نگاهی به هفته سی و هفتم بارداری

وضعیت مادر در هفته 37 بارداری

در این هفته پزشک، شرایط شما را برای آمادگی زایمان چک می کند. به خصوص باز بودن دهانه رحم و لگن، دهانه رحم حدود 10 سانتی متر باید برای زمان تولد باز شود. همچنین موقعیت کودک، هر چه پایین تر قرار گرفته باشد، زمان تولد نزدیک تر است تمام این علائم در عرض یک روز تا یک ماه اتفاق می افتند اما جای نگرانی ندارد، و این شرایط طبیعی به بدن مادران بستگی دارد.

اگر زمان تولد نزدیک باشد ،شما دردی همچون درد قاعدگی حس خواهید کرد. و دچار ترشح میشوید که قهوه ای، صورتی، یا قرمز رنگ است.

اگر ترشح و یا خونریزی به شکل طبیعی نیست ،حتما با پزشک خود مشورت کنید.1
 

علائم رایج در هفته 37


افزایش وزن در هفته سی و هفتم بارداری
بسیاری از زنان در این مرحله هیچ وزنی اضافه نمیکنند،شاید در این دوره 1 پوند وزن اضافه کنند.
 
کودک در هفته 37 به اندازه کافی حرکت نمی کند
اگر کودک شما آرام تر از معمول است، نگران نباشید:تا زمانی که سر او در لگن شما قرار گرفته باشد،فضای کافی برای تکان خوردن ندارد ، تنها حرکات ممکن پیچ خوردن است که احساس خارش ایجاد میکند. اما هر روز باید حرکات او را حس کنید . اگر این احساس را نداشتید، با پزشک یا ماما صحبت کنید.
 
بی خوابی
ممکن است در شب سخت تر از همیشه بیدار شوید، اما در طول روز شرایط فرق می کند.
 
تغییر سینه
همانند شکم شما ، سینه نیز در حال تغییر کردن است و نوک پستان برای شیر دهی بزرگتر می شود.
 
وضعیت کیسه آب در هفته 37
این که کیسه آب قبل یا بعد از انقباض پاره می شود یا خیر، این بدان معنی است که کار قریب الوقوع است و قابل پیش بینی نمی باشد.1
 

وضعیت جنین در هفته سی و هفتم بارداری

دیگر چیزی به تولد نوزاد شما باقی نمانده است می‌توانید از این هفته منتظر رسیدن او باشید. اگر این هفته به دنیا بیاید به‌ عنوان یک نوزاد کامل رشد کرده شناخته می‌شود. باور کردنش سخت است اما جنین شما تا لحظه‌های آخر بارداری هم در حال رشد است. جنین در حال مکیدن انگشت و بلعیدن مایع آمنیون است. چشم‌هایش را باز و بسته می‌کند و گرفتن اشیا را هم تمرین می‌کند. با این حال مهم‌ترین تمرینی‌ که انجام می‌دهد، نفس کشیدن است.

قد: 49.5 سانتی متر

وزن: 2884 گرم.2
 

تغذیه در هفته سی و هفتم بارداری

هفته‌های آخر بارداری واقعا هیجان انگیز است، اما می‌تواند به بی‌خوابی شبانه منجر شود. برای جلوگیری از بی خوابی باید به مواد غذایی خود اهمیت بدهید. به این چند نکته‌ توجه کنید:

-شام زیاد شما را سنگین و خواب آلود می‌کند اما زمان خواب شما را به تعویق می‌اندازد و باعث اختلال در الگوی خواب می‌شود. به جای آن، سعی کنید بیشترین مقدار غذای خود را قبل از عصر و برای شام یک وعده غذای سبک انتخاب کنید.

-یک ساندویچ سبک و مقوی مانند کراکر به همراه پنیر کم چرب و میوه یا ماست کم چرب با نان تست و کره سیب بخورید. پس از خوردن این مواد، برای دراز کشیدن، حداقل یک ساعت صبر کنید. این مواد به سرعت هضم می‌شوند و شما می‌توانید پس از آن به راحتی استراحت کنید.2
 

بایدها و نبایدهای هفته سی و هفتم بارداری

بطور معمول توصیه می شود در طول بارداری تعداد وعده های غذایی نسبت به قبل بیشتر و در هر وعده میزان کمتری غذا مصرف شود، زیرا رحم فضای بیشتری اشغال کرده و اعضای داخلی شکم را تحت فشار قرار داده و فضای بسیار کمتری برای آنها باقی گذاشته است. همچنین معده نیز جای کمتری برای غذاهایی که می خورید دارد، بنابراین معمولاً قبل از آن که کاملاً سیر شوید احساس پُری می کنید. در این مواقع بهتر است از میان وعده استفاده کنید اما، سعی کنید آنها را از میان تنقلات سالم و غنی انتخاب کنید و سراغ کلوچه و شیرینی ها نروید!

رفتن به مرخصی زایمان نقطه عطف مهمی در دوران بارداری محسوب می شود. هنگامی که وظایف شغلی خود را برای مدتی رها می کنید، نقش جدید مادر بودن خود را بهتر نشان می دهد. مرخصی زایمان می تواند فرصتی برای کسب آرامش و استراحت بیشتر باشد، زیرا دیگر مجبور نیستید صبح ها با عجله بیدار شوید، مسافت بین خانه تا محل کار را طی کنید، در نتیجه کمتر از قبل خسته خواهید شد.

هرچند اکنون زمان استراحت کردن است اما خوب است برای گردش و تفریح در خارج از خانه نیز برنامه ریزی کنید تا به روزمرگی عادت نکنید. شاید نگران از دست دادن موقعیت خود در محل کار باشید، این نگرانی عادی است، مطمئن باشید که مرخصی شما به زودی به پایان خواهد رسید و مانند قبل به کار خود بازخواهید گشت. سعی کنید از زمان باقی مانده تا تولد فرزندتان لذت برده و بیشترین استفاده را از آن ببرید تا برای تولد نوزاد خود آماده باشید.4
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و هفتم

شما احتمالاً متوجه زمان‌های فعال و آرام گرفتن جنین بوده‌اید. چند دقیقه از روز خود را به شمردن دفعات ضربه‌های جنین اختصاص دهید و حرکات دیگر را نیز ثبت کنید. اگر پس از تحت نظر گرفتن منظم حرکات متوجه کاهش تکان‌های جنین شوید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. اگرچه تا زمان تقریبی زایمان شما فرصت باقی است، اما ممکن است کودک شما کمی زودتر از موعد به دنیا بیاید.

به همین دلیل، لازم است به علائم زایمان زودرس توجه کنید و در صورت داشتن هر یک از نشانه‌های زیر برای بررسی بیشتر به بیمارستان مراجعه کنید:

انقباضات رحمی

لکه‌بینی یا خونریزی واژینال

فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد

دردهای کرامپی شبیه قاعدگی

بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن

تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن

در این هفته نیز مانند سایر هفته‌های نیمۀ دوم بارداری لازم است به علائم هشداردهنده‌ای مانند تورم ناگهانی صورت و دست‌ها، سردرد شدید، تهوع، تاری دید و درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها توجه کنید و در صورت مشاهدۀ هر کدام از این علائم برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشانۀ عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد که در صورت نبود توجه و مراقبت پزشکی می‌تواند برای شما و جنین خطرناک باشد.3

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.madarsho.com
4.www.niniplus.com
نسخه چاپی