خواص اعجاب آمیز و مهم زردچوبه
زردچوبه برای هزاران سال است که در هند به عنوان ادویه و داروی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانشمندان اخیرا بر روی این ماده که هندیان تا این اندازه به آن اعتقاد دارند پژوهش‌های زیادی انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیدند که زردچوبه واقعا دارای ترکیباتی با خواص درمانی قدرتمند است. این ترکیبات به نام کورکومینوید شناخته می‌شوند که مهمترین آن‌ها کورکومین است.

کورکومین یک ماده فعال اصلی در ترکیبات زردچوبه است؛ یک ضدالتهاب موثر با خواص آنتی‌اکسیدان قوی که ۳ درصد از وزن زردچوبه را تشکیل می‌دهد. دوز مصرف مناسب این ماده را ۱ گرم در روز توصیه کرده‌اند. رسیدن به این میزان مصرف از کورکومین فقط با استفاده از پودر زردچوبه به عنوان ادویه در طول یک روز بسیار سخت است. به همین دلیل برای بهره‌مد شدن از تمام خواص زردچوبه شما می‌توانید از کپسول زردچوبه استفاده کنید.

کورکومین به سختی در خون جذب می‌شود اما اگر شما همراه با زردچوبه، فلفل سیاه استفاده کنید به جذب آن کمک کرده‌اید. فلفل سیاه دارای ماده‌ای به نام پیپرین (Piperin) است که جذب کورکومین در بدن را افزایش می‌دهد. بهترین مدل‌های کپسول زردچوبه دارای پیپرین هستند که به تاثیرگذاری بیشترشان کمک می‌کند. کورکومین همچنین در چربی حل می‌شود، پس شاید ایده خوبی باشد که بیشتر همراه با غذاهای چرب مصرف شود.

در ادامه با این مطلب همراه باشید تا با برخی از خواص  زردچوبه بیشتر آشنا بشوید.


درمان التهاب مزمن

التهاب در بدن نقش بسیار مهمی دارد. التهاب کمک می‌کند بدن شما با مهاجمان خارجی مبارزه کند و در ترمیم آسیب‌ها هم نقش بازی می‌کند. بدون التهاب عوامل بیماری‌زا به راحتی می‌توانند بر بدن شما چیره شوند و شما را از پا دربیاورند. اما علی‌رغم این که التهاب حاد و کوتاه‌مدت مفید است، زمانی که التهاب مزمن شود، می‌تواند به مشکلی جدی تبدیل شود و به اشتباه به بافت‌های خود بدن حمله کند.

حال محققان بر این باورند که التهاب مزمن نقش بزرگی در بسیاری از بیماری‌های جدی ایفا می‌کند. این موضوع شامل بیماری‌هایی مثل سرطان، سندروم متابولیک، آلزایمر و بیماری‌های دیگر می‌شود. بنابراین هر چیزی که بتواند با التهاب مزمن مبارزه کند، در پیشگیری و حتی درمان این بیماری‌ها مفید خواهد بود. بدون وارد شدن به بحث التهاب در بدن (چرا که مبحث بسیار پیچیده‌ای است)، خیلی ساده می‌گوییم که کورکومین به عنوان یک ماده فعال، کلید درمان التهاب مزمن است و با التهاب در سطح مولکولی مبارزه می‌کند.


افزایش ظرفیت آنتی‌اکسیدان بدن

تصور می‌شود آسیب اکسیداتیو که ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن است، یکی از مهم‌ترین دلایل پیری و بسیاری از بیماری‌ها باشد. دلیل اصلی این که بدن ما به آنتی‌اکسیدان‌ها احتیاج دارد این است که آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. در نتیجه آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار مفیدند. کورکومین موجود در زردچوبه یک آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند. کورکومین همچنین باعث فعال شدن آنتی‌اکسیدان‌های خود بدن می‌شود؛ یعنی لشکری از آنتی‌اکسیدان‌ها را در برابر رادیکال‌های آزاد قرار می‌دهد. در نتیجه دیگر شانسی برای رادیکال‌های آزاد باقی نمی‌ماند، چون زردچوبه مستقیما جلوی آ‌ن‌ها را می‌گیرد و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بدن را هم تحریک می‌کند تا در برابر آن‌ها از بدن دفاع کنند.


کاهش خطر بیماری‌های ذهنی و بهبود عملکرد مغز

در گذشته تصور بر این بود که نورون‌ها یا همان سلول‌های عصبی پس از عبور از دوران کودکی دیگر توانایی تقسیم و تکثیر شدن را ندارند. ولی حال ثابت شده است که این تصور درست نیست. نورون‌ها نه تنها توانایی تشکیل اتصالات جدید را دارند، بلکه حتی در بخش‌های خاصی از مغز می‌توانند تکثیر شوند.
یکی از محرک‌های اصلی این پروسه، فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز (Brain-Derived Neurotrophic Factor) است. این فاکتور درواقع نوعی هورمون رشد است که باعث رشد و گسترش شبکه عصبی در مغز می‌شود. بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات مغزی مثل آلزایمر و افسردگی، با کاهش میزان این هورمون ارتباط دارند.

خاصیت زردچوبه این است که می‌تواند میزان این فاکتورهای نوروتروفیک مغز را افزایش دهد. این خاصیت زردچوبه می‌تواند در به تعویق انداختن بسیاری از بیماری‌های مغزی مرتبط با افزایش سن موثر باشد. کورکومین زردچوبه همچنین می‌تواند باعث بهبود حافظه شود و شما را باهوش‌تر کند! هرچند در این زمینه نیاز به تحقیقات کنترل‌شده‌ی بیشتری وجود دارد.1


پیشگیری از سرطان و احتمالا درمان آن

با اینکه انواع مختلفی از سرطان وجود دارد، ولی میان آنها تشابهاتی وجود دارد. مصرف زردچوبه می‌تواند بر روی برخی از سرطان‌ها تأثیر بگذارد. محققان معتقدند کورکومین در درمان سرطان مؤثر است. کورکومین می‌تواند در مقیاس سلولی بر رشد و گسترش سرطان تأثیر بگذارد. مطالعات نشان می‌دهند که کورکومین می‌تواند در کاهش رگ‌زایی (فرایندی که مبنای تغییر شکل تومورها از حالت خفته به بدخیم است)، متاستاز (گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر) و نابودی سلول‌های سرطانی مؤثر باشد.

مطالعات آزمایشگاهی صورت‌گرفته بر روی حیوانات نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کاهش بدهد و مانع از رشد تومورها شود.
با اینکه مصرف مقدار زیاد کورکومین (به همراه ماده‌ای برای افزایش جذب مانند فلفل سیاه) برای درمان سرطان انسان‌ها به‌درستی مورد آزمایش قرار نگرفته است، ولی برخی شواهد نشان می‌دهند که مصرف کورکومین می‌تواند از بروز برخی سرطان‌ها به‌خصوص سرطان‌های دستگاه گوارشی (مانند سرطان روده‌ بزرگ) در مراحل اولیه پیشگیری کند. نتیجه‌ی مطالعه‌ای در این زمینه، نشان از تأثیر کورکومین در کاهش ضایعات روده‌ی بزرگ دارد.

شاید روزی از کورکومین به‌طور گسترده‌ای برای درمان سرطان استفاده شود. در حال حاضر نمی‌توان در این زمینه با قاطعیت اظهارنظر کرد ولی نتایج مطالعات بسیار دلگرم‌کننده است.


پیشگیری از آلزایمر و درمان آن

بیماری‌های نورودژنراتیو به بیماری‌هایی گفته می‌شود که به‌صورت پیش‌رونده موجب اختلال در عملکرد سلول‌های عصبی می‌شوند و با افزایش سن، بیشتر شیوع می‌یابند. آلزایمر عامل اصلی بروز زوال عقل و شایع‌ترین بیماری نورودژنراتیو است. متأسفانه بیماری آلزایمر هنوز درمان قطعی ندارد بنابراین پیشگیری از آن اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. کورکومین توانایی عبور از سد خونی مغزی را داراست و می‌تواند تأثیرات مثبتی در مغز بر جای بگذارد.

التهابات و آسیب‌های اکسیداتیو نیز در بروز بیماری آلزایمر مؤثرند. همان‌طور که اشاره کردیم، کورکومین بر هردوی این عوامل تأثیر می‌گذارد و درنتیجه از بروز آلزایمر جلوگیری می‌کند.

تشکیل نوعی پروتئین پیچیده به نام پلاک‌های آمیلوئیدی نقش مهمی در بروز آلزایمر دارد. براساس تحقیقات انجام‌گرفته، کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند این پلاک‌ها را از بین ببرد. با این وجود،‌ تأثیرات کورکومین بر آلزایمر نیازمند مطالعات بیشتری است.2


درمان پوکی استخوان و آرتروز

این ادویه پرخاصیت یک ماده ضدالتهاب قوی است که برای التهاب مفاصل بسیار مفید است؛ به همین خاطر می تواند در درمان پوکی استخوان و آرتروز نیز موثر باشد.


درمان افسردگی

از اعجاب انگیز ترین خواص زردچوبه می توان به درمان افسردگی اشاره کرد. طبق مطالعات انجام یافته این ماده طبیعی در ترشح سروتونین و دوپامین مغز تاثیری مثبت دارد.


درمان کبد چرب

از خاصیت های فوق العاده زردچوبه می توان به سم زدایی کبد از فلزات سنگین و داروها اشاره داشت که در درمان کبد چرب هم بی اثر نیست.


کاهش وزن و لاغری

با مصرف چنین ادویه ای به کاهش وزن و لاغری دست خواهید یافت؛ این ادویه با افزایش سرعت متابولیسم بدن موجب سم زدایی و چربی سوزی کبد می شود.3


تاخیر در پیری و جوان ماندن

زردچوبه حاوی رنگدانه های کورکومینویید هستند که به ژن هایی تبدیل می شوند که سنتز آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهند. این کار از سلول های مغز و پوست از آسیب رادیکال آزاد محافظت می کند، غلظت را بهبود می بخشد و حتی تشکیل خطوط و چین و چروک ظریف را کاهش می دهد.


 بهبود ایمنی بدن

خاصیت ضد التهابی زرد چوبه می تواند به افزایش ایمنی تا حد زیادی کمک کند. مشخص شد که کورکومین برخی از سلول های ایمنی خاص را متوقف می کند که وقتی بیش از حد کار می کنند، می تواند منجر به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و چاقی شود.


 ضد عفونی کننده طبیعی

زردچوبه خواص آنتی باکتریایی عالی را در برابر انواع مختلف باکتری ها نشان می دهد که برخی از آن ها شامل ای.کولای، استافیلوکوکوس اورئوس و تیفی سالمونلا) و ویژگی های ضد عفونی کنندگی آن می شود.


 بهبود سوختگی و التیام زخم

خواص ضد التهاب و ضد عفونی کننده زرد چوبه به تسکین سوختگی کمک می کند. همچنین، برای سوختگی (حداقل، بیشتر آن ها) وقتی از زرد چوبه استفاده می کنید بدتر نخواهد شد. همچنین می توانید زرد چوبه را با دیگر روغن ها مخلوط کنید تا درمان را افزایش دهید. به سادگی این ترکیب را به مناطق متاثر اعمال کنید.خواص آنتی اکسیدانی و انقباضی زردچوبه به التیام زخم ها و کاهش اثر زخم کمک می کنند.


 درمان ترک کف پا

خواص انقباضی زرد چوبه به التیام ترک های پا کمک می کند. می توانید مقادیر مساوی روغن کرچک و روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید و کمی زرد چوبه به آن اضافه کنید تا خمیری درست شود. این خمیر را روی پاشنه های ترک خورده خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. سپس با آب سرد بشویید.4


پی نوشت:
1.www.digikala.com
2.www.chetor.com
3.www.yjc.ir
4.www.namnak.com
نسخه چاپی