مزایا و معایب دید کامپیوتری
گاهی اوقات برداشت ها و احساسات ما از قبل برنامه ریزی شده اند. به خانواده، فشار همسالان و تأثیرات اجتماعی فکر کنید. اما در مورد کامپیوتر چطور؟ آنها چگونه به اطراف نگاه می کنند و یا چه چیز را می بینند؟ با وجود آن که یک نمای دیجیتال مستلزم حفظ حریم خصوصی است اما به اطلاعات نیز نیاز است. آیا از مزایا و معایب دید کامپیوتری اطلاع دارید؟ ادامه مطلب این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد.
 

نکات مثبت دید کامپیوتری

 ابرقدرتهای دیجیتال
اجازه دهید یادآور شویم که دید کامپیوتری با سیستم تشخیص تصویر یکسان نمی باشد، هرچند این دو غالباً به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. دید کامپیوتری که بعضی آن را بینایی کامپیوتری (computer vision) نیز می نامند چیزی بیش از دیدن تصاویر است و بسیار بهتر خواهد بود که آن را یک ابرقدرت بنامیم. دید کامپیوتری می تواند در تاریکی، از میان دیوارها و از فواصل طولانی ببیند و در کسری از ثانیه، از میان انبوهی از اطلاعات به جستجو پرداخته و یافته های خود را گزارش نماید.
نخستین و مهمترین نکته آن است که دید کامپیوتری می تواند ما را در فعالیتهای روزمره و کارهای خود حمایت و یاری نماید.خوب این به چه معنا است؟ نخستین و مهمترین نکته آن است که دید کامپیوتری می تواند ما را در فعالیتهای روزمره و کارهای خود حمایت و یاری نماید. شاید در نگاه اول این گونه به نظر نرسد، اما اکثر آنچه کامپیوتر می بیند برای ما مزیت به حساب می آید. اجازه دهید به راه هایی که امروزه از دید کامپیوتری استفاده می کنیم نگاهی عمیق تر داشته باشیم.
 

* کلان داده

 از دوربین های کمکی بکار رفته در اتومبیل گرفته تا الگوهای راهنمایی و رانندگی، از گزارش های هواشناسی گرفته تا رفتارهای خرید و هر کاری که انجام می دهیم، از کارهای حرفه ای گرفته تا شخصی به وسیله کامپیوتر دیده می شوند، ضبط شده و برای هشدار، آموزش، پس انداز، هزینه و اجتماع مورد استفاده قرار می گیرند.
 

* موقعیت جغرافیایی  

آیا دوست دارید بدانید که چگونه باید از نقطه A به نقطه B برسید؟ اینجا است که مکان یاب جغرافیایی وارد عمل می شود. به منظور مسیریابی یک ماهواره باید مکانی که در آن حضور داریم را مشخص کند و در طول مسیر، می تواند رستورانها، مغازه ها و مراکز خدمات رسانی را به ما نشان دهد تا در طول مسیر خود احساس راحتی کنیم.
 

* عکسبرداری پزشکی

پرتوهای ایکس، سونوگرافی، ام آر آی، سیتی اسکن و حتی لیزیک پیش از این مورد استفاده قرار می گرفته اند. به این فهرست تله مدیسن یا پزشکی از راه دور و بسیاری موارد دیگر را اضافه کنید. کاربرد این عملکردها تشخیص سریع تر و دقیق تر را ممکن ساخته و به نجات جان انسان ها کمک می کنند.
 

* حسگر

حسگرهای حرکتی که تنها با احساس گرما در نزدیکی خود چراغ ها را روشن می کنند، موجب شده اند که در هزینه قبوض برق خانه یا کسب و کار شما صرفه جویی شود. اکنون به هنگام مراجعه به فروشگاه در زمان جستجوی یک محصول گوشی شما می تواند با دیده شدن یک کوپن برای آن کالا شروع به ایجاد صدا نماید. حسگرهای دید کامپیوتری اکنون حرکات و فعالیتهای خریداران را زیر نظر گرفته تا به بهتر ساختن تجربه خرید کمک کنند.
 

* تصویر برداری حرارتی

علائم حرارتی پیش از این به انسان در تشخیص گرما یا گاز و اجتناب از رفتن به مکانهای خطرناک کمک کرده اند، اما به زودی این عملکرد درون هر تلفن هوشمند گنجانده خواهد شد. تصویر برداری حرارتی دیگر تنها برای تشخیص محیط های پر خطر مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه در ورزش نیز می توان آن را بکار برد. از این فناوری می توان از تعیین مصرف دارو گرفته تا آمارها و استراتژی های مختلف استفاده نمود.
 

نکات منفی دید کامپیوتری

ایجاد تغییر و تحول در حریم خصوصی
گوگل به بیست سالگی خود نزدیک شده است و فیس بوک 15 ساله خواهد شد. میان این دو غول فناوری رسانه ای، پیشرفت های فنی بسیاری صورت گرفته است و در عین حال که به زندگی روزمره مان کمک می کنند، اما داده ها و اطلاعات ما را در معرض دید کارفرمایان، دولت ها و تبلیغ کنندگان قرار می دهند. دید کامپیوتری برای آنها این امکان را فراهم می سازد تا تصویر شما و آنچه در مقابل دوربین انجام می دهید را مشاهده کرده و بر اساس اعمال شما در روزهای مدرسه یا دانشگاه تصمیم گیری کنند. بله بدین ترتیب حریم خصوصی برای همیشه تغییر خواهد کرد.
تا به امروز تأثیر بر حریم خصوصی ما محدود بوده است چرا که هنوز زمان زیادی طول می کشد تا مقدار داده های موجود را بررسی و گزینش نماییمما هر روز با توجه به تنظیمات حریم خصوصی، زندگی خود را در اپلیکیشن های رسانه اجتماعی مورد علاقه مان به صورت مستند در می آوریم. GDPR که مخفف عبارت The General Data Protection Regulation است مجموعه قوانینی بوده که برای محافظت از اطلاعات کلی وضع شده اند. این مجموعه قوانین برای شروع خوب هستند اما بیشتر برای محافظت از مشاغل و ایجاد اعتماد میان مصرف کنندگان طراحی شده اند تا اینکه حقیقتاً به حفظ حریم شخصی بپردازند. تا به امروز تأثیر بر حریم خصوصی ما محدود بوده است چرا که هنوز زمان زیادی طول می کشد تا مقدار داده های موجود را بررسی و گزینش نماییم. با این حال این زمان به زودی فراخواهد رسید جایی که شاید لازم باشد به تنظیم و تعدیل حریم خصوصی مشاغل و کارکنان فکر کرده و دولتها برای محافظت از عموم مردم اقدام نمایند.

در حال حاضر پلیس ویدئوهای موجود در رسانه های اجتماعی را مورد نظارت قرار داده و این در حالی است که از طریق تلفن های خود، دوستان و خانواده را بدون اختیار برچسب گذاری کرده و به دیگران می شناسانیم.

مانند هر پیشرفت جدید تکنولوژیکی، این فناوری نیز دارای مزایا و معایبی است. از آنجا که دید کامپیوتری به طور فزاینده ای رواج یافته است، همه ما نیاز داریم از نوع داده هایی که از متن به تصویر تهیه می کنیم، آگاه باشیم. ما نمی توانیم به عقب بازگشته اما می توانیم از طریق لنزهای دوربین خود را بهتر بشناسیم و هنگامی که صحبت از کامپیوتر و قابلیت های آن می شود، از روی ظاهر، آن را مورد قضاوت قرار ندهیم.

 
منبع: harnham
نسخه چاپی