نوزادان تازه متولد شده چند مرتبه در روز بایستی تغذیه شوند؟
نوزاد شما در طی هفته های اول زندگی حدود 8 تا 12 مرتبه نیاز به تغذیه دارد. در ابتدا شاید لازم باشد مادران 10 تا 15 دقیقه برای هر سینه زمان صرف کنند، اما بعد از مدتی قادر خواهند بود زمان لازم برای این کار را بدست آورند.
 
تغذیه با شیر باید در صورت نیاز انجام شود (وقتی کودک شما گرسنه است)، که این زمان معمولاً هر 1 تا 3 ساعت خواهد بود. هرچه نوزاد بزرگتر شود، به دفعات کمتری برای دریافت شیر نیاز داشته و فاصله بین هر تغذیه نیز بیشتر خواهد شد. نوزادان تازه متولد شده که با شیر خشک تغذیه می شوند در هر 2 تا 4 ساعت به حدود 2 تا 3 اونس (59 تا 85 میلی لیتر) شیر نیاز خواهند داشت. نوزادان تازه متولد شده را نباید بیش از 4 تا 5 ساعت گرسنه نگاه داشت.
 
علائمی که نشان می دهند نوزاد گرسنه شده است موارد زیر را شامل می شود:
 
* حرکت سر خود از یک سو به سویی دیگر
 
* باز کردن دهان
 
* بیرون آوردن زبان
 
* قرار دادن دست و مشت در دهان
 
* جمع کردن لب ها به شکل مکیدن
 
* جستجوی سینه مادر با مالیدن صورت به آن
* برای بدست آوردن برنامه تغذیه نیاز به صبر برای گریه نوزاد نیست. شما و نوزادتان در نهایت به این زمان دست خواهید یافت. نوزادان می دانند (و به اطلاع والدینشان می رسانند) که چه زمان گرسنه هستند و چه زمان به قدر کافی تغذیه شده اند.
 
به دنبال علائمی باشید که نشان دهنده سیر شدن نوزادتان است (علائمی مانند آهسته شدن روند شیر خوردن، بیرون دادن شیشه شیر از دهان یا خارج ساختن سینه مادر از دهان، بستن دهان و روی برگرداندن از سینه مادر یا شیشه شیر) و زمانی که این نشانه ها را مشاهده کردید عمل تغذیه را متوقف سازید.
 
نوزاد هر اندازه بزرگتر شود، در هر مرتبه تغذیه مقدار بیشتری شیر مصرف کرده و می تواند فاصله بیشتری میان هر مرتبه تغذیه داشته باشد. ممکن است زمانهای دیگری باشد که نوزاد شما به نظر گرسنه تر از معمول برسد. هر زمان که نوزاد مطالبه کرد به او شیر بدهید. مادرانی که از شیر خود نوزاد را تغذیه می کنند لازم نیست نگران کافی بودن میزان شیر باشند، شیردهی تولید شیر را تحریک کرده و میزان شیر درون سینه های شما با نیاز نوزادتان هماهنگ می شود.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی