راهکارهای مقابله با کمرویی و خجالت

کمرویی و خجالت چیست؟

کمرویی، حالتی ست که در آن فرد در حضور دیگران دستپاچه شده؛ به طوری که نمی‌تواند به خوبی صحبت کند یا دچار افت شدید عملکرد میشود و در بیان و ابراز خواسته های خود مشکل دارد. افراد کمرو در طیف‌های مختلفی قرار می‌گیرند گاه ممکن است کمرویی خفیف باشد و تاثیر زیادی در زندگی فرد نداشته باشد اما گاهی ممکن است شدید باشد و تمام ابعاد زندگی فرد و حتی سلامت روحی او را تحت تاثیر قرار دهد به طوری که او را به سمت افسردگی و اضطراب سوق دهد و در نهایت باعث ایجاد مشکلات جبران ناپذیر در زندگی او شود.1
 

ویژگی های افراد خجالتی

افراد خجالتی معمولاً یک سری ویژگی های مشترک با یکدیگر دارند که آن ها را از بقیه متفاوت می‌کنند. این افراد معمولاً:

معمولاً دچار کم حرفی هستند.

در جمع زیاد حضور پیدا نمی‌کنند و همیشه دور از اجتماع هستند. چون توانایی های خودشان را جدی نمی‌گیرند و فکر می‌کنند نسبت به دیگران درجه خیلی پایین تری دارند.

از دیگران انتقاد نمی‌کنند چون فکر می‌کنند نظرشان اشتباه است و یا فرد مقابل از دستشان ناراحت می‌شود. ( به قول خودمون روشون نمیشه!)

وقتی ازشان انتقاد می‌کنند خیلی سریع آن را (حتی اگر اشتباه باشد) می‌پذیرند و می‌گویند که اشتباه از من بوده!

تعریف هایی که ازشان می‌شود را قبول ندارند و فکر می‌کنند دیگران دارند در موردشان غلو می‌کنند!

احساس می‌کنند دیگران توجه زیادی بهشان نمی‌کنند و خیلی آن ها را جدی نمی‌گیرند. (البته نکته ای دقیقاً مخالف این نکته هست که بعضی افراد خجالتی و کمرو فکر می‌کنند زمین و زمان توجه شان به آنهاست و همیشه محتاط اند. در نتیجه از انجام کارهای بزرگ و حتی بعضاً معمولی خودداری می‌کنند که مبادا اشتباهی از آنها سر بزند. دیل کارنگی، نویسنده کتاب آیین دوست یابی می‌گوید: برای مردم، سردرد خودشان، از مرگ شما مهم تر است!).2
 

علل کمرویی چیست؟

کمرویی تحت تاثیر ابعاد فردی، اجتماعی و خانوادگی است و می‌تواند ساختار شخصیتی فرد را از سنین کودکی تا کهنسالی تحت تاثیر قرار دهد:
 
1- علل تربیتی
 مراقبت های شدید والدین از فرزند، ترس فرزند از تنبیه و سرزنش والدین، محرومیت فرزند از محبت والدین، عدم دریافت استقلال در نوجوانی از والدین، توقع والدین از فرزند برای اطاعت و تسلیمِ همیشگی.
 
2- علل روانی
 استرس محیطی و عدم احساس امنیت، تحقیر شدن‌های مداوم در برابر جمع، غم و اندوه شدید و همیشگی، عدم موفقیت در تحصیل
 
3- علل اجتماعی
فقدان مهارت‌های اجتماعی، مهاجرت، فقر، طلاق والدین
 
4- علل فیزیولوژیک
عوامل ژنتیکی، نقص عضو، عدم رضایت فرد از چهره یا اندام خود، اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی، اختلال در تکلم.1
 

راههای مبارزه با کمرویی

اگر کسى تصمیم جدى داشته باشد،مى‏تواند با این مشکل مقابله کند و خود را درمان نماید و از حصار کم‏رویى رها شود و از توانمندى‏هایى که دارد بهره ببرد. در فرهنگ ملى و دینى ما ایرانیان، مانند سایر ملل، آداب و رسومى وجود دارد که اگر خوب رعایت شوند، فرایند اجتماعى شدن به آسانى تحقق پیدا مى‏ کند.

ازجمله این آداب، سلام کردن و احوال پرسى از دوستان و خویشاوندان است ، طبق این مورد افراد کمرویی که شما می فرمایید می تونن به با توجه به نکات ذیل کمی از مشکلات ارتباطیشون رو کاهش بدن و اضطراب اجتماعی خودشون را پایین بیارن :
 
1- در دادن سلام پیش قدم باشند.

2- بعد از سلام با جملات مرسوم، احوال‏پرسى کنند و اجازه بدهند افراد دیگر اول از اونها جدا بشوند نه ایشان از اونها.

3-  که در کارهاى اجتماعى ، در محیط خانه و ... در فعالیتهای دسته جمعى شرکت نموده و نقش فعالى رابپذیرند.

4- هنگام صحبت با دیگران یا در مقابل جمع به اعضاى بدن خود (دست، پا، نحوه صحبت و...) هیچ توجهى نکنند و توجه خود را بر مطلبى که مى‏گویید متمرکز نمایند.

5- قبلاً مطلبى را که مى‏خواهند در مقابل جمع بازگو کنید چندین بار در مقابل آینه تکرار کرده ، فرض کنند در مقابل جمع هستند.

6- سعى کنند بر آنچه مى‏خواهید بگویند تسلط کافى داشته باشند.

7- اگر با شکست مواجه شدید، خود را نبازند و براى بار دیگر خود را آماده انجام آن کار نمایند.

8- قبل از این که در مقابل جمع قرار بگیرند به خود تلقین کنند که «مى‏توانم در مقابل جمع صحبت کنم».

9- زمانی که حالت اضطراب در ایشان ایجاد می شود سعى کنند همه ماهیچه‏هاى بدنشان را آرام و شل کنند.

10- براى شکستن جو حاکم بر جمع و آرامش در صحبت کردن سعى کنند داستان‏هاى کوچک، طنز، لطیفه ‏هاى شیرین و مناسب را که افراد خبره در جلسات سخنرانى بیان مى‏کنند، در دفترچه ‏اى یادداشت کنند و در شرایط مقتضى از آنها استفاده نمایند.3
 

چگونه پرو باشیم ؟

باور این که راه مقابله با خجالت، در پرو بودن است، در اشتباه هستید. به دلیل این که پروگری باعث آزردن دیگران می‌شود و بیشتر به جای این که شما را دوست داشتی تر بکند. دیگران از شما دور خواهند شد و شما تنهاتر از دورانی خواهید شد که در خجالت زده بودید.

این اتفاقات، آثار پروگری منفی را برای ما بازگو می‌کنند. اما اگر این پروگری در جهت مثبت خودش رشد پیدا کند، مسلماً کلی اتفاقات خوب برای شما رقم خواهد خورد. به عبارتی وقتی که پروی با ادبی باشید، حتماً می‌توانید به راحتی از حق خودتان دفاع کنید و در مجامع به بهترین شکل خودتان ظاهر شوید.

همه شما را دوست خواهند داشت. با این کار شما می‌توانید به راحتی از منطقه امن ذهنی خودتان خارج شود و به وارد دنیایی شوید که مملوء خوبی‌ها و خوشی‌هاست.

البته این خوبی‌ها و خوشی‌ها مانند گنج‌هایی هستند که باید پیدا شوند و راهی که برای رسیده به این گنچ‌ها می‌پیمایید درس‌هایی هستند که از خود اصل ماجرا بیشتر می‌ارزند.2

پینوشتها
1.www.honarehzendegi.com
2.www.mostafaee.com
3.www.beytoote.com
نسخه چاپی