نحوه برقراری ارتباط در نوزادان به چه صورت است؟
به نوزادان در بدو تولد توانایی و موهبت گریه ارزانی شده است و آنها برای مدت زمانی از این توانایی به عنوان یکی از روش های ارتباطی بهره می برند. گریه های نوزاد معمولاً نشان از وجود مشکل یا ناراحتی در او است، به عنوان مثال گرسنه است، خود را خیس کرده، از چیزی ترسیده، خسته شده است و یا نیاز به بغل و نوازش و غیره دارد.

بعضی اوقات آنچه کودک به آن نیاز دارد را می توان از نوع گریه او تشخیص داد، به عنوان مثال زمانی که گرسنه است آن را با گریه هایی احتمالاً کوتاه و یا کم شدت نشان می دهد، در حالی که به هنگام ناراحتی، صدایی منقطع و بریده بریده از خود تولید می کند. بدون اطلاع از این موضوع نیز شما خود احتمالاً قادر خواهید بود تشخیص دهید نوزادتان چه نیازهایی دارد و مطابق با آن نیاز واکنش مناسب را از خود نشان خواهید داد.

اما نوزادان در صورتی که بیش از حد تحت تأثیر اشکال و صداهای دنیای اطراف خود قرار گیرند همچنین ممکن است به گریه درآیند. همچنین این امکان وجود دارد که بدون هیچ دلیل خاصی گریه کنند. بنابراین در صورتی که کودکتان به گریه افتاده است و قادر به آرام ساختن فوری او نیستید، به خاطر داشته باشید که شاید محرکی او را آزار می دهد و گریه یکی از راه های دور کردن محرکی است که او را تحت تأثیر قرار داده است.

در حالی که گریه کردن اصلی ترین راه برقراری ارتباط برای نوزادان به حساب می آید، اما آنها از اشکال زیرکانه تر دیگری نیز جهت برقراری ارتباط استفاده می کنند. آموختن روش تشخیص آنها بسیار ارزشمند بوده و می تواند پیوند شما با نوزادتان را تقویت سازد.

یک نوزاد تازه متولد شده می تواند تفاوت بین صدای انسان و سایر صداها را تشخیص دهد. سعی کنید به نحوه پاسخگویی دلبندتان به صدای شما که با مراقبتهای غذایی، لمسی و گرمایی همراه است توجه کنید.

در صورتی که کودک تان در گهواره خود به گریه افتاده است، ببینید که به چه سرعت با شنیدن صدای شما آرام می شود. ببینید کودکتان وقتی شما با لحن گوشنواز با او صحبت می کنید، تا چه اندازه به شما توجه نشان می دهد. نوزاد شما ممکن است هنوز به هماهنگی میان بینایی و شنوایی نرسیده باشد، اما حتی با خیره شدن به دوردست، به صحبت شما توجه ویژه خواهد داشت. فرزندتان ممکن است به طور نامحسوس حالت چهره یا وضعیت قرار گیری بدن خود را با صدای شما هماهنگ سازد یا حتی در زمان صحبت کردن شما دست و پاهای خود را حرکت دهد.

گاهی اوقات در طول ماه نخست، ممکن است برای لحظاتی نخستین لبخند نوزاد تازه متولد شده تان را ببینید که البته یکی از مهارتهای جدید برای برقراری ارتباط نوزادتان خواهد بود.


منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)
نسخه چاپی