نگاهی به هفته سی و چهارم بارداری

وضعیت مادر باردار در هفته 34 بارداری

در این مرحله قبل از زایمان، شما احتمالا احساس خستگی می کنید، زیرا بدن به سرعت در حال تغییر است، تکرر ادرار شبانه، و هر گونه نگرانی دیگر تا زمان تولد نشان مادر بودن است. سعی کنید انرژی خود را برای روز بزرگ صرفه جویی کنید ؛ در مورد بی خوابی نگران نباشید، زیرا نمی تواند به شما یا کودک شما آسیب برساند اگر نگرانی های قبل از تولد ،شما را بی خواب کرده با همسر یا دوست خود در مورد آن صحبت کنید.

از کافئین و شکلات قبل از خواب اجتناب کنید، سعی نکنید خیلی زود به تختواب بروید و قبل از خواب ورزش نکنید. همچنین لازم به ذکر است که گوشی های هوشمند و iPad را کنار بگذارید.
 

علائم رایج هفته 34 بارداری

 
تخلیه
با نزدیک شدن به تولد، ممکن است افزایش ترشح واژن را متوجه شوید. این به خاطر هورمون های بارداری است که جریان خون را به ناحیه لگن افزایش می دهد. تخلیه بی ضرر است، بهتر است از لباس نخی استفاده کنید و واژن را خشک و تمیز نگه دارید، تا دچار عفونت نشوید.
 
دانه های قرمز
اگر شما بر روی بدن خود، معمولا بر روی شکم، ران و باسن خود دانه های قرمز دیدید، این وضعیت مربوط به شرایط بارداری است و کاملا بی خطر است. 
 
تاری دید
هورمون های بارداری مسئول تاری دید هستند که بسیاری از زنان در دوران بارداری تجربه می کنند. کاهش تولید اشک می تواند چشم های شما را تحریک و خشک کند، در حالی که ممکن است بینایی شما از نظر ظاهری تیره تر شود. خوشبختانه، پس از تولد بینایی شما باید به حالت عادی برسد.1
 

وضعیت جنین در هفته سی و چهارم بارداری

در هفته سی و چهارم بارداری به دلیل رشد بیشتر سیستم شنوایی، فرزندتان دیگر نمی تواند درون رحم آرامش و سکوت قبلی اش را داشته باشد. ممکن است برخی صداهای زیر و آرام تر از رحم رد نشوند، اما رحم شما آنقدرها هم که فکر می کنید ساکت و آرام نیست. صدای قلب، تنفس و معدۀ شما دائما در پیش زمینه شنیده می شود. اگرچه رحم و مایع آمنیوتیک از رسیدن بسیاری از صداها به جنین جلوگیری می کنند اما صداهای افراد به راحتی وارد رحم می شود.

تا هفته 34 بارداری فرزند شما آموخته است که چگونه به صداهای تکراری عادت کند، اما اکنون او درحال به یاد سپردن صداهای آشناست. آشناترین صدا نیز صدای شماست. فرزندتان در اثر صداهای بلند و نا آشنا هراسان می شود و به سمت این صداها می چرخد، ضربان قلب او نیز در اثر آنها سریع تر می شود.

در این هفته نیز ممکن است جنین هنوز در حالت عرضی قرار داشته باشد، اما با پیشرفت بارداری احتمال قرار گرفتن جنین در این موقعیت کمتر می شود.

اگرچه تمام اجزای معده جنین در هفته 20 بارداری کامل شده اند، اما تا پیش از این مرحله همۀ آنزیم های لازم برای هضم فعال نمی شوند. اکنون سطح معده که مسئول جذب مواد غذایی است به حدی رشد کرده است که در صورت تولد، نوزاد بتواند به راحتی شیر بخورد. با این حال امکان دارد برخی از نوزادان در این مرحله نیاز به کمک داشته باشند، زیرا هنوز رفلکس های مکیدن در آنها به طور کامل تکامل نیافته است.2
 

تغذیه در هفته سی و چهارم بارداری

 نوشیدن مایعات را فراموش نکنید. آب یکی از مهم‌ترین موادی است که باید در دوران بارداری به طور مداوم مصرف کنید. این ماده نیمی از وزن بدن شما را تشکیل می‌دهد.

آب به هضم مواد غذایی، جذب دیگر مواد مغذی، حذف مواد زائد بدن، تنظیم دمای بدن و انجام میلیون‌‌ها فرایند متابولیک که برای زندگی ضروری است، کمک می‌کند.

شما روزانه حدود 2 تا 3 لیتر آب از دست می‌دهید، زمانی که به دستشویی می‌روید، عرق می‌کنید و حتی وقتی که نفس می‌کشید. بنابراین نوشیدن آب در این دوره یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید زیرا کم آبی بدن باعث انقباضاتی مانند انقباض برکستون هیکزمی شود.3
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و چهارم

اگر شما هنوز به اولین جلسه مراقبت پزشکی در سه ماهۀ سومتان نرفته‌اید؛ که بهتر است بین هفته‌های ۳۱ تا ۳۴ بارداری انجام شود، لازم است که این هفته حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. در این جلسه علاوه بر آنکه پزشک، وضعیت سلامت شما را بررسی می‌کند و از روند مناسب بارداری شما مطمئن می‌شود، شما نیز می‌توانید سؤالات خود را در مورد انتخاب روش‌های زایمان و راه‌های تسکین درد زایمان از او بپرسید.

همچنین اگر rh خون شما منفی و rh پدر کودک مثبت است، برای جلوگیری از عوارض مربوط به ناسازگاری خون مادر و جنین، احتمالاً در هفتۀ ۲۸ بارداری آمپول پادتن rh یا روگام را تزریق کرده‌اید. اگر این تزریق را انجام نداده باشید، پزشکتان در این هفته باید یک تزریق از آمپول روگام را برای شما تجویز کند تا زمان تولد نوزاد، از مشکلات مرتبط با این موضوع پیشگیری شود.4
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و چهارم

برخی زنان، زایمان زودتر از موعد دارند. اگر انقباضات رحم شما شروع شد، ابتدا باید ببینید هر انقباض چقدر طول می‌کشد و فاصلۀ این انقباضات چقدر است، زیرا پزشک شما به این اطلاعات نیاز دارد. درصورتی‌که مطمئن بودید که اینها انقباضات کاذب براکستون هیکس نیست و انقباضاتی منظم، ادامه‌دار و جدید رو به افزایش است، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

به‌طورکلی علائم زایمان زودرس که با وقوع آنها باید به بیمارستان بروید شامل موارد زیر است:

انقباضات رحمی

لکه‌بینی یا خونریزی واژینال

فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد

دردهای کرامپی شبیه قاعدگی

بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن

تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن

علاوه بر علائم زایمان زودرس، لازم است برای حفظ سلامتی خود و جنین، علائم بدن خود را تحت نظر بگیرید و درصورتی‌که هر یک از علائم زیر را داشتید، به پزشک مراجعه کنید:

سردرد شدید

تهوع و استفراغ

حساسیت به لمس

درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها و بالای شکم

تورم ناگهانی صورت و دست‌ها

تغییر در بینایی مثل نابینایی موقت

مشکلات دیداری مثل تاری دید و حساسیت به نور یا جرقه زدن چشم

اینها علائم پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی است که در صورت رسیدگی نکردن در زمان مناسب می‌تواند خطراتی برای سلامت شما و جنینتان داشته باشد.

همچنین علائمی مانند تب، لرز کردن یا سوزش هنگام ادرار کردن نیز می‌تواند نشان‌دهندۀ عفونت‌های مجاری ادرار باشد که بهتر است برای درمان آنها به پزشک مراجعه کنید.4

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.niniplus.com
3.www.beytoote.com
4.www.madarsho.com
نسخه چاپی