نگاهی به هفته بیست و نهم بارداری

وضعیت مادر باردار در هفته 29 حاملگی

به خاطر بزرگتر شدن نوزاد فشار بیشتری روی مثانه ایجاد میشود ؛ به دلیل فشار ،شما دچار تکرر ادرار میشوید پس حتما آب کافی مصرف کنید؛ زیرا در موارد شدید، کم آبی بدن می تواند منجر به زایمان زودرس شود. شما همچنین ممکن است متوجه شوید که هنگام خنده، سرفه یا عطسه، بی اختیار ادرار می کنید. این به خاطر وزن کودک شما است که بر عضلات کف لگن شما فشار وارد میکند ،که جریان ادرار بدن شما را کنترل می کند.1
 

علائم رایج در هفته 29 بارداری

 
رگهای واریس
یکی دیگر از نشانه های بارداری ،رگ های واریسی تقریبا 40٪ از مادران باردار را تحت تاثیر قرار می دهد.بعضی از زنان آنها را دردناک می بینند، در حالی که دیگران احساس ناراحتی نمی کنند و اگر مادر شما آنها را داشته باشد احتمالا شما آنها را نیز خواهید داشت.برای کاهش دادن این رگ ها از جوراب های خاص استفاده کنید و دائما حرکت کنید تا گردش خون بیشتر شود.
 
سوزش سر دل
اگر این نشانه ناخوشایند شما را در شب بی خواب میکند، از مواد انرژی زا مانند قهوه و یا شکلات قبل از رفتن به خواب اجتناب کنید.
 
سینه های شیر ده
اگر هنوز نوزاد به دنیا نیامده باشد، اما از سینه های شما شیر سرریز شود . زمان شروع خرید برای پد پستان آغاز شده است.
 
و در آخر UTLs
در حال حاضر شما در سه ماهه سوم بارداری هستید،و به عفونت های دستگاه ادراری بیشتر حساس هستید.1
 

وضعیت جنین در هفته بیست و نهم بارداری

رشد او از این هفته به بعد کمتر از یک سانتی‌متر است، اما وزنش 200 گرم در هفته افزایش می‌یابد. سیستم تنفسی او همچنان در حال رشد است و مجاری هوایی او مثل درختی در حال گسترش در ریه‌هایش هستند.

سلول‌های عصبی مغزی او با سرعت عجیبی در حال ساخته شدن هستند. موهای لانگو را که به یاد می‌آورد در تمام سطح بدنش دیده می شود به تدریج این موها طی هفته های اخیر در رحم از روی بدنش ناپدید می‌شود. البته شاید بخشی از این موها را شما در زمان تولد ببینید که چندان تعجبی ندارد و این موها بعد از مدتی ناپدید می‌شود.  
 
قد: 43.5 سانتی متر

وزن: 1363 گرم.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ بیست و نهم

مراقبت پزشکی لازم در هفتۀ ۲۹، مراجعه به پزشک در وقت‌های تعیین‌شده برای بررسی وضعیت شماست. پره‌اکلامپسی یکی از عارضه‌هایی است که طی این زمان از بارداری، احتمال ابتلا به آن وجود دارد.

دو علت اصلی که باعث عارضۀ پره‌اکلامپسی ‌می‌شود شامل فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار است و با توجه به این که هیچ یک از این دو علامت، نشانۀ مشهودی ندارند، مراجعه به پزشک در تما‌می ‌جلسات معاینات روتین سه ماهۀ سوم بارداری اهمیت پیدا ‌می‌کند.3
 

تغذیه در هفته بیست و نهم بارداری

در طول سه ماهه سوم بارداری جهت کسب انرژی کافی برای زایمان، سعی کنید تا استراحت و خواب کافی داشته باشید. هم چنین به منظور بالا نگه داشتن ذخایر کلسیم بدن تان در حد کافی از شیر، ماست، پنیر و سایر فراورده های لبنی استفاده کنید.

فراورده های لبنی، منبع بسیار خوبی برای کلسیم و پروتئین می باشند؛ که هر دوی این مواد در طول دوران بارداری مورد نیاز هستند. مواد معدنی برای تمام فعالیت های بدن ضروری می باشند. کلسیم یکی از این مواد می باشد که در سلامت استخوان ها و دندان ها نقش موثری را ایفا می کند.

99 درصد کلسیم بدن در استخوان ها و دندان ها و یک درصد باقی مانده در پلاسمای خون و بافت های نرم یافت می شود. هم چنین کلسیم برای تشکیل دندان و استخوان های سالم جنین ضروری است. در دوره بارداری جذب کلسیم افزایش می یابد اما به طور معمول نیازی به کلسیم اضافی نیست. تراکم کلسیم در جنین رو به رشد، بیش از مادرش می باشد. این بدان معنی است که جنین توسط شما، ذخیره خوبی از کلسیم دریافت می کند.

نیاز به کلسیم در بانوان 16 تا 34 ساله 689 میلی گرم در روز است. که می تواند معادل 2 تا 3 وعده در روز مصرف فراورده های لبنی باشد. البته گاهی به 4 وعده در روز با توجه به نیاز مادر نیز می رسد. مقدار توصیه شده معادل مصرف 600 میلی گرم شیر می باشد. هر سهم معادل یک لیوان شیر یا ماست می باشد.4

از مقدار ویتامین سی دریافتی خود اطمینان حاصل کنید

ویتامین سی به بدن شما برای تولید بافت‌هایی که رگ های خونی را ترمیم و از آنها نگهداری می‌کند، کمک می‌کند و وجود آن هنگامی که بدن شما پس از زایمان روند ترمیم را آغاز می‌کند، لازم است.

ما در اینجا مواد غذایی سرشار از ویتامین را که 85 میلی گرم از ویتامین سی روزانه شما را تامین می‌کند، آورده‌ایم.

 1 فنجان توت فرنگی (100 میلی گرم)

1 عدد کیوی (70 میلی گرم)

1/2 فنجان بروکلی پخته شده (50 میلی گرم)

1/2 فنجان فلفل قرمز شیرین خام (90 میلی گرم)

1/2 فنجان طالبی (30 میلی گرم).2
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ بیست و نهم

طی این هفته و تا پایان بارداری، لازم است به علائمی مانند رنگ‌پریدگی، ورم یک‌‌طرفه و نامتقارن در دست یا پا و تنگی نفس توجه کنید و در صورت مشاهدۀ آنها به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی بیشتر مطمئن خواهد شد که این علائم نشانۀ ترومبوآمبولی نباشد.

همچنین باید بدانید که در این زمان از بارداری، حالت تهوع و استفراغ معمولاً دیگر به سراغ شما نمی‌آید، بنابراین اگر حالت تهوع یا استفراغ ‌داشتید، بهتر است برای بررسی بیشتر به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید. استفراع و حالت تهوع همراه با هر یک از علائم زیر نیازمند توجه پزشکی است:

سردرد شدید و مداوم

درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها یا شکم

ورم ناگهانی در صورت یا دست‌ها

اختلالات بینایی مثل تاری دید، جرقه زدن چشم، حساسیت به نور یا از دست دادن موقت بینایی

این علائم می‌تواند از نشانه‌های عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد. این عارضه در صورت تشخیص و درمان به موقع، خطری برای شما و جنین نخواهد داشت. پس لازم است در صورت مشاهدۀ هر یک از این علائم سریع‌تر به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.

علاوه بر آن، در این هفته‌ها لازم است به علائم زایمان زودرس نیز بیش از پیش توجه کنید. علائم زایمان زودرس شامل موارد زیر است که در صورت مشاهده باید به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید:

انقباضات رحمی

خونریزی از واژن یا لکه‌بینی

فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد

دردهای کرامپی شبیه قاعدگی

بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن

تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com
4.www.niniplus.com
نسخه چاپی