راجع به ویژگی های شخصیت مهرطلب چه میدانید؟

شخصیت مهرطلب

احتمالا شما هم تا به حال با افرادی آشنا شده اید که برای بدست آوردن توجه و تایید دیگران مدام در حال سرویس دادن به آن ها هستند و برای جلب محبت دیگران حاضرند هر کاری بکنند. این افراد به علت فشار زیادی که از درون تحمل می کنند همواره در حال جنگ و ستیز با خود هستند. به نوعی خود آزاری دارند و از سوی دیگر به علت دادن سرویس های زیاد، دیگران را در تنگنا و شرمندگی قرار می دهند. به نوعی دیگران را برای جبران مجبور به توجه بیشتر به خود می کنند، که در واقع باعث آزار دیگران نیز می شوند.

فرد مهر طلب در ابتدا ظاهرا خیلی فرد مهربان، دوست داشتنی، از خودگذشته و سازگار به نظر می رسد. شاید هر کسی دوست داشته باشد با چنین فردی در ارتباط باشد، اما متاسفانه ارتباط با یک فرد مهر طلب معایب خاص خودش را دارد. به تعبیری ارتباط با یک فرد مهر طلب، گیر افتادن در یک باجگیری عاطفی است. حال آنکه فرد مهر طلب احساس می کند آدم صبور و مهربانی است که بخاطر دیگران فداکاری می کند و همین امر موجبات انتظارات غیر واقع بینانه شخصیت مهر طلب را فراهم می کند.1
 

نشانه‌های شخصیت مهر طلب

نشانه‌های افراد مهر طلب بسیار شبیه به نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته است. با این حال شدت نشانه‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوانیم جز یکی از اختلالات شخصیت طبقه بندی کنیم. برای اطلاع از نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته کلیک کنید. برخی از نشانه‌های شخصیت مهرطلب عبارتند از:

شخصیت مهر طلب به راحتی اظهار نظر نمی‌کند. همواره سعی می‌کند با نظر دیگران موافق باشد. زیرا نگران از دست دادن حمایت و تایید نشدن از سوی دیگران است.

همواره با ابهام و شک و تردید صحبت می‌کند و در صورت تایید نشدن از سوی دیگران به سرعت تغییر عقیده می‌دهد.

همیشه ناراضی و غمگین است و انتظار دارد دیگران او را درک کنند.

فردی وابسته است و به هیچ عنوان استقلال فکری ندارد.

مدام در حال معذرت خواهی است.

قادر به ابراز وجود نیست و از حق خود دفاع نمی‌کند.

نا امید و پرتوقع است و افکار منفی زیادی در ذهن خود دارد.

همیشه اطاعت می‌کند.

اهل تظاهر و تعارف است.2
 

ویژگی‌های شخصیت مهر طلب

مهرطلب‌ها تابع نظر و خواسته دیگران هستند تا مهر و توجه آن‌ها را دریافت کنند، ولی عطش زیاد آن‌ها برای تایید شدن و جلب محبت و رضایت دیگران به سادگی فرو نمی‌نشیند. خصوصیات زیر، از این نیاز مداوم در شخصیت فرد شکل می‌گیرد.

فرد مهر طلب فاقد مهارت نه گفتن است و توان مخالفت با دیگران را ندارد. سر به زیر و تسلیم است.

چه درخواست نامطلوب دیگران را بپذیرد چه آن را رد کند (که احتمالش بسیار کم است) احساس ناراحتی و نارضایتی خواهد کرد.

مدام پشت سر دیگران حرف می‌زند، اما هرگز رو در رو از کسی انتقاد نمی‌کند.

هنگام تصمیم گیری از دیگران سوال کرده و به آن شکلی عمل می‌کند که به او توصیه شود.

مهر طلب‌ها برای خودشان احترام قائل نیستند و از اینکه بخواهند حقشان را بگیرند احساس شرمندگی می‌کنند.

این افراد ظاهرا آرام، اما به شدت حساس هستند و همین باعث می‌شود به خاطر مسائل کوچک واکنش‌های عصبی تندی نشان دهند.

با اینکه شخصیت مهر طلب رفتاری مبتنی بر محبت به دیگران دارد، اما در درون فردی حسود و کینه‌ای است. البته نهایت تلاش خود را می‌کند تا کینه‌اش ظاهر نشود، مگر در بدگویی پشت سر دیگران.

آنان به شکلی افراطی به دیگران سرویس داده و محبت می‌کنند و البته منتظرند تا در مقابل، قدرشناسی و مهر زیادی دریافت نمایند.

آنان اغلب به میزان توجه و محبتی که از طرف دیگران انتظار داشتند دست نیافته و همین رفتار آن‌ها را با خود و دیگران آزاردهنده می‌کند.

افراد مهرطلب از اینکه عقیده خود را بیان کنند خودداری کرده حتی اگر به درستی نظر خود مطمئن باشند.

آنان خود را کوچک و حقیر شمرده و همواره به دنبال دلایلی هستند تا حقارت و ملالت خود را تایید کنند و از این رنج لذت می‌برند.

او خواسته‌های خود را به شکلی تنظیم می‌کند که با خواسته‌های دیگران در یک راستا قرار بگیرد.

فردی ناامید و غصه خور است.

شخصیت مهر طلب احتیاجات دیگران را برطرف می‌کند، چون فکر می‌کند برای همین متولد شده است و از این طریق مهربان به نظر می‌رسد.

همه چیز‌های خوب را برای دیگران طلب می‌کند و کمترین سهم را برای خودش قائل می‌شود.

شخصیت مهر طلب شخصیتی پرتوقع است که انتظارات زیادی از دیگران دارد.

او محتاج به دیگران است و در عین حال تلاش می‌کند دیگران را محتاج به خود نگه دارد.

رفتار و انتظاراتش باعث می‌شود با اکثر افراد دچار مشکل شده و در نهایت فردی تنها باشد.

این افراد برعکس آنچه در رفتار نشان می‌دهند خودخواه هستند و پذیرفتن اینکه دیگران آن‌ها را دوست ندارند برایشان بسیار سخت است.

مهر طلب‌ها لطف‌هایی که به دیگران می‌کنند را فراموش نکرده و اگر زمانی با آن‌ها برخوردی شود که نمی‌پسندند، همه محبت‌های خود را یادآوری کرده و منت می‌گذارند.

مهر طلب‌ها بعد از گذشت سال‌ها دچار حس سرزنش خود و اضطراب می‌شوند چراکه نتوانسته‌اند انسان‌های دیگر را راضی نگه داشته و دل آن‌ها را به دست بیاورند. آن‌ها به خاطر عدم اعتماد به نفس و حس نارضایتی که از خود، دنیا و خدا دارند و همچنین فروخوردن خشم و نادیده گرفتن ایده‌ها و عقاید خود در طول سالیان، ناشاد بوده و دچار افسردگی می‌شوند.3
 

علل مهر طلبی چیست؟

مهر طلبی ریشه در کودکی فرد دارد و زیر بنای آن، باورهایی است که پدر و مادر شخصیت مهر طلب به طور غیر عمدی و ناآگاهانه در او ایجاد کرده‌اند. در نتیجۀ تربیت نادرست پدر و مادر است که امروز فرزندشان برای نفس کشیدن هم نیازمند توجه و تایید دیگران است و از لذت بردن محروم است.
 
تربیت نادرست والدین
وقتی پدر و مادر به هر دلیلی و بخاطر هر کاری کودک را توبیخ می‌کنند و به ندرت رفتارهای مطلوب و مناسبش را مورد توجه قرار می‌دهند و یا معیار‌های سختگیرانه‌ای برای توجه کردن دارند، کودک همواره دچار استرس می‌شود. همچنین کودک به دلیل ارضا نشدن نیاز‌های عاطفی‌اش که به خوبی از سوی والدین برآورده نشده است دچار سرخوردگی عاطفی شده و به سوی مهرطلبی سوق پیدا می‌کند.
 
تأثیر برخوردهای اجتماعی
لازم به ذکر است که گاهی این جامعه است که افراد را به سوی مهر طلبی سوق می‌دهد. پس همیشه نباید والدین را مقصر دانست. به عنوان مثال نحوۀ برخورد اجتماعی با کودکان از عوامل مهمی است که در شکل گیری شخصیت افراد مهر طلب موثر است. از دیگر عوامل موثر در شخصیت مهر طلب می‌توان به عزت نفس شکسته، احساس گناه، شخصیت وابسته، ترس از دست دادن، ترس از تنها ماندن، ترس از بحث و درگیری و دوست نداشتن خود اشاره کرد.2
 

آیا مهرطلبی قابل درمان است؟

در واقع مهر مطلبی یکی از بیماری های روانی است که در دسته اختلالات نوروتیک قرار می گیرد و نیازمند درمان است. زیرا این افراد حاضر هستند از نظر عاطفی باج بدهند و دست به هر کاری بزنند تا رابطه های خود را حفظ کنند. حتی زمانی که از لحاظ روانی به شدت تحت فشارند، حاضر نیستند رابطه را رها کنند.

اگر مهر طلبی درمان نشود به مرور فرد دچار احساسات منفی و خشم فرو خورده نسبت به خود می شود و در نتیجه همین سرزنش ها و خشم و عصبانیت ها فرد را به سمت افسردگی می برود. و یا الگوهای رفتاری منفعل پرخاشگر را در فرد شکل می دهد.

شخصیت مهر طلب خود نیز برای تغییر می تواند گام بردارد. آن ها با اطلاع از روش های برقراری ارتباط سالم و تصمیم گیری درست در رابطه، به بالابردن کیفیت زندگی خود کمک می کنند.1

بیشتر بخوانید:
گدایی محبت

پینوشتها
1.www.raseshclinic.ir
2.www.honarehzendegi.com
3.www.yjc.ir
نسخه چاپی