حقوق بشر یا حقوق سرمایه دارها
اگر انسانی در تمدن غرب فاقد ثروت باشد از حقی برخوردار نخواهد بود به خاطر اینکه حقوق افراد و میزان برخورداری آن‌ها را ثروت و سرمایه مشخص می کند. به همین خاطر است که وقتی در آمریکا نهضت فقرا به راه افتاد و افرادی که قربانی نهضت سرمایه داری شده بودند جنبش خودشان را 99درصدی ها نامگذاری کردند.حقوق بشر در آمریکا برای انسان های سرمایه دار است.
 
آنچه درباره آمریکا در دنیا تبلیغ می شود، همه بیانگر جنبه های پیشرفت و توسعه محور این کشور است. در حالی که اگر مردم دیگر کشور ها اندک آشنایی با تاریخ جهان داشته باشند، درمی یابند که ظلم کردن و به بردگی کشاندن دیگران، یکی از اصول نانوشته آمریکایی هاست و تاریخ گواه این نکته است. ظلم هایی که امروز نیز در جهان صورت می گیرد، بر اثر همین خوی آمریکایی هاست.

 امریکایی ها همواره به دنبال اعمال سلطه هستند و هیچ گاه به دنبال رعایت حقوق بشر برای مردم دیگر کشور ها از جمله مسلمان ها نبوده اند.
 
از همین رو خبرنگار راسخون در خصوص حقوق بشر با محمدصادق کوشکی، تحلیلگر مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفتگویی را انجام داده است.
 
حقوق بشر یا حقوق سرمایه دارها


منظور از بشر در آمریکا انسان سرمایه‌دار است

راسخون: حقوق بشر در جامعه  جهانی امروز چه جایگاهی دارد؟
وقتی نحوه تصویب بیانیه ای که بعداً به عنوان بیانیه حقوق بشر شهرت پیدا کرد را بررسی می کنیم و به سوابق فکری و فلسفی این حرکت نگاه می کنیم متوجه می شویم که منظور از بشر در آن بیانیه و همه حرکت هایی که بر اساس آن بیانیه اتفاق افتاده است انسان غربی سرمایه‌دار می باشد. یعنی تعریف شامل مابقی انسان های آفریقای، آسیایی، آمریکای لاتین نمی شود. حتی شامل آن دسته از افراد غربی غیر سرمایه دار هم نمی شود.
 
نمونه های بسیاری وجود دارد که می توانیم به آن‌ها اشاره کنیم و این مسئله را ثابت می کند به عنوان نمونه وقتی در جنگ اول آمریکا علیه عراق در زمان صدام در سال 91 میلادی حدود 500هزار زن، مرد و کودک عراقی کشته می شود؛ مقامات آمریکایی می گویند که ما در خصوص کشته شدن این افراد حرفی نداریم و این لازمه جنگ است.
 
اما وقتی یک نفر نظامی آمریکا در نقطه ای از جهان کشته می شود سعی می کنند که این را خلاف حقوق بشر نشان دهند و به شکل های مختلف مرگ آن یک نفر آمریکایی را حادثه بزرگ جهانی قلمداد کنند که در این خصوص می توانیم به حوادثی که در سوریه رخ داده است اشاره کنیم، نزدیک به 400هزار غیر نظامی کشته شد و هیچ واکنشی از آمریکایی ها در مقابل مرگ این حجم از مردم که توسط گروه های سلفی و تکفیری کشته شدند صورت نمی گیرد.
 
در حالی که وقتی چند نفر بلژیکی و یا فرانسوی توسط این گروه های تکفیری به قتل می رسند کل جهان سرمایه داری بسیج می شود، روسای جمهور کشورهای مختلف می آیند و در جهان عزا اعلام می شود که چند نفر بلژیکی و یا فرانسوی توسط گروه های تکفیری کشته شده است. این مسئله این موضوع را قطعی می کند و هزاران نمونه دیگر که وقتی از بشر صحبت می کنند منظور انسان یمنی نیست انسان فیلیپینی نیست انسان ویتنامی نیست بلکه انسان غربی سرمایه دار است.
 

بیانیه حقوق بشر توسط خود آمریکا و در غیاب کشورهای دیگر تصویب شد

تصویب بیانیه جهانی حقوق بشر با پیشنهاد آمریکا و در غیاب کشورهایی که به آن‌ها کشورهای مسلمان نشین ، کشورهایی که در واقع اروپایی ها آنها را جهان سوم نامگذاری کرده اند انجام شد. کشورهای غربی بدون حضور مابقی کشورها آن چیزی که مدنظر خودشان است را تصویب کردند و  در غالب بیانیه حقوق بشر انجام می دهند.
 
حقوق بشر یا حقوق سرمایه دارها


کم کاری رسانه ها در افشای حقوق بشر آمریکایی

راسخون: نقش رسانه ها در افشای حقوق بشر چگونه است؟
متاسفانه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری‌ها و مطبوعات اقدام ویژه‌ای در افشای حقوق بشر آمریکایی انجام نداده‌اند.
 

نگاه آمریکا نسبت به حقوق بشر در ایران

راسخون: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جنایت های منافقین، ترورها، جنگ هشت ساله و بسیاری از موارد دیگر علیه ایران انجام گرفت اما هیچ‌گاه این جنایات و حوادث توسط مدعی و برقرار کننده حقوق بشر در جهان محکوم نشد و هیچ واکنشی نشان ندادند.نظر شما در این خصوص چیست؟
جنایت‌های منافقین در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی علیه ملت ایران انجام گرفت ولی هیچ‌گاه شاهد محکومیت این اقدامات جنایتکارانه از سوی مدعیان مبارزه با تروریسم نبوده ایم. از فردای پیروزی انقلاب اسلامی این جنایات آغاز شد و اولین گروهی که به صورت رسمی اقدام به ترور مردم و مسئولان کشور کرد گروه فرقان بود.
 
این گروه در فروردین ماه۱۳۵۸ دو ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ترورهای خود را آغاز کرد و در خرداد ماه ۱۳۶۰ سازمان مجاهدین خلق نیز وارد فاز جنگ مسلحانه علیه ملت ایران شد. مسعود رجوی در سال ۱۳۶۱ در فرانسه در یک مصاحبه با افتخار می گوید که تاکنون ۶ هزار نفر از مردم ایران و ۳۰۰ نفر از مسئولان جمهوری اسلامی توسط این گروه  ترور شده اند.
 
در سال ۱۳۷۶ بار دیگر ماشین ترور منافقین آغاز شد که در همین چارچوب شاهد ترور سپهبد صیاد شیرازی، شهید لاجوردی و انجام بمب گذاری در اهواز، کرمانشاه و برخی نقاط دیگر از سوی این گروه بودیم.

در یک مقطعی در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون، خانم مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه آمریکا نام گروه منافقین را به خاطر اینکه قبل از انقلاب اقدام به ترور چند نفر آمریکایی کرده بود در لیست سیاه قرارداد ولی پس از مدتی نام این گروه از لیست سیاه آمریکا خارج شده بود و مجاهدین به صورت آزادانه اقدام به فعالیت در آمریکا کردند.

حقوق بشر آمریکایی ها فقط معطوف به افراد سفید پوست آنگلوساکسون است و آنها برای حقوق دیگر انسان‌ها اهمیت و ارزشی قائل نیستند. آمریکایی‌ها هیچ‌گاه به صورت مستقیم اقدام به عملیات تروریستی در داخل خاک ایران نکرده‌اند و رویه های آن‌ها حتی در آمریکای لاتین به عنوان حیات خلوتشان نیز این‌گونه نبوده است آنها عموماً به وسیله واسطه هایی که ابزار دست آن‌ها هستند اقدام به انجام عملیات تروریستی می کند.

ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی از سوی آمریکایی ها در خارج از خاک ایران صورت گرفت و آنها در قالب ادعای دروغین و واهی دفاع پیش دستانه اقدام به انجام این ترور کردند آنها مدعی بودند شهید سلیمانی به عراق سفر کرده است تا برای حمله به پایگاه های آمریکایی در این کشور برنامه‌ریزی کند و ما از خودمان دفاع کردیم. همه این جنایات حقوق بشر آمریکایی را نشان می دهد.
 

منظور از حقوق بشر در قاموس تمدن غرب، انسان سرمایه‌دار است

راسخون: آیا حقوق بشر در کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند رعایت می شود؟
حقوق بشر منظور حقوق بشر اروپایی سرمایه‌دار است اگر انسانی در تمدن غرب فاقد ثروت باشد او هم از حقی برخوردار نخواهد بود به خاطر اینکه حقوق افراد و میزان برخورداری آن‌ها را ثروت و سرمایه مشخص می کند. به همین خاطر است که وقتی در آمریکا نهضت فقرا به راه افتاد و افرادی که قربانی نهضت سرمایه داری شده بودند جنبش خودشان را 99درصدی ها نامگذاری کردند.
 
 حقوق بشر یا حقوق سرمایه دارها

کسانی که ماه ها در وال استریت متحصن بودند و اعتراض می کردند می گفتند که ما در آمریکا انسان شمرده نمی شویم حقی هم نداریم چون جز ثروتمندان نیستیم. همین ماجرای 99درصدی ها در آنجا کافی است که بدانیم منظور از حقوق بشر در قاموس تمدن غرب چه نوع است.
 
راسخون: مبنای حقوق بشر در جهان چه چیزی می تواند باشد:دین، فطرت، قوانین و...
کسی که بخواهد مبنای حقوق بشر را بنویسد باید حق بشر را بداند و برای این مسئله باید بشر و البته خالق بشر را بشناسد و قائدتا کسی می تواند حق و حقوق بشر را تعیین کند که نیازهای بشر را بداند که قائدتا خود انسان هم همه نیازهای خود را نمی داند و ناگزیر است که به یک قدرت بالاتری رجوع کند.
 
اساسا معتقدم که تدوین حقوق بشر باید توسط کسی انجام شود که نسبت به تمام احوالات بشر آگاه باشد. خودِ بشر نمی‌تواند به این حقوق کاملا واقف باشد بنابر این، نمی‌تواند قانون منصفانه‌ای در این زمینه تدوین کند. حقوق بشر واقعی نص صریح دیدن است و اگر بتوانیم به درستی به نص دین عمل کنیم، آن‌گاه است که حقوق بشر را رعایت کرده‌ایم. کسی که همه انسان و همه جوانب و همه نیازهای انسان را می شناسد میتواند حقوق بشر را بنویسد.
 
راسخون: به دو جمله اشاره می کنم لطفا در خصوص این جملات نظر خودتان را بفرمائید.
جمله اول:شاخص حقوق بشر در ایران زیر خط نرمال است!
بستگی دارد این شاخص را چه کسی تعریف کند و بستگی دارد این شاخص سند ادعای آن چه چیزی باشد. این جمله را در مورد هر چیز دیگری هم می توان گفت. باید ببینیم شاخص چیست و بر اساس چه ادعا و گزارش هایی این شاخص ها تعیین شده اند. این یک جمله خبری است که شاید هزاران بار در رسانه های غربی گفته شده است و وقتی شاخص مشخص نباشد و ندانیم ملاک چه چیزی است و گزارش های از کجا می آید استفاده ابزاری هم از آن می شود.
 

تجاوز به حقوق انسان ها توسط بانیان حقوق بشر

راسخون: جمله دوم: عربستان عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل شد!
این پست ها، پست های سیاسی است.خود امریکایی ها و اروپایی ها بیشترین میزان تجاوز به حقوق انسان ها را داشته اند و خودشان هم از بانی ها حقوق بشر هستند.
نسخه چاپی