نگاهی به هفته سی و سوم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و سوم بارداری

حال بادکنکی را دارید که مدام باد می‌شود. دست‌ها و پاهایتان و حتی صورتتان به این افزایش حجم ادامه می‌دهد. شاید مجبور شوید که از مچ بند یا کمربندهای حاملگی استفاده کنید، اما این ورم ها احتمالا تا بعد از زایمان با شما همراه خواهد بود. رحم شما این هفته 500 برابر حالت طبیعی شده است. بدخوابی دوباره به سراغ شما آمده و تکرر ادرار و خواب‌های آشفته ممکن است شما را رها نکند. 1
 

تغییرات بدن زن بارداری در هفته 33 حاملگی

آماده شنیدن برخی از عوارض جانبی فوق العاده هیجان انگیز بارداری باشید.
 
رگهای واریس بر روی پاهای شما
برخی از زنان آنها را در دوره بارداری می گیرند - آنها واریس های غضروف نامیده می شوند. و اگر دچار درد هستید، برای رفع ناراحتی خود، از بسته های یخ استفاده کنید.تمرینات لگن همچنین می تواند به این شرایط کمک کند، زیرا آنها به خون کمک می کنند ،تا در این منطقه بهتر حرکت کنند و بافت های حمایت کننده اطراف رگ ها را تقویت کنند.هنگام دراز کشیدن سعی کنید یک بالش کوچک زیر کمر خود قرار دهید. خوشبختانه، این رگ های دردناک باید حدود یک ماه پس از تولد از بین بروند.
 
ترش کردن معده
بسیاری از زنان تحت تاثیر ان قرار می گیرند،احساس تیزی، و یا گرفتگی در پایین شکم ، یا در یک یا هر دو طرف.ممکن است آن را زمانی که ناگهان موقعیت خود را تغییر دهید احساس کنید، سریع بایستید یا حرکت ناگهانی مانند خنده، سرفه یا عطسه کنید. اگر درد مکرر یا همراه با علائم دیگر مانند تخلیه واژینال یا خونریزی باشد، با پزشک خود تماس بگیرید.
 
ناخن ناخوشایند
به دلیل هورمون های بارداری، ناخن ها شکننده میشوند. برای درمان آن مقدار زیادی آوکادو، آجیل و موز برای اطمینان از اینکه بیوتین به اندازه کافی در رژیم غذایی شما دریافت می شود، بخورید.2
 

وضعیت جنین در هفته سی و سوم بارداری

در هفته سی و سه بارداری فرزند شما روزانه حدود نیم لیتر از مایع آمنیوتیک را می بلعد، دفع می کند و دوباره قورت می دهد. این مایع علاوه بر تامین مواد مغذی بویژه پروتئین، به رشد مناسب معده و روده جنین نیز کمک می کند. حس چشایی فرزندتان در این مرحله از بارداری به حدی رشد کرده است که اگر غذای تندی خورده باشید او می تواند آن را در مایعی که می بلعد تشخیص دهد.

در هفته سی و سوم بارداری معده جنین هر 40 دقیقه یک بار پر می شود اما از هفته 35 بارداری با بزرگ شدن معده این میزان به هر 80 دقیقه یکبار کاهش می یابد. انقباض عضلات روده مایع آمنیوتیک به روده کوچک و سپس به روده بزرگ انتقال می دهد. این مایع از روده عبور کرده در آنجا توسط کلیه ها جذب شده و سپس به شکل ادرار دوباره وارد کیسه آب خواهد شد.

ریه های فرزندتان بزودی به مرحله ای می رسند که قادر خواهند بود پس از تولد بطور کامل عمل تنفس را انجام دهند. با این حال بیشتر نوزادانی که در سی و سه هفتگی متولد می شوند، برای عمل تنفس به کمک نیاز دارند. جنین درون رحم حرکات تنفسی را به طور منظم تمرین می کند.3
 

تغذیه در هفته سی و سوم بارداری

  اگر خوردن غذایی خاص یا مصرف آن در زمانی خاص موجب نفخ، سوزش سر دل یا دیگر علائم ناراحت کننده در شما شد، به طور موقت آن عادات غذایی را تغییر دهید. پس از تولد کودکتان، شما می‌توانید مواد غذایی مورد علاقه خود را به برنامه خود اضافه کنید. اگر به دنبال راهی می‌گردید که مقدار 2 فنجان سبزیجات‌ و 2 فنجان میوه پیشنهادی خود را در طول روز مصرف کنید، به این نکات توجه کنید:

-میوه‌های تازه را با ماست کم چرب یخ زده مصرف کنید.

-پرتقال را به سالاد خود اضافه کنید.

-نخودهای سبز یخ زده را به سوپ نودل مرغ اضافه کنید.

-در میلک شیک، میوه بریزید.1
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و سوم

در این مرحله از بارداری شما، جلسات معاینات روتین پزشکی بیشتر از قبل ‌می‌شود. در سه ماهۀ سوم، شما حداقل شش جلسه ملاقات با پزشک خواهید داشت، پس حتماً سوالات و نگرانی‌های خود را یادداشت کنید تا بتوانید طی این جلسات از پزشکتان بپرسید تا ذهن شما آرام باشد. توجه کنید اگر در طول بارداری، علائم غیرمعمول و هشداردهنده‌ای مشاهده کردید، نباید تا جلسۀ بعدی ملاقات با پزشک صبر کنید و بهتر است سریع‌تر به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید. می‌توانید با علائمی که نیاز به مراقبت فوری پزشکی در این هفته‌ها دارد آشنا شوید.

بهتر است در هفته‌های ۳۱ تا ۳۴ بارداری، یک جلسه ملاقات با پزشک خود داشته باشید. اگر هنوز این کار را انجام نداده‌اید، بهتر است در این هفته، وقتی را با پزشک خود تنظیم کنید. در این جلسه، پزشک مراقبت‌های معمول بارداری را انجام می‌دهد که یکی از آنها اندازه‌گیری وزن شماست.

در صورت اضافه کردن وزن زیادی در مدت کوتاه، پزشک با درخواست آزمایش‌های بیشتر، احتمال دیابت بارداری را بررسی می‌کند. همچنین پزشک در این جلسه، فشار خون شما را اندازه‌گیری می‌کند و در صورت بالا بودن آن برای بررسی‌های بیشتر ممکن است آزمایش ادرار به شما بدهد.4
 

باید ها و نباید های هفته سی و سوم بارداری

بسیاری از مادران باردار تا پیش از رسیدن نوزاد از مرخصی زایمان خود استفاده نمی کنند. اما بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که ادامه فعالیت شغلی برای شما و جنین ضرر نداشته باشد.

پیش از تصمیم گیری خوب فکر کنید، ماه های آخر بارداری می توانند بسیار خسته کننده باشند، اگر شغلتان نیاز به نیروی جسمانی و روانی بالایی دارد، بهتر است پیش از رسیدن نوزاد مرخصی را شروع کنید. همچنین باید از این زمان برای آماده کردن خود و خانه برای رسیدن نوزاد دلبندتان استفاده کنید.

طی این هفته ها وجود خارش در پوست شکم طبیعی است، زیرا با کشیده و نازک شدن پوست احتمال خشکی پوست نیز افزایش می یابد. برای نرم کردن پوستتان می توانید از لوسیون مرطوب کننده و یا روغن بادام شیرین استفاده کنید.

اما اگر در ناحیه شکم، کف دست و پاها دچار خارش بسیار شدید به پزشک مراجعه کنید. این خارش ممکن است نشانه نوعی بیماری پوستی بنام کلستاز بارداری باشد، این بیماری نادر در دوران بارداری مربوط به اختلال کبد بوده و موجب ورود اسیدهای صفراوی به جریان خون شده و در نتیجه آن پوست بدن بویژه در ناحیه دست و پا دچار خارش شدید می شود اما هیچ گونه جوش، بثورات و تغییرات پوستی بروز نمی کند. این بیماری می تواند باعث کمبود ویتامین K شود و از آنجایی که ویتامین K به انعقاد خون کمک می کند، کمبود آن می تواند منجر به خونریزی در بدن مادر و جنین شود.

این بیماری با داروهایی که از ورود اسیدهای صفراوی به خون جلوگیری می کنند و مکمل ویتامین K به راحتی درمان می شود. برخی مطالعات نشان می دهند که القای زایمان در حوالی هفته 37 از بروز چنین عوارضی جلوگیری می کند. این بیماری پس از زایمان و معمولاً بدون آسیب بلندمدت برای کبد بهبود می یابد.3
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و سوم

در صورت داشتن علائمی مانند انقباضات رحم که به طور منظم باشد و شدت آنها به مرور افزایش پیدا ‌کند، یا خروج مایع شفاف از واژن، احتمال زایمان زودرس وجود دارد و نیاز است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. سایر علائم زایمان زودرس که لازم است در صورت مشاهدۀ آنها به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید شامل موارد زیر است:

انقباضات رحمی

لکه‌بینی یا خونریزی واژینال

فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد

دردهای کرامپی شبیه قاعدگی

بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن

تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن

همین‌طور لازم است در این هفته مانند هفته‌های قبل، از علائمی مثل تورم ناگهانی دست‌ها یا صورت، تهوع، استفراغ و سردرد شدید به سادگی نگذرید. این علائم ممکن است نشانۀ عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد. برای تشخیص این مشکل باید سریع‌تر به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید.4

پینوشتها
1.www.beytoote.com
2.www.namnak.com
3.www.niniplus.com
4.www.madarsho.com
نسخه چاپی