نگاهی به هفته سی و پنجم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و پنجم بارداری

زمانی که سایز بدن شما کم کم بر فعالیت های روزمره تان تاثیر می گذارد ناچارید تغییراتی در سبک زندگی بوجود آورید. برای تعدیل وزن سنگین شکم ممکن است خود را کمی به عقب خم کنید، به ویژه زمانی که در سرازیری راه می روید. همچنین ممکن است هنگام راه رفتن شکمتان باعث شود کمی به طرفین خم شوید. این حالت در چند هفته پیش رو، که سر جنین به لگن می رسد، تشدید خواهد شد.

طبیعی است که در این مرحله از بارداری حرکات شما از حالت عادی کندتر باشد. بیرون آمدن از تخت یا بلند شدن از روی صندلی تلاش بیشتری می طلبد و برداشتن اشیا از روی زمین از همیشه سخت تر خواهد بود. کارهایی مانند بستن بند کفش یا لاک زدن ناخن های پا غیرممکن بنظر می رسند.

برای انجام چنین کارهایی می توانید، برای مثال پایتان را بر روی چارپایه بگذارید و بند کفش تان را ببندید تا مجبور نباشید خیلی خم شوید. اگر نیاز به کمک دارید خجالت نکشید، اتکا به دیگران شاید سخت باشد ولی به یاد داشته باشید که این موضوع موقتی است.

در هفته 35 بارداری اگر دردی احساس کنید، احتمالاً بیش از پیش مورد توجه شما قرار خواهد گرفت.

در این مرحله از بارداری هربار که دردی شدید و ناگهانی احساس کنید تصور خواهید کرد که نشانه ای از شروع درد زایمان است. این نگرانی ها طبیعی است، اما به یاد داشته باشید علی رغم اینکه در هفته های پایانی بارداری هستید، بیشتر دردها نشانۀ شروع درد زایمان شما نیست، بلکه احتمالاً مربوط به یبوست یا کشیدگی رباط ها است.

ممکن است دچار انقباض های براکستون هیکس شوید؛ این انقباض های تمرینی هنگامی رخ می دهند که رحم بمنظور آمادگی خود برای زایمان منقبض می شود. در هفته های پایانی بارداری این انقباض ها باعث می شوند که خون بیشتری به سمت جفت هدایت شود. البته برخی مادران متوجه این انقباض ها نمی شوند، در حالی که برخی دیگر از وجود آنها بسیار آزرده خاطر می شوند. تغییر موقعیت، راه رفتن و یک حمام گرم می تواند به آرام شدن عضلات رحم کمک کند.

اگر مطمئن نیستید که منشا دردهای شما انقباض های براکستون هیکس هستند، با پزشک خود مشورت کنید.

هیچ گاه برای بهبود تناسب اندامتان دیر نیست و هر ورزشی که در این مرحله انجام دهید در هنگام زایمان به کمک شما خواهد آمد. درست است که در هفته های پایانی بارداری هستید اما باید به فعالیت خود ادامه دهید. با نرمش منظم و مداوم می توانید نتایج خوبی از جمله تناسب اندام بهتر، اعتماد به نفس بالاتر و انرژی بیشتر بدست آورید.

به فعالیت هایی که برایتان لذت بخش هستند بپردازید: در این مراحل پایانی، معمولاً شنا و پیاده روی طرفداران بیشتری دارد. در کنار بهبود تناسب اندام، هر دوی این ورزش ها برای شما آرامش بخش خواهند بود.

همواره به ندای بدن خود گوش دهید و اگر احساس می کنید بیش از حد به شما فشار وارد شده است ورزش کردن را متوقف کنید. در صورت ورزش کردن باید مقدار بیشتری غذا بخورید از میان وعده های پرانرژی استفاده کنید، توجه داشته باشید که سه ماهه سوم بارداری از نظر تغذیۀ جنین از اهمیت بسیاری برخوردار است.1
 

وضعیت جنین در هفته سی و پنجم بارداری

کودک شما در حال بزرگ شدن است! وزن جنین در هفته 35 بارداری بیشتر از 2383 گرم شده و طول بدن او هم کمی بیشتر از 46.2 سانتی‌متر است. تعیین وزن دقیق جنین در این شرایط بسیار دشوار است زیرا هم زمان با رشد جنین حجم مایع آمنیوتیک افزایش می یابد و جفت جنین هم بزرگتر میشود.

هرچند رحم شما جای گرم و نرمی است، اما چون فضای داخل رحم کمی کوچک است کودکتان نمی‌تواند در آن شیرجه بزند یا غلت بخورد! البته او همچنان به لگدزدن ادامه خواهد داد.

کلیه‌های جنین 35 هفته کاملا رشد کرده‌اند و کبد او نیز می‌تواند مقداری از ضایعات بدن را فرآوری و دفع کند. رشد فیزیکی کودک شما در هفته سی و پنجم بارداری تقریبا به پایان رسیده است و او در چند هفته آینده فقط وزن اضافه خواهد کرد. بنابراین تولد جنین در هفته 35 آسیب جدی به او وارد نخواهد کرد.

حتما متوجه شده اید که حرکتهای جنین در هفته سی و پنجم بارداری در این زمان نسبت به قبل از سازمان یافتگی بیشتری برخوردار و دوره های خواب و بیداری او منظمتر شده است. به خاطر داشته باشید که یک دوره حرکتهای جنین در هفته سی و پنج بارداری ممکن است تا 20 دقیقه به طول بینجامد.

روی کیسه های هوای ششهای جنین، به دلیل وجود مواد فعال سطح که یک ماده شیمیایی است و ششها را پس از تنفس منبسط میکند، خطوطی شکل میگیر و به جنین کمک میکند پس از تولد بتواند در دنیای خارج از رحم تنفس کند.

سر جنین در ابتدا بسیار نرم و انعطاف پذیر است و به تدریج با جذب کلسیم سفتتر میشود. مغز او هم هنوز به طور کامل به وسیله استخوان پوشیده و بسته نشده است و در واقع هنوز به طور کامل استخوانهای جمجمه به هم متصل نشده اند. بزرگترین آنها استخوان لوزی شکی است که در قسمت جلوی سر قرار دارد و ملاج پیشین نامیده میشود. ملاج دیگری نیز در قسمت پشت سر قرار دارد که کوچکتر است و چندان محسوس نیست.

قد: 46.2 سانتی متر

وزن: 2383 گرم.2
 

تغذیه در هفته سی و پنجم بارداری

در زمانی که ورزش می کنید و به ویژه باردار هم هستید نیاز بدن به مواد مغذی افزایش می یابد. اکنون زمان استفاده از تنقلات پرکالری که ارزش غذایی پایینی دارند نیست؛ پس باید مطمئن شوید که مواد مغذی مناسبی به بدن خود می رسانید.

پیش از شروع ورزش از تنقلاتی که کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین دارند استفاده کنید. همچنین اگر احساس گرسنگی کردید حتماً از تنقلات و میان وعده های سبک استفاده کنید.

در اینجا به چند نمونه از تنقلات سالم و مناسب برای هفته سی و پنجم بارداری اشاره می کنیم:

یک برش نان با دو قاشق چایخوری خامه

یک سیب یا موز و یک مشت بادام بو نداده

یک گلابی با دو برش پنیر چدار

پنیر لور یا پنیر خامه ای به همراه دو عدد کراکر یا نان تست سبوس دار

موز، میوه ای شگفت انگیز است زیرا انرژی را به آرامی در بدن آزاد می کند. می توانید پیش از ورزش موز بخورید.1
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و پنجم

در سه ماهۀ سوم بارداری، شما حداقل باید شش جلسه، مراقبت پزشکی بروید. جلسۀ دوم مراقبت‌های پزشکی سه ماهۀ سوم باید بین هفته‌های ۳۵ تا ۳۷ انجام شود. شما از این هفته تا هفتۀ ۳۷ فرصت دارید تا برای معاینات به پزشک یا ماما مراجعه کنید. رفتن به موقع به جلسات مراقبت‌های بارداری در سه ماهۀ سوم به پزشک کمک می‌کند که بتواند سلامت بارداری شما را تحت نظر داشته باشد و در صورت وجود هر مشکلی سریعاً ان را تحت کنترل بگیرد.

پزشک در تمام جلسات معاینۀ سه ماهۀ سوم، فشار خون شما را برای بررسی عارضۀ پره‌اکلامپسی اندازه‌گیری می‌کند و ممکن است برای بررسی‌های بیشتر، آزمایش ادرار برای شما درخواست کند.

همچنین در این جلسات، پزشک میزان رشد جنین و نحوۀ قرارگیری او را از طریق معاینۀ شکم بررسی می‌کند و با معاینات واژینال، میزان باز و نازک شدن دهانۀ رحم و نوع ترشحات آن را تحت نظر قرار می‌دهد تا در صورت مشاهدۀ هر نوع علائم زایمان زودرس، اقدامات پزشکی لازم را انجام بدهد.

ممکن است با توجه به نتایج معاینات و تشخیص پزشک، آزمایش‌های تکمیلی دیگری مانند آزمایش پروفایل بیوفیزیکال نیز برای شما انجام شود. تمام این آزمایش‌ها و اقدامات برای اطمینان پزشک از روند سالم بارداری شماست و جای هیچ نگرانی خاصی وجود ندارد.3
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و پنجم

حرکات و تکان‌های جنین ممکن است با نزدیک شدن به زمان زایمان کاهش یابد. مقداری از این کاهش طبیعی است، زیرا فضای رحم شما کاملاً پر شده است. با این حال، شما باید تکان خوردن جنین را حداقل ده بار طی دو ساعت احساس کنید. اگر به این شکل نبود، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. حال کودک احتمالاً خوب است، اما بد نیست که وضعیت او بررسی شود.

علاوه بر این، اگر تب، لرز و احساس درد یا سوزش هنگام ادرار را تجربه کردید، ممکن است ناشی از عفونت‌های مجاری ادرار باشد که باید به پزشک مراجعه کنید.

در این هفته نیز مانند سایر هفته‌های نیمۀ دوم بارداری، لازم است به علائمی مانند سردرد، تورم ناگهانی دست‌ها و صورت یا تاری دید توجه کنید و اگر هر کدام از این علائم را داشتید، برای بررسی احتمال عارضۀ پره‌اکلامپسی به پزشک مراجعه کنید.

همچنین در صورت داشتن علائم زایمان زودرس، بهتر است سریع‌تر به بیمارستان مراجعه کنید تا وضعیت آمادگی شما برای زایمان بررسی شود. زایمان زودرس در این هفته‌ها خطری برای شما و جنین ندارد، اما لازم است به علائم آن دقت کنید تا در موقع مناسب به بیمارستان بروید.

برخی از علائم زایمان زودرس شامل موارد زیر است:

انقباضات رحمی

لکه‌بینی یا خونریزی واژینال

فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد

دردهای کرامپی شبیه قاعدگی

بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن

تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن.3


لیست کارهای مهم در هفته 35 بارداری

 
به آرایشگاه بروید
از آرایشگر خود بخواهید که موهای شما را به یک شکل ساده و مرتب کوتاه کند به‌نحوی‌که لازم نباشد وقت زیادی برای نظافت و آراستن آن‌ها صرف کنید. از این به بعد ممکن است شما وقت کافی برای سشوار کشیدن و حالت دادن به موهایتان نداشته باشید. اگر موهایتان را رنگ هم می‌کنید بازهم به همین نکات توجه کنید. ممکن است تا مدتی نتوانید برای تجدید رنگ موهایتان به آرایشگاه بروید.
 
سراغ دندانپزشک بروید
دقت کنید که پوسیدگی دندان‌ها در این ماه شایع‌تر است، درنتیجه مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان خصوصا در این ماه الزامی است.2

پینوشتها
1.www.niniplus.com
2.www.ninisite.com
3.www.madarsho.com
نسخه چاپی