نگاهی به هفته چهلم بارداری

وضعیت مادر در هفته چهلم بارداری

در هفته چهلم حاملگی انتظارها بالاتر می روند. انگار همه منتظرند شما زایمان کنید، به ویژه اگر این چهلمین هفته بارداری شما باشد. بدون شک با این موضوع کنار خواهید آمد و احتمالاً از این همه توجه لذت ببرید، اما اگر زایمان شما با تاخیر انجام شود امکان دارد از پاسخ دادن به تماس های تکراری عصبی شوید. سعی کنید صبور باشید و به خاطر داشته باشید که دیگران هم مانند شما هیجان دارند و از صبر کردن خسته شده اند.

این موضوع ممکن است پس از موعد زایمان هم ادامه پیدا کند، چراکه همه افراد این تاریخ را به ذهن می سپارند اما متاسفانه نوزادان به تاریخ تقویم اهمیتی نمی دهند و هر زمان که آماده باشند به دنیا می آیند. از نظر پزشکی تا هفته 42 نیز هنوز دیر نشده است. اگر از تماس های اطرافیان خسته شده اید، می توانید از نزدیکان خود بخواهید به آنها پاسخ داده و به دوستان و فامیل اطمینان دهند که به محض تولد نوزاد خودتان با آنها تماس خواهید گرفت.1
 

وضعیت جنین در هفته چهلم

نوزادتان به طور کامل رشد کرده و آماده بدنیا آمدن است و به اندازه هندوانه می باشد. او بین شش تا نه پوند وزن خواهد داشت و معمولاً بین 91-22 اینچ قد خواهد داشت، اگر چه زمانی که بالاخره به ملاقات او بروید بزرگ تر یا کوچک تر خواهد شد.

این پایان رسمی بارداری است، اما کودک شما ممکن است هنوز آن را تشخیص ندهد:در حدود 30 درصد از بارداری ها بیشتر از 40 هفته طول می کشند. یک لحظه صبر کنید، تقریباً وقتش رسیده که با او ملاقات کنید. 

در حالی که او هنوز درون شکم شما زندگی می کند، اما شما در حال تولید آنتی بادی هایی هستید که برای چند ماه اول عمرش بتواند با عفونت ها مبارزه کند. اگر شما تصمیم به تغذیه از سینه دارید، او هم آنتی بادی های بیشتری برای تقویت سیستم ایمنی بدنش خواهد داشت و در چند روز اول زندگی اش، شیری پر از آنتی بادی به او خواهید داد.2
 

تغذیه در هفته چهلم بارداری

در هفته چهل بارداری چی بخورم؟ چای برگ تمشک در اروپا به عنوان یک داروی گیاهی شناخته می شود. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن این چای در ماه های منتهی به زایمان (پس از هفته 30 بارداری)، با کمک به انقباض بهتر عضلات رحم، موجب کوتاه تر شدن مرحله دوم زایمان می شود.

گفته شده که نوشیدن این چای می تواند نیاز به سزارین اورژانسی را کاهش دهد. مردم بر این باورند که نوشیدن این چای می تواند به بازگشت رحم به اندازه عادی خود پس از زایمان و همچنین ترشح بیشتر شیر مادر نیز کمک کند.

مانند همیشه، پیش از استفاده از هرنوع چای و داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.1
 

شناخت علائم شروع زایمان طی هفتۀ چهلم

مادران باردار بهتر است در دوران بارداری از علائم شروع زایمان، شناخت کافی به دست بیاورند تا آمادگی لازم را برای برخی شرایط ناگهانی داشته باشند و در صورت مواجه شدن با آنها بتوانند با خونسردی وضعیت را کنترل کنند. این شرایط شامل موارد زیر است:
 
انقباضات زایمان
انقباضات رحم، اولین نشانۀ شروع زایمان است. درصورتی‌که انقباضات شما منظم و شدت آنها بیشتر شده باشد و بیشتر از ۳۰ ثانیه طول بکشد، می‌تواند نشان‌دهندۀ شروع فاز اول زایمان باشد.

با پیشروی زایمان، تعداد انقباض‌ها بیشتر، طولانی و قوی‌تر می‌شود. تا زمانی که هر انقباض ۳۰ تا ۹۰ ثانیه طول ‌کشید و فاصله بین هر انقباض به پنج دقیقه رسید، شما وارد فاز اول زایمان شده‌اید و بهتر است به بیمارستان مراجعه کنید. نیازی نیست نگران باشید، زیرا تا خارج شدن نوزاد هنوز چند ساعت فرصت دارید.
 
ترشحات نشانۀ زایمان
این مخاط درست قبل از شروع درد‌های زایمان یا ابتدای آن شروع به خارج شدن می‌کند و شما آن را به صورت ترشحات صورتی، چسبنده و ژله‌مانندی مشاهده خواهید کرد. رنگ صورتی این ترشح به دلیل خون‌آلود بودن آن است و طبیعی است که مایع مخاطی با خون آغشته شود. اگر خونریزی بیشتر باشد، می‌تواند نشان‌دهندۀ این باشد که مشکلی وجود دارد و باید بلافاصله با پزشک یا بیمارستان تماس گرفته شود.
 
پاره شدن کیسۀ آب
در طول این هفته، پس از پاره شدن کیسۀ آب باید با پزشک خود تماس بگیرید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که ممکن است انقباضات رحم در این زمان شروع نشود و درد زایمان حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد آغاز شود، اما به هر حال شما به زمان زایمان نزدیک خواهید بود.
 
درد لگنی و کمردرد
احساس درد در ناحیۀ پایین کمر، لگن و محدودۀ مقعد می‌تواند نشان‌دهندۀ نزدیک شدن به زمان زایمان باشد.3
 

تسریع طبیعی زایمان در هفته چهلم بارداری

 
از پله بالا رفتن
شما نمی خواهید خود را کاملاً خسته کنید، اما بالا رفتن از پله ها ممکن است بیشتر از پیاده روی طولانی و خسته کننده کمک کند - احتمالاً به این دلیل که گام های بزرگ تری برمی دارید و پاهایتان را بالاتر می برید و فشار بیشتری بر روی دهانه رحم خود می آورید. 
 
آناناس بخورید
گزارش هایی در مورد غذاهای تحریک کننده وجود دارد. غذاهایی که حاوی ریحان و پونه کوهی و زنجبیل هستند نیز به کار برده می شوند و آناناس نیز مفید است چون حاوی آنزیم بروماین است که می تواند به گردن رحم کمک کند. 
 
طب فشاری
این روش مشابه طب سوزنی است و از انگشتان در نقاط فشاری به جای سوزن استفاده می کند. سعی کنید فشار روی سقف دهان خود را اعمال کنید، و هم یک نقطه فشاری در حدود چهار انگشت در بالای مچ پا وجود دارد.4
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ چهلم

در این هفته علاوه بر این که باید به علائم شروع زایمان توجه کنید تا در صورت مشاهدۀ آنها به پزشک مراجعه کنید، برخی علائم دیگر نیز وجود دارد که نیاز به توجه و بررسی بیشتر توسط پزشک دارد. سایر علائمی که لازم است در این هفته به آنها دقت کنید شامل موارد زیر است:

سردرد شدید

تهوع و استفراغ

تغییر در بینایی

حساسیت به لمس

مشکلات دیداری مثل تاری دید یا جرقه زدن چشم

درد در ناحیۀ زیر دنده‌ها و بالای شکم

تورم ناگهانی صورت، دست و پاها

هر کدام از این علائم به تنهایی یا همراه با هم ممکن است نشان‌دهندۀ عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد. این عارضه نیازمند توجه ویژۀ پزشکی است و در صورت تشخیص به موقع با مراقبت پزشکی مناسب، خطری سلامت شما و جنین را تهدید نخواهد کرد.3

پینوشتها
1.www.niniplus.com
2.www.namnak.com
3.www.madarsho.com
4.www.beytoote.com
نسخه چاپی