از چه زمانی می توانم شیر خود را بدوشم؟
بعضی از مادرانی که نوزادشان را از شیر خود تغذیه می کنند، بلافاصله پس از تولد نوزاد شروع به دوشیدن شیر خود کرده تا در صورت عدم تولید شیر کافی، مقداری شیر در دسترس داشته باشند. این امر همچنین می تواند مفید باشد در صورتی که مادری بخواهد تا زمان بازگشت از محل کار، شیر خود را در یخچال نگهداری کند.
 
اما بهتر است تا زمانی که استفاده از شیشه شیر برای نوزادتان فرا نرسیده است، صبر کنید. بعضی متخصصین عقیده دارند که دوشیدن شیر و دادن شیشه شیر زودتر از موعد مقرر به نوزاد یعنی پیش از آنکه او عادت به خوردن شیر از سینه مادر کند، ممکن است موجب بروز سردرگمی در نوزاد شود. همچنین ممکن است منجر به آن شود که نوزاد به این نتیجه برسد که به دلیل آنکه شیشه شیر راحت تر و سریعتر شیر را به او می رساند، گزینه بهتری نسبت به سینه مادر است و دیگر تمایلی به خوردن شیر از سینه مادر نشان ندهد. البته در حالی که بعضی نوزادان دچار این سردرگمی می شوند، بعضی دیگر هیچ مشکلی با این تعویض نداشته و به راحتی از هر دو روش استفاده می کنند.
 
اگر بعد از مرخصی زایمان مجبورید به سر کار بروید، سعی کنید چند هفته زودتر شروع به تمرین برای دوشیدن شیر کنید. در صورتی که تا زمان بازگشت به کار آن را به تعویق بیندازید، ممکن است از اینکه متوجه شوید بدن شما به دوشیدن شیر پاسخ نمی دهد دچار ناامیدی و استیصال شوید. در واقع پیش از آنکه قادر به تأمین میزان کافی شیر بدون کمک نوزاد باشید، نیاز به تمرین و صبر و حوصله بیشتری دارید. همچنین ممکن است به زمان نیاز باشد که نوزاد شما به استفاده از شیشه شیر عادت کند.
 
بسته به اینکه جریان شیر در بعضی مادران تا چه اندازه است، آنها ممکن  است یک شیشه شیر را در یک مرتبه شیردوشی پر کنند در حالی که بعضی دیگر لازم است دو تا سه مرتبه (و گاهی بیشتر) از شیر خود دوشیده تا شیشه شیر پر شود.
 
اگرچه دوشیدن شیر ممکن است در ابتدا سخت و ناامید کننده باشد، اما می تواند به شما کمک کند به استراحت بیشتری پرداخته و به شریک زندگی یا سایر اعضای خانواده اجازه دهید با کودک ارتباط عاطفی برقرار کرده و او را تغذیه نمایند. همچنین برای شما این امکان را فراهم می سازد تا به هنگام دور بودن از نوزاد یا بازگشتن از محل کار، بتوانید برای او شیر خود را تأمین کنید.

 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی