌کنید ناشی از رشد و بزرگ‌تر شدن جنین است. با این حال اگر احساس می‌کنید که دردها بیش از حد طبیعی و بسیار آزاردهنده هستند در مورد آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.
 
افزایش انرژی
با رفع شدن تدریجی علائم ناخوشایند مربوط به سه ماهه اول بارداری نظیر حالت تهوع و استفراغ، از این هفته احساس سرحالی و انرژی بیشتری خواهید داشت. در نتیجه می‌توانید میزان فعالیت‌های خود را افزایش داده و از دوران حاملگی خود بیشتر لذت ببرید.
 
افزایش اشتها
از بین رفتن حالت تهوع و کاهش ویارهای ناخوشایند باعث می‌شود که اشتهایتان بیشتر شود. تا حدی که برخی مادران در این دوران احساس ولع شدیدی نسبت به غذا می‌کنند و بیش از اندازه مورد نیاز غذا می‌خورند. آنچه اهمیت دارد این است که شما در هفته چهاردهم بارداری روزانه به 300 کالری غذا بیش از قبل احتیاج دارید.

البته اگر دوقلو حامله باشید این میزان به 680 کالری اضافی افزایش خواهد یافت. سعی کنید تا حد امکان این میزان کالری را از غذاهای سالم و مغذی به دست بیاورید و از خوردن غذاهای بسیار چرب خودداری کنید.1
 

عوارض شایع بارداری در هفتۀ چهاردهم

کمردرد، نفخ شکم، تورم پاها و خارش پوست شکم ممکن است از عوارض بارداری برخی از زنان در این هفته باشد و برخی دیگر اصلاً چنین عوارضی را نداشته باشند. اما عوارض شایع و معمول بارداری برای بیشتر زنان طی هفتۀ ۱۴ شامل موارد زیر است:

تهوع

یبوست

تکرر ادرار

حساسیت پستان‌ها.3
 

 وضعیت جنین هفته چهاردهم بارداری

این خانم یا آقای وروجک در این قسمت سریال به اندازه یک لیموشیرین شده است. اندازه قد او اکنون 10سانتی‌متر و وزنش حدود 70گرم است. هر هفته گریم‌های جدیدی به صورتش اضافه می‌شود و در این قسمت سریال هم قرار است گردن او درازتر شود و نگهداری از سر را خودش بر عهده بگیرد. در این وضعیت دیگر چانه‌اش روی سینه قرار نمی‌گیرد.

یادآوری این نکته مهم است که از این هفته اندام‌های کودک از نظر اندازه و عملکرد بیشتر رشد خواهند کرد. اعضای تناسلی او بیشتر رشد کرده‌اند و تشخیص جنسیت را ساده‌تر می‌کند. با آنکه دست‌هایش بلندتر شده، اما زمان نیاز دارد تا پاهایش هم به اندازه‌ای  برسد که متناسب با بدنش شود. کبدها تولید صفرا را شروع کرده‌اند و این نشانه سلامت کبد کودک است.

جنین در این هفته می‌تواند در کیسه آمونیوتیک ادرار کند. او قبلاً این آب را می‌خورد، اما حالا در آن ادرار هم می‌کند. هورمون‌های تیروئیدی  در این هفته کارشان را آغاز می‌کنند و طحال هم کار تولید گلبول‌های قرمز خون را از سر گرفته است. طی هفته گذشته و این هفته او می‌تواند اجزای صورتش را بیشتر تکان دهد و خودش را برای شما لوس کند آن هم به این دلیل است مغز او پالس‌های عصبی برای صورتش می‌فرستد.
 
تازه چنگ انداختن را هم از همین هفته شروع کرده است. رشد موهای او به سرش محدود نمی‌شود و کمی مو نیز روی ابروهایش قرار می‌گیرد. پوششی از مو بدن او را می‌پوشاند که این پوشش کرک‌دار بدن او را گرم می‌کند و با چاق شدن کودک در بدن شما این کرک هم می ریزد با این حال ممکن است که این کرک‌ها تا بعد از به دنیا آمدن بچه همراه او باشد. اما این را بدانید که پس از مدتی از روی بدنش ناپدید خواهد شود.

قد: 10.2 سانتی متر

وزن: 70 گرم.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ چهاردهم

شما اکنون در سه ماهۀ دوم بارداری هستید. در این دوره، حداقل دو جلسه ملاقات با پزشک خواهید داشت. می‌توانید با معاینات پزشکی در سه ماهۀ دوم آشنا شوید. در هفته‌های پیش رو، پزشک احتمالاً آزمایش‌های سه ماهۀ دوم بارداری را برای شما درخواست خواهد داد. اگر کنجکاو و علاقه‌مند هستید، می‌توانید از طریق مطالعه و جست‌وجو در مورد آزمایش‌های خون دوران بارداری اطلاعات کامل‌تری داشته باشید.3
 

تغذیه در هفته چهاردهم بارداری

زمانی که بیرون از خانه هستید، اسنک‌هایی مقوی به همراه خود داشته باشید تا هنگام گرسنگی از آنها مصرف کنید.

ما در اینجا پیشنهادهایی را برایتان آورده ایم:

28 گرم تست بادام با زخال اخته و زردآلوی خشک شده

یک کوکی بلغور جو دوسر با یک لیوان شیر یا ماست کم چرب

یک موز و پرتغال با 28 گرم پنیر با 2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی

1 گرانولا کم چرب و 1 فنجان کلسیم و ویتامین دی با آب پرتقال

چرا شما باید در این دوران پرتقال بخورید؟ زیرا این ماده سرشار از ویتامین سی است که سیستم ایمنی بدن را می‌سازد و خواص اکسیداتیو آن به بهبود سریع‌تر سلول‌هایی که آسیب دیده‌اند، کمک می‌کند.2
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ چهاردهم

با توجه کردن به تغییرات بدنتان در طول دوران بارداری و مشاهدۀ علائم غیرمعمول، می‌توانید در زمان مناسبی برای درمان به پزشک مراجعه و از خود و جنینتان مراقبت کنید. بهتر است با علائم غیرمعمولی که می‌تواند نشان‌دهندۀ عارضه‌ای شدید باشد، آشنا شوید تا بتوانید مراقبت‌های پزشکی لازم را به موقع دریافت کنید.

علاوه بر هر نوع درد شکمی شدید و همچنین خونریزی واژینال که نیازمند مراجعۀ فوری به پزشک است، برخی از علائم دیگری که در صورت مشاهدۀ آنها لازم است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید شامل موارد زیر است:

احساس خستگی

ضعف

گیجی

تپش قلب

تنگی نفس

سردرد

زردی یا رنگ‌پریدگی پوست در نوک انگشت‌ها، زیر پلک‌ها و لب‌ها

این علائم ممکن است نشان‌د‌هندۀ کم‌خونی شما باشد. همچنین اگر طی این هفته و هفته‌های پیش رو، علائمی مثل تب یا لرز داشتید نیز لازم است به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم می‌تواند ناشی از عفونت‌های مجاری ادرار باشد.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com
نسخه چاپی