همه چیز راجع به سوزش ادرار در زنان

سوزش ادرار در زنان

یکی از مشکلات ادراری شایع در خانم ها سوزش ادراری است. سوزش ادرار به خودی خود بیماری خاصی تلقی نمی شود، بلکه فقط یک علامت است و می تواند ناشی از بیماریهای مختلف باشد. وجود سوزش ادرار همیشه دلیل بر وجود عفونت ادراری نیست.

یکی از علل نادر ولی خطرناک سوزش ادرار، نوعی از سرطان مثانه است که در آن معمولا به همراه سوزش ادرار، آزمایش، وجود خون در ادرار را نیز گزارش می کند و یا اینکه خود بیمار به چشم خود، ادرار خونی را مشاهده می کند.

سوزش ادرار در خانمها اغلب همراه با تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن می باشد. احساس فوریت در ادرار کردن بدین معنی است که فرد احساس می کند که مثانه وی پر شده و باید مثانه را خالی کند ولی مثل افراد طبیعی نمی تواند آنرا به تاخیر بیاندازد، بلکه باید فورا به دستشویی برود.
 
بیشتر پزشکان سوزش ادرار را معادل عفونت ادراری تلقی کرده و بدون بررسی شروع به درمان تجربی آن می کنند، در صورتیکه سوزش ادرار می تواند علل خیلی زیادی داشته باشد که یکی از آنها عفونت ادراری است. سوزش ادرار در خانمهای جوان بیشتر است.1
 

شایع‌ترین دلایل بروز سوزش ادرار در زنان

 
عفونت دستگاه ادراری
این اختلال شایع‌ترین دلیل سوزش ادرار در زنان است و زمانی به وجود می‌آید که یکی از اندام‌های دستگاه ادراری دچار عفونت شود. کلیه‌ها، میزنای، مثانه و مجرای ادراری شامل این اندام‌ها هستند. از بین این اندام‌ها مثانه و مجرای ادراری بیش از بقیه در معرض عفونت قرار می‌گیرند.

اگر زیاد دچار این عفونت می‌شوید سعی کنید از روش‌های پیشگیری مانند نوشیدن آب زیاد، تمیز کردن بدن خود بعد از اجابت مزاج و سعی در ادرار کردن بعد از داشتن رابطه‌ جنسی استفاده کنید. همچنین با نظر پزشک می‌توانید برای از بین رفتن درد و عفونت آنتی بیوتیک مصرف کنید.
 
عفونت قارچی در واژن
عفونت مخمر یا قارچی به دلیل رشد بیش از حد قارچ در واژن اتفاق می‌افتد و معمولا با ترشحات غلیظ همراه است. این عفونت در بین زنان شایع است به طوری که از هر 4 خانم، 3 نفرشان حداقل یک بار این اختلال را تجربه کرده اند.

از مهمترین علائم عفونت قارچی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

- احساس سوزش یا خارش واژن

- تورم یا قرمز شدن قسمت بیرونی دستگاه تناسلی

- احساس درد در واژن

- دانه زدن داخل یا اطراف واژن

- ادرار بیش از حد رقیق، یا از سوی دیگر ادراری که حالت مایع را تا حدودی از دست می‌دهد و بی‌بو است.

برای حل این مشکل باید از داروهای ضد قارچ استفاده کرد همچنین برای جلوگیری از این مشکل باید سعی کنید همیشه بهداشت و نظافت را رعایت کنید. حدالامکان از لباس زیر پنبه‌ای استفاده کنید و لباس‌های زیرخود را بعد از هربار تعریق فوری عوض کنید.
 
واژینوزباکتریال
این عفونت زمانی رخ میدهد که تعادل باکتری های خوب و بد در واژن به دلیل رابطه‌ی جنسی، استفاده از مواد شیمیایی و یا دلایل دیگر برهم میخورد. در این زمان علاوه بر سوزش ادرار، ادرار بویی شبیه به ماهی میگیرد.

علائم این بیماری شباهت‌های زیادی به عفونت قارچی دارد و برای همین حتما باید به متخصص زنان مراجعه کرد. به طور معمول برای حل این مشکل از آنتی بیوتیک‌ها استفاده میشود.
 
سوزش ادرار در زنان بخاطر بیماری‌های مقاربتی
سوزش ادرار یکی از علائم بیماری‌های مقاربت جنسی است. این بیماری‌ها می‌توانند از راه‌های مختلف منتقل شوند. به عنوان مثال، تبخال یکی از عفونت‌های ویروسی شایع است که باعث ایجاد زخم در دهان و اندام‌های تناسلی می‌شود.

علاوه بر این، عفونت‌های باکتریایی هم باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل کلامیدیا یا سوزاک می‌شوند. این دو نوع بیماری می‌توانند باعث بروز ترشحات زرد یا سبز رنگ نیز شوند.

تریکومونیاز شایع‌ترین بیماری مقاربتی است که البته قابل درمان هم می‌باشد و در کنار اختلال‌های یادشده، می‌تواند علت سوزش ادرار و نیز بوی بد ادرار باشد.
 
پارگی و خراش واژن به علت برقراری رابطه جنسی
اگر به خاطر رابطه جنسی، واژن دچار خراش یا پارگی بشود منجر به سوزش ادرار در زنان می‌شود. برای کاهش سوزش ادرار روی ناحیه‌ واژن آب گرم بریزید زیرا حرارت‌ ناشی از آن به گذرگاه‌های عصب تاثیر میگذارد و سوزش را تا حد زیادی آرام میکند. همچنین توصیه میشود قبل از رابطه جنسی، واژن خود را چرب کنید.
 
پاره شدن واژن به دلایل مختلف به جز رابطه‌ی جنسی
بسیاری از خانم‌ها بعد از زایمان، سوزش ادرار را تجربه میکنند. علت این اتفاق فشاری است که به ناحیه‌  واژن در زمان زایمان وارد میشود و می‌تواند باعث ایجاد پارگی در ناحیه واژن شود. برای کاهش سوزش ادرار، روی ناحیه‌ی واژن آب گرم بریزید.
 
استفاده‌ بیش از حد از محصولات بهداشتی زنانه‌ غیر ضروری
بعضی از خانم‌ها تصور میکنند ناحیه‌ی واژن خیلی آلوده است و از دئودورانت‌ها و عطر‌ها برای تمیز کردن واژن خود استفاده می‌کنند. استفاده مداوم و غیر ضروری از این محصولات می‌تواند باعث تحریک این ناحیه و در نتیجه احساس سوزش زمان ادرار کردن بشود.
 
واژینیت آتروفیک پس از یائسگی عللی برای سوزش ادرار در زنان
تغییرات هورمونی در زمان یائسگی می‌تواند منجر به ایجاد واژینیت آتروفیک شود. نازک و شل شدن پوست واژن می‌تواند باعث سوزش در زمان رابطه جنسی یا هنگام ادرار شود. در این صورت، استفاده از برخی مکمل‌های هورمونی، به بهبود حال و کم شدن علائم کمک میکند.2
 

چه زمانی به دلیل سوزش ادرار باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بعد از یک تست بدنی و شنیدن سابقه ی شما، پزشکتان احتمالا یک تست آزمایشگاهی از شما بخواهد تا بتواند دلیل سوزش ادرار شما را بهتر تشخیص دهد.

سپس می توانید درمان مورد نظر را شروع کنید.برای کمک به تشخیص علت، پزشک از شما خواهد پرسید که سوزش ادرارتان:

به مرور شروع شد و یا به طور ناگهانی؟

یک بار یا بیشتر اتفاق افتاده است؟

آیا فقط در زمان ادرار کردن احساس می شود؟

او ممکن است بخواهد بداند که سوزش ادرارتان با این علائم همراه است یا خیر:

تب

ترشحات غیر عادی

درد پهلو

او احتمالا از شما می پرسد که سوزش ادرار با این تغیبرات در جریان ادار همراه است یا خیر:

کم کم جاری شدن ادرار

مشکل در شروع ادرار

تکرر ادرار

و از شما این سوالات در مورد تغییر در ظاهر ادرار نیز در زمان سوزش ادرار پرسیده می شود. که این تغییرات در ادرار به شرح زیر هستند:

رنگ - مقدار - خون در ادرار - چرک در ادرار- کدری

پاسخ دادن به این سوال ها به پزشکتان کمک می کند که علت را پیدا کند به احتمال زیاد باید یک تست ادرار یا هر تست دیگری بدهید تا علت مشخص شود.3
 

مهم‌ترین راه‌‌های پیشگیری و درمان سوزش ادرار در زنان کدام‌اند؟

 
نوشیدن آب زیاد 
نوشیدن آب زیاد باعث می‌شود در صورتی که واژن شما محتوای غلیظ و پراز باکتری داشته باشد این باکتری ها رقیق  و با ادرار کردن دفع بشود.

اگر زمانی احساس کردید دچار سوزش ادرار شدید 1 قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در نیم لیوان آب حل کنید و بخورید.
 
خود را خشک کنید 
نگذارید لباس زیرتان زیادی مرطوب بماند زیرا محیط‌های مرطوب بهترین مکان برای رویش باکتری‌ها و مخمرهای واژن هستند. لباس‌های زیرتان را عوض کنید و همیشه لباس خشک بپوشید.
 
سوزش ادرار در زنان را تشدید نکنید
بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها مانند الکل، قهوه، چای، شکلات، نوشابه‌های گازدار، مرکبات، گوجه‌ فرنگی، غذاهای پرادویه، سرکه و مواد قندی مجرای ادراری را تحریک کرده و سوزش را بیشتر می‌کنند.  حتی قهوه‌ بدون کافئین هم تحریک‌کننده است.

حذف این مواد غذایی سوزش و ناراحتی‌های دیگر را تقریباً طی 10 روز از بین می‌برد. وقتی سوزش برطرف شد، هر بار یکی از آن‌ها را به رژیم غذایی اضافه کنید و ببینید آیا به آن حساسیت دارید یا نه.1

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.honarehzendegi.com
3.www.namnak.com
نسخه چاپی