چه انتظاری باید از جلسات معاینه فرزندم داشته باشم؟
پزشکان یا پرستاران در بیمارستان احتمالاً موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهند:
 
1- وزن، قد و اندازه دور سر نوزاد را مورد بررسی قرار داده و مقادیر بدست آمده را بر روی نمودارهای رشد قرار می دهند.
 
2- سؤالاتی را از شما پرسیده، هرگونه مشکل و نگرانی را مطرح ساخته و رهنمودهایی جهت مراقبت از نوزادتان ارائه می دهند.
 
در ادامه به چند نکته از نوزاد تازه متولد شده اشاره می شود:
 

تغذیه نوزاد

شیر مادر بهترین نوع تغذیه برای نوزادان به شمار می رود، اما شیر خشک نیز می تواند مواد مغذی مورد نیاز آنها را فراهم سازد. نوزادان تازه متولد شده را بایستی در صورت تقاضای نوزاد (به هنگام گرسنگی) تغذیه نمود، که این زمان می تواند هر 1 تا 3 ساعت را شامل شود. پزشک یا پرستار شما می توانند با نظارت بر نحوه شیر دادن به فرزندتان، در صورت مشاهده هرگونه مشکل راهنمایی تان کنند. نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند به حدود یک و نیم اونس (30 تا 45 میلی لیتر) شیر در هر بار تغذیه نیاز دارند. آروغ نوزاد خود را در اواسط و پایان شیردهی بگیرید. نوزاد با بزرگتر شدن شروع به مصرف شیر بیشتر در هر وعده می کند در نتیجه به مرور زمان تعداد دفعات شیردهی کمتر خواهد شد.
 

ادرار و مدفوع نوزاد

نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند ممکن است روزانه تنها یک یا دو مرتبه پوشک خود را خیس کند. انتظار می رود نوزادان تا روز سوم الی پنجم پس از تولد حدود شش مرتبه در روز پوشک خود را خیس کنند. در ابتدا تنها یک مرتبه در روز ممکن است پوشک نوزاد کثیف شود. در چند روز نخست مدفوع آنها تیره و قیر مانند بوده، سپس 3 تا 4 روز بعد  نرم یا شل شده و رنگ آن زرد متمایل به سبز می شود. نوزادان در صورتی که از شیر مادر تغذیه کنند به طور معمول چندین مرتبه پوشک خود را در روز کثیف می کنند. اما چنانچه با شیر خشک تغذیه شوند این میزان کمتر خواهد بود.
 

خواب نوزاد

نوزاد تازه متولد شده ممکن است حدود 18 یا 19 ساعت در روز بخوابد و گاه به گاه  (روز و شب) برای شیر خوردن بیدار شود. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند معمولاً هر 1 تا 3 ساعت یک بار برای شیر خوردن از خواب بیدار می شوند، در حالی که نوزادانی که از شیر خشک تغذیه می شوند ممکن است مدت زمان بیشتری بخوابند و هر 2 تا 4 ساعت یک بار برای شیر خوردن از خواب بیدار شوند (شیر خشک مدت زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد بنابراین نوزاد مدت زمان بیشتری سیر خواهد بود).
نوزادان تازه متولد شده نبایستی بیشتر از 4 ساعت در فاصله بین هر مرتبه تغذیه بخوابند نوزادان تازه متولد شده نبایستی بیشتر از 4 ساعت در فاصله بین هر مرتبه تغذیه بخوابند، تا زمانی که به وزن مناسبی برسند که این زمان معمولاً طی چند هفته نخست حاصل می شود. پس از آن اشکالی نخواهد داشت که نوزاد زمان بیشتری بخوابد.
 

رشد و تکامل نوزاد

نوزادان تازه متولد شده باید موارد زیر را انجام دهند:

* به چهره یا اشیاء روشن با فاصله حدود 8 تا 12 اینچی (20 تا 30 سانتیمتری) توجه نشان دهند.
 
* به صداهای اطراف واکنش نشان دهند به این صورت که به سمت صدای والدین چرخیده، ساکت شده، چشمک زده، ترسیده یا به گریه بیفتند.
 
* دستها و پاهای خود را به حالت خمیده نگاه دارند.
 
* از رفلکس های قوی همچون موارد زیر برخوردار باشند:
 
* رفلکس جستجو یا دهان گردی و مکیدن: به سمت نوک سینه مادر یا شیشه شیر چرخیده و سپس شروع به مکیدن کنند.
 
* رفلکس گرسپ یا محکم گرفتن: انگشتی که در کف دستشان قرار گرفته است را محکم در دست بگیرند.
 
* قرار گرفتن در حالت شمشیربازی: سر را به یک طرف چرخانده، دست سمت چرخش را در آن جهت راست کنند و دست مخالف را خم نمایند.
 
* رفلکس مورو (عکس العمل ناشی از ترس): به هنگام ترسانده شدن، دستها و پاها را بیرون داده، سپس آنها را جمع نمایند.
 
3-  در زمان حضور شما معاینه جسمی از نوزاد در حالی که لباس به تن ندارد انجام می شود. این کار معاینه چشم، گوش کردن به صدای قلب او، حس کردن نبض، بررسی بند ناف، پشت، باسن و پاهای او را شامل می شود.
 
4- انجام تستهای غربالگری: به منظور انجام آزمایشاتی جهت تشخیص برخی بیماری های مضر، پاشنه پا را با سوزن خراش داده و مقدار کمی خون از آن گرفته می شود. از نوزاد شما همچنین آزمایش شنوایی به عمل آمده و سطوح اکسیژن خون او پیش از ترک بیمارستان مورد بررسی قرار می گیرد.
 
5- انجام نخستین ایمن سازی: در حالی که در بیمارستان هستید، نوزاد شما باید اولین واکسیناسیون یا ایمن سازی را انجام دهد. ایمن سازی می تواند از نوزادان در برابر ابتلاء به بیماریهای خطرناک دوران کودکی محافظت کند، بنابراین دریافت به موقع آنها بسیار اهمیت دارد. برنامه ایمن سازی می تواند متفاوت باشد، بنابراین در مورد آنچه بایستی انجام دهید با پزشک اطفال صحبت کنید.
 
در این بخش چند نکته را معرفی می کنیم که بایستی تا زمان معاینه بعدی نوزاد خود در چند روز آینده به خاطر بسپارید:
 

تغذیه

در صورتی که از شیر خود نوزاد را تغذیه می کنید:
 
* به کودک خود کمک کنید به درستی بر روی سینه شما فیکس شود؛ به این صورت که دهان او بایستی کاملاً باز شود، زبان به سمت پایین باشد و تا آنجا که امکان دارد سطح بیشتری از سینه شما در دهان او قرار گیرد.
 
* تا زمان فراگیری کامل تغذیه از سینه شما توسط نوزاد (حدود 1 ماه) از شیشه شیر یا پستانک استفاده نکنید.
 
* زمانی که نوزاد گرسنه است به او شیر بدهید. به نشانه های حاکی از سیر بودن نوزاد از جمله بیرون آوردن دهان از سینه و برگرداندن سر از آن و بستن دهان توجه کنید.
 
* به مصرف روزانه مولتی ویتامین یا ویتامین پیش از تولد ادامه دهید.
 
در صورتی که نوزاد با شیر خشک تغذیه می شود:
 
* نوزاد خود را با شیر خشک غنی شده با آهن تغذیه کنید.
 
* از دستورالعمل موجود بر روی پاکت شیر خشک، به هنگام تهیه و نگهداری شیر در شیشه شیر پیروی کنید.
 
* شیشه شیر را به صورت تکیه گاه قرار نداده و نوزاد را با شیشه شیر به تنهایی در تختخواب نگذارید.
 
* به نشانه های حاکی از سیر بودن نوزاد خود از جمله برگرداندن سر از شیشه شیر و بستن دهان توجه کنید.
 

مراقبتهای روزانه از نوزاد

* پیش از دست زدن به کودک دستهای خود را بشویید و از افرادی که احتمال بیماری در آنها می رود دوری کنید.
 
* کودک خود را در آغوش گرفته و نسبت به نیازهای او توجه نشان دهید. با این کارها نوزاد شیرخوار لوس نمی شود.
 
* پوشک را در زیر بند ناف کودک قرار دهید تا بند ناف بتواند خشک شود. بند ناف معمولاً طی 10 تا 14 روز خشک شده و می افتد.
 
* اگر نوزاد پسرتان را ختنه کرده اید، ژل پترولیوم را بر روی آلت تناسلی او یا جلو پوشک قرار دهید.
 
* دختران نوزاد ممکن است کمی ترشح واژن داشته باشند که امکان دارد در هفته اول زندگی مقدار کمی خون را شامل شود.
 
* با اسفنج نوزاد خود را حمام کنید تا زمانی که بند ناف بیفتد و ختنه پسرتان بهبود یابد. اطمینان حاصل کنید که آب بیش از حد داغ نباشد، ابتدا آن را بر روی مچ خود امتحان کنید.
 
* از صابون و لوسیون عاری از عطر و بو استفاده کنید.
 
* در صورتی که نوزاد تب کرده است، بیمار به نظر می رسد، چیزی نمی خورد، پوشک خود را خیس یا کثیف نمی کند، به هنگام شیر دادن بر روی سینه شما فیکس نمی شود یا به خوبی آن را نمی مکد، پس از شیردهی به نظر راضی نمی آید و سیر نشده است، رنگش به زردی می زند یا در اطراف بند ناف یا جای ختنه قرمزی یا چرک مشاهده می کنید، با پزشک کودک خود تماس بگیرید. بدون اجازه پزشک به نوزاد خود هیچ گونه دارویی ندهید.
 
* عادی است که مادران گاهی اوقات احساس خستگی یا ناتوانی کنند. اما اگر این احساسات شدید هستند، یا احساس غم و اندوه و اضطراب دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.
 
* در صورتی که نگران وضعیت زندگی خود هستید با پزشکتان صحبت کنید. آیا برای مراقبت از فرزند خود به امکاناتی نیاز دارید؟ آیا غذای کافی و مکانی امن برای زندگی دارید و از بیمه درمانی برخوردارید؟ پزشک شما می تواند در خصوص منابع اجتماعی با شما صحبت کرده یا شما را به یک مددکار اجتماعی ارجاع دهد.
 

ایمنی نوزاد

* به منظور کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) موارد زیر را رعایت کنید:
 
* نوزاد خود را با شیر خودتان تغذیه کنید.
 
* اجازه دهید کودکتان تا اولین سال تولد یا حداقل 6 ماه یعنی تا زمانی که خطر بیماری SIDS بالا است، در گهواره یا تخت نوزاد کنار تخت شما در اتاقتان بخوابد.
 
* همیشه نوزاد خود را بر روی تشک سفت بخوابانید به طوری که به پشت در تختخواب یا گهواره خوابانده شود و از هیچ گونه ضربه گیر، پتو، لحاف، بالش یا اسباب بازی پرز دار در کنار او استفاده نکنید.
 
* دمای اتاق را بیش از حد گرم نکنید.
 
* نوزاد خود را در حالی که در حال مکیدن پستانک است بخوابانید. اگر از شیر خود نوزاد را تغذیه می کنید، تا زمانی که شیر خوردن از سینه شما را به خوبی نیاموخته است به او پستانک ندهید.
 
* از کشیدن سیگار یا استفاده از سیگار الکترونیکی خودداری کنید. اجازه ندهید کسی در اطراف نوزاد سیگار بکشد.
 
* همیشه کودک خود را در صندلی عقب اتومبیل و بر روی صندلی مخصوص قرار دهید. هرگز او را تنها در اتومبیل رها نکنید.
 
* زمانی که کودکتان بیدار است، او را بر روی سطوح مرتفع یا در وان حمام قرار ندهید.
 
* هرگز نوزاد خود را نلرزانید این کار می تواند موجب بروز خونریزی در مغز او و حتی منجر به مرگش شود.
از قرار دادن دلبندتان در زیر نور خورشید جلوگیری کنید* از قرار دادن دلبندتان در زیر نور خورشید جلوگیری کنید و در صورت امکان از سایه بان برای او استفاده کنید. توصیه نمی شود برای نوزادان کمتر از 6 ماه از کرم ضد آفتاب استفاده شود. با این حال، در صورتی که سایه بان یا لباس نوزاد به قدر کافی از او در برابر نور خورشید محافظت نمی کنند، می توانید مقدار کمی کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏
نسخه چاپی