صبح خود را چگونه آغاز کنیم؟
شما می‌توانید آنجور که خودتان دوست دارید زندگی کنید نه بر اساس علاقه‌ی دیگران. خوشبختانه این آگاهی جمعی در حال افزایش است و نسل‌های جدید و قدیم با رسیدن به این آگاهی می‌توانند طراح سرنوشت خودشان باشند.

پیش نیاز رسیدن به این نقطه،  این است که درک کنید فقط  خودتان مسئول زندگی خودتان هستید. باید مسئولیت کامل زندگی تان را به عهده بگیرید. اگر این کار را نکنید، شخص دیگری مسئول زندگی شما خواهد شد.

یکی از قدم‌های خیلی کوچکی که می‌توانید آهسته و پیوسته بردارید، این است که روز خود را چگونه آغاز کنید.  به نظر خیلی ساده می‌آید ولی تاثیری که درکل زندگی شما می‌گذارد بسیار زیاد است.رعایت نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره می کنیم، سبب می شود تا شما روزتان را بهتر آغاز کنید.


سعی کنید به میزان کافی بخوابید

حقیقت این است که به همان اندازه‎ی آب و غذا،  خواب نیز برای بدن انسان لازم است. اما بسیاری از مردم با ندانستن اهمیت خوابِ کافی  برای بدن، خودشان را دچار کم خوابی کرده و در نتیجه گرفتار مشکلات زیادی می‌شوند.

طبق تحقیقات انجام شده در ایالات متحده آمریکا، در حدود ۴۰ میلیون آمریکایی، با بیماری‌های ناشی از کم خوابی دست و پنجه نرم می‌کنند. در حدود ۶۰ در صد از بزرگسالان و ۶۴ درصد از کودکان با یک یا چند مشکل ناشی از کم خوابی درگیر هستند. این مشکلات در کارآمد بودن آنها در طول روز اثرات منفی می‌گذارد.

اما از دیگر سو، خوابیدن به میزانی که برای بدن لازم است، باعث رخدادهای زیر می‌شود:

افزایش حافظه

طول عمر

کاهش التهابات بدن

افزایش خلاقیت

افرایش تمرکز

خواب کافی تاثیر ورزش کردن را زیاد می‌کند

کاهش استرس

کاهش وابستگی به محرک‌هایی مثل کافئین

کاهش میزان تصادفات

کاهش میزان افسردگی

اگر به دنبال موفق شدن و رسیدن به رویاهای خود هستید، ولی هنوز به خواب کافی برای بدنتان اهمیت نمی‌دهید بهتر است ادامه‌ی این مقاله را نخوانید،  چون خواندنش بیهوده خواهد بود.

البه قبول داریم که گاهی ممکن است بسته به برخی شرایطِ ناخواسته، دچار کم خوابی شوید و برای جبران آن، نیاز است از محرک‌هایی مثل کافئین استفاده کنید.  اما تاثیرگذاری این محرک‌ها موقت است و در دراز مدت بر روی سلامتی شما تاثیر منفی می‌گذارد. هدف ما این است که در طولانی مدت بتوانیم سلامتی پایدار داشته باشیم.2


بفرمایید صبحانه

تا یک صبحانه درست و درمان به بدن نزده اید از خانه بیرون نروید. صبحانه یعنی پر کردن باک انرژی و روشن کردن موتور بدن. ماشین هم بدون بنزین از جایش تکان نمی خورد، شما که جای خود دارید. باید مواد غذایی مفید و با کیفیت بخورید. برای صبحانه به پروتئین نیاز دارید تا روز بانشاطی پیش رو داشته باشید. نیمرو یا املت با قارچ میل کنید و کل روز با انرژی باشید.


یک ربع فقط برای خودِ خودتان اختصاص دهید

چشم هایتان را که باز می کنید باید صبحانه آماده کنید، جوراب هایتان را پیدا کنید، کوچولو را به مدرسه برسانید؛ البته قبلش باید نگاهی به تکالیفش بیندازید، غذای ظهر یا شب را آماده کنید، سر کار بروید، بین یک خروار پرونده دست و پا بزنید و ... با اینحال نگران نباشید! بین این همه کاری که سرتان ریخته به خودتان هم برسید. فقط یک ربع به خودِ خودتان اختصاص دهید فارغ از فکر بقیه! بنشینید، مجله ای در دست بگیرید، یک فنجان چای برای خودتان بریزید، موسیقی گوش کنید، به هر کسی که دوست دارید تلفن بزنیدو خلاصه یک ربع هر کاری که حالتان را بهتر می کند انجام دهید.


لبخند بزنید

یک لبخند ساده و یک دنیا انرژی مثبت! محض رضای خدا قیافه آدم های اخمو و خموده را در متر، اتوبوس و پشت چراغ قرمز به خود نگیرید! لبخند زیباترتان می کند. وقتی به روی دیگران لبخند می زنید انگار همه یخ ها آب می شوند و سرما به گرمایی حیات بخش تبدیل می شود. نگاه تان در نگاه یک غریبه هم که می افتد یک لبخند ساده و صمیمی تحویلش دهید. اگر بدانید همین کار ساده چقدر روی روحیه خود و اطرافیانتان تاثیر می گذارد، دریغ نمی کنید. امتحانش مجانی است. از همین امروز شروع کنید.


روز را با اینترنت و ایمیل چک کردن شروع نکنید

بعید به نظر می رسد آنقدر گرفتار باشید که هر ثانیه ایمیل های حیاتی دریافت کنید که لازم باشد همان اول صبح به محض باز کردن چشم هایتان به سراغ اینترنت بروید! این بدترین شیوه شروع روز است. امکان دارد یک ایمیل با یک پیام ساده آنقدر افکارتان را به هم بریزد که کل روزتان خراب شود.


یک دفترچه یادداشت بخرید

وقتی یک دفترچه یادداشت کوچک داشته باشید و تمام کارها، افکار، قرارها، برنامه ها و حتی فهرست خریدتان را در آن یادداشت کنید، دیگر کارهای مهم را فراموش نمی کنید و مستاصل نمی مانید برنامه تان را کجا یادداشت کرده اید. همه چیز دم دست تان است. همه جا می توانید این دفترچه را همراه داشته باشید. در این صورت امکان اینکه قرار ملاقات، برنامه یا کاری را فراموش کنید، کم شده و روزتان هم خراب نمی شود.می توانید در این دفترچه احساسات، افکار یا اهدافتان را هم بنویسید و هر از گاهی مرور کنید.1


روزانه ۳۰ گرم پروتئین مصرف نمایید

سعی کنید در صبحانه‌ی خود حداقل ۳۰ گرم پروتئین وجود داشته باشد. به طور عملی دیده شده افرادی که این میزان پروتین در صبحانه خود می‌خورند، چاق نمی‌شوند. غذاهای حاوی پروتئین،  دیرهضم بوده و درنتیجه معده‌ی شما  دیرتر خالی از مواد غذایی شده و دیرتر گرسنه می‌شود. همچنین پروتین باعث می‌شود میزان قند در خون،  ثابت بماند که همین مسئله خودش مانع ایجاد احساس گرسنگی در شخص می‌شود.

اگر صبح ها پروتیئن بخورید، میل شما به خوردن کربوهیدراتها،  کم می‌شود. که این نیز عاملی ست که فرد را از خطر چاق شدن نجات می‌دهد.

برای کسانی که تمایلی به مصرف انواع گوشت یا تخم مرغ ندارند، غذاهای گیاهی زیادی هست که از منابع خوب پروتئین می‌باشند مانند حبوبات، دانه های غلات، آجیل‌ها.


صبح ها دوش آب سرد بگیرید

آنتونی رابینز می‌گوید من صبح  که از خواب بیدار میشوم شیرجه میپرم در استخری که  آبِ خنک دارد. چرا او این‌کار را انجام می‌دهد؟

آبِ خنک، به طور چشمگیری باعث افزایش سلامتی جمسی و روانی می‌شود. وقتی شما به طور مرتب این کار را انجام دهید، تغییرات مثبت و طولانی مدتی در سیتسم ایمنی بدن، در غدد لنفاوی، سیستم گرش خودن، دستگاه گوارش،  ایجاد می‌شود.  سلامتی این اعضا، باعث بهبود کیفیت زندگی شما می‌شود. همچنین می‌تواند به کاهش وزش شما منجر شود چراکه سوخت و ساز بدن را زیاد می‌کند.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۷ میلادی انجام شد، نشان داد که گرفتن دوش آب سرد، می‌تواند بیش از آنچه که تا کنون تصورش می‌شد به رفع افسردگی کمک کند. یک دوش آب سرد، باعث ایجاد حس خوشحالی در فرد می‌شود. به خصوص اگر این کار موقع صبح انجام شود.

اگرچه ما کمی‌ از گرفتن دوش آب سرد می‌ترسیم. اما این،  یک ترس درونی وذهنی است. حدود ۲۰ ثانیه طول می‌کشد که بدنتان به این دمای تازه عادت کند. اگر این کار را به طور منظم انجام دهید خواهید دید که خیلی راحت می‌توانید انجامش دهید.


گوش دادن و خواندن مطالب با کیفیت در صبح

آدمهای معمولی به دنبال برنامه‌های سرگرم کننده‌ی کم ارزش و بی‌کیفیت هستند. اما افراد موفق به دنبال یادگیری و ارتقا دانش خود هستند. این افراد ماهانه یا هفتگی یک کتاب جدید می‌خوانند. اشتهای آنها برای یادگیری، سیری ناپذیر است.

شما می‌توانید از کتابهای صوتی در ماشین یا در هنگام سوار شدن در وسایل نقیله عمومی‌ استفاده نمایید. اگر هر روز صبح، فقط ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به مطالعه‌ی کتابهای ارزشمند بپردازید، بعد از مدتی شاهد تغییرات بزرگی در خود خواهید شد و شما را به سمت موفقیت بیشتر سوق می‌دهد.

بعد از گذشتن یک مدت، مشاهده  خواهید کرد که صدها کتاب را به همین سادگی خوانده‌اید و در مورد موضوعات بسیار زیادی آگاه‌تر شده اید.  آنگاه دنیا را به طرز دیگری خواهید دید و قادر خواهید موضوعات مختلف را بهم ارتباط دهید.2


گوش تان را ماساژ دهید

ماساژ دادن گوش باعث می شه کامل از خواب بیدار بشید. این کار رو می تونید صبح زود وقتی که هنوز توی رختخواب هستید انجام بدید. ماساژ دادن این قسمت باعث میشه احساس انرژی و سرزندگی داشته باشید.


یک لیوان آب گرم با لیمو بخورید

دلایل قانع کننده ای برای جایگزین کردن آب و لیمو با قهوه صبح ها وجود داره. این نوشیدنی عملکرد سیستم گوارشی بدن، کلیه ها و روده ها رو تقویت می کنه، سموم رو از بدن دفع میکنه و سیستم ایمنی بدن رو تقویت میکنه. این ها فوایدی هستن که به وضوح می تونید ببینید. نیاز نیست که حتما آب یک عدد لیموی کامل را بگیرید آب نصف لیمو هم کافی ست. این نوشیدنی رو بهتره ۲۰ الی ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه میل کنید.


زبان را بشوئید

همه می دونیم که دندان ها باید روزی ۲ مرتبه مسواک زده بشن. اما نباید فقط به دندون ها بسنده کنید. علاوه بر دندان باکتری های زیادی روی زبان انباشته میشن. این باکتری ها منجر به بوی بد دهان، فاسد شدن دندان ها و مشکلاتی برای لثه ها میشه. برای شستن زبان تنها چیزی که نیاز دارید یک عدد مسواک است. مراقب باشید که مسواک رو زیاد محکم روی زبان نکشید چون باعث میشه سطح زبان آسیب ببینه.


یک قاشق پر عسل بخورید

عسل شما رو پر از انرژی میکنه، حافظه و خلاقیت رو برانگیخته میکنه، سرفه رو درمان میکنه و نشانه های حساسیت و آلرژی رو کم میکنه. بنابراین شروع کردن صبح با یک قاشق عسل ایده خیلی خوبیه. عسل باید تازه و طبیعی باشه و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قبل از صبحانه میل بشه. اگر شیرینی عسل دلتون رو میزنه می تونید با آب مخلوط کنید و میل کنید.3


پی نوشت:
1.www.bartarinha.ir
2.www.redmag.ir
3.www.jadidtarin.com
نسخه چاپی