انرژي تجديدپذير چيست؟
انرژي تجديدپذير چيست؟
انرژي تجديدپذير چيست؟






تغيير آب و هوا و گرمايش جهاني و همچنين دلهره‌هايي كه در دل دولتمردان غربي از بالا رفتن قيمت نفت ايجاد شد، آنها را بر آن داشت تا به انرژي‌هاي جايگزين بيانديشند. انرژي‌هايي با نام انرژي‌هاي تجديدپذير.
انرژي‌هاي تجديدپذير از منابع طبيعي مانند نور خورشيد، باد و گرماي دروني زمين به دست مي‌آيند كه معمولا هم دوباره بازسازي مي‌شوند.
بيشترين ميزان انرژي‌هاي تجديدشونده با كمك روش‌هاي سنتي مثل سوزاندن چوب به دست مي‌آيد. نيروي هيدروژني دومين نوع انرژي‌هاي تجديدشونده است كه در جهان مصرف مي‌شود.
بعضي‌ها اين ايراد را به تكنولوژي توليد انرژي‌هاي تجديدشونده وارد مي‌دانند كه هنوز چندان قابل اعتماد نيست، با اين حال استفاده از اين نوع انرژي هر روز در جهان در حال گسترش است.
در سال 2006 ميلادي در حدود دو هزار مگاوات برق از طريق سلول‌هاي خورشيدي توليد شد و هم‌اكنون آلماني‌ها مصرف‌كنندگان پر و پا قرص سلول‌هاي خورشيدي هستند.
اصلي‌ترين منابع توليد انرژي‌هاي تجديدشونده به طور مستقيم يا غير مستقيم از خورشيد نيرو مي‌گيرند. اين گوي بزرگ آتشين آسمان ساليان سال است كه هيدورژن‌هايش را براي زندگي بشر مي‌سوزاند.
اگر تا امروز اين سوزاندن انرژي تنها به كار رشد گياهان و جانوران و انسان و ... مي آمد، چند سالي است كه به شكل‌هاي مستقيم‌تري به كار توليد انرژي مي‌آيد.
انرژي باد و آب ساده‌ترين نوع انرژي‌هاي تجديدشونده هستند كه ساليان درازي است بشر از آنها استفاده مي‌كند.

انرژي تجديدپذير چيست؟

انرژي باد

نيروي باد در همه جاي دنيا در دسترس است و هم‌اكنون در جهان با توجه به تكنولوژي‌هاي به كار رفته 74 هزار و 223 مگاوات برق از اين راه توليد مي‌شود.
كشورهاي اروپايي و آمريكايي در حال حاضر به صورت گسترده از اين انرژي استفاده مي‌كنند.
وزش باد مي‌تواند سبب شود توربين‌هاي بادي به حركت دربيايند. ميزان انرژي توليد شده در اين توربين‌ها به ميزان باد و نوع توربين بستگي دارد. اگر توربين‌ها در بلندي و دور از ساحل نصب شوند بهتر است.
حسن اين انرژي به اين است كه تجديدشونده است و هيچ گاز گلخانه‌اي مانند دي‌اكسيد كربن توليد نمي‌كند.

انرژي تجديدپذير چيست؟

نيروي آب

توربين‌هاي آبي كتاب علوم دوره راهنمايي همان‌هايي هستند كه در اين روش براي توليد انرژي به كار مي‌روند. اصولا ساختن سد براي به‌ خدمت گرفتن اين نوع از انرژي است.
دانشمندان امروزه از انرژي موج هم استفاده مي‌كنند.
منبع: www.hamshahrionline.ir


نسخه چاپی