نگاهی به هفته سیزدهم بارداری

علائم مادر در هفته سیزدهم بارداری

 
افزایش انرژی 
در هفته سیزدهم بارداری رشد جفت باعث ایجاد شدن انرژی مضاعف در شما می‌شود. می‌توانید با انجام فعالیت‌های سبک آن‌را کنترل کنید اما نباید زیاده روی کنید.
 
یبوست
تغییرات هورمونی که دلیل به وجود آمدن بسیاری از مشکلات در دوران بارداری است، باعث کاهش یافتن فعالیت‌های ماهیچه‌ای روده می‌شود که حرکت موادغذایی را در روده کند می‌کند و باعث به وجود آمدن یبوست می‌گردد. با اضافه کردن برخی از موادغذایی فیبردار می‌توانید این مسئله را به خوبی از بین ببرید.
 
سوزش معده
یکی دیگر از مشکلات و علائم مادر در هفته سیزدهم بارداری کاهش فعالیت ماهیچه بالای شکم است که باعث برگشتن اسید معده به سمت بالا می‌شود و قفسه سینه را می‌سوزاند. بهتر است در این دوره از خوردن غذاهای چرب و تند دوری کنید تا میزان آنتی اسیدها کاهش یابد.
 
ترشحات واژن
در اثر تولید استروژن در هفته سیزدهم بارداری ترشحات واژن افزایش پیدا می‌کند. وظیفه این ترشحات این است که از دهانه رحم در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌کند تا در دوره بارداری و زایمان مشکلی به وجود نیاید. این ترشحات لباس شما را کثیف می‌کند پس بهتر است از لباس‌های راحت استفاده کنید.
 
حساسیت پوست
در هفته سیزدهم بارداری به دلیل حساسیت پوستی در ناحیه شکم و دست و پا احساس خارش می‌کنید. بهتر است در این دوره از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.
 
برآمده شدن رگ‌ها
به علت این که خون‌رسانی به جنین بهتر اتفاق بیافتد و رشد او طبق برنامه پیش برود رگ‌های شما ممکن است در هفته سیزدهم برآمده‌تر و قابل مشاهده‌تر بشود. شاید این حالت را دوست‌ نداشته باشید اما باید بدانید که این اتفاق به معنای رشد متناسب جنین شما است.
 
افزایش میل جنسی
در هفته سیزدهم ممکن است که شما احساس شادابی بیشتری داشته باشید و میل جنسی‌‌تان به دلیل افزایش استروژن افزایش پیدا کنید.1
 

عوارض شایع بارداری در هفتۀ سیزدهم

در هفتۀ ۱۳ بارداری، احتمالاً به میزان قابل ‌ملاحظه‌ای بهتر از هفته‌های قبل هستید. تهوع و خستگی شما باید اکنون تا حد زیادی کاهش یافته باشد و حتی ممکن است احساس سلامتی و انرژی تازه‌ای داشته باشید.

از سطوح بالاتر انرژی خود در هفته‌های آینده لذت ببرید، زیرا این وضعیت خیلی طولانی نخواهد بود و در مرحلۀ آخر بارداری باز هم احساس خستگی بازمی‌گردد. عوارض شایع بارداری که در بیشتر زنان طی این هفته وجود دارد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تهوع

یبوست

خستگی

سردرد

تکرر ادرار

تغییرات پستان‌ها.3
 

وضعیت جنین در هفته سیزدهم بارداری

خوب بدن او یک پلاکارد نصب کرده که پایان پروژه حاملگی شما را 6 ماه دیگر یا به عبارتی 180 روز تعیین کرده است. جنین شما وارد 4 ماهگی شده است. بیایید حدس بزنید اندازه او الآن چقدر است. قد و قواره‌اش الآن به اندازه یک هلوی رسیده، اما فکر نکنید به همان اندازه تپل است. وزنش در این هفته 50 گرم و قدش حدود 8 سانتی‌متراست. خوب در این هفته دیگر سرش بزرگ نیست و همه اعضای بدن او به اندازه هم رشد کرده‌اند. اندام‌های او فعالیتشان را از هفته قبل شروع کرده‌اند. اعصاب و عضلات تشکیل‌شده‌اند و استخوان‌ها در حال  قوی شدن هستند.

پوست او هنوز هم  شبیه به کاغذ روغنی شیرینی است و رگ‌هایش پیداست. اعضای شکمی او از روده گرفته تا معده و ... که در بند ناف قرار داشته اکنون به داخل شکمش منتقل شده است. یادتان می‌آید به شما گفتیم برای دیدن جنین بهتر است صبر کنید حالا به شما می‌گوییم که می‌توانید عکس‌هایش را نگاه کنید. گوش‌ها و چشم‌ها در این هفته تقریباً سر جای خود قرارگرفته‌اند. سیستم گردش خون او کمک می‌کند که سموم بدنش را پاک کند.

 خوب در این هفته ممکن است با استفاده از سونوگرافی بتوانید بفهمید این وروجکی که سه ماه است در بدن شما لانه کرده دختر است یا پسر. با این حال ممکن است پزشک نتواند جنسیت او را تعیین کند و مجبور شوید چند هفته دیگر صبر کنید.

قد: 8 سانتی متر

وزن: 50 گرم.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سیزدهم

اگر شما آزمایش‌های خون سه ماهۀ اول و سونوگرافی nt خود را انجام نداده‌‌اید، این هفته آخرین فرصت برای انجام این آزمایش‌هاست. پس لازم است هرچه سریع‌تر برای انجام آنها اقدام کنید. مجموعۀ مراقبت‌های پزشکی که ممکن است لازم باشد در این هفته دریافت کنید شامل موارد زیر است:
 
آزمایش خون غربالگری سه ماهۀ اول بارداری
در این آزمایش که یک آزمایش خون ساده است، در آزمایشگاه مقدار دو ماده را در خون اندازه‌گیری می‌کنند؛ بتای آزاد گنادوتروپین جفتی انسان یا hcg و پروتئین a پلاسما (papp-a) که در دوران بارداری تولید می‌شود. نتایج این آزمایش در کنار سونوگرافی nt می‌تواند به پزشک در تشخیص احتمال اختلال کروموزومی جنین کمک کند. این آزمایش نیز باید بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۳ بارداری انجام شود.
 
سونوگرافی nt
سونوگرافی nt بخشی از غربالگری سه ماهۀ اول بارداری است و معمولاً طی هفته‌های ۱۱ تا ۱۳ بارداری انجام می‌شود. در این نوع سونوگرافی، پزشک میزان مایع پشت گردن جنین را با هدف بررسی احتمال اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون و تریزومی ۱۸ اندازه‌گیری می‌کند.
 
آزمایش نمونه‌برداری پرزهای جفتی
نمونه‌برداری از پرزهای جفتی یا cvs، یک آزمایش تشخیصی است که برای تشخیص نقص‌های مادرزادی و اختلالات کروموزومی مانند تریزومی ۱۸ و سندرم داون بین هفته‌های ۱۰ تا ۱۴ بارداری درخواست داده می‌شود. این آزمایش تنها در صورت نیاز و تشخیص پزشک، ممکن است بعد از بررسی نتیجۀ آزمایش‌های غربالگری سه ماهۀ اول درخواست شود.3
 

تغذیه در هفته سیزدهم بارداری

 میوه و سبزیجات تازه و یخ زده مصرف کنید. این مواد سرشار از ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین سی هستند که به جذب آهن بدن کمک می‌کنند. به علاوه چربی آنها کم و منبع خوبی از فیبر هستند.

مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، حبوبات خشک شده و کره بادام زمینی مصرف کنید تا به رشد کودک شما کمک کند.

 میوه‌ و سبزیجات با رنگ‌های مختلف، مواد مغذی و ویتامین‌های گوناگون دارند. بنابراین سعی کنید هر روزه از انواع و رنگ‌های مختلف آن مصرف کنید.

از مصرف پنیرهای نرم خودداری کنید. از خوردن پنیر فتا، بری و ... اجتناب کنید مگر این که برچسب شیر پاستوریزه روی آن زده شده باشد.

کوسه، شاه ماهی خال مخالی و اره ماهی: این نوع ماهی‌ها می تواند حاوی سطح بالایی از جیوه باشند. بنابراین به جای آن، از ماهی ‌هایی که مقدار جیوه کمتری دارند، مانند سالمون، مصرف کنید.2
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سیزدهم

توجه کافی نسبت به علائم غیرمعمول بدنتان می‌تواند در حفظ سلامت شما و جنین نقشی مهمی داشته باشد. علائمی مانند انقباض و درد شدید در لگن و خونریزی واژینال در این هفته، نیاز به مراجعۀ سریع به پزشک و اقدامات پزشکی فوری دارد. علاوه بر آن لازم است که در این هفته به سایر علائم هشداردهندۀ زیر توجه کنید و در صورت مشاهدۀ هر کدام از آنها سریعاً به پزشک مراجعه شود:

خونریزی از واژن

درد در شانه‌ها و کتف

تپش قلب

نبض ضعیف یا غش کردن

درد شدید یا حساسیت در ناحیۀ لگن یا شکم

اگرچه برخی از علائم در دوران بارداری شایع هستند و نیازی به نگرانی نیست، اما لازم است که علائم عوارض شایع بارداری را که معمولاً بی‌خطر است و علائم عوارض شدید و نیازمند مراقبت پزشکی فوری را بشناسید تا بتوانید تفاوت آنها را از هم تشخیص بدهید و در زمان لازم، سریع به پزشک مراجعه کنید.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com
نسخه چاپی