نگاهی به هفته سی و دوم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و دوم بارداری

شکم شما هر روز بزرگ و بزرگتر می شود. ولی شاید فراموش کرده باشید که نسبت به پیش از بارداری بسیار بزرگتر شده اید و دیگر مانند گذشته در فضاهای کوچک جا نمی شوید و یا بین میز و صندلی رستوران گیر می کنید!

اگر گاهی شکم تان با حرکت شما به این طرف و آن طرف می رود، اصلا جای نگرانی نیست، جنین شما درون استخر آمنیوتیک محافظت می شود، این مایع در برابر تکان ها و ضربات احتمالی همچون یک عایق عمل می کند.  

در هفته سی و دوم بارداری با رشد جنین و بزرگتر شدن شکم تان، انرژی و تمرکز شما کاهش می یابد. اما اگر شاغل هستید، این مسئله می تواند مشکل ساز باشد! پیش از هر کاری استراحت و زنگ تفریح منظم را فراموش نکنید، برای چند دقیقه پاها را بالا تر از بدن خود قرار داده، چشمان خود را ببندید و کمی استراحت کنید. به اندازه کافی مایعات بنوشید زیرا کم آبی بدن نیز می تواند کارایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مصرف میان وعده های غذایی سالم به میزان کم و در فواصل کوتاه تر، مانع بی انرژی شدن شما می شود. مصرف مواد غذایی سرشار از آهن مانند میوه های خشک اهمیت بسیاری دارند زیرا کمبود آهن براحتی می تواند موجب ایجاد خستگی شود.

همچنین بخشی از مشکل خواب شبانه شما به دلیل برآمدگی شکم تان است که مانع دراز کشیدن در حالت ثابت و راحت است، اما دلیل اصلی آن داشتن افکار پراکنده است. سعی کنید هر روز عصر با همسر خود به بیرون از منزل بروید و در آرامش با یکدیگر صحبت کنید. حتی 10 دقیقه تمرکز بروی خود، بدن، همسر و جنین تان بدون انجام هیچ گونه کاری، می تواند مفید، نیرو بخش باشد و موجب ارتقاء روحیه شما شود.

در موقعیتی قرار بگیرید که راحت باشید، تلاش کنید تا به درون بدن خود فکر کنید و ذهنیت خود را در مورد نگرانی های بیرونی تغییر دهید. در ابتدا سعی کنید بر روی کاهش سرعت تنفس خود تمرکز کنید و نفس عمیق بکشید. سپس تمام افکار خود را بروی یک موضوع یا مکان خاصی که در گذشته در آنجا شاد بودید، متمرکز کنید، بطور مثال به خاطره قدم زدن در ساحل فکر کنید. سپس سعی کنید عضلات خود از جمله دست ها و پاها را به ترتیب منقبض و بعد شل کنید یا یک توپ گرم را تجسم کنید که به آهستگی با عبور از روی تمامی اعضای بدن شما آنها را گرم و آرام می کند.1
 

وضعیت جنین در هفته سی و دوم بارداری

جنین بزرگتر شده به همین دلیل جایش تنگ‌تر از قبل است. اگر دقت کرده باشید دیگر مثل هفته های قبل نمی‌تواند لگد بزند. او این روزها حرکت جدیدی یاد گرفته است و بیشتر در شکم شما غلت می‌زند.

جنین شما نسبت به هفته گذشته کمی بلندتر شده است، اما آنچه شما از قدش می‌بینید بیشتر از 44 سانتی‌متر نیست. او خودش را به شیوه همه جنین‌ها جمع می‌کند. دست‌هایش با ناخن‌ و صورتش با موهای سیاهی که ممکن است روییده باشد زیباتر شده است. هنوز هم بیشتر روز را استراحت می‌کند تا وقتی وارد این دنیا شد انرژی زیادی داشته باشد.

قد: 43.3 سانتی متر

وزن: 1728 گرم.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و دوم

در هفته‌های ۳۱ تا ۳۴ بارداری، لازم است که حداقل یک جلسه ملاقات با پزشک داشته باشید. مراجعه به موقع برای انجام معاینات روتین بارداری، به حفظ سلامت بارداری شما کمک می‌کند. در جلسات معاینات بارداری در سه ماهۀ سوم، پزشک با بررسی وضعیت سلامت عمومی شما شامل وزن و فشار خون و همچنین معاینۀ کامل، از نبود علائم مشکلاتی مانند پره‌اکلامپسی و دیابت بارداری مطمئن می‌شود.

همچنین پزشک با بررسی و معاینۀ شکم شما، وضعیت رشد و قرارگیری جنین را مشخص می‌کند. در این معاینات اگر پزشک نیاز به بررسی‌های بیشتری داشته باشد، ممکن است برخی از آزمایش‌ها را برای شما درخواست کند.

همچنین در این جلسات، پزشک ممکن است با بررسی و معاینۀ دهانۀ رحم و میزان باز و نازک شدن آن و همچنین ترشحات، احتمال زایمان زودرس را بررسی کند. زایمان زودرس در این ‌هفته‌ها خطری برای شما و جنین ندارد، اما لازم است پزشک این علائم را بررسی کند تا در صورت نیاز اقدامات مراقبتی مورد نیاز را برای شما انجام بدهد.3
 

تغذیه در هفته سی و دوم بارداری

اگر از این هفته به بعد احساس کردید که نمی‌توانید غذای خود را تمام کنید، نگران نباشید، طبیعی است. رحم شما بزرگ شده و به معده‌تان فشار می‌آورد که می‌‌تواند غذا خوردن را برایتان دشوار کند. اگر نمی ‌توانید غذای زیادی در هر وعده بخورید، وعده‌‌های غذایی خود را به وعده های کوچکتر در طول روز تقسیم کنید.

فقط یادتان باشد مواد غذایی‌تان را از هر 5 گروه مواد غذایی انتخاب کنید: حبوبات، سبزیجات، میوه، لبنیات و پروتئین. سعی کنید میان وعده هاکه انتخاب می‌کنید، حداقل از دو گروه نام برده شده باشد.هر وعده را از گروه‌های مختلف انتخاب کنید تا مواد مغذی لازم برای بدنتان، فراهم شود.2
 

بایدها و نبایدهای هفته سی و دوم بارداری

شاید در هفته سی و دوم بارداری دوقلویی با دیدن برآمده شدن ناف خود متعجب شوید، این برآمدگی تحت فشار رشد سریع رحم تان بوجود آمده است. این فشار باعث می شود دکمه شکم تان بیرون بزند!

ناف برآمده برای بسیاری از مادران باردار ناخوشایند است، به همین دلیل ترجیح می دهند برای پوشاندن آن از دامن و شلوارهای فاق بلند و دارای کمر پهن استفاده کنند تا آنرا بپوشانند؛ اگر شما نیز نمی خواهید دکمه شکمتان دیده نشود می توانید از باند مخصوص این کار استفاده کنید.

برآمدگی ناف در این دوران امری طبیعی است و چند ماه پس از زایمان به حالت قبلی باز می گردد. در صورت نگرانی با پزشک خود مشورت کنید. 1
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و دوم

در این هفته نیز مانند هفته‌های قبل باید به علائم شروع زایمان که می‌تواند نشان‌دهندۀ زایمان زودرس باشد، توجه کنید. همچنین لازم است علائمی مانند سردرد، تورم ناگهانی دست و صورت، تاری دید یا تهوع و استفراغ را نیز جدی بگیرید و در صورت داشتن هر کدام از این علائم برای بررسی بیشتر و اطمینان پزشک از مبتلا نبودن شما به عارضۀ پره‌اکلامپسی، سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر آن، توجه به علائم زیر نیز در این دوران ضروری است:

سرگیجه

احساس خستگی و ضعف

تپش قلب

تنگی نفس

زردی یا رنگ‌پریدگی پوست، به خصوص زیر پلک‌ها، لب‌ها و نوک انگشتان

این علائم ممکن است نشانۀ کم‌خونی باشد و بهتر است در صورت مشاهدۀ آنها برای تشخیص دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.3

پینوشتها
1.www.niniplus.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com
نسخه چاپی