چگونه می توانم بر مشکلات شیردهی غلبه کنم؟
در حقیقت شیر مادر اولین انتخاب متخصصین اطفال برای نوزادان تازه متولد شده به شمار می رود. و در یک دنیای ایده آل  تغذیه از شیر مادر آسان و نیز برای تمام مادران مناسب است. اما واقعیت آن است که هر مادری که تازه فرزند به دنیا آورده است نمی تواند با شیر خود نوزادش را تغذیه کند. بنابراین نگران این موضوع نباشید، چرا که در نهایت تصمیمی را اتخاذ می کنید که به نفع خود و خانواده تان باشد.
 
بسیاری از مادران به دلیل ابتلاء به برخی بیماریها، مصرف دارو یا مسائل مربوط به کار، مسافرت و برنامه ریزی های کاری و غیر کاری نمی توانند نوزادشان را از شیر خود تغذیه کنند. در حالی که برای بعضی از مادران شیردهی از همان ابتدا کار آسانی است، برای بعضی دیگر حقیقتاً کار دشواری به حساب می آید. حتی با کمک یک مشاور شیردهی، ممکن است این گونه به نظر رسد که نوزاد تمایلی به این کار ندارد.
 
استرس تمایل به شیردهی اما مقابله با آن می تواند بسیار زیاد باشد، خصوصاً با تغییرات زیادی که در زندگی نوزاد ایجاد می شود. بعضی مادران دوشیدن شیر خود و استفاده از شیشه شیر برای شیردهی را مفید می دانند. اما در بعضی موارد، شیر خشک ممکن است انتخاب مناسبی باشد.
 
مطمئن باشید که شیر خشک می تواند جایگزینی مغذی برای نوزادان به حساب آید. و استفاده از شیشه شیر فوائد خاص خود را دارد به عنوان مثال به پدران، پدر بزرگها و مادر بزرگها و سایر مراقبان این امکان را می دهد تا آنها نیز به تغذیه نوزاد پرداخته و بدین ترتیب بتوانند با او پیوند عاطفی برقرار سازند. به دلیل آنکه شیر خشک آهسته تر از شیر مادر هضم می شود، نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند معمولاً تعداد دفعات تغذیه کمتری نسبت به شیر مادر  نیاز خواهند داشت.
 
حتی با وجود تمام مزایایی که شیر مادر دارد، اما اگر مجبور به استفاده از شیر خشک هستید، بدانید که تغذیه نوزاد با شیر خشک نیز کوتاهی در حق او به حساب نمی آید.

در صورتی که همچنان سؤال یا نگرانی در این خصوص دارید با پزشک خود صحبت کنید.

 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی