نگاهی به هفته چهارم بارداری

علائم مادر در هفته چهارم بارداری

در هفته چهارم بارداری نباید به دنبال تغییرات بسیار زیادی در خود باشید. بلکه تغییرات معمولاً شامل علائمی جزئی هستند. برای مثال افزایش دمای بدن از جمله علائم اولیه‌ای‌ است که در اکثر بانوان در این زمان مشاهده می‌شود.

همچنین ممکن است شما در این هفته متوجه شوید که میزان ترشحات واژینالتان بیشتر شده است و یا دچار لکه بینی‌های خفیف شوید. لکه بینی‌ها در این زمان معمولاً طبیعی هستند و به عنوان علامتی از فرآیند لانه گزینی تخمک بارور شده در رحم در نظر گرفته می‌شود.

به دلیل افزایش هورمون پروژسترون در سه ماهه اول بارداری به احتمال زیادی ممکن است احساس خستگی و کمبود انرژی را تجربه کنید. این افزایش سطح هورمون همچنین جریان خون به سمت سینه‌ها را افزایش داده و منجر به حساسیت بیشتر سینه‌ها و احساس درد در آن‌ها می‌شود.

علاوه بر سینه‌ها افزایش جریان خون در لگن نیز اتفاق می‌افتد و به همین دلیل ممکن است به دفعات بیشتری نیاز به دستشویی رفتن داشته باشید.

در کنار افزایش هورمون پروژسترون در این دوران هورمون استروژن نیز افزایش می‌یابد. این امر باعث می‌شود که حس بویایی شما بیش از پیش حساسیت پیدا کند. همین حساسیت زیاد می‌تواند با حالت تهوع و استفراغ مرتبط باشد.

این علامت معمولاً تا هفته هشتم بارداری با شما همراه خواهد بود و پس از آن به تدریج کاهش خواهد یافت. از دیگر علائم در هفته چهارم بارداری می‌توان به تجربه ویارهای مختلف و تمایل به خوردن غذاهای متفاوت اشاره کرد.1
 

وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری

می‌خواهید بدانید اکنون این مهمان کوچولو در چه شکلی است؟ دلتان را صابون نزنید، حالا حالا باید صبر کنید تا بتوانید او را ببنید. حق هم دارید از همین حالا می‌خواهید بدانید کودکتان شبیه کیست؟ اما اکنون زود است، او تازه در مرحله رویانی است. در واقع از زمان بسته شدن نطفه تا هفته هشتم یا دهم بارداری فرزند کوچک شما «رویان» نامیده می‌شود.

بگذارید بگوییم کوچولوی شما الان چه شکلی است. او همچنان در حال استقرار در خانه جدید است. این ریزه میزه الان از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده که دو لایه داخلی را «اپی‌پلاست» می‌نامند و لایه خارجی، غشایی است به نام «هایپوبلاست» که بعدها اعضای بدن جنین را در آینده تشکیل می‌دهد.
 
از این هفته، دو بادیگارد رویان شما را همراهی می‌کنند. این هفته زمان تشکیل و توسعه کیسه آمنیوتیک و کیسه زرده است. کیسه آمنیوتیک با احاطه رویان علاوه بر اینکه او را از گزند حوادث داخل رحم محافظت می‌کند مثل یک تخت گرم و نرم هم می‌ماند که جنین در آن مدام در حال چرت زدن است.
 
کیسه زرده هم کیسه‌ای چسبیده به رویان است که رگ‌های خونی و گلبول‌های سرخ اولیه در آن تشکیل می‌شود. نگران غذای این توده کوچک نباشید. جفت همان وظیفه‌ای را ایفا می‌کند که شما در آینده بر عهده خواهید داشت. جفت مثل دایه‌ای می‌ماند که به جای شما غذای کودکتان را در رحم توی دهانش می‌گذارد.
 
این توده گوشتی که مسئول تامین اکسیژن جنین شما هم هست به خوبی می‌داند چه زمانی باید به فرزند شما غذا و اکسیژن برساند. او اکنون مشغول کندن تونل در داخل رحم برای اتصال محل دریافت غذا و جنین است تا بتواند به درستی ماموریت خود را به انجام برساند.

اما تا زمانی که جفت در حال رشد است وظیفه تغذیه رویان با همین کیسه زرده است. پیشرفت‌های این هفته به اینجا ختم نمی‌شود و پیشرفت‌های دیگری در راه است.

قد: 0.2 سانتی متر

وزن: 0 گرم.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ چهارم

بیشتر زنان تا هفتۀ چهارم بارداری از باردار بودن خود بی‌خبرند. برای تشخیص بارداری در هفتۀ چهارم و مراقبت‌های پزشکی لازم در این هفته بهتر است موارد زیر را انجام دهید:
 
تست بارداری
اگر می‌خواهید از باردار بودن خود مطمئن شوید، تست‌های تشخیص بارداری خانگی که در اکثر داروخانه‌ها در دسترس است، می‌تواند پاسخ سریعی به شما بدهد. انجام این تست‌ها ساده است و از نمونۀ ادرار برای تعیین بارداری توسط خود شما استفاده می‌شود.

اگر دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید، نتایج معمولاً قابل اعتماد است. با این حال، گاهی اوقات ممکن است نتیجۀ تست، منفی کاذب باشد که ناشی از نبودن میزان کافی هورمون گنادوتروپین جفتی انسان یا hcg در ادرار است.

انجام این تست در صبح، یعنی زمانی که حضور این هورمون در ادرار بیشتر است، بهترین نتیجه را خواهد داشت. اگر نتیجۀ تست منفی بود، اما قاعدگی شما هنوز شروع نشده است، یک هفته بعد دوباره این تست را تکرار کنید.
 
ملاقات با پزشک
هنگامی که نتیجۀ تست بارداری شما مثبت بود، با پزشک خود تماس بگیرید تا اولین وقت ملاقات دوران بارداری خود را تعیین کنید. اگرچه هنوز برای انجام آزمایشات بارداری زود است و امکان دارد پزشک از شما بخواهد که از هفتۀ شش به بعد مراجعه کنید.

با توجه به نظر پزشک شما، ممکن است لازم باشد یک آزمایش خون اولیه برای شما انجام شود تا بارداری را تأیید کند و سطح هورمون‌های شما نیز بررسی شود.

پزشک برای شما مکمل و ویتامین تجویز خواهد کرد. ویتامین‌‌های دوران بارداری شما باید حاوی حداقل ۰/۴ میلی‌گرم فولیک اسید، معادل ۴۰۰ میکروگرم و مقدار مشخصی آهن باشد که مصرف آن برای شما و کودکتان مهم است. همچنین باید در مورد داروهای مختلف مصرفی در دوران بارداری احتیاط کنید. پیش از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه یا حتی داروی تجویزی، باید با پزشک خود مشورت کنید.3
 

تغذیه در هفته چهارم بارداری

نوشیدن مایعات به میزان کافی، مهمترین چیزی است که در اوایل بارداری باید به آن عمل کنید. بدن در این دوره جریان خون‌ را افزایش خواهد داد، به همین دلیل شما به مایعات بیشتری احتیاج دارید. نوشیدن مایعات به رفع خستگی و یبوست شما نیز کمک می‌کند.

 آب و نوشیدنی‌های مقوی مانند شیر کم چرب، آب میوه 100 % طبیعی یا اسموتی میوه کم چرب مصرف کنید.

 اگر گیاهخوار هستید، می‌توانید روند گیاه خواری خود را حتی در طول بارداری، ادامه دهید فقط مراقب باشید برنامه غذایی که انتخاب می‌کنید، تمام مواد لازم برای بدن‌ شما را در خود داشته باشد. شما باید بر پروتئین مصرفی خود تمرکز کنید، به علاوه مکمل‌های آهن، ویتامین ب 12 و ویتامین دی پیشنهاد می‌شود. با پزشک خود درباره مولتی ویتامین‌های بارداری و قرص‌های دیگر مشورت کنید.2
 

توصیه‌هایی برای مادران در هفته چهارم بارداری

برای آنکه بتوانید بارداری سالمی را تجربه کنید بهتر است در سبک زندگی خود تغییراتی را ایجاد کرده و به نکات سلامتی توصیه شده توسط متخصصان توجه کنید. ما در ادامه به چند نکته در این زمینه اشاره کرده‌ایم.
 
مصرف ویتامین D را فراموش نکنید
بدن شما در دوران بارداری به ویتامین D بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد. بخش اعظم ویتامین D بدن توسط مصرف شیر و قرار گرفتن در معرض نور خورشید تأمین می‌شود. اگر به اندازه کافی لبنیات مصرف نمی‌کنید و یا به مقدار کافی در معرض نور آفتاب قرار ندارید باید به فکر دریافت این ویتامین از منابع دیگر باشید.

برای مثال مصرف سایر مواد غذایی غنی شده با ویتامین D یا استفاده از مکمل‌های دارویی می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید این ویتامین را در سطح بهینه نگه دارید. اهمیت مصرف این ویتامین در این است که به سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها کمک می‌کند و عامل بسیار مهمی در جذب کلسیم است.
 
از قرار گرفتن در معرض دود خودداری کنید
ممکن است شما خود هرگز سیگار مصرف نکنید اما باید توجه داشته باشید که بودن در کنار افرادی که سیگار مصرف می‌کنند نیز می‌تواند ضررهای زیادی برای فرزند شما داشته باشد. برای مثال تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در این شرایط می‌تواند خطر افزایش سقط جنین، وزن کم نوزاد بهنگام تولد و بارداری خارج رحمی را افزایش دهد.
 
کاهش میزان مصرف کافئین در هفته چهارم بارداری
مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری می‌تواند تأثیرات منفی زیادی روی کودک داشته باشد و پس از تولد منجر به بروز علائمی نظیر بی‌قراری زیاد در نوزاد شود. متخصصین توصیه می‌کنند که در این دوران مصرف کافئین خود را به 200 میلی‌گرم یا یک فنجان در روز کاهش دهید.
 
به میزان کافی فولیک اسید مصرف کنید
هنگامی که متوجه بارداری خود می‌شوید و این مسئله را با پزشک خود در میان می‌گذارید معمولاً برای شما مکمل فولیک اسید را تجویز می‌کند. چراکه در این زمان شما روزانه حداقل به 600 میکروگرم فولیک اسید نیاز دارید که دریافت آن از طریق وعده‌های غذایی روزانه بسیار دشوار است. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کافی فولیک اسید در دوران اولیه بارداری به کاهش خطر تولد نوزاد همراه با نقایص مغزی و نخاعی کمک می‌کند.1
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ چهارم

اگرچه نباید نگران شوید، اما دانستن این نکته مهم است که احتمال سقط جنین در اوایل بارداری بالاست. محققان معتقدند که تا ۲۰ درصد از بارداری‌های شناخته‌شده به سقط جنین می‌انجامد و بسیاری از آنها زمانی اتفاق می‌افتد که زنان منتظر شروع دورۀ قاعدگی خود هستند.

سقط جنین در هفتۀ چهارم، بارداری شیمیایی نامیده می‌شود، زیرا جنین در سونوگرافی دیده نمی‌شود و تنها از طریق آزمایش خون و ادرار تشخیص داده می‌شود.


علائم سقط جنین شامل گرفتگی عضلات، لکه‌بینی و خونریزی شدید است. اما اگر این علائم را تجربه کردید، لزوماً سقط جنین نداشته‌اید. وقتی جنین عمیق‌تر در دیوارۀ رحم جای می‌گیرد، ممکن است دچار لکه‌بینی و ناراحتی شوید.

به عبارت دیگر، هر خونریزی به معنی حتمی بودن سقط جنین نیست. بهترین راه برای ارزیابی اوضاع این است که به علائم بدنی خود توجه داشته باشید و با پزشک خود در مورد این علائم صحبت کنید.3

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com
نسخه چاپی