نگاهی به هفته سی و نهم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و نهم بارداری

طبیعی است که در هفته سی و نهم حاملگی در مورد زایمان خود کمی عصبی و نگران باشید، بویژه اگر این اولین بارداری شما باشد. سعی کنید احساسات خود را مخفی نکنید، نگرانی های تان را با همسر خود در میان بگذارید، زیرا او نیز ممکن است نیاز داشته باشد شما به او دلگرمی دهید. اگر در مورد موضوع خاصی نگرانید، با پزشک خود تماس بگیرید، او می داند چگونه باید با این نگرانی ها کنار آمد و می تواند ذهن شما را آرام کند.

اگر این اولین بارداری شماست، تشخیص علائم شروع زایمان دشوار خواهد بود. برخی از مادران در پایین کمر خود دردی را احساس می کنند که بتدریج شدت می یابد. یکی دیگر از علائم زمان شروع زایمان، خونریزی است یا زمانی که کیسه حاوی مایع آمنیوتیک پاره شود، ولی اگر پس از پاره شدن کیسه آب انقباض های دردناک شروع نشوند، باید بسرعت وضعیت خود را به پزشک اطلاع دهید.

اگر فکر می کنید زایمان شما شروع شده، آرامش خود را حفظ کرده و با پزشک تماس بگیرید و به صحبت های او خوب گوش کنید. علائم و بویژه انقباضات خود را برای او شرح دهید. اگر هر پنج دقیقه یک بار به مدت یک دقیقه دچار گرفتگی دردناک رحم می شوید و درد آنها به حدی است که نمی توانید کار دیگری انجام دهید، باید به بیمارستان مراجعه کنید. (باید زمان انقباضات را در نظر بگیرید)1
 

علائم رایج هفته 39 بارداری

 
پاره شدن کیسه آب
 یکی از بهترین سیگنال های که نشان از نزدیکی زایمان دارد ، پاره شدن کیسه آب است.
 
درد هموروئید
در حالیکه ممکن است این درد را زودتر از موعد احساس کنید، ممکن است در زمان بارداری، عصب ها کمتر دردناک باشند زیرا ممکن است اسهال داشته باشید و بنابراین فشار بر روی روده شما کم شود. اطمینان حاصل کنید که مواد مغذی خوبی را مصرف میکنید ؛ چرا که بسیاری از زنان پس از زایمان به درد هموروئید مبتلا می شوند.
 
سوزش سر دل
تقریبا نیمی از زنان باردار ،مبتلا به سوزش سر دل میشوند، و به دلیل هورمونهای بارداری است.سعی کنید مایعات را قبل یا بعد از غذا مصرف کنید، مصرف همگام موجب سوزش سر دل می شود. و سعی کنید در طول روز 6 وعده غذایی سبک به جای 3 وعده غذایی سنگین داشته باشید.3
 

وضعیت جنین در هفته سی و نهم بارداری 

او به ساختن یک لایه چربی به منظور کنترل دمای بدن پس از تولد ادامه خواهد داد؛ اما اکنون حدود 60 سانتی متر طول و 3150 گرم وزن دارد (پسرها معمولا کمی سنگین تر از دخترها هستند). اندامهای بدن جنین شما در هفته سی و نهم بارداری کاملا رشد کرده و در محل نهایی خود قرار گرفته اند و با شکل گرفتن یک لایه جدید از پوست زیر لایه خارجی فعلی به تدریج پوست جدید جایگزین پوست قدیمی می شود.

حالا در هفته سی و نه بارداری اجزای صورت جنین حسابی شکل گرفته است و بهتر از گذشته به نظر میرسد. همچنین چشمانش باز است و گوشهایش با فاصله از سرش قرار گرفته اند. ممکن است سرش پر از مو باشد اما اگر رنگ عجیب و غریبی داشت جا نخورید، بسیاری از زوجهای مو بور فرزندانی با موهای مشکی هستند و به عکس.

بدن جنین در هفته سی و نه بارداری به قدری کامل شده که میتواند از مغزش فرمان بگیرد و برخلاف هفته های اول حاملگی که سرش به اندازه بقیه بدنش بود، حالا حدود یک چهارم بدنش را تشکیل میدهد. یک واقعیت دیگر این است که حالا اندازه دور سر و دور شکم او با هم مساوی است. به همین دلیل است که پوشیدن و درآوردن لباس نوزاد از سر نوزاد دشوار است.

خوشبختانه مهم نیست ابعاد جنین چقدر باشد، زیرا سر او هنگام تولد و عبور از مجرای تولد شکل میگیرد. این امر ممکن است سرش را کمی به شکل مخروط درآورد و پس از به دنیا آمدن کمی خنده دار به نظر برسد. اما مشکلی نیست، زیرا حدود 24 ساعت پس از تولد سرش به حالت عادی برمی‌گردد.
 
قد: 50.7 سانتی متر

وزن: 3288 گرم.2
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و نهم

در این هفته نیز لازم است حداقل یک جلسه ملاقات با پزشک داشته باشید. در این جلسه، پزشک علاوه بر معاینۀ عمومی شما، وضعیت قرارگیری جنین را نیز بررسی می‌کند. همچنین ممکن است وضعیت دهانۀ رحم شما را معاینه کند تا میزان باز شدن و ترشحات را بررسی و آمادگی شما را برای زایمان بسنجد. اگر پزشک در جریان معاینات نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد، ممکن است در این هفته آزمایش پروفایل بیوفیزیکال را برای شما درخواست بدهد.

در این آزمایش، وضعیت جنین و حجم مایع آمنیوتیک بررسی خواهد شد. همچنین در مورد علائم زایمان با شما صحبت خواهد کرد و شما را راهنمایی می‌کند که چه زمانی برای زایمان به بیمارستان مراجعه کنید. اگر در مورد زایمان و علائم آن سوالی دارید، بهتر است آن را در جلسۀ ملاقات این هفته با پزشک خود در میان بگذارید.4
 

تغذیه در هفته سی و نهم بارداری

اگر قرار باشد طبیعی زایمان نکنید، در هفته 39 بارداری سزارین انتخاب خواهد شد. اکثر بیمارستان ها اجازه نمی دهند مادر در طول زایمان چیزی بخورد یا بیآشامد، زیرا در صورت نیاز به انجام بیهوشی عمومی خطر خفگی یا آسپیراسیون وجود دارد. از پزشک خود بپرسید که از چه زمانی نباید چیزی بخورید.

چند پیشنهاد: خوراکی های سبک مانند سوپ، بستنی یخی، سیب پخته و آسیاب شده یا تکه های یخ را انتخاب کنید، حتی اگر اجازه غذا خوردن نداشته باشید، خوردن تکه های یخ مانعی ندارد. همسر شما نیز برای حفظ انرژی خود نیاز به خواب کافی دراین روزها، تغذیه مناسبو حمایت عاطفی دارد.1
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و نهم

اگر فکر می‌کنید درد زایمان شما شروع شده است یا در صورت مشاهدۀ موارد زیر باید با پزشک خود تماس بگیرید:

افزایش درد یا شدت انقباضات

ترشح مایع، مخاط دهانۀ رحم یا خون از واژن

شش انقباض یا بیشتر طی یک ساعت با فاصلۀ کمتر از ۱۰ دقیقه

پزشک احتمالاً با انجام معاینه، شرایط شما را تحت نظر می‌گیرد و دهانۀ رحم را بررسی می‌کند تا متوجه باز و نازک شدن دهانۀ رحم بشود. پزشک همچنین دربارۀ تعداد انقباضات شما خواهد پرسید و در صورت لزوم، معاینات بیشتری انجام خواهد داد. همچنین طی این هفته ضروری است خودتان نیز به علائمی که می‌تواند سلامتی شما یا جنین را به خطر بیندازد، بیشتر دقت کنید.

یکی از علائمی که در این هفته‌ها باید تحت نظر بگیرید، میزان حرکات جنین است. درصورتی‌که احساس کردید حرکات جنین کم شده، لازم است برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم مهم دیگری که در این هفته باید به آن توجه کنید شامل موارد زیر است:

سردرد شدید

تهوع و استفراغ

تغییر در بینایی

حساسیت به لمس

مشکلات دیداری مثل تاری دید یا جرقه زدن چشم

درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها و بالای شکم

تورم ناگهانی صورت، دست و پاها

در صورت داشتن هر یک از این علائم که ممکن است نشانۀ پره‌اکلامپسی یا مسمومیت بارداری باشد، لازم است سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.4
 

لیست کارهای مهم در هفته 39 بارداری

مطمئن شوید خودرویتان برای رفتن به بیمارستان یا مرکز زایمان آماده است.

مسیرهای بدون ترافیک احتمالی به بیمارستان را از قبل بررسی کنید.

راحت باشید، بدنتان زمانهای اضافه هم کار میکند تا از انسان کامل درون شکمتان حمایت کند. هرجا میتوانید چرت بزنید و از بقیه بخواهید که در این امر به شما کمک کنند.

همچنان به پیاده روی ادامه دهید. زنان روستایی زایمانهای راحتتری دارند و این تنها به دلیل فعالیت بدنی و تحرک است.2

پینوشتها
1.www.niniplus.com
2.www.ninisite.com
3.www.namnak.com
4.www.madarsho.com
نسخه چاپی