چین و هوش مصنوعی: آنچه جهان می تواند بیاموزد و آنچه باید در مورد آن محتاط باشد
چین در سال 2017 آرزوی خود را برای تبدیل شدن به رهبر جهان در هوش مصنوعی (AI) تا سال 2030 اعلام کرد. در حالی که ایالات متحده هنوز هم به طور مطلق هوش مصنوعی را رهبری می کند، به نظر می رسد چین در حال پیشرفتی است سریع تر از ایالات متحده یا اتحادیه اروپا، و این تخمین زده می شود که در چین دولت مرکزی و محلی دارند هزینه های ده ها میلیارد دلاری روی هوش مصنوعی می کنند.
 
این اقدام - حداقل در غرب – منجر به هشدارهایی در باره یک مسابقه جهانی تسلیحات هوش مصنوعی و نگرانی هایی در مورد رسیدن سریع تر به یک دولت نظارت اقتدارگرا در چین شده است. اما برخورد با چین به عنوان "شرور" در این راه، هم بسیار ساده انگارانه و هم به طور بالقوه هزینه بر است. در حالی که بدون شک جنبه هایی از رویکرد دولت چین به هوش مصنوعی وجود دارد که بسیار نگران کننده است و به درستی باید محکوم شود، مهم است که این ها همه، تحلیل نوآوری های هوش مصنوعی در چین را تحت تأثیر قرار ندهد.
 
جهان باید با مسأله توسعه هوش مصنوعی چین به طور جدی درگیر شود و به آن چه واقعاً در جریان است نگاهی دقیق بیندازد. داستان پیچیده است و مهم است که برجسته کنیم که در کجا چین پیشرفت های امیدوار کننده در برنامه های مفید هوش مصنوعی دارد و تصورات غلط معمول را به چالش بکشیم و همچنین احتیاط های لازم در مقابل استفاده های مشکل دار از هوش مصنوعی را داشته باشیم.
 
نِستا (Nesta) طیف گسترده ای از فعالیت های هوش مصنوعی در چین را مورد بررسی قرار داده است - خوب، بد و غیر منتظره.
 

خوب

رویکرد چین به توسعه و اجرای هوش مصنوعی بسیار سریع و عملی است و جهت یافته در مسیر برنامه هایی است که می تواند به حل مشکلات دنیای واقعی کمک کند. به عنوان مثال ، در چین پیشرفت های سریعی در زمینه مراقبت های بهداشتی صورت می گیرد، زیرا چین دست به گریبان فراهم سازی دسترسی آسان به خدمات مقرون به صرفه و با کیفیت بالا برای جمعیت سالمند خود است.
 
برنامه های کاربردی شامل چت روبات های "پزشک هوش مصنوعی" هستند که به ارتباط جوامع در مناطق دور افتاده با مشاوران با تجربه از طریق تله پزشکی کمک می کنند؛ و یادگیری ماشین برای سرعت بخشیدن به تحقیقات دارویی؛ و استفاده از یادگیری عمیق برای پردازش تصویر پزشکی که می تواند در تشخیص زود هنگام سرطان و سایر بیماری ها کمک کند.
 
 چین و هوش مصنوعی: آنچه جهان می تواند بیاموزد و آنچه باید در مورد آن محتاط باشد
 
تصویر: از ابزارهای هوش مصنوعی چینی در مبارزه با COVID-19 استفاده می شود Shutterstock.
 
از زمان شیوع COVID-19، برنامه های کاربردی پزشکی هوش مصنوعی در حال افزایش است زیرا محققان و شرکت های فناوری چینی با سرعت بخشیدن به غربالگری، تشخیص و تولید داروهای جدید، سعی در مبارزه با ویروس کرده اند. چین پیشرفت های امیدوار کننده در برنامه های مفید هوش مصنوعی دارد ابزارهای هوش مصنوعی مورد استفاده در ووهان، چین ، برای مقابله با COVID-19 با کمک به تسریع در تشخیص سی تی اسکن، در ایتالیا مورد استفاده قرار می گیرند و در انگلیس نیز به NHS ارائه می شوند.
 

بد

اما همچنین عناصری در استفاده از هوش مصنوعی توسط چین وجود دارد که به طور جدی نگران کننده هستند. پیشرفت های مثبت در برنامه های کاربردی هوش مصنوعی که به نفع شهروندان و جامعه است، از این واقعیت نمی کاهد که دولت اقتدار گرای چین همچنین از اطلاعات هوش مصنوعی و شهروندان به روش هایی که ناقض حریم خصوصی و آزادی های مدنی آنهاست استفاده می کند.
 
نگران کننده ترین گزارش ها و اسناد فاش شده استفاده دولت از فن آوری های تشخیص چهره را نشان می دهد تا امکان نظارت و بازداشت اقلیت های قومی مسلمان در استان سین کیانگ چین را فراهم کند.
 
ظهور سیستم های مدیریت اجتماعی مات که فاقد سازوکارهای پاسخ گویی هستند نیز دلیلی برای نگرانی است.
 
به عنوان مثال، در سیستم "دادگاه هوشمند" شانگهای، ارزیابی های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی برای کمک به اتخاذ تصمیم برای مجازات استفاده می شود. اما برای متهمان دشوار است که تعصبات بالقوه ابزار، کیفیت داده ها و صحت این الگوریتم را ارزیابی کنند، و باعث می شود که تصمیمات گرفته شده را به چالش بکشند.
 
تجربه چین ما را به یاد شفافیت و پاسخ گویی در مورد هوش مصنوعی در خدمات عمومی می اندازد. سیستم ها باید به شیوه هایی فراگیر طراحی و اجرا شوند و از حقوق دیجیتالی شهروندان محافظت کنند.
 

غیر منتظره

مفسران غالباً برنامه توسعه هوش مصنوعی شورای دولتی 2017 را به عنوان نشانه ای مبنی بر این که بسیج هوش مصنوعی چین یک استراتژی برنامه ریزی شده از بالا به پایین و مرکزی است، تفسیر کرده اند.
 
اما نگاه دقیق تر به پویایی توسعه هوش مصنوعی چین، اهمیت دولت محلی در اجرای سیاست نو آوری را نشان می دهد. دولت های شهرداری و استانی در سراسر چین مشارکت های متقابلی را با مؤسسات تحقیقاتی و شرکت های فناوری ایجاد می کنند تا اکوسیستم های محلی نو آوری هوش مصنوعی را ایجاد کرده و تحقیقات و توسعه سریع را تحقق بخشند.
 
علاوه بر رونق شهرهای بزرگ پکن، شانگهای و شنژن، تلاش برای توسعه مراکز نو آوری موفق همچنین در مناطق دیگر صورت می گیرد. یک نمونه امیدوار کننده، شهر هانگژو، در استان ژجیانگ است که یک شهر "هوش مصنوعی"  را تأسیس کرده است و شرکت فنی علی بابا ، دانشگاه ژجیانگ و مشاغل محلی را با هم جمع کرده است تا با همکاری مشترک در زمینه توسعه هوش مصنوعی همکاری کنند. رویکرد چین به توسعه و اجرای هوش مصنوعی بسیار سریع و عملی است و جهت یافته در مسیر برنامه هایی است که می تواند به حل مشکلات دنیای واقعی کمک کند.  رویکرد اکوسیستم محلی چین می تواند با هدف تقویت تحقیق و نو آوری در خارج از پایتخت و مقابله با عدم تعادل اقتصادی طولانی منطقه، بینش جالبی را برای سیاست گذاران در انگلیس ارائه دهد.
 
نو آوری هوش مصنوعی در حال شتاب چین، شایسته جلب توجه کامل جهانیان است، اما این بی فایده است که همه این توسعه های فراوان را در یک روایت ساده انگارانه در مورد چین به عنوان یک عامل تهدید یا شرارت تقلیل دهیم. ناظران خارج از چین باید به طور جدی وارد بحث شوند و تلاش بیشتری را برای درک - و یاد گیری - تفاوت های ظریف آن چه در واقع اتفاق می افتد، انجام دهند.
 
منبع: هِسی اِلیوت - Nesta
نسخه چاپی